Kaasarivehe onneks allaTossa syssyllä ku pyörän kanssa oli enemmänki käynnistysongelmia, ni se kyllä jakso jollain tapaa pyörittää jännitteen seilatessa 7 ja 9 voltin välillä, mut ei vaan lähteny käyntiin. Sit jos vihdoin starttas akulla, ni kaamee pamaus pakoputkessa. Polttoainetta siis kyllä menee. Mä sitä rupesin epäilemään, että eikö se kahdeksisen volttia riitä tuottamaan kipinää? Vintturissa on elektroninen sytytyksen ennakon säätö. Ehkä puolalle ja tulpalle se 7V vielä riittäis, mut se "älykäs" sytkäboksi ei enää saa aikaseks lähettää käskyä laukaista?
Alkaa olla jo aika paljon offtopicia, varsinki osastolla ratailu, mutta on nyt vaan omakohtaisesti kiinnostava aihe. Sori!
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
Omasta (höps, Santanderin) Brutalesta kyykkäs syksyllä akku, tilasin siihen aikanaan Ebaystä litiumin tilalle. Painaa tosiaan sen kännykän verran ja tuuttaa ko. vempeleen tulille mennen tullen. No talven aikana talliin raijattiin myös yks GSXR:n raato... 1100cc ja vuosimallia 1991. Siitä tietty kyykkäs akku loppupeleissä seisonnassa > heitin tän rimpulan Brutalesta Suzukiin ja kylläpä lähtee "palmun alta" joka startissa. Empä usko et ihan hevillä palaan näihin normaaleihin murkuloihin takaisin kummassakaan menopelissä...
Eikö muuten ole niin, että se on yks lysti missä asennossa tuollanen litium hässäkkä on siellä akkutilassa? Korjatkaa jos olen väärässä...![]()
Viimeksi muokannut: Yamaha1; 10.04.2014 klo 01:48.
It´s better to die on your feet than live on your knees...
__________________________________
Yamaha Virago 535
Yamaha FZ6S 2006
Honda XL1000 2004 ABS
BMW R1200GS 2009
Aprillia Caponord 1200 2014
Honda NC 750X 2021
Tommonen murkula. Siinä on tollanen kätevä nappulakin mistä voipi kattella akun varaustilaa halutessaan...
http://www.purte1.com/index.php/en/s...view/1204/2927
It´s better to die on your feet than live on your knees...
aika kallis... http://www.purte1.com/index.php/en/s...view/1204/2924
ja painava... 120g painavampi
mut meikäläisen kokoisellla hippiäisellä toikin vaikuttaa ihan hirveesti..
shorai oli maxiin halvempi stormilla![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Tähän väliin sitten tyhmää askarruttava kysymys lieneen sallittu? Miksi kun ostaa jonku litium geeli tai minkä vaan akun niin siihen pitää olla siihen sopiva laturi hyllyssä että sitä voi virran ehtyessä ladata? Miksi kun ostaa litium geeli tai minkä akun vaan niin mopoon ei tarvise vaihtaa siihen sopivaa laturia?
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
No lyijyakkusen kohdallahan se johtuu siitä että kun on ollut vain avoimia lyijyakkuja, niin laturit on tehty niille sopiviksi. Ei ollut tarvetta tehdä muunlaista laturia. Myöhemmin yleistyneet suljetut geeliakut ei kestä niin isoa loppujännitettä vaan alkavat poreilemaan ja menevät pilalle, siispä geeliakulle on oma laturi jossa loppujännite on rajoitettu. Mutta jos sinulla on geeliakulle sopiva laturi, sillä voi aivan hyvin latailla sen vanhankin avoimen lyijyakun.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Aivan mutta kuinka moottoripyörä imasee akun kun akun ja kaikki OK?
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
No koska pyörässä olevasta laturista löytyy se (tiukempi) jännitteen rajoitin, joka vanhoista avoimien lyijyakkujen irtolatureista puuttuu. MP:ssä laturin jännitettä on aina ollut pakko rajoittaa, koska elektroniikka ei kestä ylijännitettä. Irtolaturissa ei ole ennen ollut tarvetta moiselle, joten on saatu yksinkertaisempi ja halvempi laturi kaupan hyllylle.
Litiumakut on pienoismallimaailmasta tuttuja, mutta ei MP maailmasta. Oletan että akun sisällä on tarvittava elektroniikka (tasauspiiri ja latauspiiri suojauksineen), jotta sen voi suoraan kytkeä pyörään. Litiumakku kun syttyy palamaan jos kennojännite nousee liian korkeaksi, eikä se pysty hävittämään ylilatausta lämmöksi kuumenemalla.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Busaan ainakin myydään noita tupla akku, 24v startti systeemejä
http://www.1st-to-the-finish-line.co...o-harness.html
Ei mulla mihinkään kiire ole, joka kerta on moottoritielle 120 kiihtynyt...
Suzuki GSF1250SA - Kohti harmaampaa arkea
ex. K2 GSX-R750, M1800R, GSX1400, B-King
LiFePo4-akku, Antigravity.
hyvin on käynnistänyt ktm 990 advea tämän kevyttalven rientoihin.
mutta esilämmitystä on kaivannut, jopa puoli tuntia ajovaloja - lyhkäsiä/pitkiä/lisäpitkiä - poltellen.
sitten kun sähkö lopulta alkaa kulkeen, niin hyvin pörähtää käyntiin.
hätäsellä moton vanha originaali lyijyakku apuakkuna, siitä kaapelit pikaliittämällä sopiviin kohtiin (miinus runkoon ja plus sopivaan tuhtiin johtopätkään), ei tarvi ootella.
vaikka aamulla on +2, yöllinen -7 on tehnyt sen että 'huurteessa' tuo on.
mutta muuten kevyt ja napakka laite, miten päin ja minne vain, ei lyijyä enää raahattavaksi.
ja nyt tuli mieleen, että tuonhan voisi vaikka sijoittaa helpompaankin paikkaan (penkin alle tms. koloon), josta sen nappais sisälle lämpöseen, ja aamulla pikaliittimillä sitten naps käyttöön motoon...![]()
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Toinen ehkä vähän tyhmältä kuulostava kysymys (tuon aikaisemmin esitetyn lataushomman) lisäksi, miksi pitäisi normi katupyörään hankkia lifepo-akku?
Painonsäästö on tietysti yksi asia mutta onko kilon-parin säästöllä mitään merkitystä katukäytössä?
Tätäkin ketjua lukiessa tulee käsitys että kaivetaan verta omasta nenästä, kuitenkin normi-akut pelaa kuitenkin pääsääntöisesti sekä kuumassa että kylmässä...![]()
juuri nyt pyörätön
Jaa ne on Life-akkuja. No sehän tietysti näppärää, 4 kennoa käy ilman sovituksia.
Ei kai niitä nyt katukäyttöön kannata hommata, ellei sitten harrastusmielessä. Pari-kolme kiloa lähtee muutenkin helpommin kuskista kuin pyörästä.![]()
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Näin itsekin ajattelin... saattaapi olla että sitten joskus kun nykyinen akku antautuu pistän tuollaisen lifepo-akun, tai sitten en...![]()
juuri nyt pyörätön
Mun mielestä lyijyakku on vaan niin älytön, kyn ajattelee että ihmiset haluaa pyörien olevan keveitä ja tehokkaita ja sitä saavuttaakseen on hiilikuitua yms kevytmetalleja. Sitten kuitenkin sähköpuoli perustuu nippuun lyijylevyjä jotka lilluu rikkihapossa, eikä mitään kehitystä ole tapahtunut 100vuoteen.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Ite ostin stormilta 4ah akun painoo ~400grammaa ja hyvin on rytkönen käynnistynyt. Ihme juttu kun ekan kerran starttaa niin vaivailloisesti pyörittää mut parikertaa kun starttaa niin akku kuormittuu ja lopulta menee kunnolla ympäri ja käynnistyy. Näin tapahtuuu vain päivän ensimmäisellä startilla muuten menny ympäri ku väkkyrä
Alastarossa la 24.5 ollaan Shorain oman laturin kera. Tulkaa nykäisemään hihasta, jos haluatte Shoraitanne latailla/balansoida..
Ex Kawasaki Z1000 -10
Ex Aprilia Tuono V4 Aprc -12
Ex Aprilia RSV4 RR Race Pack -15 kilvetön
mikä nyt on nykyään akkumuodin ykkönen
eli hyvä ,pieni ja halpa akku
- KTM RC8siin
- KTM 690enskaan
Mulla on nyt puolisen vuotta (eli pari kuukautta ajoa loppukesästä ja tämän kevään 2000km) ollut kiinni shorain akku veturissa. Ei ihan täytä myyntipuheita, mutta en sitä odottanutkaan. Odotukset sensijaan täytyy mainiosti. Ihan 0-kelilläki lähtee käyntiin n. 3. pyörityksellä, kun alussa ja välillä pitää pitkiä valoja ja kahvalämppäreitä päällä pari minuuttia kerrallaan. Se oli lyijyakun kanssa tuo 5°C aika maaginen raja, sen alle pyörä ei omin voimin startannut. Nyt ei vielä niin kylmällä kelillä ole ajelulle haluttanut, etteikö mopo olisi käynnistynyt...
EDIT: Niijuu semmonen pikkujuttu tuli mieleen. Ei kannata ihan sokeasti uskoa niitä sopivuustaulukoita. Ulkomittoja tutkimalla mulle löyty valikoimasta vähän isompi akkutilaan sopiva malli, mitä shorain omakaan valintataulukko osasi suosittaa.
Kawasaki KLR 650 1988 20->
Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11