Tulokset 1:stä 9:een 9:sta
  1. #1
    Tervehdys

    Syksyllä kylmään talliin toimivana pistetty Honda CBR600RR vuosimallia 2004 ei suostunut käynnistymään kun olen muutamana päivänä käynyt kokeilemassa. Talven aikana en käyttänyt kertaakaan kun ajattelin siitä olevan enemmän haittaa kuin hyötyä. Lähtee kyllä pyörittämään konetta, eli akku ei ole täysin sökönä vaikka vähän heikossa kunnossa viime kesänä tuntui olevankin.

    Mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa? Tankki oli melkein täysi talviteloille laitettaessa.

    Kiitoksia.
  2. #2

    R.I.P.
    Liittyi Mar 2004
    Heinälampi
    Lataa akku. Nykyvehkeet on nuukia jännitteestä. Jos jännite alhainen niin ei tuu kipinää. Startti saattaa silti pyörittää ihan hyvin.
    Mitään en tunnusta!
    1000RR YCC #141
  3. #3
    Missäs akku vietti talvensa? Ja on kai akunnavat olleet irti kytkettynä?
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  4. #4
    Pyörähtääkö bensapumppu kun virrat kääntää päälle?
  5. #5
    Ihan ekaks kokeile mitata akun napajännite siinä vaiheessa kun painat starttinappulaa/ startti pyörittää konetta.

    Jos joudut uusimaan akun, niin osta samalla ylläpitolaturi, ja asenna sen piuha valmiiks mopoon. Niin voit sitten ens syksynä pistää piuhan vaivattomasti ylläpitolaturiin kiinni ja mopo starttaa seuraavanakin keväänä kuin palmun alta.

    Ja et joudut uusimaan akkua, niin osta ylläpitolaturi, ja asenna sen piuha valmiiks mopoon. Niin voit sitten ens syksynä pistää piuhan vaivattomasti ylläpitolaturiin kiinni ja mopo ehkä* starttaa seuraavanakin keväänä kuin palmun alta edelleen sillä vanhalla akulla.

    *ehkä sen takia, että jos ko akku on ekat 6 vuotta talvehtinu ilman ylläpitolatausta, se voi olla aika sipissä kunnossa.

    Se akku voi olla talvien aikana sulfatoitunu silleen ett todellista kapasiteettia on jälellä vain murto-osa alkuperäisestä. Sulfatoitunut akku ottaa kyllä latausvirtaa vastaan. Ja napajännite nousee ihan normaaliksi.
    Mutta käynnistysvirta on se sama murto-osa alkuperäisestä, ja siitä syystä jännite tippuu startatessa liian alas.
    Ja kone ei käynnisty sen takia koska sytytysjärjestelmä ei anna liian alhaisella jännitteellä kunnon kipinää.

    Eli lataa ensin se vanha akku jollain hitaasti lataavalla laturilla, ts pieni virta, ei keitä akkua, vaan lataa sen. Mieluiten vieläpä jollain älylaturilla/ylläpitolaturilla, joka osaa säädellä latausjännitettä ja latausvirtaa latauksen eri vaiheissa. Ko latureissa myös se etu että ne osaavat herätellä "kuollutta" (sulfatoitunutta) akkua. Ei nekään ihmeitä tee, mutta edes sen mitä on tehtävissä.

    Tosin on luultavasti ihan sama minkä laturin lyöt siihen akkuun kiinni, koska jos se on sippi, niin se silti ottaa virtaa vastaan vain tyyliin 0.1A.

    Sit ku oot ladannu akun niin kokeile mitata akun napajännite siinä vaiheessa kun painat starttinappulaa/ startti pyörittää konetta.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  6. #6
    Jos on yli puolivuotta vanhaa bensaa, imase pois, ja laita pari litraa uutta.
    Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
    Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
  7. #7
    Pöh, auto viereen, kaapelit kiinni ja pyörität kunnes käynnistyy.
    Eipä noiden kanssa kannata harmaita hiuksia itselleen teettää. 5-10sec kerrallaan pyöritystä. Ei kaasua ensin. Ellei tunnu heräävän niin ihan hiukan voit pumppailla kaasukahvalla muttei paljoa.
    Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
    PowerBike Finland
  8. #8
    Kiitoksia vastauksista. Akku vietti talven sisällä ja olin sitä lataillut ctekillä keväällä ja jännite tuntui nousevan normaaliksi. Bensapumppu tuntuu ääntelevän kun virrat kääntää päälle.

    Akku tyhjeni viime kesänä muutaman kerran kun pyörä oli pari päivää käyttämättä, eli se vetelee viimeisiään. Käyn ostamassa uuden akun, toivotaan että homma ratkeaa sillä.
  9.  
  10. #9
    Lainaa (Misha @ Huhti. 30 2010,14:09) kirjoitti
    Kiitoksia vastauksista. Akku vietti talven sisällä ja olin sitä lataillut ctekillä keväällä ja jännite tuntui nousevan normaaliksi. Bensapumppu tuntuu ääntelevän kun virrat kääntää päälle.

    Akku tyhjeni viime kesänä muutaman kerran kun pyörä oli pari päivää käyttämättä, eli se vetelee viimeisiään. Käyn ostamassa uuden akun, toivotaan että homma ratkeaa sillä.
    Pidä sit se seuraava akku kiinni siinä ctekissä syksystä lähtien, koko talven.
    Ja osta mielummin huoltovapaa VRLA tai AGM -akku, kuin geeliakku.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."