Tulokset 1:stä 22:een 22:sta
  1. #1
    Kysymys koskee 2T koneen vaihdelaatikkoöljyä. Itse olen kuvitellut, että on periaatteessa sama laittaa laatikkoon 2T koneisiin tarkoitettua vaihdelaatikkoöljyä joka siis soveltuu märälle kytkimelle vai nelariin tarkoitettua moottoripyöräöljyä joka myös märälle kytkimelle.

    Vai onko jotain spesiaalia mitä pitäisi huomioida?
  2. #2
    Kun et nyt kerro mikä pyörä niin...sae 30w toimii useimmiten, laatikkoöljyt ei, koska, siellä laatikossa voi olla esim pronssiheloja jotka tarvitsevat kunnon voitelua ja kytkin rupeaa luistamaan.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
  3. #3
    Tekisipä mieleni sanoa että mikä ölppä tahansa maataloudessa sopisi märkäjarrulle ja kytkimille ja omais vielä GL-5 luokituksen (jaso mata turha noita hakea) varmaan olis lähellä tarkoitusta. Harvella?? esim.
    a
    BMW R1200RS
    Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
  4. #4
    Lainaa (Puksuttaja @ Huhti. 29 2010,23:12) kirjoitti
    Kysymys koskee 2T koneen vaihdelaatikkoöljyä. Itse olen kuvitellut, että on periaatteessa sama laittaa laatikkoon 2T koneisiin tarkoitettua vaihdelaatikkoöljyä joka siis soveltuu märälle kytkimelle vai nelariin tarkoitettua moottoripyöräöljyä joka myös märälle kytkimelle.

    Vai onko jotain spesiaalia mitä pitäisi huomioida?
    Ihan sama kumpaa on.

    Ite ostanu halpaa moottoriöljyä tai vaihteistoöljyä vähän fiiliksen mukaan. Ei toiminnassa mtn eroa. Turhaa pistää synteettisiä öljyjä, kun maksavat aina himpun enemmän.

    Ja moni ajelee noilla maatalousöljyillä, kun ovat hyvin edullisia. Ite en ole niihin vielä innostunu.
  5. #5
    Oon tunkenu motulin 5000:sta, 29,90€ 4L tonkka motonetissa. Ois noita halvempiakin, mutta tossa märkäkytkiominaisuudet ja mineraalipohjanen.
    Monster 1100S in red
    Vespa Primavera -68
    Helkama Major -69

    ex
    -Kawasaki KX 125
    -MS2R1000
    -MS4
  6. #6
    2T vaihdelaatikko öljyn puristus kestävyys on parempi kuin normaalin 4T öljyn, esim laatikon rattaiden välissä.

    Viskositeetit ilmoitetaan yleensä 2T öljyissä yhdellä luvulla esim 80W mikä on lähes sama kuin 4T öljyissä 10W-40,juoksevuus siis lähes sama.
    Learn from your parents mistakes, use a condom!
  7. #7
    Mitenkäs olisi DSG-vaihteistoöljy. V.A.G, bemarilla, pösöllä ja millä kaikella onkaan se uuden mallinen kaksoiskytkinvaihteisto.
    Siellä on rattaat, laakerit ja kaksi kytkintä öljyssä, joten viskositeetit, voitelut ja kytkimen hellimiset pitäisi olla kunnossa.
    Tämä kyllä menee aika high end-osastolle, mutta aina on joku, joka haluaisi kokeilla...
  8. #8
    jooh, nämä öljyt on nimenomaan sellainen aihepiiri, missä kannattaa aina edetä kokeilun, yrityksen ja erehdyksen menetelmällä. Sekä kyselemällä netistä muiden kokemuksia.

    Älkää ikinä uskoko mitään valmistajien suosituksia - ne yrittää kaikki vaan kusettaa teitä
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  9. #9
    Lainaa (pecha @ Huhti. 30 2010,08:13) kirjoitti
    Älkää ikinä uskoko mitään valmistajien suosituksia - ne yrittää kaikki vaan kusettaa teitä *
    Jos valmistajaa uskoisi niin mosaan pitäis laittaa 4l/72e öljyä. Hyvin pelittää kolmasosa hintaisellakin.
  10. #10
    Castrol GTX 10w-40 on suosittu ja toimiva 2T laatikkoöljy.
    Suosittelen lämpimästi käyttämään tuota.
    Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
    PowerBike Finland
  11. #11
    Huhuhuh Tulipas taas vinkkiä. Periaatteessa pyörän valmistaja suosittaa 10W/30 laatikkoöljyä mutta kun tallissa on edellisestä pyörästä muistona Motulin 4T öljyä ja kun omaan katupyörään en pistä moottoripyörä öljyä vaan Rally Formula 5W-50 oilia niin tuo motulin oili olisi joutilaana.
  12. #12
    Lainaa (KalleEemeli @ Huhti. 30 2010,07:29) kirjoitti
    2T vaihdelaatikko öljyn puristus kestävyys on parempi kuin normaalin 4T öljyn, esim *laatikon rattaiden välissä.

    Viskositeetit ilmoitetaan yleensä 2T öljyissä yhdellä luvulla esim 80W mikä on lähes sama kuin 4T öljyissä 10W-40,juoksevuus siis lähes sama.
    Ai etta 2tahti vaihteistooljy..?
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  13. #13
    Joo. Vinkkiä on joka lähtöön. Ja oikein asiantuntija tasolla. Niin, ja kuten mainittu, tehtaan suositusta ei kannata missään nimessä noudattaa

    Synteettisten öljyjen ongelma on joissakin koneissa kytkimen luistaminen. Mineraaliöljyillä tuota ei tapahdu. Ei välttämättä tule ongelmaksi, mutta kannattaa tiedostaa.

    Normaalisti vaihteistot eivät kaiketi oikeasti tunnista millainen moottori, 2T vai 4T niitä pyörittää, eli en sillä perusteella paljon vaihteistoöljyä miettisi.

    Huoltokirjaa kannattaa katsoa ainakin tuon viskositeetin osalta.

    Se, että joku mainitsee 80W, paksun yksiasteöljyn, jota myös hypoidiöljyksi kutsutaan, eli öljyn joka on tarkoitettu perävaihteisto öljyksi, jossa hammaspyörien nopeudet ovat huomattavasti pienemmät kuin vaihteistossa ja vielä väittää olevan viskositeetiltään samaa kuin moniasteinen moottoriöljy 10W-40 joka on vain kesäkäyttöön tarkoitettu, antaa todella uskottavan lausunnon moottorin rikkomiseksi. Entäs kun vaihteisto menee rikki. Ottaako kalleeemeli vastuun väärästä valasta? Kannattaisi ensin opiskella mitä nuo öljymerkinnät tarkoittavat ennen kuin kommentoi tuollaista soopaa!!! Ei ole fiksua yrittää johtaa asiallista kysyjää tahallaan harhaan!!!

    t. Repa
    Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
  14. #14
    Lainaa (Repa @ Huhti. 30 2010,23:00) kirjoitti
    e, että joku mainitsee 80W, paksun yksiasteöljyn, jota myös hypoidiöljyksi kutsutaan, eli öljyn joka on tarkoitettu perävaihteisto öljyksi, jossa hammaspyörien nopeudet ovat huomattavasti pienemmät kuin vaihteistossa ja vielä väittää olevan viskositeetiltään samaa kuin moniasteinen moottoriöljy 10W-40 joka on vain kesäkäyttöön tarkoitettu, antaa todella uskottavan lausunnon moottorin rikkomiseksi. Entäs kun vaihteisto menee rikki. Ottaako kalleeemeli vastuun väärästä valasta? Kannattaisi ensin opiskella mitä nuo öljymerkinnät tarkoittavat ennen kuin kommentoi tuollaista soopaa!!! Ei ole fiksua yrittää johtaa asiallista kysyjää tahallaan harhaan!!!

    t. Repa
    Miten ois ATF? voitelisko se laatikon vaikka aika ohkasta jo purkisaanki on.
    a
    BMW R1200RS
    Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
  15. #15
    Lainaa (Cterror @ Huhti. 30 2010,13:07) kirjoitti
    Castrol GTX 10w-40 on suosittu ja toimiva 2T laatikkoöljy.
    Suosittelen lämpimästi käyttämään tuota.
    Onko tuota vielä olemassa?! Vai tarkoitatko MTX:ää?
    Kronoby Racing Team
  16. #16
    Lainaa (Repa @ Huhti. 30 2010,23:00) kirjoitti
    Se, että joku mainitsee 80W, paksun yksiasteöljyn, jota myös hypoidiöljyksi kutsutaan, eli öljyn joka on tarkoitettu perävaihteisto öljyksi, jossa hammaspyörien nopeudet ovat huomattavasti pienemmät kuin vaihteistossa ja vielä väittää olevan viskositeetiltään samaa kuin moniasteinen moottoriöljy 10W-40 joka on vain kesäkäyttöön tarkoitettu, antaa todella uskottavan lausunnon moottorin rikkomiseksi. Entäs kun vaihteisto menee rikki. Ottaako kalleeemeli vastuun väärästä valasta? Kannattaisi ensin opiskella mitä nuo öljymerkinnät tarkoittavat ennen kuin kommentoi tuollaista soopaa!!! Ei ole fiksua yrittää johtaa asiallista kysyjää tahallaan harhaan!!!

    t. Repa
    Vaihteistoöljylle ja moottoriöljylle on eri luokitukset. 80W luokituksen öljy on siis perä tai vaihteistoöljyä ja kumpaan tarkoitettu näkyy Api luokituksesta GL, versio 5 on varsinaista hypoidiöljyä.

    Ja se 80W vastaa aika tarkasti 10W-40 moottoriöljyä joten käyvät aika hyvin ristiin viskositeetin puolesta.
  17. #17
    Lainaa (Repa @ Huhti. 30 2010,23:00) kirjoitti
    Joo. Vinkkiä on joka lähtöön. Ja oikein asiantuntija tasolla. Niin, ja kuten mainittu, tehtaan suositusta ei kannata missään nimessä noudattaa

    Synteettisten öljyjen ongelma on joissakin koneissa kytkimen luistaminen. Mineraaliöljyillä tuota ei tapahdu. Ei välttämättä tule ongelmaksi, mutta kannattaa tiedostaa.

    Normaalisti vaihteistot eivät kaiketi oikeasti tunnista millainen moottori, 2T vai 4T niitä pyörittää, eli en sillä perusteella paljon vaihteistoöljyä miettisi.

    Huoltokirjaa kannattaa katsoa ainakin tuon viskositeetin osalta.

    Se, että joku mainitsee 80W, paksun yksiasteöljyn, jota myös hypoidiöljyksi kutsutaan, eli öljyn joka on tarkoitettu perävaihteisto öljyksi, jossa hammaspyörien nopeudet ovat huomattavasti pienemmät kuin vaihteistossa ja vielä väittää olevan viskositeetiltään samaa kuin moniasteinen moottoriöljy 10W-40 joka on vain kesäkäyttöön tarkoitettu, antaa todella uskottavan lausunnon moottorin rikkomiseksi. Entäs kun vaihteisto menee rikki. Ottaako kalleeemeli vastuun väärästä valasta? Kannattaisi ensin opiskella mitä nuo öljymerkinnät tarkoittavat ennen kuin kommentoi tuollaista soopaa!!! Ei ole fiksua yrittää johtaa asiallista kysyjää tahallaan harhaan!!!
    No nyt oli sitten tarinassa soopaa tiivisteenä. Tämän kun laimentais, niin saisai sivukaupalla tavallista potaskaa.



    "Synteettisten öljyjen ongelma on joissakin koneissa kytkimen luistaminen. Mineraaliöljyillä tuota ei tapahdu".

    Asioilla ei suoranaista yhteyttä toisiinsa.



    "Se, että joku mainitsee 80W, paksun yksiasteöljyn, jota myös hypoidiöljyksi kutsutaan, eli öljyn joka on tarkoitettu perävaihteisto öljyksi, jossa hammaspyörien nopeudet ovat huomattavasti pienemmät kuin vaihteistossa ja vielä väittää olevan viskositeetiltään samaa kuin moniasteinen moottoriöljy 10W-40 joka on vain kesäkäyttöön tarkoitettu, antaa todella uskottavan lausunnon moottorin rikkomiseksi".

    Moottori- ja vaihteisyo/peräöljyjen numerot eivät ole yhteismitallisia (vrt tuumat ja sentit). SAE 80W vaihteistoyljy vastaa viskositeetiltaan SAE 20 moottoriöljyä ja SAE 90 vastaa SAE 40-50 moottoriöljyä.
    Merkintä "W" tarkoittaa moniaste-/talvikäyttöön tarkoitettua öljyä.
    API luokitukset ovat laatuluokituksia: bensiini S, diesel C. Vaihteisto/vetopyörästö GL, joissa on eri määrät korkeapaine (EP) lisäainetta. GL-5 hypoidipyörästöihin. Liika EP pitoisuus haittaa sonkronoinnin toimivuutta synkatuissa laatikoissa.
    API luokitus ei koske automaatteja.


    "Kannattaisi ensin opiskella mitä nuo öljymerkinnät tarkoittavat ennen kuin kommentoi tuollaista soopaa!!! Ei ole fiksua yrittää johtaa asiallista kysyjää tahallaan harhaan!!!"
    t. Repa"

    Repan kannattaa lukea ja uskoa itsensä kirjoittama ohje.



    Pannaan haisemaan.
  18. #18
    Kuulostaa ehkä hieman erikoiselta tällä foorumilla, mutta olisiko siinä mitään järkeä jos laitettais koneeseen / vaihteistoon ihan valmistajan suosituksen mukaista öljyä ...Tai ehkei sittenkään, laitetaan ihan jotain mitälie muuta, vaikka teräketjuöljyä Muutenhan ei ajelemisessa ole mitään jännitystä
    Kawasaki Z1100ST -82
    Honda VF500F2 -85
    Aprilia RS125 -02

    Ex.
    Honda CBR1100XX -99
    Kawasaki Z750 -04
  19. #19
    Lainaa (Repa @ Huhti. 30 2010,23:00) kirjoitti
    Joo. Vinkkiä on joka lähtöön. Ja oikein asiantuntija tasolla. Niin, ja kuten mainittu, tehtaan suositusta ei kannata missään nimessä noudattaa
    Valmistaja suosittelee 18e/l maksavaa öljyä. Ite laitan 7e/l maksavaa öljyä. Toimii samanlailla mitä kalliimpi öljy.
    Lainaa (SamiR @ Touko. 17 2010,09:10) kirjoitti
    Kuulostaa ehkä hieman erikoiselta tällä foorumilla, mutta olisiko siinä mitään järkeä jos laitettais koneeseen / vaihteistoon ihan valmistajan suosituksen mukaista öljyä ...Tai ehkei sittenkään, laitetaan ihan jotain mitälie muuta, vaikka teräketjuöljyä Muutenhan ei ajelemisessa ole mitään jännitystä
    Vehkeitä mitä pitää huoltaa vähän useammin, kuin katupyöriä alkaa huoltokustannukset esittämään jonkinlaista osaa.


    Orggimaiseen tapaan taas täältäkin saatu ihan ihme vääntö. Se on ihan sama normi crossiajossa onko sulla vaihelaatikossa prätkä moottoriöljyä vai vaihteistoöljyä. Toimii ihan yhtälailla. Se että onko sielä pintajännitykset tai muut kohillaan ihan yks hailee. Täällä taas kirjaviisaat alkaa kaivaan turhanpäiväistä tietoa mikä ei todellisuudessa kerro ajotuntemuksesta yhtään mitään, että toimiiko se kytkin paremmin toisella öljyllä kuin toisella.

    Entisessä smotossa vaihelaatikon rattaista hävis metallia ihan yhtälailla oliko sielä vaihteistoöljyä tai moottoriöljyä. Se on itse todettu asia. Toisen nykyisen 2t crossin tehtaansuositus on jopa moottoriöljy mitä pitäis laittaa laatikkoon. Joten vääntäkää ihan rauhassa sivutolkulla jotain turhan päiväistä nippelitietoa öljyluokituksista tai mistä lystää. Vaihteistoöljyä (castrol mtx tai bell ray gearsaver ja mitä näitä on) tai sitten prätkän moottoriöljyä 10-40 tai 15-50 lootaan niin homma toimii.

    Sanotaan sitten se vielä se, että 10-vuotta ajettu sekasin noilla öljyillä ja ilman ongelmia.



  20. #20
    Jos kyse on tästä MZ pyörästä niin halvinta öljyä mitä löytyy
    Taivas saa odottaa
  21. #21
    Lainaa (willik @ Huhti. 30 2010,08:42) kirjoitti
    Lainaa (pecha @ Huhti. 30 2010,08:13) kirjoitti
    Älkää ikinä uskoko mitään valmistajien suosituksia - ne yrittää kaikki vaan kusettaa teitä *
    Jos valmistajaa uskoisi niin mosaan pitäis laittaa 4l/72e öljyä. Hyvin pelittää kolmasosa hintaisellakin.
    Mikä öljy noin paljon maksaa? Onlisko kyseessä Sukisukin öljy?
    Tunturi Senator > Tunturi Tiger > Piaggio NRG PureJet > Honda CBR1000RR RR8
  22.  
  23. #22
    Kerro toki, mistä ihmeestä sellaista Sukisuki-öljyä oikein saa ostaa? Noin kalliina sen on pakko olla *tosi*hyvää....
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä