Vaihdoin uudet jarrupalat ja ne kirskuu. Kuuluu siis sellainen selkäpiitäkarmiva ääni. Jos vähän jarrutelee, niin ei aina kuulu, mutta yleensä kuuluu joka jarrutuksessa.
Puhdistin ne jarrupalojen taustalla olevat kitinälevyt vai mitkä ne onkaan, mutta ei vissiin auttanut.
Oisko kuparitahnasta hyötyä?
?
Kuparitahnalla loppu kitinät kun laittaa ohuen kerroksen palan ja levyn väliin.
No ei sentään...
Veikkaan että johtuu palojen materiaalista. Millaiset palat vaihdoit?
Oletko ajanut jarruja vielä kunnolla lämpimiksi kertaakaan? Se voisi auttaa.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Riippuu vähän äänestä, mutta lähes kaikki ylimääräset äänet kaikkoaa sillä kuparitahnalla![]()
2004 Kawasaki Z750
ex. 1997 Suzuki 600S Bandit
Aja nyt vaan ne lämpimäksi ja sitten kun on joku pari sataa mennyt niin otat kunnon puristukset. Mun Brembot ujelsi ja levyissä oli jotain rusehtavaa säilytyksen jäljiltä, mutta tankillisen jälkeen levyt on taas kiiltävät ja äänet tiessään.
Toisaalta en tuosta Brembon ylemmyydestä oikein osaa sanoa, kun Nissinin vehkeillä ei mitään ruskeutta ollut havaittavissa säilytyksen jälkeen, eikä EBC:n paloilla ylimääräisiä ääniä tai muitakaan ongelmia. Kyllähän nuo Brembot pysäyttää ihan eri malliin, kun on vielä punosletkut kaverina niillä tuossa.
Kuparitahnaa kannattaa laittaa sinne palan taakse niin ne saa sitten joskus irtikin.
jatkoa..
Ennenmuinoin ennen meikäläisen aikoja oli kuulemma noissa ongelmana, että lasittuu ne palat jos niitä käyttää liian hentoisesti, mutta jos rahat laittaa asiallisiin tuotteisiin, niinkö kaikkien pitäisikin tehdä, niin en ole moisesta kuullut nykypäivinä.
Autopuolella Motonetin vehkeissä kuulemma kitkapinnat lähteneet kävelemään paloista yms. kiinailmiötä, mutta tuskinpa pyöräpuolella kukaan haluaa ihan halvimmalla päästä tässä asiassa.. vai?
jos haluat viimeisen päälle tehdä niin jarrut purkuun..liukutapit putsaukseen ja kuparitahnat pintoihin..muutenkin sylinterit herkistykseen ja silikonivaseliinit liukupintoihin ja tietty tuo "ees taas" käsittely.. ei mikä erityinen/harvinainen toimenpide millekkään ajoneuvolle joka ollut "talvi-teloilla" ja ei tee normi käyttö pelillekkään pahaksi herkistellä jarruja kun kuitenkin tuo sylinterien liike niin minimaalista
voin olla väärässäkin,mutta joku sanokoon jos neuvot olleet väärät ;)
Indian Sport Chief -23
ex. BMW R1200R -17
ex. Triumph ST 1050 -10
ex. Aprilia SL1000 Falco - 01
ex. Honda VTR1000F -98
ex. Honda CB750F -83
ex. Honda CB125TDC -84
Joku on tuota vinkumisen fysiikkaa joskus selittänyt että kovin monet palat eivät oikeasti ota levyyn absoluuttisen tasaisesti kiinni, vaan ne mikroskooppisella tasolla ikäänkuin "pomppivat" materiaalipintojen vuorten ja laaksojen välillä tms. Tästä aiheutuu itse palaan pienen pientä tärinää ja jos se ei saa täristä vapaasti, tuo tärinä johtuu edelleen satulaan ja sitä kautta runkoon tms. ja lopulta myös kuuluvaksi kirskumiseksi, kitinäksi tai vinkumiseksi
Vinkumista siis voi ehkäistä kun mahdollistaa palojen mahd. vapaan liikkeen satulan sisällä. Käytännössä kun männänt puristaa sylintereihinsä, pitää paloja pystyä liikuttamaan helposti sormin, palat ehkä jopa "kolisevat" satuloissaan. Ja se "katkos" männän ja palan taustan välillä aikaansaadaan juuri sipauksella kuparitahnaa tai erillisillä kitinälevyillä![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Tiedä sitten onko samanlainen ääni kyseessä kun itsellä oli mutta tein paloihin pienen viisteen ihan käsiviilalla siihen reunaan josta jarrulevy tulee sisään ja äänet katos.
KTM 950 Supermoto
Kawasaki KZ1300
Aikanaan oli Ooppelin paloissa noi viisteet jo valmiina uusissa paloissa. Sinne väliin kun kiilautui kivi niin siitähän se vinkaisu vasta tuli ja levyyn pahimmassa tapauksessa ura.(Hylsy @ Touko. 02 2010,09:05) kirjoitti
cb350 * fz6s * cbf1000