Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
  1. #1
    Vaimolla on tämän vuoden pikkuninja 250R. Tuli ajankohtaiseksi välityssuhteen lievä pidentäminen suurentamalla eturatasta yhdellä hampaalla.

    Tätä hommaa tehdessä löytyi impulssianturi siinä eturattaan päällä, joka ottaa pyörimisnopeudesta impulssia rattaan osin nelikanttiselta lukitusmutterilta. Nyt kysynkin, voisiko joku ystävällisesti kertoa, että mikä IHMEEN TARKOITUS tällä anturilla on, kun nopeusmittarillekin tulee tieto vauhdista ihan perinteiseen tapaan vaijerilla etupyörän navalta ?

    Omassa pyörässäni on samanmoinen anturi, mutta siinä juurikin nopeusmittari saa infonsa tältä anturilta.

    Kiitti jos joku voisi valistaa tyhmää.
  2. #2
    Villi arvaus, matkamittari ja trippi ovat mekaanisia ja ottavat tiedon vaijerilla etupyörältä. Nopeusmittari ottaa taas pulssin eturattaalta.
    Taivas saa odottaa
  3. #3
    Kas kehveli, voisipa hyvinkin..



  4. #4
    Muttei kumminkaan ollut. "Ajelin" vähän takapyörä pukin päällä . Kaikki nopeus/matkamittarin info tulee vaijerin kautta etupyörältä. Aikamoisen optimistinen muuten toi nopeusmittari, 115 km/h mittarissa = 100 km/h todellista GPS:n mukaan..
  5. #5
    Vaihteiston vapaa-asennon anturi?
    (Pist virrat päälle, vaihde vapaalle, valo palaa, ota piuha anturista irti, valo sammuu.)



    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  6. #6
    Ei ole se. Ei ole mitenkään tekemisissä vaihteensiirron kanssa. Eturattaan kiinnitysmutteri on syvemmältä kuusisivuinen hylsylle sopiva, mutta päältä nelisivuinen, ja anturi senssaa tuon mutterin ja siis eturattaan pyörimistä. Pulssia tulee jos vaikka rullaat vapaalla..
    *


    Tuossa kuvassa näkyy musta anturi rattaan päällä sinisellä nuolella osoitettuna, ottaa pulssia noista punaisella nuolella merkityistä mutterin kulmista.

    *

    Tässä toisessa kuvassa on amerikkalaisten eturatas, joka on kiinni normaalilla kuusiomutterilla. Niillä on siellä kaasutinmoottorit, siis eivät myy vieläkään ruiskumoottoreilla 250R:ää siellä. Anturikengän kiinnityskohdat löytyy sielläkin (merkit) , mutta itse anturia ei taida olla.

    Olis vaan niin vietävän kiva tietää, mikä tuota anturia tarvii ! Vaihdoin eturattaan yhtä hammasta isommaksi, kuten suosittelevat.



  7. #7
    Mutu-veikkaus olis ett ruiskun/ecun tarvitsema nopeustieto?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  8. #8
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (scuuba @ Touko. 28 2010,14:21) kirjoitti
    Mutu-veikkaus olis ett ruiskun/ecun tarvitsema nopeustieto?
    Mihinkäs se ruisku sitä nopeustietoa tarvitsee? Ei kai tuossa mitään nopeuden rajoitintakaan ole?
    Superbike #7
  9. #9
    Lainaa (Nitrous @ Touko. 28 2010,15:13) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Touko. 28 2010,14:21) kirjoitti
    Mutu-veikkaus olis ett ruiskun/ecun tarvitsema nopeustieto?
    Mihinkäs se ruisku sitä nopeustietoa tarvitsee? Ei kai tuossa mitään nopeuden rajoitintakaan ole?
    Syöttää lisää kakkua, kun ram-air puskee isossa nopeudessa ylenmäärin happea ratakireälle 30 hp koneelle?
    Nopeusanturi tuo varmasti on, mutta tarkoitus on epäselvä. Kai se korjaamokäsikirjasta selviäisi.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  10. #10
    eikö tuo sensori oo aika kaukana tosta mutterista..?

    edit: että eikö ton luulis niistä rattaan hampaista pulssinsa ottavan. ja aika törkyiseen paikkaan on sensorin laittaneet. josko tuo rekisteröis vaan on/off dataa. pyöriikö vaiko ei



    "My final offer is this: nothing"
    -Il Bastardo-
  11. #11
    Lainaa (kepponen @ Touko. 28 2010,12:56) kirjoitti
    Ei ole se. Ei ole mitenkään tekemisissä vaihteensiirron kanssa. Eturattaan kiinnitysmutteri on syvemmältä kuusisivuinen hylsylle sopiva, mutta päältä nelisivuinen, ja anturi senssaa tuon mutterin ja siis eturattaan pyörimistä. Pulssia tulee jos vaikka rullaat vapaalla..
    *


    Tuossa kuvassa näkyy musta anturi rattaan päällä sinisellä nuolella osoitettuna, ottaa pulssia noista punaisella nuolella merkityistä mutterin kulmista.

    *

    Tässä toisessa kuvassa on amerikkalaisten eturatas, joka on kiinni normaalilla kuusiomutterilla. Niillä on siellä kaasutinmoottorit, siis eivät myy vieläkään ruiskumoottoreilla 250R:ää siellä. Anturikengän kiinnityskohdat löytyy sielläkin (merkit) , mutta itse anturia ei taida olla.

    Olis vaan niin vietävän kiva tietää, mikä tuota anturia tarvii ! Vaihdoin eturattaan yhtä hammasta isommaksi, kuten suosittelevat.
    Voihan se olla että on vaan "kaiken varalta" eli laitettu tulevaisuuden juttuja varten
    Taivas saa odottaa
  12.  
  13. #12
    Veikkaan että tossa on jotaan vaihde/nopeuskohtasia ruutta/sytkäohjelmia purkissa eli kompuutteri saa vaihde- ja nopeusdatan tuolta anturilta.

    Ja koska jenkkimallissa ei ruuttaa ole ja toi anturi puuttuu niin on tullu halvemmaks laittaa mekaaninen mittaristo vaijereineen molempiin malleihin.
    Tallissa: Kawasaki Concours (GTR) 1400 -16 ja Suzuki Burgman 650 ABS -14