Minä olen tässä asiassa ihan samaa mieltä. Akun talvisäilytys on varsin yksinkertainen asia, mutta useimmat tekee sen silti väärin. Jos haluaa että akku kestää vuosia, niin akku iroitetaan pyörästä talvisäilytyksen ajaksi ja se ladataan heti täyteen pienellä virralla.(pecha @ Huhti. 29 2010,14:03) kirjoitti
Akkua säilytetään talvella lämpimässä tilassa ja se kannattaa ladata täyteen tammikuussa ja ennen käyttöönottoa keväällä. Jos talvella tulee pakottava tarve pistää mopo tulille, niin jokaisen käytön jälkeen akku otetaan irti ja ladataan täyteen. Missään nimessä "ylläpitolaturia" ei pidä jättää pilaamaan akkua - tämä ihan kokemuksen perusteella.
Ei se muuta tarvitse ja Yuasat ja muutkin akut kestää helposti sen vuosia, ennen kuin ne rupeaa olemaan valmista kauraa. Kerhokyselyn perusteella ns. geeliakkujen elinikä näyttäisi olevan näppituntumalla vuoden pari lyhyempiä mitä perinteisillä akuilla. Osaako joku sanoa mistä syytä?
Mitä Bilteman akkuihin tulee, niin ei ainakaa niillä 1400 Intruderia saa käyntiin kuin lämpimällä säällä. Yuasa antaa huomattavasti enemmän virtaa kylmällä kelillä ja starttia ei tarvi sahata käytännössä ollenkaan, kun se pyöräyttää motin käyntiin.
- nimimerkki eilen testattu kahdella Biltemalla ja yhdellä sikakalliilla Yuasalla.
No, hyi... Mäkin olen pilannut akkua ylläpitolaturilla (Ctek SX3600) ja nyt akku on 7 vuotta. Onkohan akku jokin zombie? Senhän pitäisi olla jo monta kertaa kuoliaaksi keitetty...(scuuba @ Huhti. 30 2010,01:32) kirjoitti
*
ps. Ei kannata sitten laittaa tavallista muuntajalaturia ylläpitolaturiksi...
Elämä on vaarallista, siihen kuolee
Jos akku on piilteman hyllyssä ja jännite on laskenut reippaasti alle 12 voltin, niin enpä euroakaan moisesta maksaisi.(Le Motard @ Huhti. 29 2010,10:14) kirjoitti
Jos akku myydään käyttövalmiina, niin sen täytyy myös olla sitä. Mikäli jännite on tipahtanut tarpeeksi alas ja akku seisonut hyllyssä riittävän pitkään, niin pilalla se on. Ihan samoin se syväpyrkautuu ja sulfatoituu hyllyssäkin. Toki elvytys hyvällä laturilla voi onnistua, mutta enpä moista akkua uudeksi sanoisi.
Kun uutta akkua hankkii, niin muutaman euron sijoitus volttimittariin kannattaa.
Vai vielä hyllyvarattuja.. No, kauppias kyllä osaa *
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Keväällä ittelläkin välillä akut sipissä
Sitä varten yleensä säästelen kesälomista alkukeväälle että pääsen vähän akkuja lataileen.![]()
Miksiköhän tuollainen halpa kulutusosa jaksaa näin paljon puhuttaa? Vaihdetaanhan noita renkaitakin paljon useammin. Ja taitaa monella mennä tohon askarteluun paskarteluun enemmän rahaa vuodessa kuin akkuihin.
Mukavaa ajokauden alkua kaikille. Hei ja ajellaan varovasti siellä![]()
;0) *FZ1 Nude
Ja on tuossa sekin etu, että kun on kerran ton piuhan asentanu, niin tarvitsee syksyllä vain ottaa avaimella takapenkki auki, pistää laturin piuha kiinni, ja unohtaa mopo kevääseen asti.(Thunderpants @ Huhti. 30 2010,08:46) kirjoitti
Ei tarvi purkaa (-05 pikkuninja) satulaa, tankkia ja akkua irti joka syksy, jotta saisi ne akkukaapelit irti/ akun säilytykseen hyllyyn.
Paskan möivät... *
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
En nyt osaa sanoa, käsititkö väärin viestini vai miten tähän pitäisi reagoida, mutta mennään näin.(J@ck @ Huhti. 30 2010,10:03) kirjoitti
Bilteman akut ovat "hyllyvarattuja" eli ne pitää ladata täyteen ennen käyttöönottoa. Tarinoita on, että on pistetty biliksen akku sellasenaan paikalle ja sitten tultu tänne kiroilemaan kun se ei toimikaan.
2v takuu on Bilteman akuilla ja jos se ei toimi niin vie takaisin. Simple as that. Itse ostin aikanaan tonnifazeriin Bilteman geeliakun ja latasin sen täyteen Bilteman vitosen akkulaturilla ja mittarin mukaan napajännitteet olivat mitä pitääkin ja pyörä toimi kuin unelma tuolla kokoonpanolla ja toimii aivan varmasti vieläkin, ellei edelleen makaa jossain liikkeen varastossa. Biliksen akut tulevat käsittääkseni samalta linjalta kuin muutkin, liike ostaa isoja tuotantoeriä valmistajilta. Eihän sitä mitenkään voi jälkeenpäin todeta, kun se on harmaa se loota ja siinä lukee biltema, mutta voihan se olla joku vartanpaskakin. Vähän sama asia kuin Pirkka-tuotteet. Sama käntty se on, pussi ympärillä eri ja hinta halvempi.
No jos on ostanut Yuasan 170 eurolla niin siihen ei perkele tule kukaan leveilemään kuudenkympin Bilteman paskalla.(SAM66 @ Huhti. 30 2010,10:11) kirjoitti
Tosissaan ymmärrän jos ei Biltemaa ole lähistöllä ja hommat hoidellaan postin kautta, mutta jos on, niin ne voi tosiaan vielä viedä takaisin ne akut jos on paskana, ettei sitä tartte mummovainaan viereen ruveta hautaamaan. Ei ainakaan mulla tule edes kirosanaa moisesta operaatiosta(siis takaisin viemisestä). Bilteman vehkeet jos on paskoja niin ei se kismitä kun se on tietoinen päätös ostaa sieltä se halvempi (ja yhtä hyvä).
Mutta klaara vappen vaan.![]()
kävinpähän itsekki akkuliikkeessä asioimassa, en saanu sitä akkua minkä halusin, antoi väliaikaisesti lainaan toisen halpa-akun jonka sitte saan vaihtaa sihen toiseen ku niitä joskus tulee taas.
kyselin c-tekistä ja muista älylatureista talvisäilytyksen ajaksi jne, meinas vaan että ihan sama mikä akku siellä on. jos kerran kuussa lataa akun täyteen ni kestää kallis ja halpa akku yhtälailla...
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
miten olis pommac..?
eikös sitä yleensä tislattua käytetä. niin kuskille ku akullekki.
etenki vappuna.![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Onhan siinä kello ja ajonesto, ei ne vaan neljässä kuukaudessa ihan hirveitä vie. Mittaisin joskus Flukella mitä yammun virrankulutus noille on, mittari näytti 0,6mA. Tuostakin se menee vielä säästömoodiin. Tuolla kulutuksella akusta puretaan alle 2Ah eli noin 20% akun kapasiteetista neljässä kuukaudessa.(SAM66 @ Huhti. 29 2010,10:04) kirjoitti
Vissy on hyvä, valmiiksi sopivan hapokasta *(hra1150 @ Huhti. 30 2010,17:15) kirjoitti
![]()
![]()
![]()
Elämä on vaarallista, siihen kuolee
Laita Kossua, kunnolla tislattua!
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Do dih, nyt on testattu. Tislattu ja vissy. Molemmille on paikkakansa.
Mutta siis asiaan, akkupolo teki seuraavaa: otti hyvin virtaa: vartissa täpö ja antoi hyvin virtaa: minuutissa typö. Mitä ei tapahtunut oli GSA:n käynnistyminen.
Siispä kaupoille valan tehneeseen akkumyymälään. Akku on mallia BMW-kummajainen. Vartaa olisi joutunut vartoomaan, mutta onneksi hyllyssä oli Exide Original Basic edulliseen 89 €:n hintaan. Lunastin sen (olisi ollut huoltovapaatasuljettuaamgbsagtakin tarjolla, mutta sentin liian isona GSA:han ja mittoihin sopiva geelipatteri oli yli 200 €:n hintaanen). Kaupan Setä sanoi: " Se Ctecin 3600 on ylimainostettu juttu, siinä ei potku riitä mihinkään, älä ainakaan sillä skootteriasenolla mitään lataa... nyt kun menet tästä kotiin, anna liemien ensin rauhassa asettua ja sitten lataa sillä lumihiutaleasennolla..."
Meillä ei liemet rauhassa asetu, mutta se on toinen juttu. Laitoin patterin lataantumaan lumihiutaleasentoon ja puuhastelin muuta tärkeellistä ohessa.
Laitoin lapselle ruan, vaihdoin vaimon polkupyärän eturenkaan, pesin ja rasvasin K&N:n ilmanputsarin, ihmettelin mikä autossa kilisee, laitoin autovahaa bensatankin ruostepiskoon, hain postin, vein roskat, aloin juoda, vahasin satula (Körbään), katselin Baijerin konepajan ehkä parasta mitä se on saanut aikaan, kiristin Öhlinsin yläkiinnikkeen ja kas, Ctec ilmoitti, että lataus on päättynyt! Ja ei kun Beemer nippuun!
Tässä on nyt sen kysymyksen paikka. Asiat etenivät näin:
1) ensin laitoin miinus (-) napaan tulevat johdot (useita, johtuu laitteen teknisestä luonteesta) kiinni mukana olleella ruuvilla, siten
2) leikkasin ylimääräiset pois akun kanneksi tarkoitetusta polymeeriesineestä, sitten
3) aloin kiinnittää mukana olleella ruuvilla ynnä (+) napaan tulevia johtimia (useita, syy entinen) ja sitten
4) havaitsin kipinöintiä (vaikka virta ei ollut minkään päällä).
Kipinöinti ei ollut varsin sankkaa eikä edes voimallista, mutta kieliikö se siitä, että jossain on epäsäännönmukaisuus, irregulariteetti ja laatupoikkeama? Vuotaako purteni vai tuleeko minun mielenrauhani tähden vast'ikää kiinnittää ensin ynnä (punainen +) ja sitten vasta miinus (-)?
Mikään ei kuitenkaan räjähtänyt, kiinnitin letkut oikeassa järjestyksessä (yhteensä 6 kpl, believe or nut), hain valon yläkerrasta, että näin etsiä pudonneet bensatankin kiinnikkeet, yritin startata, kiinnitin bensapumpun johdot, starttasin. Ohjekirjan sanoin: "Sinä Ajat!"
Yhteenveto:
- akku oli 2 v. vanha Varta
- nestepinta kohdallaan
- ladattu syksyllä täyteen Ctecillä
- pidetty tammi-helmikuussa noin kaksi viikkoa Ctecin nokassa asennossa skootteri
- maalis-huhtikuun taitteessa Ctekissä muutama päivä asennossa skootteri
- tallista (lämmittämätön Ok-talon kellaritalli) täyteenlatauksen asennossa auto jälkeen käyntiin ja ulos
- pakkasyön jälkeen starttasi ja hyytyi, bensapumppu nosti paineet, kone pyöri, mutta kipinä ei riittänyt, kolmannella starttauksella kello nollille (BMW tarinoiden lukijat tietänevät, mitä on irroitella startin releen kärkiä jne...)
- puoli tuntia Cteciä autoasennossa ja jo lähti. Iltapäivällä lähti konttorin pihasta ihan hyvin.
- sama seuraavanakin päivänä, ja seuraavana jne...
- kauppaan meno edellä kuvatulla tavalla.
- Lopussa kiitos seisoo.
No joopas(hra1150 @ Touko. 03 2010,23:17) kirjoitti
Mietippäs itse miksi akkua oikeaoppisesti irrotettaessa otetaan ensin irti se miinuskaapeli. Jos keksit vastauksen tähän, niin tiedätkin jo miksi akkua paikalleen laitettaessa kiinnitetään eka se plus-kaapeli. Alkeitahan nämä..
Jos kipinöintiä havaitsit, niin se kielii siitä, että joku siellä virtaa kuluttaa.. Siis kyllä purtesi vuotaa![]()
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Ei vuoda (ainakaan enempää kuin normi-bemari). Yhtään Bemaria en ole vielä nähnyt (5. oma menossa), jossa akun kiinnittäminen ei räpsäyttäisi ihan kuuluvasti. Puhdas arvaus on, että siellä on joku konkka tmv. joka nielaisee sähköä varautuessaan, kun akkukaapelit kiinnitetään.
<p>2002-2014</p>
Ja sama autoissa... konkkia siellä todellakin on, ainakin mittaristossa ja muussa elektroniikassa. Pieni kipinä kuuluu asiaan, se kertoo sähkön olevan hengissa(C-A-D @ Touko. 04 2010,08:03) kirjoitti
![]()
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Kyllähän minkä tahansa tyyppisen lyijyakun, keittää noin ~80% täyteen millä tahansa laturilla.(hra1150 @ Touko. 03 2010,23:17) kirjoitti
Eri asia on sitten jos haluaa ladata akkua sopivalla jännitteellä ja virralla, eli välttää sen turhan keittämisen.
Ja ladata sen ~100% täyteen, eli se viimenen ~20% vaatii joka tapauksessa aikaa + sopivan jännitteen ja virran.
Lyijyakuilla sopiva kompromissihihamutu-latausvirta on alle 0.1C, eli tuon kyseisen ctekin (henkilöautoakuille, esim 40-60Ah) max 3.6A virta ei ole vahingossa valikoitunut.
Eikä myöskään ~10Ah mopoakuille tarkotetun ctek xs800:n maksimi 0.8A latusvirta ole mitään sattuman kauppaa.
Eri asia on sitten se että vanhan liiton valan tehneen kauppiaan mielestä akku tulee keittää vajaalatautuneeks mahollisimman nopeesti...
3600:n modet:
---
Skootteri Mode: 14.4V/0.8A This mode is normally used for batteries less than 14Ah.
Kottero Mode: 14.4V/3.6A Normal setting for wet batteries, MF and for most GEL batteries.
Hiutale Mode: 14.7V/3.6A This setting is recommended for batteries at temperatures below 5°C. It is also recommended for many AGM batteries. This setting is not recommended for maintenance charging when the temperature at times exceeds +5°C. In this case, the 14.4V/3.6A mode is recommended.
---
Toi hiutalemodehan on tossa sen takia, että lämpötilan laskiessa akku tarvitsee suuremman latausjännitteen; noin ~0,3V per 10 astetta. Joten sinänsä toi ctekin hiutalemode on arka kompromissi.
Ja toisaalta, sama toimii lämpösempäänkin suuntaan, eli lämpösessä latausjännitteen pitäisi olla pienempi. Jota ehkä on kompensoitu myös sillä että kun latausvirta on sopivan pieni, niin se ei turhaan lämmitä akkua.
Hifistelyratkaisu olis esim jos tossa laturissa ois erillinen ulkoinen lämpötila-anturi joka pistetään kiinni akun kylkeen. Sillon laturi vois itekseen kompensoida lämpötilan vaikutusta. /Varsinkin siinä vaiheessa kun akku rupee lämpenemään ja keittämään, laturi vois pienentää jännitettä.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kylmän akun laataminen täyteen ei vaan tahdo onnistua. Se ei vaan oikein ota varausta vastaan vaikka kuinka lataisi. Jos akku on ollut kylmässä ja on puhdittoman oloinen niin se kannattaisi viedä lämpimään (siis noin +20) ja ladata siellä täyteen. Vasta sen jälkeen kannattaa tehdä johtopäätelmät onko akku lopussa.(scuuba @ Touko. 04 2010,13:03) kirjoitti
Ja se plus-napa kannattaa kiinnittää ensin / irroittaa viimeksi sen takia, että jos työkalu kenkää kiinnitettäessä kolahtaa runkoon ja miinus on kiinni rungossa, niin voi kipinöidä vähän enemmänkin sen jälkeen...
Huomauttaisin sen verran että noi mun kommentit koski tota uutta lämpimässä ollutta akkua, ja sen lataamista.(tk100 @ Touko. 04 2010,14:45) kirjoitti
Ja jos taas puhutaan tuosta pakkaskylmän akun proplematiikasta, niin siinä yhtenä suurena vaikuttavana tekijänä on nimenomaan myös toi latausjännite. Toki akun virran vastaanottokyky vähenee, samoin kun virranantokyky. Mutta kuten tuossa edellä sanoin, niin esim tuo ctek 3600:sen hiutaleasento on turhan vaisu, jos puhutaan pakkasesta esim ~-20, jolloin latausjännite sais olla ~1.5V suurempi kuin ~20 asteen lämmössä. Joten jos on laturi, joka tuuppaa kunnolla lisää volttia pakkasessa, niin kyllä sillä saa pakkaskylmäänkin akkuun henkeä.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
No mä ostin ton 3600:sen, että saisin fiksusti Bladen kärvähtäneen regulaattorin myötä tyhjentyneen geeliakkuni ladattua.
Manuaalihan lupaa kuut taivaalta ja puoli valtakuntaa, joten oli pakko kokeilla vähän sitä sun tätä.
Yhden täysin kuivahtaneen mopon akun se loihti henkiin, kun lisäsin akkuvettä ja "kutitin" tuon sulfatoinnin poiston käyntiin.
Eli ihan CTek3600:n äly ei riitä ominpäin akkua pelastamaan.
Siis piti pari kertaa "ison akun" modella tuupata virtaa pikkuakkuun, että kolmannella kerralla aloitti sulfatoinnin poiston.
Veneen akun (77Ah) se tempas parissa tunnissa täyteen, samoin ajoleikkurin (20Ah) ja Spykerin ikivanhan 60Ah akun, nämä siis eri-ikäisiä Biltemaihmeitä. En muuten enää hae muualta akkuja *
Tallissa tuota touhutessa väittäisin että CTekin äly riittää latausvirrasta tulkitsemaan akun (lämpö)tilaa, kiehumista siis ei tapahtunut. Tosin keppanaa kului ajan funktiona logaritmista käyrää, lopulta meinasin hörpätä sitä akkuvettä. Onneks ei ollu akkuhappoa kätten ulottuvilla.(scuuba @ Touko. 04 2010,13:03) kirjoitti
Mut siis tuntuis olevan hintansa arvoinen sijoitus...
http://motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=45-5506
ThunderAce
CTEK:in M-sarjan latureissa tuo lämpötilamittaus löytyy.
Tosin hiukan pomppaa hinta ja vähän turhan isoa tuotetta mopon akun lataamista varten.
Biili . fi
Itse olen ollut erittäin tyytyväinen tohon 3600:seen, sillä ylläpito/täydennys ladattu pyörän akkua, välillä autoa ja mitä millooinkin. Näppärää kun lataus töpseli on valmiina niin tökätä kiinni silloin tällöin. Muuta en osaa oikeastaan odottaa peruslaturilta?
1290SAR, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster