Kevät roplausta tehdessä ( honda vt600) huomasin maalin kupruilua tankin alapäässä alakulmassa ( siis lähinnä satulaa).
Utelias sormi tökkäsi maalin pois ja huomasi maalin alla olevan bensaa. Tarkemmin tutkittuani ja kynnellä raapastua alkoi bensa vuotaa kunnolla läpi, ruostunut siis sisältäpäin ulos, koskapa maalin alla oli kirkas pelti lukuun ottamatta pientä nuppineulan nupin kokoista pistettä josta bensa tihkuu läpi. *
Onko kellään kokemusta voiko moista esim. paikata millään? Purku osista näyttää kyseiseen malliin olevan huutavapula, eikä muutenkaan huvita sijoittaa isoja rahoja vanhaan vehkeeseen.
Mieli tekisi pistää myyntiin tuollaisenaan ja unohtaa koko pas*a.
![]()
Lattia on liukas, eikä kukaan kerro.
Honda Shadow VT600C -93 ( ex )
Honda Shadow VT750C -05 ( ex )
Honda Vtx 1300s -06 ( ex )
Suzuki Intruder C1500T -14
Plastic pattingia oli ainakin aikoinaan sellaista joka kesti myös bensaa. Tosin toi on tota kakskomponettimönjää, eli jos sekoitus ei onnistunut, niin joko ei kuivunut tai pitänyt. Eli ei kannata yrittää sekoittaa ihan nuppineulan kokoista massaa. Ei muuta kuin Motonettiin tai Biltemaan kattomaan (tai autovaraosaliikkeeseen) valikoimia.
Jos se kerran ruostuu niin eiköhän sen silloin voi hitsaamalla korjata?
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Itse ajattelin tuota hitsausta ja vähän kuin tunnustelin täällä maaperää että mahtaako olla edes mahdollista.
Plastic paddingia en tosiaan edes muistanut, vaikka ihan vasta ( about vuonna 75 ?) Isän kanssa ( jaloissa pyörien) korjattiin vm 67 tähtiperä Cortiinan tankkia juurikin vastaavalla aineella. (Ellei ollut jo silloin olemassa)
Pitääpä ottaa selvää alkaako joku hitsaamaan ja jos ei niin padding on sitten päivän lääke.
Kiitosta neuvoista. *![]()
Lattia on liukas, eikä kukaan kerro.
Honda Shadow VT600C -93 ( ex )
Honda Shadow VT750C -05 ( ex )
Honda Vtx 1300s -06 ( ex )
Suzuki Intruder C1500T -14
Yhdestä moposta juotin tuollaisen reiän umpeen. Isohko kolvi ja tippa tinaa.
Viekää nyt se plastic-paddinginne sinne minne päivä ei paista. Tankki irti ja hitsattavaksi. Esimerkiksi osaava jäähdytinkorjaamo hitsaa tuon muutamassa minuutissa edes maalia kovin isolta alueelta tärväämättä.
<p>2002-2014</p>
Toi mäntysuopa jekku toimii vaikka reissun päällä yllättävän hyvin.
Siihen kun nykäsee vielä paikka maalia niin kestää vettäkin.
1290SAR, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
Hiot ensin sen pohjan auki kunnolla, sieltä voi paljastua aikamoinen siivilän alku. Ja sitten kannu jonnekin pajalle joka fiksaa sen. Ei mitään Plastic Padding tai liimavirityksiä.
Reissun päällä käy mäntysuopa tai muu kova saippua pikafixinä, myös peltiruuvi ja pieni 0-rengas.
Taivas saa odottaa
Entäs tuo legendaarinen, usan armeijan lahja maailmalle, ankka- eli ilmastointiteippi? Sulaako vai pitääkö?(BlackCat @ Huhti. 27 2010,07:43) kirjoitti
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Siihen saippuafixin päälle voi laittaa ilmastointiteippiä suojamaan vedeltä.(shyhander @ Huhti. 27 2010,07:47) kirjoitti
Tallaisella fixillä on yuotu kerran pyörä germaniasta suomeen.
Taivas saa odottaa
Hitsaamista voi harkita jos sen reiän ympärillä on täysin terve pelti eikä muualla ole ruostetta, muuten ei. Kaikki ei edes ota bensatankkeja hitsattaviksi räjähdysvaaran takia. En lähtisi hitsaamaan.
Koritina on parempi keino. Tina ei ainakaan ruostu uudestaan.
P-P on todistetusti korjattu tankkeja ainakin useaksi vuodeksi kun sen tekee kunnolla.
Mäntysuopapatentit ja ruuvit voi jättää tien päälle hätätapauksiin. Mikään teippi ei kestä! Sikaflex saattaa pitää jonkun aikaa.
Tankin voi myös pinnoittaa sisäpuolelta 2-k maalin tapaisella litkulla jolloin saa kaikki reiät ja saumat tiiviiksi eikä enää ruostu. Helpoin tapa jos tankissa on useita ruostekohtia.
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
tinaamalla saa paikattua. itse olen mopojen tankkeja paikannut tinalla. monestihan se reikä on neulanreikämäinen, eli ei se pelti ole ohentunut, vaan joku ruosterokonarpi vaan on tullut läpi.
jos haluaa maalata kohdan, niin ennen tinausta se pitää lyödä lommolle sisäänpäin, että jää tilaa tinata, paklata yms.
mutta jos käytössä pyörä, niin ehkä kannattaa heittää ne mömmöt tankkiin, koska jos siellä on ruostetta, niin sitä irtoaa muutenkin ja menee kaasareihin ja aiheuttaa muita ongelmia, joten sisältä pinnoitus on paras keino estää kaasariongelmat ja lopettaa vuodot.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Kemiallisella metallilla vois kanssa tukkia reiän ja sitten POR-15 tankkiin.
edit. oho olikin jo ehdotettu ylempänä ketjussa...
Tässä on kaikki tarvittavat ohjeet.Koritina on helpoin ja paras.Sen voi vetää kunnon mällinä ja sitten viilalla perusmuotoon ja tippa kittiä ja väri päälle.(jaket @ Huhti. 27 2010,11:36) kirjoitti
Tyhjennä tankki
Ota hana/hanat pois
Saavi alle ja lasket vaikka kymmenen minuuttia vettä läpi
Vesi pois ja paineilmalla puhallat sisältä ja päältä
Reiän ympäristö puhtaalle pellille ja tinaat sen
vanhojen romujen kanssa on tullut tinattua useampikin pönttö.
HUOM. Älä mene tinaamaan ilman pesua,voi sanoa poks aika kovaa.
Ei se niinkään ole räjähdysvaaran takia, tuollainen muotoon puristettu puolen millin pelti on paskaa hitsata ja ennen hitsausta ei ole mitään varmuutta minkä muotoinen tankki on hitsauksen jälkeen, ainakin jos hitsaa niin että saumat pitävät.(Utah @ Huhti. 27 2010,09:35) kirjoitti
Eli ei niitä hitsaamalla voi korjata, sen jälkeen on tinaamista ja paklaamista monin verroin enemmän kuin kohdistamalla työn suoraan sen reiän tinaamiseen.
Kiikutin tankin paikalliselle pajalle ja poijjaat oli sitä mieltä että eiköhän tuo hitsaamalla onnistu, olivat kuulemma muutamille kavereille paikkailleet samalla systeemillä jerry kannuja.
En tullut kysyneeksi että mitä "hitsaaminen" pitää sisällään, mutta toivottavasti tietävät mitä tekevät.
Toki reikäkin oli niin pienen pieni ja ainakin ristipää meisselillä tökkien ja kokeillen oli ympäriltä terveen oloinen pelti.
Olisimpa tuon huomannu jo syksyllä olis ollu itellä aikaa syventyä, kun tuo peukku tuppaa kasvamaan keskellä kännyä. Nyt on jo kova polte![]()
Lattia on liukas, eikä kukaan kerro.
Honda Shadow VT600C -93 ( ex )
Honda Shadow VT750C -05 ( ex )
Honda Vtx 1300s -06 ( ex )
Suzuki Intruder C1500T -14
Ei sitä tietenkään ruosteen päälle laiteta, ruoste poistetaan ensin esim. fosforihapolla. Kyllä noin on pinnoitettu paljon tankkeja hyvällä menestyksellä. Ne mömmöt ei hevillä irtoile mihinkään. Pussihousufoorumilta (VMPK) voi etsiä kokemuksia ja ohjeita.(Pave. @ Huhti. 27 2010,16:59) kirjoitti
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Hitsaamisella tarkoitin tosiaan tinaamista. Sori epätarkkuus. Yhtä kaikki - jäähdytinkorjaamossa hoitavat homman hetkessä. Turha arpoa, vaan antaa ammattilaisille.
<p>2002-2014</p>
Tinaaminen ykkös sijalla mutta jos ei onnistu niin minä korjasin pojan pv: tankin epoksi liimalla olikohan araldit. on kestänyt jo kolme vuotta.
Seli seli...(C-A-D @ Huhti. 27 2010,21:35) kirjoitti
![]()
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."