Ei se ole ääni. Kukaan ei voi ajaa ja väistää korvakuulolta näkemättä, ja ääntä on joskus tosi hankala paikallistaa. Mitäs jos niitä kovaäänisiä mopoja on monta eri paikoissa, mitäs väistät? Voi johtaa aika arvaamattomiin tilanteisiin jos mummo säikähtää kovaa meteliä... eikä muutenkaan voi "tuoda itseään esille" pitämällä kovempaa meteliä kun muut (vai sekö onkin se tarkoitus, katsokaa mulla on mopo josta lähtee ÄÄNTÄ, enkös olekin kova...).(Petsku @ Huhti. 27 2010,11:58) kirjoitti
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Mitäpä lainvastaista meinaat..? Siis jos valot on hyväksymismerkitty ja oikein asennettu, niin ei niissä voi olla mitään laitonta.(Kunkku @ Huhti. 27 2010,10:55) kirjoitti
Ei poliisi kalustoonsa mitää laittomia valovirityksiä asentele.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Eläs sano. Poliisikin joutuu elämään samojen lakien kanssa kuin muutkin. Ja tällä hetkellä noista päiväajovaloista ei ole tässä maassa vielä yhtä totuutta. Just nyt kuuntelee poliisikin kovasti huolissaan virkamiehiä ja heidän tulkintojaan.
Tänään aamupäivällä tilanne näytti siltä, että on kaksi mahdollisuutta: Joko ne päiväajovalot ovat kiellettyjä kaikissa moottoripyörissä tai sitten ne hyväksytään ennen 7.2009 rekisteröidyissä pyörissä. Iltapäivän näkymistä ei ole tietoa. Vannomatta paras tällä hetkellä.
Minä ostin itselleni tuon neonkeltaisen Schubertin C3:n juuri näkyäkseni paremmin. Minusta tuo näkyy paremmin kuin turvaliivi, koska LT:ssä korkea tuulilasi ja takalaukku peittävät suurimman osan turvaliiviä. Ja vaimolle on samanlainen hankinnassa, jos istuvuudeltaan vain päähän passaa.
Hehehe jep, vähän wannabeerossi värityksillä oleva R1, kisasaappaat, rälläkällä naarmutetut polvipalat blueöystermallisessa nahkapuvussa, kisahanskat ja MotoGP:stä kopioitu kypärä, toki peilivisiirillä.(SamiN @ Huhti. 25 2010,01:15) kirjoitti
Tuommosen kun näkee niin aina alkaa naurattamaan, viime kesänä muroleessa katselin useampaakin ja jotenkin tulee hauska olo kun nämä kömpivät sellaisessa gorilla-asennossa sen nurmikon yli sumpille. Pitäis otella kuvia ja pitää joku "huvittavin wannaberossi" kilpailu. Voittajalle turvaliivit camoväreissä tai mustana
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Teippailkaa tähtisädetikkuja pyärään kiinne sitten vaan sytyttelee sitä mukaa ku tarvii näkyä!![]()
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
Parhaiten näkyvyyttä parantaa puhtaat silmälasit ja vastapesty visiiri. Toisten ajotapaan on vaikea vaikuttaa, niin kannattaa yrittää kompensoida se omalla ajotavallaan.
Siihenkin on sitten erilaisia koulukuntia, eli ajamalla alinopeutta ja reagoimalla kaikkiin tapahtumiin nopeutta pudottamalla tai sitten ajaa hieman liikennettä nopeammin jolloin kukaan ei yllätä takaa ja kaasulla pysyy toisten alta pois. Niiden keskellä menee se kusenkeltainen keskitie jossa pitää pelätä peräänajajia, ohittelijoita, nurkan takaa puskijoita ja muita puusilmäapasseja.
Suo siellä, vetelä täällä.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Aika asian ytimessä olet.(Juutana @ Huhti. 29 2010,16:21) kirjoitti
nimim: kokomustana vähemmän "tapahtumia" kuin aikaisemmin kirkkaan värisenä.
Lisäksi kaverin käyttämää termiä - piensignaalitiedustelua: tarkaavaisuutta siihen mitä todennäköisimmät "uhkat" näyttäs tekevän tai valmistautuvan tekemään.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Tänään tuli treella tuommoinen neonkeltainen schuubertti vastaan, pakko myöntää että kyllä se aika kivasti loistaa tämmöisena harmaana sateensumppuisena päivänä jolloin muita värejä ei näy missään.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Pyörän valmistaja otti tämän jo huomioon tehtaalla, niin ei tarvitse itse erikseen huomiovärejä pukea.
*kuva KTM:stä*
Jeesustelee tarpeeksi muiden tekemisiä, niin sädekehä häikäisee kilometrien päähän
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
/\ Känkkäränkkäpäivät?![]()
Dirty Nasty Furriner
Ja minä en ymmärrä tätä toisten pukeutumiselle nauramisen hienoutta. Toiset pitävät turvaliiviä turvallisuuden takia, toiset vetävät päälle sen nahkapuvun, ratakengät ja -hanskat saman asian takia. Kumpi suojaa tositilanteessa enemmän? Tuo lienee jokaisen oman päättelyn varassa.(seppo02 @ Huhti. 29 2010,14:26) kirjoitti
Edit. Kun seuraavan kerran huomaat tuollaisen "wannabe-Rossin", käy ihmeessä jututtamassa, että miksi päällä on tuollaiset varusteet.
Superbike #7
Toihan on ihan sama kun kurvailee ferrarilla ompin kartingvarusteissa, ajokengissä ja nappanahkahanskat kädessä. Lisännee sekin katu-uskottavuutta.(Nitrous @ Huhti. 29 2010,21:24) kirjoitti
Olen juu kysynytkin ko. paikassa varustekirjon syytä parilta kaverilta ihan uteliaisuuttani mutta vastauksia ei ole kuulunut. 7v poikakin kysyi kerran että onko tuo tohtori rossi multa kun näki yhden tuollaisen alkuperäisen kuvailun mukaisen ratakireessä asussa.
Tuolloinkaan ei tullut vastausta mutta johtui varmaan tirskumisestani. Kohde kyllä kuuli kun veti ihan kirkkaanpunaiseksi ja poistui paikalta. Yritin pitää pokan mutta se punotus sai tirskahtamaan.
Ja ihan rehellisesti sanottuna varmaan 80% näistä nahka-asuisista jne ei käytä sitä turvallisuuden vuoksi. Usko pois.
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Itse ajattelisin asiaa siltä kannalta että kun nyt esim tuota näsijärveä lähtee kiertämään on edessä 200km mutkapätkää ja 20m siittä parkkipaikalta kioskille. Valitsenko ajovarusteet sillai, että voin kävellä mukavasti tuon 20m vai ajaa mukavasti ja turvallisesti ne 200km. Kukaan ei voi väittää että aurinkoisena kesäpäivänä olisi jollain tixtexeillä mukavampi mutkapätkiä kierrellä kun nahoissa. Turvallisuudesta ei varmaan tarvitse edes puhua jokainen voi lehdistä lukea testituloksia tai on nähnyt kuinka tixtexeistä paistaa päivä läpi kun ollaan kaaduttu melkein paikoiltaan...(seppo02 @ Huhti. 29 2010,14:26) kirjoitti
Huomioliivit sen sijaan ainoastaan näyttävät typeriltä ilman että niistä jotain hyötyä olisi![]()
Mites se olikaan, puusilmäautoilijat kiilailevat eivätkä huomaa motoristiä jne. Näkyvyyttä parantavat varusteet. Tästähän tämä ketju tais alkaa.(vuohi @ Huhti. 29 2010,21:49) kirjoitti
Jep, olen itse lipannut goret päällä ihan vauhdistakin ilman sen isompia vaurioita - tuurilla tosin. Jep juu ja turvaliivi näyttää hassulta mutta niin näyttää kisakiree nahkapukukin. En tarjoita näitä 2-osaisia vaan nimenomaan niitä gorilla-asentoon pakottavia.
Yleensä vaan näyttää siltä että ajankäytöllisesti 200 km ajoa kestää pari tuntia ja muroleessa kuluu monellakin sama aika. Nahoissa on varmaan turvallisempi pudota penkiltä![]()
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Mää taidan jatkaa ihan näillä samoilla läpimustilla nahoilla kuin edellisetkin vuodet.Tai mustilla goreilla.Kiiltävän mustan kypärän sentään vedän päähän.
Vaihtoehtona olisi valkoiset nahat mutta ne on niin räikeen väriset,pidän niitä vaan kun on kylmää.
Luulen että täälä on ihan yks hailee mitä väriä on yllä.Jos ei huomaa niin ei huomaa.Pitää koettaa vaan itte varautua siihen että joku yrittää yllättää.
Nayttava asu yhdistettyna nayttavaan ajotyyliin takaa sen etta sinut huomataan.(seppo02 @ Huhti. 29 2010,14:26) kirjoitti
![]()
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Kouluttaja tuosta^ olisi pitänyt tulla.(seppo02 @ Huhti. 29 2010,22:35) kirjoitti
Onkohan jo liian myöhäistä vai voitaisko me muut jotenkin avittaa?
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
S-ntaa.(Petsku @ Huhti. 27 2010,11:58) kirjoitti
Pakoääni suuntautuu taakse ja sivuille, jossa riskeistä sijaitsee aika pieni osa. (Harrikoista en tiedä joutuvatko ne sitten hitautensa vuoksi paljon useammin takaa tulevien kotiloiden yliajamiksi kun valtaosalla tuntuu olevan avoimet putket.)
Hälytysajoneuvoissa erilaiset sireenit on suunnattu niin että ääni kuuluu parhaiten eteenpäin. Katsokaa joskus ajatuksella: se vaimenee tosi paljon kun pillit päällä ajava ajoneuvo on ohittanut teidät. Tästä voi päätellä miten tehokas varoittaja pakoääni on liikenteessä. Ellet suuntaa pakoputkia eteenpäin.
Missä tuollaista tulkintakeskustelua on käyty?(Kunkku @ Huhti. 27 2010,19:26) kirjoitti
EU:n järjettömimpiä juttuja on juuri tuo kaksipyöräisten huomiovaloasia. Direktiivi kieltää ne varsin yksiselitteisesti, vaikka kuinka olisi e-hyväksytyt päivävalot, niin moottoripyöriin ei saa laittaa. Autoja koskeva direktiivi taas määrää nykyisin huomiovalot pakollisiksi. Vaikea ymmärtää tätä logiikkaa, mutta niinhän ylittää käsityskyvyn moni muukin EU-säädös.
Sen sijaan itsevalaisevaa pukeutumista koskevia sääntöjä ei kuulemma olisi. Pitäisi siis olla ihan laillista laittaa ne huomivaloledit ajoasuun... pitäisi varmaankin kokeilla joskus.
n. kolme vuotta sitten vaihdoin tumman sinisestä kypärästä kirkkaan keltaiseen. Ero liikenteessä oli todella selkeä: Autoilijoiden käytös muuttui selkeästi huomaavaisempaan suuntaan, ja koska tässä ei ole mukana sitä valkoisen kypärän psykologista efektiä, niin ei voi päätellä sen johtuvan mistään muusta kuin siitä että ne oikeasti huomaavat useammin nyt.
tänään keskellä päivää tuli vastaan neljä jotain isoa customia tai masseytä joista kolmessa oli ajovalojen vieressä molemmin puolin sellanen lisävalo...
no, kaks etummaista ajo melkein rinnakkain ja mä aattelin et wtfc sieltä oikein tulee kun oli valoa koko kaistan täydeltä...
mut ne ainakin huomas jo tosi kaukaa, vaik mopot oli jotain mustia tai tummia kumminkin!!!
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Nopeusrajoitusten noudattaminen on hyvä keino parantaa näkyvyyttään, muut ehtivät huomaan. Ylinopeutta ajavaa ei ehditl aina huomaamaan ja motoristi itse ei ehdi jarruttaa jos tulee äkkitilanne.
Piste.
Pegaso 2008
Kyllä se täälläkin jo todettu valkoinen kypärä on se ehkä helpon tapa lisätä näkyvyyttään. Tilastollisesti mitattuna "jopa 24% näkyvämpi" (olen tainnut saman jossakin toisessa keskustelussa myös todeta). Toisaalta, myös pastellinvärinen minihame yhdistettyinä sangen täydellisiin sääriin tuollaisessa parikymppisessä naispuolisessa ilmestyksessä on liikenteessä ERITTÄIN näkyvä, joskin mp-käytössä hieman vähemmän suojaava yhdistelmä. Kuten eräässäkin pikkukaupungissa totesin kun aiemmin tänään kotimatkaa pidemmän mutkan kautta tein. Kevät on hieno asia.
/MarcusB
nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
"I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
Olen ajellut autolla sunnuntaista lähtien ympäri ruotsia n.1600km ja täällä tuntuu tuo keltaisten liivien ja takkien joissa keltaisia raitoja ym. käyttö olevan todella paljon yleisempää kuin meillä suomessa, ja kyllähän, miten päin hyvänsä tota asiaa vääntelee ja katselee, noi mopoilijat on hyvin näkynyt. Se kai se on se perimmäisin syy miks ne noita käyttääkin?
Tais tänään ainakin IL:n mukaan joku täräyttää auton kylkeen turussa päin kun autoilija ei nähnyt ( tuli kolmion takaa, se autoilija). En tosin halua tällä spekuloida sen enempää siitä miten olis käynyt jos olis ollut liivit päällä?
Fakta ainakin täällä kokemani perusteella ja minun silmillä katsottuna on ollut se että vaikka noi"liivimiähet" on tullut jos minkäkin näköisellä lotkottimella, oikealta, vasemmalta, edestä tai takaa, Jammu FJR:llä tai nakupellepyörällä, niin kyllä olen"yllättävän" aikaisin noi huomannut? Se laitanko itse tämän perusteella huomioliivit päälleni, onkin jo sitten eri asia?
Honda VFR 750 F -96
Yamaha FJR 1300A -04
Helppo juttu !
Valkoinen pyörä, valkoinen kypärä, valkoiset sivulaukut,
tummaan ajoasuun vaan retromiesten käyttämä
postilaukku valkoisella olkahihnalla..... VOILA!
Respectiä alkaa löytymään autoilijoillakin......![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
HOMO *(BadToThe Bone @ Touko. 22 2010,19:23) kirjoitti
Niinjoo ja alkuperäiselle kysyjälle, jos ei näy, osta silmälasit...
"Jos viistoistavuotiasta sais."
990 KiloaTurhiaMuttereita....Supersellaisia
Näkyvyyden takia mä ainakin liiviä käytän, en lisävaatekertana(kenus @ Touko. 20 2010,01:10) kirjoitti
Ikääkin karttunut jo sen verran ettei tarvitse enää mitään egoa ja respectiä tarvitse hankkia. Liivit makso rautakaupassa 7€ pari vuotta sitten, en kertaakaan ole jäänyt yliajetuksi, eli voin sanoa että on toiminut 100% sesti. Melko edullinen henkivakuutus.
Oli melko hienoa katsoa kun viime lauantaina ajettiin laivasta ulos Vuosaaressa, niin reilusti useammalla kuin puolella oli liivit päällä, ja pyöriä sentään oli 20-30.
Eikä se ole hankala käyttääkään, siihen sen voi aina jättää takin päälle, ei tarvitse erikseen kiskoa ylle.
Suosittelen muillekin.