Olen etsiskellyt uutta umpikypärää lähinnä päivittäiseen kruisailuun töihin ja joskus vapaa-ajan ajoihin. Tänään törmäsin mp-liikkeessä Shoei Hornet DS -kypärään. Kypärä näytti erittäin hyvältä, etenkin siitä oli lippa poistettu. Oma prätkä on Suzuki Hayabusa.
Onko kellään kokemuksia miten Hornetti toimii maantiellä ja kaupungissa?
------------------------------------------------------------------------
Nykyinen: Suzuki Intruder M 1800 R2
Aikaisemmat:
Suzuki GSXR 1300 Hayabusa 2008
Suzuki GSXR 1300 Hayabusa 2004
Suzuki GSX-F 750
Suzuki GS 500 E
Yamaha Virago 535
Aprilia Tuareg 600
Kawasaki GPZ 750 TURBO
Aprilia Replica AF1 125
Yamaha DT 125
Hornet on miellyttävä kypärä. Näkökenttä on aika laaja moneen umpparikypärään verrattuna. Eikä ole mitenkään häiritsevän meluinen, mutta se riippuu tietysti pyörästä/katteista.
(Käytän myös tulppia, jotta kuulo säilyy tulevaisuudessa.)
En ole vielä paljoa ehtinyt testata, koska ajokausi oli lopuillaan Hornetin hankkiessa.
Ensi viikolla testi jatkuu, jos kelit sallivat.![]()
FZ1-S Varsinainen Suomi
Mä ajelin hornetilla viime kesän eikä oikeastaan juurikaan pahaa sanottavaa... Pyöränä oli silloin Buell. Lipan nappasin irti koska se aiheutti suuremmissa nopeuksissa pientä tutinaa ja teippasin visiirin yläreunan jeesus-teipillä (visiiri on niin iso, ettei potta tarjoa minkäänlaista häikäisysuojaa ilman lippaa). Noilla muutoksilla toimi vallan hyvin pää edellä ajettaessa, äänekäs se taitaa olla mutta vielä kestää ajaa ilman korvatulppia.
Pyöräkaluston uusiutumisen vuoksi ostin sitten vielä toisen ds-potan, Arain Tour-X 3:n, ettei tarvitsisi kiinnitellä lippaa välillä... Sitä en ole vielä testannut, mutta laatuvaikutelma on kertaluokkaa parempi kuin hornetissa, materiaalit vaikuttavat paremmilta (eritoten vuorikangas) ja omaan kuulaan tuntuisi sopivankin vähän paremmin (ensimmäinen Arai joka sopii mun päähän).
Syy miksi käytän noita DS-pottia on se, että mulla leukaperät ovat sen verran jykevää tekoa että leuka/skegge ottaa kiinni normipotan leukasuojaan... Mutta DS-potissa on tilaa vaikka hoilata easy rideria ja silti pysyy naamataulu kypärän sisäpuolella (tosin partajouhet ulkopuolella).
Kävin sitten hakemassa Oolraitista tuon DS:n ja olen ollut tyytyväinen. Lippa pois ja tummennettu visiiri toimivat hyvin. Kypärä on koko musta, joten pieni sellainen Darth Vader -meininkin tulee mieleen
Oma pyörä on Hayabusa, joten moottoritienopeuksissa on vähän melua mutta enemmän olen ajatellut käyttää pottaa päiväkäytössä. Pitkille matkoille hyllystä löytyy Arain Condor.
Eli kaiken kaikkiaan toimivan oloinen paketti ja ulkonäöstä täytyy antaa plussaa![]()
Aikaisemmat:
Suzuki GSX-F 750
Suzuki GS 500 E
Yamaha Virago 535
Aprilia Tuareg 600
Kawasaki GPZ 750 TURBO
Aprilia Replica AF1 125
Yamaha DT 125
Hmm...kyllähän tuo aika tummalta vaikuttaa. Sisätiloissa se on ihan musta ja ulkonakaan ei näe kasvoja.
Aikaisemmat:
Suzuki GSX-F 750
Suzuki GS 500 E
Yamaha Virago 535
Aprilia Tuareg 600
Kawasaki GPZ 750 TURBO
Aprilia Replica AF1 125
Yamaha DT 125
Kyllä tuo Shoein virallinen on aika vaalea, käsittääkseni "brittilaillinen" eli 50% (normaalit aurinkolasit ovat luokkaa 85-90%).(s&s @ Huhti. 27 2010,14:39) kirjoitti
Lipan kanssa hyvä enskakäytössä (ei tule äkkiä sysipimeää metsän siimeksessä), etenkin kun lipan virittää edemmäs (tekee uuden reiän kiinnitysruuville).
En tiedä saako tummempia tarvikevisiirejä.
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
Mites olette irrottaneet lipan? Päälaelta vaikuttaisi olevan aika hyvin kiinni *![]()
FZ1-S Varsinainen Suomi
RTFM!
Siellä on sen kannen alla kolmas ruuvi. Eli se kansi pitää siitä ensin kiskoa irti.
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
Löytyisiköhän tälle kypärälle tuoreempia käyttökokemuksia? Alkaa olla uuden potan hankinta kohta käsillä...
- Sitä saa mitä ei tilaa -
BMW R1200RT <-- BMW R1200GS <-- Yamaha FZS 1000 <-- Kawasaki ZZR 600
Shoeilta tuli muuten juuri uusi malli, Hornet ADV.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *