Vanhan Multin ulkonäöstä on pakko sanoa kuin Enzo Ferrari aikoinaan: "Auto on kaunis kun se voittaa". Eli kyllä se ulkonäkö unohtuu kun sillä ajaa, ja pikku hiljaa se muuttuu kauniiksi.
Maailmassa on ollut mielestäni kaksi todella rumaa pyörää: KTM 640 Adventure ja vanha Multi.
Molemmat on tallissa... *
Näillä ABS:lla ei ikävä kyllä piirretä mustaa viivaa. Työporukan ajoharjoittelussa kokeneet kouluttajat kysyivät hätätilanneharjoituksessa, että jarrutitko sinä? *![]()
Tana ku on alkanu tämmönen himottaa... Jospa vaimo hankkis tuommosen itelleen, ni pääsis sitten varkain joskus puikkoihin?![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
On se aika maukas laite, voimaa on alhaalla paljon. ABSit puuttuu peliin aika helposti, mutta sport-asennossa eivät ole mukana ollenkaan. Liekö liponen kumi toi Scorpio vaiko liian hätänen absi. Takajarrupoljin on aika kelvoton. Laite tuntuu suuremmalle kuin oma Kottarainen vaikkei pitäisi juuri eroa olla.
1000
Just ajoin oman Ouluun etelästä 720 km mutkin aivan hirveässä kelissä paikoitellen. On se hyvä! Paras matkapyörä mikä mulla on ollut. Pleksikin saa ehkä jäädä tuommoiseksi. Kumma kyllä omassa on jäykempi alusta kuin koeajomallissa.
Kulutus oli joka tankkauksella 6,3 l/100km.
Vaihteisto toimii kuin unelma ja paremmin kuin missään aiemmassa pyörässä. Kytkinkin on minusta parempi kuin Ducateissa yleensä.
Luistonesto toimii tosi hyvin ja auttoi mukavasti Tampereen yhdessä motarin luiskassa, joka oli betonia tms. ja pyörä meni siinä kuin jäällä luistonesto välkkyen. ABS:än toimintaa en kyllä tänään havainnut, mutta ei tullut niin paljon jarruteltua.
Aluksi mulla oli Touring-asento, mutta kyllä se on turha. Kaasuun vastaaminen on niin epämääräistä. Sport on se oikea. Muutenkin pyörässä on elektronikkaa niin, että hirvittää. Itse kannatan enemmän sellaista pakettia ettei tarvi säädellä. Toisaalta tämänhän saa mieleiseksi helposti niin siinähän se pysyy.
Gore-texit (Rukka) vuoti läpi niin, että kalsarit ja paidan sai puristaa kuivaksi. Samoin mulla oli kahdet hanskat, jotka molemmat vuoti kuin seula. Onneksi kahvanlämppärit on tehokkaat. Eli kurapukua ei ole voittanutta, pitäisi se jo viimein uskoa.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Osaatko kertoa miten tuo ABS:n poiskytkentä Sport-asennossa tehdään? Kovasti olen koettanut tutkiskella valikoita ja ohjekirjaa, mutta vihjettä en ole niistä löytänyt.(Hannula @ Kesä. 11 2010,22:59) kirjoitti
Niin en ole siis itseltä kytkenyt pois, tarkoitin etten huomannut ABS:n toimineen. Oliskohan tästä apua:
ABS pois
Imuroin netistä manuaalin, jossa on hyvin ohjeita mm. jousituksen perusasetuksista. Näytti olevan mahdollista säätää sähköisesti molempien päiden esijännitystä ainakin 12 ja 32 välillä ja tallentaa sen haluttuun moodiin (sport, touring, jne). Turhan teknistä jo meikäläiselle ainakin näin aluksi...
Manuaalin yli 36 Mb taisin hakea täältä:
MTS manuaali
Tänään kun ajelin kuivassa kelissä niin pystyi paremmin testaan tehoja. Keulii yrittämättä ainakin kakkosella vielä. Hieman vetämätön alue on 3000-3500 rpm alueella. Se poistunee 2-1 putkella ja ECU:lla. Samoin hengitys on vähän tukkoinen ylhäällä ja sinne kaipaisi lisää potkua. Toivottavasti se putki antaa lisää sen 5% mitä luvataan. Arkiajossa MTS saattaa olla yksi tykeimmistä pyöristä kun vetää niin vaivattomasti alhaalla. Vähän kuin uusi V-Max paitsi, että MTS on keijukainen ja huippuajo-ominaisuuksilla. Jos ei katso vaihdenäyttöä niin tekisi mieli vaihtaa 7-vaihteelle. 100:n vauhdista ei tarvitse normiohituksessa vaihtaa pienemmälle kuutoselta. 1098R:llä pitää laittaa nelosvaihdetta samanlaiseen ohitukseen enkä siinä yleensä käytä 6-vaihdetta alle 140. MTS:n kone ei rynkytä ollenkaan niinkuin 2-pyttyiset yleensä eikä tärisekään mainittavasti. Vuoden moottori!
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Tahtoo... Pikes Peak
Fillari
Esitin tuon kyssärin ABSien poiskytkennästä lähinnä Hannulalle. Olisi todella luksusta, jos johonkin ajomoodiin liittyen voisi myös poistaa esim. ABSit automaattisesti pois päältä.
ABSit ole poistanut usein, mutta yleensä kone ilmoittaa "not disabled". Silti se on ABSit pois kytkenyt. Eli Italialainen elektroniikka on kuin savolaisen puhe, tulkinta jää aina kuulijalle.
Moottorissa on todellakin tehoa mukavasti, varsinkin näin ilmajäähyn jälkeen. Sportti tuntuu hieman äkäiseltä, mutta kyllä siihenkin tottunee, aina on voimaan tottunut.
Tosi on, että moottori vetää kutosella kivasti jo satasen vauhdissa ilman oireiluja. Tämä ei todellakaan vanhalla koneella onnistunut, 1098:sta ei kokemusta, mutta sellainen pitää hankkia jossain vaiheessa.
Sporttisena matkantekolaitteena tämä vehjes näyttää muille *
(anteeksi tuo valittu hymiö, oli vain nelivuotiaan poikani ehdoton vaatimus...)
Saadaankin heti kestotesti multille. Puolisen sataa lähtee ajelemaan ja tuon mukaan 90000km olis ajoa. En tiedä onko kaikilla multit. Kieltä ymmärtäville ja muille halukkaille linkkiä
linkki
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
Siis mun kokemukset tuosta pyörästä on muutama kymmenen kilsaa mutkapätkää. Koeajoon lähtiessä vaan muistuttivat, että sportissa ei ABSit ole päällä mutta luistonesto toimii. Härnäsin ABSia vain touring-moodissa, en ruvennut 3000 € omavastuulla testaamaan muilla asetuksilla, miten hyvin Scorpio-etunen luistaa jos on luistaakseen. Keskityin sport-moodissa testaamaan enempi alustan ja koneen toimintaa touring-moodiin verrattuna.
1000
Kun on ollut menossa pikku MTS:stä takuu riita niin
en ole uudempaa edes viittynyt katsella,....
alan olla kohta valmista kalua japski ja BMW rintamalle,...
Mites uudessa, onko toimiva rekkari kilpi ( ei kuori
takarengasta ei katapulttaa kuskii ), vasen huolto
luukku on aimmissa tehnyt 1cm raon tärinästä kateisiin,..
korroidoituvat pikku ruuvit, onko niitä? , takaiskarin tangon
laakerit - ovatko vanhaa korroidoituvaa laatua ( menny
useammalla uusiksi).
Joo ihan asiaa oli yllä,... Öhlinsien kanssa kannattaa ostaa,...
..., tuskin se halpis iskari on kehittynyt aiemmista,...
pikku MTS:ään oli jopa iskarin vaimnnus osa
HUOLTO VAPAA - siis kertakäyttöinen ja isoveljessä
hyvin harvat on saanut säädettäviä etuiskareita säädettyä,..
kyllä ne naksuu mutt siihen jää.
Toimiiko toi radalla jos muutman kerran vuodessa
kun hakee kicksejä,... ainakin MTS-620 riitti viellä
viimevuonna,... !!!
Eiköhän nuo lastentaudit oo jo multistrada.net:ssä
vuoden sisään kun Duke Ritarit muutaman Norjan reissun heittänyt!
Toivottaan että niitä ei ole tai on tosi vähän, multi on
hauska pyörä ihan oikeesti!
---
joni
http://boy007.dy.fi
Vähän päivitystä tilanteeseen. Touring-pleksi tuli tänään ja laitoin sen paikalleen. Alkuperäisen irrottamisen jälkeen testasin kokonaan ilman pleksiä ja sehän oli aivan hyvä. Touring-pleksissä ei ole ulkonäössä suurta eroa originaaliin: ylhäältä neliskanttisempi ja suurin ero on huomattavasti kaarevampi (eteenpäin) yläosa. Alaosa on samanlevyinen kuin alkuperäinen. Kokeilin sitä ja en tykännyt yhtään, koska pyörteilyä oli edelleen ja toisaalta liikaakin suojaa. Kokeilin eri korkeuksia ja mikään niistä ei ollut mieleen. Laitoin jeesusteipit pleksin päälle sopivaksi arvioimalleni korkeudelle, piirsin alkuperäisen pleksin kaaren siihen teippiin ja vedin sähköpistosahalla poikki. Viilaa perään ja hyvä tuli. Mittasin eron alkuperäiseen ja 10,5 cm tuli sahattua pois. Nyt näyttää hyvältä ja ajossakin on minun mieleen. Ulkonäkö parani kerralla. Paras asento tuntui olevan ruuvit kiinni 1 cm ala-asennosta. En tiedä pääseekö ilmavirtausta sitten sopivasti vielä katteen ja pleksin välistäkin vähentäen pyörteitä ja imua. Saattaa olla, että jos pääsen kotoa irtautumaan niin käyn lauantaina Kontiorallissa niin siinä tulee pitempää testiä ja jos kaduttaa niin laitan alkuperäisen pleksin takaisin.
Testailin myös säätöjä sunnuntaina. Kävin ajeleen mettäteitä ja sorateitä ja outo se on soralla ajaa ABS:ien ja luistoneston kanssa. Kytkin ne siis pois enduromoodista ja hauskuus alkoi. En vain tullut kokeilleeksi jääkö ABS:t pois kun sammuttaa ja käynnistää uudestaan. Jousitus oli hyvä, mutta ehkä saisi olla täydet tehot päällä enduro-moodissakin. Ensi kerralla sitten. Ennemmin ajaisin kuitenkin sorateitä Hyperillä, siinä on parempi tunto ja se on kevyempi.
Mieleisin yleisasetus on nykyään touring, mutta luistonesto 4 ja kone 150 hv high eli oikeastaan sport-asetukset pehmeämmällä jousituksella. Mahtava näillä routateillä!
Sportista tiukensin luistonestoa 3:een. ABS:ä ei näköjään saa säädettyä, ne on on-off. Harmi.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Olisko mahdollista laittaa kuvaa tuosta modifioidusta touring -pleksistä? Tosin tuskin itse siihen ratkaisuun päädyn, n. 180 e on vähän liikaa sellaiseksi aihioksi ostaa... Joko muuten olet saanut Termin kokorännin?(mikkoyli @ Kesä. 29 2010,23:57) kirjoitti
Perjantaina koittaa lähtö 9 pv Norjankierrokselle omalla menopelillä. Jotain valokuvasarjaa vois koittaa keräillä.
Äsken tulin kotiin todella kovasta sadekuurosta. Nostin vakioplexin ihan ylös ja ajoin n. 110 kmh vähän "kyyryssä" ajoasennossa... Olkapäät ja polvet kastui. Ei ollut siis goreja yllä tällä kertaa...
Olin myös liikenteessä ilman laukkuja. Vielä kun oli kuivaa, niin muutamissa ohituksissa heittää kolmosella kyllä etupyörän aika kevyeksi...
Luistonesto toimi sateella hyvin, mutta en ymmärrä miksi pienimmilläänkin se puuttuu peliin niin helposti? Sorateillä se on tosiaan pakko kytkeä kokonaan pois.
Laita mulle sähköpostiosoite privana niin laitan kuvia. Palasin matkakäytössä alkuperäiseen pleksiin kun vaihto käy niin nopeasti. Matka-ajossa pidän sport-asentoa parhaana alustaan.Nyt on mittarissa n. 2500 km (kaveri ajoi siitä 600 km kun käytiin kontiossa, että saatiin teltta ym. mukaan, minä ajoin ilman pakaaseja toisella pyörällä). Kokoränniä odotan kovasti. Ecua kaipaa ja sitä möykkyä pois putkistosta.
Huomenna yritän asentaa scottoilerin.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Hauskaa, miten ajatelmat eri ajo-ohjelmien, DTC:n asetusten ja ABS:ien toiminnasta menevät ristiin. Itse olen ajellut enska-moodilla tätä nykyä ABSit päällä ja DTC asetuksella 1. Mielestäni etupään ABSit toimivat jopa hyvin soralla, vieläpä jopa löysällä soralla. Mitä olin yleensä kuullut ABSien tekevän soratiellä, ei mielestäni päde näihin jarruihin, vaan jarrut jopa hieman oikeaoppisesti hiihtävät ja kyntävät soralla. Takajarru on sen sijaan täysin käyttökelvoton. Jos voisi laittaa toivelistaa, niin enska-moodissa saisi koko takapään ABS olla aina poiskytkettynä.
Lisäksi DTC:n asetuksella 1 voi ajaa sujuvasti powerslideja kolmos- ja nelosvaihteilla. Aivan hitailla vauhdeilla se leikkaa pahimmat ruovitukset pois, mutta lujemmissa vauhdeissa voi vetää varsin pitkää luisua.
Joka tapauksessa on lähes joka ajoreissuun etsittävä puolipakolla mukavia sorateitä, joilla täydentää asfalttipäryyttelyä. Ja toisaalta, kun takana on kymmenen vuotta ajoa KTM-merkkisellä soransiirtokoneella, niin nyt oli pakko hommata uusi nahkapuku kahdenkymmenen vuoden jälkeen mutkatiefiilistelyä varten.
Jotenkin tämä konsepti tuntuu päivä päivältä toimivammalta. *
Niin, paitsi se ABS asfaltilla ja se pleksi. mikkoyli, oliko se 10,5 cm:n pleksin madallus mitattu Touring- vai vakiopleksiin verrattuna? Itse olen mittailut n. 5 cm:n fiilausta orkkispleksiin.
se oli 10,5 cm orggikseen ja se taitaa olla liikaa, nyt ottaisin 7 cm. Aloita sillä 5 cm:llä takaisin kun ei saa.
Toisaalta Multistrada on edelleen minun makuun niin ruma, että sama mitä siinä on keulilla ja kieltämättä alkuperäinen pleksi on hyvä kompromissi.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Itse mitoittelin tuon n. 5 cm sillä, että sen verran voi pleksiä pystysuunnassa säätää. Orkkispleksi alimmassa asennossa mielestäni oikeastaan maksimikorkeus. Nyt kun lyhennän sitä sen 5 cm, niin saan sen yläasennossa alkuperäiselle korkeudelle.
Sarvia eteenpäin kääntämällä sain hieman lisätilaa itselleni, tosin silloin joutui repimään sokat kytkin- ja jarrukahvojen alta pois jotta ne sai käännettyä inhimilliseen asentoon.
Kyllä tästä vielä hyvä pyörä tuloo... *![]()
Scottoiler E-systemin asennuksessa meni pari tuntia ja eniten aikaa meni tuplatipin asentamisessa. Mahtavalta tuntuu vehje. Nyt 1000 km myöhemmin vanne ym. ovat vielä niin puhtaat, että piti kokeilla primellä tuleeko sitä öljyä. Ketjut ei pidä ääntä ja näyttää saaneen voitelua. Lisäsin kuitenkin annostuksen 60s:sta 50:een ja seuraan tilannetta sotkeeko se.
Matka-ajossa kulutus on pudonnut 5,6 litraan/100km ja menipä tankillinen vaimon kanssa reissatessa (rajoitusten mukaan ajellessa) alle 5.
Sopivalta tuntuu nuo jousituksen vakiosäädöt sen mukaan onko 1 vai 2 päällä ja laukut vai ilman. Täysin olen niitä nyt seurannut ja sport tai touring tien kunnon mukaan.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Tuntuu, että on kauppa käynyt varmaan aika hyvin kun jatkuvasti näkee tätä ajossa. Ei ajopäivää ilman, että tulisi vastaan uusi Multistrada.
Missä päin ajelet? Ittellä ei ole tullut yhtään vastaan vielä! Oikein ihmetyttänyt, kun aika hyvää kommenttia tullut moposta lehdistössä jne. Montakohan näitä Suomessa on myyty?(Turder @ Heinä. 16 2010,21:49) kirjoitti
Reilu 3000 km tuli tuossa rullattua pääasiassa Norjaa, Ruotsia myös. Keskitytään jorisemaan pyörästä. Kuten tällaisilla foorumeilla on tapana, kerrotaan ilmentyneistä ongelmista ja vioista. Ja jätetään kaikki hehkutus taakse. Niin ajattelin itsekin nyt tehdä. Huom. Kaikki muu seuraavia ongelmia lukuunottamatta oli ihan helvetin hienoa ja toimivaa!
Takarenkaan "roiskeläppä" irtosi jonnekkin. Siis se mallia GS. Yksi ruuvi poikki, palanen muovia jäänyt yhden ruuvin taa, ja alimmainen ruuvi puuttui kokonaan. Olen kyllä heilutellut sitä kädellä aika-ajoin varmistuakseni että se on kunnolla kiinni... Ilmeisesti jos alimmainen ruuvi on irronnut, se on alkanut heilumaan niin, että yksi ruuvi katkeaa ja toisesta kohtaa murtuu? Pitäisikö tuollaista kierrelukitetta lisätä tuollaisten paikkojen ruuveihin, kun tuohan pitää aina esim. ketjuja kiristäessä irroittaa? Oletan silti, että saan uuden takuuseen.
Pakoputken päästä lähtevän kaapelin suojakuori suli pois aika pitkältä matkaa. En tiedä mikä tämän tarkoitus on? Mutta tähän probleemiin olen törmännyt ulkomaidenkin fooruimeilla. Kuulemma tämä vaihdetaan sellaiseen malliin, jossa on jo alunperin metallinen suoja ulkokuorella.
Käynnistysnamiska vaihdettiin jo kerran takuuseen, koska se ei toiminut joka kerta. Vaihto tapahtui juuri ennen reissuani. Noh tämä uusi toimi vielä huonommin. Saihan sen loppujenlopuksi aina käyntiin, kun piti sitä tarpeeksi kauan ylhäällä, ja painoi tarpeeksi lujasti sitä alas ja tarpeeksi kauan. Silti vittumaista jossain lossissa jne. missä pitäisi kohtuu nopeasti päästä liikkeelle.
Vaihdelaatikossa oli aluksi muutaman kerran näitä välivapaita. Olihan niitä aiemmassakin Ducatissa. Ne katosivat aika hyvin sisäänajon myötä, mutta nyt on alkanut ilmenemään vaikeuksia saada vekotin vapaalle tai ykköselle. Moottorijarrutuksissakin alaspäin vaihteita takoessa saattaa joskus jäädä vapaalle jumittamaan niin, ettei millään meinaa saada ykköstä silmään. Mitä luulette olisiko kyseessä takuuremontin juttu?
Mutta kuten jo alkusoitossa tuli todettua, reissu oli näitä aika pieniä huolia lukuunottamatta aivan mahtava. Siis pyörän puolesta. Vaikka kaikki laukut kiinni ja paljon painoa, Ortliebit takapenkillä jne. niin ketteryys ja rungon jämäkkyys säilyi koko ajan. Koko Euroopassa piti olla hellettä, mutta ilmeisesti Norja ei kuulu Eurooppaan. Parina aamuna herättiin teltassa kunnon vesisateessa ja 5-6 asteen lämpötilassa. Pitää sinne silti joskus taas uudelleen päästä!
Edit. niin, ja sivulaukut vuosivat vettä sisään. Nämähän ovat Givin Ducatille valmistamat alkuperäislaukut. Valitin niistä jo heti aluksi, koska ajosuunnan kärjimmäisissä kohdissa tiivisteet eivät edes koskeneet toisiaan. Siis ihan tyhjänäkin kunnon rako niissä. Uudet sivulaukut on luvattu toimittaa, mutta ajankohdasta ei tietova.
Jåå, yhtään uutta Multistradaa ei ole tullut vastaan, saati että olisi päässyt haastattelemaan.
Testeissä (Ruohtissa) on GS:ssä ollut ykkönen ja MS:ssä toisena, ja Tiger HYVÄ kolmonen, Taijanpa käydä koeajolla, vaikka tuo "vikalista" vähän haluja hillitsee. Tigerilla yli 27000 km ilman mitään ongelmia, edes pieniä. Mikä ei kyllä pidä olla mikään poikkeus MP:ssäkään.
An adventure is incompetente without the Explorer
Triumph Tiger Explorer 1200
Triumph Tiger 1050 (35K)
Triumph Legend TT (40K)
Japseja...
MZ ETZ
Oon pörränny Italiassa nyt reilu kuukauden(marche), jonku verran tullut multeja vastaan. Täytyy omasta puolestani sanoa, et GS vie kyllä voiton ulkonäön puolesta. Niitä näkee paljon! En tiedä olenko sekaisin, mutta salaa kuumottaisi tollanen 1200 R!![]()
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
Multistrada on kuulemma myynyt tosi hyvin. Yhteistä niillä on GS:n kanssa ajoasento ja se, että ne on molemmat rumia. GS on jo niin ruma, että se adventure on melkein kaunis. Ominaisuuksissa yhteistä on varmasti mukavuus matkanteossa.
Mutta Ducati on katupyörä ja oikeasti suorituskykyinen sportti. Nimenomaan sen sporttisuuden säilyminen mukavuudesta huolimatta on se Multistradan juttu, joka siinä maksaa normaalin Ducati-lisän ohella (tuommoiset Öhlinsit ei voi olla halpoja). GS taas ei minun mielestä pysty tarjoamaan lähellekään samanlaista ajonautintoa jo 19 tuuman eturenkaan takia. Se on siis kompromissi moneen käyttöön. Suorituskyvyssä on myös ratkaiseva ero: 0-100 MTS menee 3 s pintaan ja GS yli 4,5 s, varttimaili MTS 10,4 s ja GS 12,7 s. Ei siis lainkaan vertailukelpoisia.
Multistradassa on toistaiseksi 5000 km aikana tullut kaksi asiaa, jotka ärsyttää yhä enemmän: puuttuvat pakoäänet ja nykiminen 3000-4000 kierroksen välillä sekä virta/käynnistysnappula. Ensin mainitut poistuvat varmasti Termin kokoputkella kunhan se viimein saapuu. Virta/käynnistysnappula on mulla toistaiseksi toiminut, mutta ei aina eka kerralla eikä se anna täysin luotettavaa kuvaa. Ennemmin ottaisin normaalin avaimen ja tavallisen starttinappulan.
Laukut on lerppanat ja vuotavat varmasti. Perälaukku on parempi. Jos uudet kannet on tulossa niin mielelläni otan vastaan.
Vakionopeussäädin olisi asiaa niin ei tarvisi koko ajan katella mittaria.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Heitänpä minäkin lusikkani soppaan.
Kesälomareissulla oli Nürrella menossa joku brittivanhusten ulkoilupäivä joten oli aikaa pyöriä ympäristössä. Kävin hiljattain perustetussa Ducati am Ring -liikkeessä vaimon kanssa ja kysäisin saisiko uutta Multistradaa ajaa kun oli edessä parkissa.
Koeajo suoritettiin 30 asteen helteessä ja täytyy sanoa että se käynnistys vei varmaan minuutin kaksi vaikka heppu näytti (!) miten homma toimii. Ei vaan hyperimies tajunnut moista haitekkiä.
Mutta ajossa vempele vakuutti: kevyt vaikka onkin raskaahko, ja kulkua riittää. Hiukan häiritsi se että etunen pyrki koko ajan pystyyn jopa Hyperiä enempi, tuli jotenkin keinutuolimainen viilis. Mutta alustan tiukin asetus ja vuoristoiset mutkapätkät toimivat hienosti yhteen. Kyllä Ducati vaan osaa.
Jarrut olivat upeat, vaikkakin takajarru oli ilmeisesti tehtaan jäljiltä vielä kun polkimessa oli liikettä puoli metriä. Etujarruissa epäilin aluksi että nyt on monoblokit alla kun menee eleettömän pehmeästi etunen mutta liikkeen kaveri kertoi että samat satulat kuin Hyperissä mutta eri palat! Taidan vaihtaa palat Hyperiin siinä kun on meininki on/off tällä hetkellä. Tietty pyörän luonteen mukaista...
Itse varmaan repisin pleksit edestä pois kokonaan, alkoi häiritsemään heti se tuulen pyöriminen kypärässä kun on tottunut ajamaan ilman katteita. Muuten pyörähän on niin tolkuttoman ruma että se on sikahieno!
Harmi vaan että sieltä Saksasta tuo pyörä irtoaa alle 18 tuhannen euron kaikilla varusteilla...heh heh. Suomi sucks ass.
Vertailu BMW GSiin ja muihin möhköenduroihin on luontevaa, vaikka pyörät aika paljon toisistaan eroavatkin.
* If it ain't broken, fix it until it is!
Ducati Club Finland ry:n kouluttaja
Liikenneopettaja, mp-kouluttaja
Ducatisti aina ja...
Noniin. Inarinjärvellä tuli pyörähdettyä, melkeen 11 000 mittarissa. Eli saa/joutuu ekan huollon vielä syksyllä teettämään.
Otin ennen reissua uudeksi takarenkaaksi siihen Michelin PR2 renkaan, kun kaavailemaani Metzeler Z8 nakkia ei saanut vielä 190/55 kokoisena. Ihan hyvältä vaikutti, tosin yllätti miten tuollaisella n. 2600 km reissulla tuli jo heti keskelle silmin huomattavaa kulumaa. Tosiaan kysessä siis melkeen pelkkää suoraa matka-ajoa.
Pyörässä ei tällä kertaa ilmennyt mitään ongelmaa, ja vaihteistokin on alkanut toimimaan mielestäni paremmin. Tai sitten on tottunut käyttämään vaihteistoa vaan vähän iskevämmin nilkanliikkein.
Kaikki nuo muutkin em. postissa mainitsemani "viat" muuten myös luvattiin heti korjata kaikki takuuseen, eli ei senkään puolen valittamista.
Onkos joku muuten selaillut jo uutta Bike lehteä? Siinä pitäis olla ko. pyörä testissä. Kehuttiin? Haukuttiin?
Eilen laitettiin Termin koko putki paikalleen Hailacilla ja tänään ajoin pyörän Tornioon. Todella suuri parannus, vääntöä ja tehoa tuli lisää reilusti. 4000 kierroksen ympärillä ollut nykiminen poistui. Äänet on kohtuu hyvät ja ilman dB-killeriä oli minusta liian kovat joten laitoin sen paikalleen. Painoa lähti varmasti lähemmäs 10kg kuin 5kg pois, niin painava möykky se vakiovaimennin on.
Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
Tuolla voi seurailla paolon retkeä. Loistavaa luettavaa. Mielenkiintoisia nuo venäjän reitit ja polut!. Hyvin on "lidia" suoriutunut tähän asti.
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
Pientä päivitystä omiin Multi 1200 Touring kokemuksiini.
Verrattuna edelliseen Multiin ehkä eniten olen moittinut etukatteen korkeutta, joka juuri sopivasti pyörittää pyörteen kypärään. Alimmassa asennossa ei niin pahasti, mutta ylempänä tilanne menee jo toivottomaksi.
Mikkoyli oli modannut touring-pleksistä oman version, jota moitti matalaksi, ja itse olin jo ottamassa sahaa käteen omaa madallusprojektiani varten, kunnes Ameriikan ihmemaasta tuli vastaan seuraava ratkaisu:
Eipä enää kypärässä ilmavirrat pörise, ainakaan eilisen varsin vilpoisen koeajolenkin perusteella. Ja mielestäni tuo pleksi ei edes rumenna tuota pyörää, vaan antaa sille mukavasti häjyä ilmettä.
Toki tuli sitten investoitua vielä edullisen dollarin aikana kokeiluun, että mitä jos ajelisi pakkasella avokypärällä, ja tuolla ladonovella se taitaa jopa onnistua.
Pidemmän koeajolenkin perusteella etenkin pleksi yläasennossa ei kabiinissa käy tuulen henkäystä. Sopinee näille keleille tai sitten vanhuuden päiville. Ehkä ensi vuoden jänkhälle pitää tuota kokeilla, tänä vuonna paluumatka vakiopleksi yläasennossa aiheutti sellaiset jytinät, että kesti kaksi päivää palautua.
Vaan nyt on maa jäässä ja Multikausi ohi.
Aika siirtyä täysin rupulikumipyöriin *![]()
olisko tietoo
kumpi olis viisaampi laittaa fatduc vai memjet ??
fatduccia amerikan ducatistit kovasti kehuvat ..
onko se niin että fatduc antaa soppaa alakierroksille alle 4500rpm ja memjet koko alueelle ?
yamaha fzr1000-90,suzuki gsx600r-96, suzuki bandit1200-98,honda x11-00,benelli tnt caferacer 1150-05,
ducati monster s4rs testaretta-07,suzuki b-king-08,ducati streetfighter-09 ,ducati multistrada 1200-10, ducati diavel-11, KTM adventure 1190-13