Ajovarusteet muuten viimosen päälle, mutta ajosaappaat vielä kesäksi pitäisi löytää. *
Kävin sovittamassa TCX Airtech Gore-Tex saappaita.
Kokeilin kokoa 45. Olivat muuten hyvät mutta varpaat otti kärkeen. Otin sitten hyllystä kokoa 46. Katsoin jo heti että ovatpa julmetun isot. Niinhän se oli, pyörivät jalassa joka suuntaan.![]()
Onko Orggilaisilla ehdotuksia mistä löytyisi tällaiselle lättänäjalalle sopivat popot. Ei yhtään haittaa vaihka olisivat myös hyvän näköiset.
Kuvassa Puman saappaat. Onko kokoemuksia ko.saappaista?
Mää vaan
Yamaha FJR -09
Honda CB 750 Four -72
Honda Monkey Z50 -76
Daytonan gore saappaista 10v kokemus. pitää edelleen jalat kuivina, sopii jalkaan hyvin, kesälläkään ei hiosta. Ei ihan halvat: Louisilla 150 - 300eur mallista riippuen. En ihan heti vaihda merkkiä. Laatu maksaa.
Sääli vaan, että pitää ostaa louisilta, orgin shopissa on vain pitkävartisia, tykästynyt sellaisiin lyhempiin.
Louissilla nyt Daytona Touring Star Goretex 249,95€ ja saapas on hyvä.
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
Vuosia käytin Sidejä, kun esim. Oxtar/TCX't vain eivät istuneet jalkaani...nyt olen siirtynyt Puman goretex'eihin, joista toistaiseksi ei voi sanoa pahaa, päinvastoin.
*mulla on Puma Brutalet*
Käy tsekkaamassa mitä Memmulla on Niittykummussa.
Mulla normi suomikengät kuten sievi ja jalas kokoa 45
A* ja sidi saapas pitää olla kokoa suurempi mutta lesti ok.
Kuvan Pumaa sovitin ja se oli kauhean outo jalassa. (kapea)
Ostin Sievi GT MOTOR(12884).
Suojaukset ei käy grossiin mutta maantiekäyttöön OK.
Harza
Ostin elämäni ensimmäisiksi mp-kengiksi juuri nuo Sievit. Mukavat on jalassa ja pystyy tepastelemaan hyvin pientä siirtymää. Nilkan suojaus voisi olla parempi? Vettä tuntuu pitävän hyvin. Olen tyytyväinen, mutta vertailukohtaa ei ole.(19085 @ Huhti. 22 2010,08:11) kirjoitti
Sievi GT Motor @ Tamrex Oy
Mopoton
+1(Jussi M @ Huhti. 22 2010,00:34) kirjoitti
160.000 kilometriä (5 kesää) kyseisillä kengillä mennyt ja edelleen toimii. 125 tuhannen kohdalla suutari laittoi vähän kumia pohjaan lisää.
Löytyy kovasti samannäköiset Gore-Tex lapikkaat.(Diapason @ Huhti. 21 2010,23:57) kirjoitti
Kaverilla on samanlaiset, ja on haukkunut vuolaasti istuvuutta jalan takaosassa (mitkäs ne pyöreät luunpäät tuossa 10cm kantapään yläpuolella sivuilla taas olikaan nimeltään - no kuitenkin sieltä kohti?)
Mainittu hemmo on ajanut 30 vuotta, ja on entinen rr-kilpakuski, joten tuskin puhuu aivan palturia.
Mutta omaan jalkaani nuo puolestaan ovat istuneet tosi hyvin, mielestäni keskiverto ajosaapasta paremmin. Niillä on ollut hyvä myös kävellä.
Erityisen lämpimät nämä eivät kylläkään ole (etu keskikesällä, haitta keväällä / syksyllä).
Vedenpitävyys on ollut täydellinen, kuten aidossa Gore-saappaassa pitääkin. Myös suojaavuuden osalta tämä vaikuttaisi olevan siinä noin suunnilleen hyvän ja hieman heppoisen välimaastossa, ei siis onnettomat, mutta ei aivan huippuakaan (tuota en ole kuitenkaan onneksi joutunut empiirisesti kokeilemaan!)
Elinkaaren kohdalle piirrän kuitenkin pitkän miinuksen, nämä on nyt nimittäin käytännössä ihan morjens alle 2 vuoden käytön jälkeen. Ajan tosin jonkun verran, tyypillisesti 20-30 tonnia per vuosi.
Edelliset Alpinestarsin SM-X Goret kuitenkin kesti samanlaista käyttöä 4-5 vuotta. Ei 300-350 euron lapikkaita tee mieli alkaa uusimaan parin vuoden välein.
Kouluarvosanoin nelosesta kymppiin antaisin näille kevättodistuksessa 7:n, missä lyhyeksi jäänyt kestoikä tiputti numeroa ainakin 1 pykälän.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
No niin, kuulostaa mun jalkaani siis hyviltä nuo Pumat. *(AimoPamaus @ Huhti. 22 2010,07:41) kirjoitti
Omat jalkaterät kun on pitkät ja kaposet.
Kiitos kaikille hyvistä ja asiallisista kommenteista.![]()
Mää vaan
Yamaha FJR -09
Honda CB 750 Four -72
Honda Monkey Z50 -76
Matkamotoristin näkökulmasta tuo veden pitävyys, hengittävyys, riittävä lämpöeristys (viileillä keleillä) ja miellyttävät jalassa lienevät ne tärkeimmät seikat ajosaappaille. Muita vaatimuksia tietysti suojaavuus ja joskus ulkonäkö...
Omissa jaloissa pyörii edelleen pian 10 vuoden ikään tulevat Alpinestars S-MX Gore-Texit. Pitävät edelleen vettä (testattu hartaasti ja vuosien ajan Vuono Norjassa...niin ulkopuolelta, kuin sisältäkin [pidempi juttu]), mutta tarramateriaalit, joilla saapas "suljetaan", alkavat antamaan jo periksi ja muovinen natina on ollut alusta lähtien näiden saappaiden (ja jossakin määrin kait jo minunkin) tavaramerkki.
Edellä mainitut saappaat ovat osoittautuneet erittäin toimiviksi ja monikäyttöisiksi kaikenlaisessa ajossa, joten uusien saappaiden hankinta hieman arvelluttaa. Vähän on jäänyt sellainen kuva, ettei tuo vedenpitävyys ole aivan itsestäänselvyys näissä uusissakaan saappaissa.
Jos yksi asia pitäisi nostaa esiin ajosaappaista matkamotoristin kannalta, on vedenpitävyys toimivalla Gore-Tex kalvolla toteutettuna.
<p>Honda NTV650 Revere -90 -> Honda CBR600 F -00 -> Kawasaki KLE500 -05 -> Honda CBR600 F -07 -> KTM 990 Supermoto R -11 -> KTM 690 Enduro R -17</p>
Jep, nämä oli minullakin aikaisemmat, ja hyvin todennäköisesti myös seuraavat. Pirun kalliit (~350 eur), mutta laatu maksaa, ja hinta pitää jakaa käyttövuosille. Hatuttaa semmoiset pilipalituotteet, joita täytyy olla alvariinsa uusimassa.(Samson @ Huhti. 23 2010,12:30) kirjoitti
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
Minulla on tuollaiset Pumat. Taitaa lähteä jo 3. kausi liikkeelle. Ovat oikeasti veden-pitävät ja pysyvät kuosissaan. Ovat melko kapea-lestiset. Minunkin piti ottaa numeroa isompi kuin normaalisti. Jos jalkaan sopivat, ovat minusta hyvä valinta. Eivät muuten ole erityisen lämpimät, joten sopivat kesä-käyttöön erityisesti Euroopassa.![]()
Moto Guzzi Breva 850
Moto Guzzi Nevada 750 Club
Ääni
Daytona Roadstar GTX GoreTex
kengille, 30 vuoden aikana monenlaisia käyttänyt, nuo on parhaat mitä olen ostanut. Sopii ainakin minun jalan muodolle *tosi hyvin, lämpimät ja vedenpitävät, mutta ei hiosta. Parempiakin varmasti on mutta parhaat mitä itse olen käyttänyt.
Ja tuosta vedenpitävyydestä yleensä, muista pitää varpaankynnet lyhkäisinä ettei riko sisävuorta ja GoreTex kalvoa.
Pienikin reikä kalvoon ja vesi tulee sisään ja silloin ei kyllä ole kengän vika *![]()
Entiset:
Helkama Mini->Hopeasiipi de Luxe->Tunturi Start-> Suzuki TS 125->
Suzuki GSX 750->Honda GL 1200 D->HD XL883C Sportster->
Honda GL 1500->Honda GL 1800
Nykyiset:
BMW K1600 GTL -16
BMW R1100GS -99
Hanx
Ite ostin tollaset viime kesänä ja tyytyväinen ollut. Hyvä leveä lesti löytyy![]()
Kahvankääntäjä
Olet peruskamaa! Hallitset pyörän ja ajotapasi on tyylikäs ja eleetön. Noudatat liikennesääntöjä ja ajat vain harvoin ylinopeutta. Pyöräsi on todennäköisesti peruspyörä.
Mulla on Daytona Big Travel GTX popot koossa 50 ja on kyllä hyvät. 5. kausi alkaa ja kengät toimii. Suosittelen isoille miehille.
- Sergei-
"Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
Itellä kun on varsin korkea jalkapöytä niin kenkien haku tosi tuskaa. Sievin mp-kengät sitten valitsin ja kesän käytöllä tyytyväinen. Voishan noissa toki enempi suojaa nilkoissa olla. Muutenkin koitan pitää nuo eurot suomessa jos mahdollista.
Hei,
matkamotoristin ajokengistä vielä yksi versio:
Olen koko motoristiurani ajan käyttänyt ajokenkinä Haglöfsin vedenpitäviä nahkaisia vaelluskenkiä. Minusta ne ovat olleet kätevät, koska ne ovat suojanneet hyvin jalkaa ja nilkkaa ajossa ja niillä on voinut liikkua muuallakin. Nauhat olen tarkasti pannut tuplasolmuun lähtiessäni ajelemaan, ettei niidenkään kanssa ole tullut ongelmia.
T. Helna
Minä lopetin nauhoitettujen vaelluskenkien käytön senjälkeen, kun olin vähällä kaataa pyörän paikallaan parkkeeratessani. Kengännauhat tarttui sivujalan pykälään. Vaarallista.(Helna @ Huhti. 24 2010,08:13) kirjoitti
Näytti olevan aiemmin mainitut Daytonan Roadstar Goret tarjouksessa 249€ ja sitten TCX:n Competizione S GTX 237€. Mitenkäs valinta näiden välillä matkakäyttöön? Luulisi TCX:n suojaavan vähän enemmän vai onko se vain "silmänlumetta"?
BMW K1200GT -07
Toinen yhtä tärkeä asia on kuivumisaika. Kaikki Gore/muukalvokengätkin lopulta kastuvat läpi. Toiset kolmessa tunnissa ja toiset kuudessa tunnissa tai kahdeksassa. Ja pysyvät märkänä loppuviikon tai sitten ei.(Samson @ Huhti. 23 2010,12:30) kirjoitti
Itsellä on käytössä Sievin sotilassaappaat mallia "jatsarit". Ollut kohta kymmenen vuotta. Ne pitää hyvin rasvattuina vettä vähintään noin kaksi tuntia yhtäjaksoisessa sateessa. Kuivuvat yössä, kun muistaa laittaa sanomalehteä sisään.
Mitään ne ei kolaritilanteessa todennäköisesti suojaa ja ulkonäkö on mitä on. Kovasti olen kuitenkin ollut tyytyväinen. Lisäbonuksena tällaiselle pitkäjalkaiselle niissä on se, että lahkeensuu ulottuu varren päälle.
Enpä menisi tuota väitettä allekirjoittamaan. Ainakin Daytona Travel Star ei osoittanut mitään vedelle antautumisen merkkejä kymmenen tunnin sateessa ajon jälkeen. Toki tuntuivat kosteilta sisältä päin, mihinkäs se jalkojen tuottama kosteus olisi päässyt, kun ulkopuolella oli vesi vastassa. Yön yli huoneilmassa oltuaan kengät olivat taas täysin kuivat.(hra1150 @ Elo. 10 2010,17:42) kirjoitti
Rikkinäiset Gore-kengät kastuu läpi, mutta ehjät ei. Ja puhe nyt siis Aidosta Gore-Tex™ tuotteesta, muita texejähän on joka lähtöön, ja niistä jotkut pitää vettä hyvin toiset taas ei.
Hyvä jos pelittää näin. Mulla on kokemusta vain halvasta kopiosta, joka ei vettä luovuttanut, kun sen kerran oli saanut..(Kunkku @ Elo. 10 2010,19:43) kirjoitti
Mulla on pahat lättäjalat. Sidin mega-core mallisto on just passeli. siis todella hanhenjalkainen tallaaja!![]()
Itse ostin keväällä osapuilleen tuon näköiset Pumat. Tuntuisivat pitävän kohtalaisesti kosteuden sisällä tai ulkona, kävellessä yllättävän hyvät jos joutuu patikoida jonkun matkaa. Mm. Jyväshyvän ralleissa ei harmittanut pogoilla ojissa ja mättäillä.
Eikä muistaakseni olleet ihan sikakylmät edes huhtikuun pakkasaamuina![]()
Husqvarna Vitpilen 401 -22
ex-GSX-R 750 K6
ex-SV1000S K5
Aivan. Ja keskusteluissa goretexit ja tixtexit on yleensä aina hilpeästi sekaisin, vaikkeivät suinkaan ole identtisiä ominaisuuksiltaan.(hra1150 @ Elo. 10 2010,20:51) kirjoitti
En sano tietäväni, että aito Gore-Tex olisi näistä paras, mutta sen tiedän, että se ihan oikeasti pitää vettä, ja esim. sillä varustettuja saappaita voi ihan huoletta huljutella laiturilta vedessä niin että varrenpäästä ei ole kuin 2cm pinnan yläpuolella, ja ne pysyy sisältä täysin kuivina.
Kyllä ne kaikki kalvot vettä pitää sinänsä, ne halpikset vuotaa yleensä saumoista jos vuotaa. Samoin vuotaa ne aidot Goretkin jos sauma ratkee. Halpiksien työn laatu ja kestävyys ei ole kalliimpien tasolla, mutta yksilövikoja on kaikissa, kalliissakin. Gore-Tex yhtiö vaatii tiettyä tasoa tuotteilta missä sitä käytetään, eikä sitä hinnankaan takia ihan halvimmista löydy. Se lienee suurin syy.(pecha @ Elo. 11 2010,14:30) kirjoitti
TCX Competizione S Gore-Tex on ainakin ollu hyvä mono.
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Haix:it eivät kestäneet kuin pari-/ kolmisen vuotta kun alkoivat vuotaa....saumoista... ja pitäis olla varsin hyvälaatuiset ja maineessa olevat.
http://www.maanpuolustusyhtio.fi/Publish....e=32300
WildStar rumble in skräddarskog
ex. busa
K12RS
XJR1300
VTR
HORNET900
SPEEDMASTER
AMM.BONNE
FMX650
CR250
XR250
BETA250
+1(Utah @ Elo. 11 2010,14:48) kirjoitti
Kunhan ovat notkistuneet niin ovat tosi mukavat jalassa.
Ducati Streetfighter V4 -2021
Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.