Kerran jouduttiin Budassa Armenialaisten konnien ryöstöyrityksen kohteeksi, olivat kai likinäköisiä kun kävivät kolmen yli satakiloisen kimppuun kujalla, kyllä vanha kunnon luuvitonen aataminomenaan alkuruokana rauhoitti kummasti ryöstöhalukkuutta...ja yritykseksi jäi...![]()
Ymmärrän kyllä aloittajan halun pitää jotain turvallisuuden tunnetta luovaa mukana. Kyllä sitä itsekin kotona aina välillä katselee, mitä sitä nappaisi käteen jos rosmo ikkunan läpi syöksyisi. Vaikka todennäköisimmin ei tule koskaan syöksymään.
Varusteiden minimoimiseksi ottaisin jonkun asian, mistä on hyötyä muutenkin. Esim se yhden juutube-linkin linkkupätkä millä sai takarenkaan ilmaan olisi juuri tällainen. Joku työkalu ylipäätään, mitä saattaa muutenkin tarvia.
Ase matkalle mukaan ja olet ottanut ensimmäisen askeleen joutuaksesi vaikeuksiin.
Olen käynyt(tähän mennessä) 40 maassa, kaikissa yksin, eikä kertaakaan ole tullut mieleen, että jonkinlaista itsepuolustuskalustoa pitäisi olla mukana. Kuten Pekka(vai mikä pecha se oli?) tuossa aiemmin totesi, ihmiset maailmalla ovat yleensä yllättävän ystävällisiä ja aivan joka paikkaan ei ole pakko nenäänsä työntää.
Parempi kääntää se toinenkin poski ja kotiin tultua hakea menetyksiin korvausta vakuutusyhtiöstä. Siis paljon parempi, kuin odotella oikeudenkäyntiä jossain ulkomaan putkassa tai jännittäviä hoitotoimenpiteitä kolmosluokan sairaalassa.
(Kunkku @ Huhti. 22 2010,10:10) kirjoitti
![]()
"On vain kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisten typeryys. Ja ensin mainitusta en ole aivan varma." Albert Einstein
Nojoo. Jonkin verran kiertänyt muutakin kuin tahkoa ja en ole kyllä koskaan lähtenyt siitä perusolettamuksesta että kävisin kokeilemaan oddsejani ryöstötilanteessa. Jos kyseessä ovat hommia enemmänkin puuhastelevat tahot, etnisiä ryhmiä nyt tässä erikseen mainitsematta, oma henki voi olla todella herkässä jos kaivelee asetta esille kun tilanne on päällä. Reunahuomautuksena pitää lisätä että fysiikkani on kuin ala-asteikäisellä tytöllä joten pelotevaikutukseni on nimellinen.
Tietty eri asia ovat vaikkapa Välimeren maissa turisteja "harrastuksena" rullaavat koulupojat tai muu surullisempi sakki jonka kanssa ei hengenvaaraa ole.
Toimiva lähestymistapa on pitää taskuissa mukana vain sellaiset kamppeet, joiden luvaton haltuunotto ei aiheuta ylitsepääsemätöntä kriisiä. Piilota tärkeämmät ja isompi matkakassa. Jos vauhdikkaan oloinen herraseurue käsiaseilla uhaten tulee vaikkapa Balkanilla jossain tienposkessa vaatimaan henkilökohtaista omaisuuttasi, älä mieti että mitä Chuck Norris tässä tilanteessa tekisi.
Kerran kävelin yksin illalla yhdessä satamakaupungissa Ecuadorissa, olin hiukan omissa ajatuksissani ja kun havahduin, huomasin käveleväni muutaman nuoren miehen takana jotka mennessään taputtelivat jonkin näköisiä pesäpallomailoja käsiinsä.
No hidastelin hieman ja otin taksin alle, kuski kyseli olenko yksin ja kun vastasin myöntävästi kysyi heti perään millainen ase mulla on mukana.
No eihän mulla tietenkään mitään ollut kun just hypännyt laivasta ulos, sanoi että vain hullu täällä liikkuu ilman asetta yksin.
Näytti vielä millainen tykki hänellä itsellä oli mukana autossa.
Monenlaista on kyllä vuosien saatossa tullut nähtyä.
Paljon on puhuttu ja ei syyttä millaisen vaikutelman annat itsestäsi, näytätkö sopivan heikolta uhrilta vai oletko ikävämpi tapaus.
Itse koetan näyttää ikävältä tapaukselta (tällä naamalla ei ole edes vaikeaa)
ZX10R -08
S1000RR -11
Mitään ketjusprayta kannata...(Soikka83 @ Huhti. 21 2010,22:30) kirjoitti
Varaketju on kätevä! Sitä voi käyttää yksinkerroin, kasinkerroin tai ajohanskan ympärillä vahvikkeena - siis mikäli joku katsoo tarvitsevansa jotain kättäpidempää...
Niin ja kardaanimiehille varakardaani mukaan...
![]()
![]()
![]()
--Tärkeintä on lähteminen - jäiden lähteminen--
(-Tosimies ajaa säällä kuin säällä - eikä kumipukuja käytetä-)
Gas Gas EC 300
Kawa z750
sähköpamppu stunt gun on aika asiallinen laite. Menevät pieneen tilaan ja netistä saa tilattua halvalla. Mokomat potkivat parhaimmillaan jo miljoonaa volttia ja varsinkin hämärässä sellaisen räpsyttely saattaa rauhoittaa kokemattomampaa vihulaista.
Kawasaki H2 SX SE ja Mv Agusta Brutale dragster rr -16
Mistä tuollasen minitunkin saa hommattua.(MarcusB @ Huhti. 21 2010,22:46) kirjoitti
Näytti kätevältä niin ketjujen rasvaamiseen kuin itsepuolustukseen![]()
Yamaha FZ6-N -06 -> BMW F800GS -11
Jos jotain apuvälineitä kokee kaipaavansa, niin ei niitä sitten ainakaan kannata pakata kassiin tai nahkapuvun povitaskuun. Tilanne on jo ohi ennen kuin on päässyt käsiksi omaan arsenaaliin. Toisaalta kaluston esittely on helposti sama asia kuin veren kerjääminen nenästä. Mutta pakkaa toki ihan mitä lystäät, onpa sitten enemmän kirjoitettavaa ja kuitteja kerättävänä vakuutusyhtiölle.
Ei siihen mitenkään voi varautua, että joku käy päälle. Muuten kuin katselemalla missä liikkuu ja minne menee ja missä seurassa. Ihan joka paikkaan ei kannata tunkea.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
Bilteman versio aiheesta: http://www.biltema.fi/osteri....e=82329(Askemux @ Huhti. 22 2010,17:08) kirjoitti
Kawasaki ZR-7 -01 -> Yamaha FZ6-N -05 -> KTM Super Duke 990 -07 -> Ducati Monster S4R Testastretta -08 -> KTM RC8 -09 -> Buell XB12STT -07
Se kai on parasta ettää jättää hämärät nurkat koluamatta, ei se pelkuruutta ole vaan viisautta. Jos taas on kova tarve varustautua niin esim. lahden takaa saa parilla kympillä kaupasta pippurikaasusumuttimen. On muuten vihaista ainetta kun tallissa kerran vähä kokeilin. Siinä toisen kakoessa voi sitten lähteä kiitään, tai vetää rosmoa turpiin. Ihan miten vaan..
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
Tee fiksu teko ja älä ota mitään itsepuolustusvälineitä mukaan. Jos ei niiden käyttöä ole oikeasti harjoitellut niin niillä ei tee sitten yhtään mitään, sanoo isot pojat ihan mitä vaan. Pakeneminen on aina paras vaihtoehto.
Jos nyt oletetaan että aiot kuitenkin jotain ottaa mukaan niin:
1. Paras vaihtoehto on ampuma-ase. Itse tykkään Wallun P99:stä. Pieni, varmatoiminen ja istuu hyvin käteen. ÄLÄ OTA ASETTA MUKAAN!
2. Ase- urheiluliikkeissä myytävä, värjäävä, turvasumute. Ei ole mitään pippuri-kyynelkaasusumutetta mutta kirvelee silti silmissä ja sillä on hyvä pelote. TÄMÄ ON LAILLINEN JA HALPA
3. Hankit laittoman sumutteen (ota yhdistelmä: kyynelkaasusta ei ole mitään iloa nistejä ja eläimiä vastaan.) Muista ravistaa ennen käyttöä...
4. Osta turvahälytin: toimii todella hyvin jos alueella on paljon ulkopuolisia. MELKO HYÖDYTÖN.
5. Älä missään tapauksessa turvaudu MIHINKÄÄN lyömä- tai pistovälineeseen. Kun pääset niiden käyttöetäisyydelle olet jo hävinnyt koko pelin jos vastapuolella on enemmän kuin yksi pelaaja. Ellet sitten ole niiden käyttöä harjoitellut jo useita vuosia...
Litranen sisävessa
Tähän sen enempää puuttumatta kuitenkaan... Itse kyllä pidän fiksuna miettiä näitä asioita etukäteen, vähän kuin worst case scenario.
Mutta aina IP-tilanteessa, tai jo ennen sitä, pitää itselleen tehdä selväksi mitä on valmis tekemään ja kuinka pitkälle menemään tekemisensä kanssa.
Esimerkkinä: Olet harrastanut jotain IP-lajia sen aikaa, että esim. hallintaotteet alkavat olla selkäytimessä ja onnistuvat tilanteesta riippumatta 95% varmuudella (koskaan, siis koskaan, ne eivät onnistu aina 100%). Mitä sitten kun saat kaverin vaikka tonttiin hienolla käsilukolla, sanotko kaverille kauniisti korvaan, että jos unohdettais tämä ja molemmat jatkais eri suuntiin??
Eli apropoo tämän kanssa...[B]
x-x-x-x-x-x-x-x- Pain Comes For Free -x-x-x-x-x-x-x-x
* * * * * * * * * *
eikös rengasrauta tahi kaks, kuulu matkavarustukseen jos lähtee pärrällä rajojen ulkopuolelle? sitä voi myös tarvita renkaanvaihdossa..![]()
Tyyli ennen tarkoitusta.
Ei vittu
Elättekö te jossain tietsikan pelimaailmassa. Mullon ikää 47v, olen kiertänyt maailmaa Kiinasta Jenkkilään ja ainoot erät oon ottanut stadissa seiskyt luvun finaalis kun oli nää kaupunginosien jengimatsit ja neki sovittiin etukäteen.
Tässä on kaks vaihtoehtoo te ootte joko tosi pygmejä tai joku teidän habituksessa houkuttaa rullaajia (ootte sika jurris tai sitten oikeesti ihan landetahvon näköisiä).
Jos tää keskustelu ei oo vitsi niin sit keskusteluun osallistujat on iältään 7-15 vuotiaita. Mopolla ja fillarilla olette ilmeisesti reissuun lähdössä.
Ei voi kun päätä ravistella.
tapsa
Kyllä "suomijätkä" pärjää maailmalla ihan ilman mitään kättäpidempää
Itse olen ainakin pärjännyt jo 15 vuotiaasta asti ympäri eurooppaa eikä kertaakaan ole tullut tiukempia tilanteita kuin rakkaassa kotimaassa
Suurin riski yhteenottoihin poistuu todenäköisesti kun kieli ei enää ole tutun kuuloista
Toki britteihin en lähtisi naapurikaupungin pallojoukkueen paita päällä paikalliseen kokeilemaan onneani
![]()
(...sillon kun sinä taputtelit lattialla paskaa, niin minä poljin fillarilla naisiin...)
Moottorisahan teräketju o aika napakka. Sattuu se ainakin.
Vihdan puuttessa sillä voi rapsuttaa olemattomassa saunassa omaakin selkää.
KTM 690SM
Vinkki: Laita rahat minigrip-pussiin ja tunge pussi peräsuoleen.
Jos olet niitä miehiä homma luonnistunee mukavastikin, mutta seuraavalla essolla pysähtyessäsi voipi olla hieman paskaista hommaa ottaa mokkarahat tiskille![]()
VeTuRi,Bussi
Hyvä aihe! Mutta ehkä hivenen turha...
Erkkit:llä puhuu selkeästi asiantuntemus. Noin kotomaassa jos lyöt pesäpallomailalla, juristit katsovat Sinun vakaasti aikoneen pahoinpitelyä. Maglite! Tuo loistava kuusipatterinen valaisin on aika vaivalloinen ottaa matkaan mukaan.
Nukun aina kotonani 6-patterinen vieressä. Perustelut ovat hyvät, meillä kävi varas ja onnistuis räpeltämään sähköt pois päältä. Pyöri talossa ympäriinsä, onneksi ei herätty. Siitä lähtien taskulamppu on ollut vieressä. Alan miehet (viranomaiset) sanovat, että se on ihan tarpeellinen väline. Pesäpallomaila ei ole. Ehkä kompromissina pitäisi suositella 3-patterista matkamallia?
Pechan idea hajauttamisesta ja harhauttamisesta on loistava! Toimii vahingon sattuessa ja minimoi taloudelliset vahingot.
Ehkä kuitenkin tehokkainta on vältellä ns. epähygieenisiä slummialueita ja suurkaupunkien riskialueita. Fillarit talliin!
Toiseksi tehkokkainta lienee olla pahan näköinen sälli. Se tietysti vaatii vuosien harjoittelua ylensyömisessä ja -juomisessa ja pientä(?) treeniä salilla. Tatuoinneista ja liiveistä saa tietysti irtopisteitä.
Hymy ja kännittömyys toimii tietysti ennaltaehkäisevänä epämagneettina. Ehkä kuitenkin kannattaa suhtautua paikallisiin ihan normaalisti. Jotenkin tuntuu, että ihmiset ovat erilaisissa pysähtymispaikoissa keskimääräistä fiksumpia ja ystävällisempiä kuin paikallinen ABC-myyjä.
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Töiden takia tuli reissattua joitakin vuosia sitten todella paljon ympäri maapalloa, pääasiassa euroopassa ja jenkkilässä. Työt olivat luonteeltaan sellaisia, että 95% matkoista tein yksin ja mlkein yhtä usein jouduin liikkumaan yöaikaan työpisteen ja hotellin väliä. Kertaakaan minua ei ole ryöstetty tai edes yritetty ryöstää. Muutaman kerran on ollut sellainen tunne, että mitäköhän on tulossa, mutta ne ovat olleet vääriä hälytyksiä.
Jonkun verran olen aihetta itsekseni miettinyt ja väittäisin tällä miettimisellä olleen asioihin vaikutuksensa. Olen siis mietiskellyt miten voisi mahdollisesti ryöstötilanteet välttää etukäteen ja mitä voi tehdä jos joku yrittää ryöstää.
Minulla on reissussa aina käteistä ja useampi luottokortti. Taskussa/Lompakossa on yksi luottokortti, henkkari ja käteistä sen verran mitä oletan seuraavan muutaman tunnin aikana tarvitsevani. Loput rahat, passi ja luottokortit on hotellin säilössä. Koska aina reissussa on myös läppäri, niin läppäriä varten olen hommannut repun joka ei näytä läppärilaukulta. Jos reissussa on kamera, niin kameraa en roikota kaulalla kokoajan. Kun kameraa ei tarvitse on se laukussa. Laukun vetoketjut laitan siten että niitä ei liian helposti saa avattua. Kahviossa tai jossain muualla istuskellessa reppu on aina jaloissa siten että hihna on jalan ympäri niin ettei reppua voi huomaamatta viedä.
Iso omaan turvallisuuteen vaikuttava asia (minun mielestäni) on se että ei mennä sinisilmäisenä jokapaikkaan. Kannattaa kokoajan tiedostaa missä on ja ketä on ympärillä (vähän kuin mopolla kehä I:llä ajellessa) ja jos tilanne ei jostain syystä tunnu hyvältä, niin hissunkissun siirtyy pois tilanteesta. Esimerkiksi jos metron laiturilla ympärillä on hiukan epämääräisemmän näköistä porukkaa niin siitä voi aina siirtyä sivummalle. Fakta on kumminkin se, että esim lontoossa on paljon enemmän varkaita kuin helsingissä, jos levittelet omaisuuttasi joku käyttää varmasti tilanteen hyväksi.
Entäpä sitten jos joku yrittää ryöstää? Silloin käytännössä on vaihtoehtoja kolmen, poistua paikalta lujaa (olen pirun vikkelä juoksemaan), puolustautua tai jäädä ryöstettäväksi. Itse olen päättänyt, että ensisijaisesti luotan vikkeliin jalkoihin, mutta henkeäni puolusta jos siihen on tarvis.
Melko hyvä kertomus! (Wolvie)* Olen kuullut,että "viime aikoina"varkaiden,ryöstäjien,epäsosiaalisten henkilöiden aktiivisuus LISÄÄNTYNYT! *Taantuma aktivoinut,näin voidaan tulkita! * Katsellaan,seurataan ympärille,ei pistetä "nenää"epämääräisiin paikkoihin,sillä selviää jo pitkälle!
Turvallisia matkoja.......
Tunturi Sport. Siitä se alkoi,,,,
Osta BMW, sillä näet nimittäin.
Satulan alla olevasta gearbagista (befhoerliggezezsnochmitbenodfenlghihtsgemeinschaf tungen) eli ankaramiehen meikkipussista tarjotaan veli ryöstäjälle ensiksi rengaspaikkuuliimatuubi, jonka hän toki laittaa sieraimeen eli ulkomaakielellä inheáileriin. Siitä menee se heti sekavaksi. Sen jälkeen sekavaksi saatettu vainolainen hakataan muussiksi samassa päksissä olevalla rengasavaimella.
Niistä tyhjistä alumiinipurkeista ei oikeastaan paljon turvaa ole.(Anatooli @ Huhti. 22 2010,20:41) kirjoitti
Vittu, lämpeneis jo kelit että sais kerjätä turpiin jossaki kauempana!!
Ja ei niin vituttas jos rullataan kunhan mollukka ees paistas!!
![]()
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
Aika järee petikaveri sulla(hra1150 @ Huhti. 22 2010,22:10) kirjoitti
Muista Delvac tai muu liukaste...
--Tärkeintä on lähteminen - jäiden lähteminen--
(-Tosimies ajaa säällä kuin säällä - eikä kumipukuja käytetä-)
Gas Gas EC 300
Kawa z750
Heh. Vähämmä repesin noista ttuiluista.![]()
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
Historiasta löytyy niksi tähänkin vaivaan. Berliinissä 1945 (kuinkas muutenkaan) Puna-armeijan poijjat helpottivat paineita paikallisen hameväen vastahankaisella avustuksella, niin berliinittäret keksivät kunnon pirkkaniksin. Ulostetta kun raapaisi tuhdin kerroksen naamaan, niin ei hamehommiin lähtenyt takasiperiankaan leiriltä vapautunut kirkiisi. Uskon, että tämä pätee myös moottoripyöräilyssä. Päähän kannattaa ulostetta piristämään kaataa neljä desiä häränverta, joka kokkaroituu mukavasti ja antaa todella hämärän ilmestyksen maantierosvolle. Ulkoasua voi tehostaa kierimällä kuraojassa ja virtsaamalla ajohousuihin. Baltian läpi kun näillä neuvoilla hönkäsee, niin Puolassa alkaa olla jo sellainen käry, että KUKAAN ei halua sinun lompakkoa. Myski, ankara hiki ja vartalon tuotteet takaavat koskemattomuuden missä vaan. Lisäksi Puolan tummat naiset ovat villeinä sinuun. Miksi ostaa jotain ranskalaista kukkaisvettä, kun voi kerrankin tuoksua miehelle.
Mikäli hyökkääjiä on paljon, alat tuijottamaan laihinta ja hoet itkuisena sanaa matka, matka, matka. Se tarkoittaa äitiä. Muutoinkin kannattaa väitellä näkymättömille pimeyden voimille ja harrastaa nyrkkeilyotteluita henkimaailman varjoja vastaan.
Strength and honor!
Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.