Nyt olisi apu tarpeen!! Minulla on honda fireblade vm 1996 josta on mennyt kytkin. Saan sen kyllä laitettua omin avuin mutta on olemassa pienoinen ongelma: Olen ajanut hondalla nyt noin kollme viikkoa ja on tullut ajeltua reippaastikkin enkä kiellä ettenkö olisi jotain pientä keulimista harrastanut. Nyt pelkään sitä että jos laitan alkuperäisen kytkimen, niin meneekö se taas pilalle ajotyylistäni?? javascript:emoticon('')
Oireet ovat: noin 150km/h nopeudessa isolla vaihteella kiihdyttäessä kierrokset hujahtavat korkealle ja kun päästää kierroksia niin kytkin nappaa taas kiinni ja taas kiihtyy. Luistaminen tapahtuu siis parhaalla vääntöalueella eikä kytkin luista esim ykkös vaihteella täysin kiihdyttäessä.
Eli tullut ajeltua yli pariasataa km/h ja tullut tehtyä kovia kiihdytyksiä. Toissailtana kokeilin keulimista (huonolla menestyksellä). Tekniikka on jossain määrin tuttua mutta ison pyörän puikoissa ensi kertaa tänä vuonna. Siksi tuntuu hullulta, että kytkimen saa kulumaan loppuun 3 viikossa!! javascript:emoticon(':tyhm%C3%A4min%C3%A4:')
Onko kukaan koskaan vaihtanut tuollaiseen kytkintä?? Muistaako hintoja (saisi kai maahantuojalta) ?? Tai onko joku laittanut vahvempaa kytkintä virityksen ohella?? mistä saa?? Tulossa jotain pientä piristettä syksymmällä ja voisi olla fiksua laittaa järeämpi kytkin samalla javascript:emoticon('')
Tuollaisen löysin http://cbrzone.com/clutches.html mutta se hinta....
Kiitti kumminkin kaikille jotka jaksaa vastatajavascript:emoticon('')
P.S. Ei nyt ole mitään tarkoitusta koittaa leuhkia ylinopeusjutuilla vaan pelkästään selvittää missä vika, pyörässä vai kuskissa.... Suomi ei satu olemaan äidinkieli joten sori huonoa kirjakieltä.
Kaikki ei aina ole sitä miltä näyttää...
Onko tuossa nestekytkin vai vaijeri? Kulunut ja säätämätön vaijeri voi ainakin tuota aiheuttaa.
Now playing: K7
Jos on alkuperäinen kytkin niin eiköhän tuolle vaihdon aika voisi ollakin. Kylmällä kelillä yleensä kytkin luistaa herkemmin. En ole juuri tuohon pyörään kitkalevyjä ja jousia vaihtanut, mutta jos (ja kun) on ihan normaalia Hondan tekniikkaa, niin remontti ei ole mitenkään vaikea tai järin kallis.
EDIT: Niin ja kyllä se aika räikeää väärinkäyttöä taas kestää aika pitkään, kunhan vaihdat ym. osat. Myös ne teräslevyt kannattaa vaihtaa, jos niissä on ylikuumenemisen merkkejä (sinistyneet/kierot).
Ettei nyt kyseessä olisi vaihteiden kytkentärattaiden lipsuminen. Eli jos ei esim esiinny 1. vaihteella niin viittaisi siihen.
Rattaiden kytkentäpinnat saattaneet kulahtaa pyäreiksi, tai kohdistukset sivusuunnassa eivät aivan paikallaan. Tai kykentähaarukat vääntyneet.
cb350 * fz6s * cbf1000
Empä ole kyseisen mallista joutunut räpläämään, mutta jos siinä on perinteinen kytkin kuten aavistelen niin kaksi seikkaa:
1/ Kytkimen jouset: Ilmeisesti väsyneet kun ikääkin tuon verran, vaihda Heavy Duty-jouset niin pidot paranee.
2/ Öljy, öljy ja öljy... synteettiset voivat super-liukkaudellaan vaikuttaa kytkimen toimintaankin. Vaikka öljykeskustelu aina nostaa mielipiteitä suuntaan ja toiseen niin voit kokeilla toisilla öljyillä ennekuin teet mitään muuta, osasynteettiset tai mineraaliölpät sisään ja katso mitä tekee? Vaihteiston toiminnassakin voi olla eroja eri öljyillä. Delvac on yksi vaihtoehto ja on niitä paljon muitakin.
Ja tämä on itse koettu moneen kertaan, joten mulle turha tulla...
Kyllä ne muutkin voitelee kuin huippusynteettiset.
Jos levyt ovat jo kuluneet piloille niin levyt uusiksi vaan. Tuskin tavii racekytkintä, kyllä tavallinenkin kestää kunhan on kunnossa.
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
Paljon ajetussa pyörässä kannattaa tarkistaa onko kytkimen keskiö ja se ulompi "kruunu" kulunut miten pahasti pykälille;
aiheuttaa levyjen takertelua ja pahimmillaan uudet levyt palaa kuralle.
Crossimiehet kuulemma ainakin varovasti viilaavat pahimmat pykälät pois, jos ei kovin pahaksi ole mennyt.
minä lähtisin myös ensimmäisenä vaihtamaan öljyt jos varsinkin kytkin remontin yhteydessä olis vaihtunut vaikka vaan eri merkkiseen.(JIMJAK @ Huhti. 22 2010,15:30) kirjoitti
kokemuksesta "viisastuneena" en muista enään mitkä litkut ne ei oikein käyny x-11 seen.
Hondax-11
Honda CB750K vm-80/83.museo mp
Kilometrejä vain 39 000. Tieto tosin on hieman epävarma, italiantuonti ja halpa ensipyörä
Se on ihan perus vaijerikytkin, märkä monilevy.
Kytkentärattaiden lipsuminen!?!? Tuo kuullostaa jo vähän turhan isolta hommalta. Siis tähän mennessä oireilu on jo 120km/h jos isolla vaihteella vetää kaasun pohjaan niin kytkin luistaa oikein huolella. Luuletko Killa vielä, että olisi kytkentärattaista?? Aina yhden kytkimen vaihtaa mut laatikkoremppa onkin jo ihan eri luokkaa.
Tällä hetkellä sisällä Motorexin öljyt, en nyt muista oliko synteettistä vai semiä. Mutta oman käsityksen mukaan jos ne hienokiteet sinne levyjen väliin ovat menneet niin joutuu niin moneen kertaan ne öljyt vaihtamaan, että sillä jo ostaa ne levyt/jouset. Itse olen aina uskonut, että MP-öljyt eivät olisi niin "hienotekoisia" ja ainoastaan auton öljyjä sinne kaataessa tulisi ongelmia. No, aina oppii uutta('')
Sitten se kruunu, tarkoitat varmaan sitä "koria" jossa levyt ovat?? Eli siis jos siinä on jotain isompaa kulumaa??
Tällä hetkellä ainakin tuntuu siltä, että kannattaisi laittaa vaan uudet levyt ja teräslevyt sekä uudet jäykemmät jouset. Sellainen kutina ettei italiaano ole kohdellut niin nätisti aikoinaan. Eli jos laittaisi vaan kerralla uusiksi, ei ne osat nyt niin kauhean kalliita ole.
Onko jollain vielä hajua saako noita Heavy Duty jousia brandtilta vai täytyykö ne tilata jostain muualta?? Ei muuten mutta tosiaan tarkoitus tekniikka muuttaa tuossa ensi talven puolella eikä järeämpi kytkin huonokaan asia olisi kun se nyt kumminkin tarvitsee saada kuntoon.
Vastaneille ('')
Edit: Niin se kruunu olikin paljon ajetulle. No miten sen nyt ottaa, eihän tuo niin paljon ajettu ole mutta kandee varmaan silti tarkistaa.
Kaikki ei aina ole sitä miltä näyttää...
Onkohan pyörääsi vaihdettu paineprikka? Se kun kuluu niin alkaa luistaan. En kuitenkaan tarkkaa tiedä kytkimesi rakennetta. Yleensä niissä on tuo prikka ja sen voi mitata.
Jensen.
Niin minähän en tuolla vaihteiston kunnolla spekuloinut vaan presto358.
Kruunu on juurikin se kytkinkori ja sen kunnon näkee sitten silmällään kun kytkinpakka on käsissä. Minunkin mielestäni voipi sitä viilailla sievemmäksi jos on kulumaa. Etenkin kuivakytkimien vaiva...
Öljynvaihtoa toki voi kokeilla jos haluaa. Ja näissä vähänkään vanhemmissa Goldwingeissähän on takuuvarma valinta ollut ainakin Hondan oma GN4 10W40, mutta juuri tuon kyseisen viskositeetin GN4:n valmistus on nyttemmin lopetettu. Veti tai työnti noiden öljyjen kanssa, aina vähän arpapeliä että miten kytkin tykkää. Äkkiseltään sanoisin että ainakaan täyssynteettisestä ei välttämätä tykkäile.
Kytkinlevyt ja jouset kannattaa mielestäni ostaa ihan tarvikeosapakettina, saapi vaikka Stormilta. Yleensä saatavana on myös optio jäykemmillä jousilla. Suositeltavaa, jos kerran vähän reippahammin etenet sillä fillarillasi.
Juu sori killa, pieni kämmi nimien kans :P
No tässähän ei ole kuivakytkintä mutta voihan sen kruunun katsoa ainakin silmämääräisesti. En taida öljynvaihtoon lähteä, kylmästi uudet hilut vaan.
Ja kiitti Mika 14r tosta tiedosta. Nyt kun oikeasti rupesi miettimään niin eiköhän se kytkimen luistaminen suurilla vaihteilla liity siiheen, että pyörimisnopeus muuttuu niin nopeasti älyttömän suureksi, että kytkin ei pysy enään mukana. Esim jos jossain autossa on useampi sata hp. Ajetaan 1. vaihteella ja isketään kaasu pohjaan niin hiukan kumi vinkaisee ja auto lähtee kuuin palmun alta. Isommalla vaihteella pyörä kiihdyttää pyörimistään niin nopeasti, että pito loppuu kesken ja jää sutimaan. Okej meni ehkä vähän off-topic mutta tulipahan spekuloitua''
Kaikki ei aina ole sitä miltä näyttää...
hei!tuleeko noi kytkin levyjen kaikki korvakket samalle linjalle vai tulikohan viimeinen levy eri hahloon?
Horo Elää !