Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 31:sta
    Moro.

Elikkäs kevaria rupesin himoamaan tuossa jo jonkin aikaa sitten ja semmoisen hankinta olisi tavoitteena kesän jälkeen kun hinnat ovat alhaalla(oletettavasti?).
    Tarkoitus olisi aloitella Hondan CBR 125R:llä vuosimallia 2005, tai muulla lähes vastaavalla, halvahkolla ja luotettavalla nelitahdilla.

Tuli vain muutamia kysymyksiä mieleen:
    - Kuinka suuria vuosikustannuksia odotettavissa?(karkea arvio) (sisältäen kumit, huollot, jne. ja poislukien vakuutukset ja verot.)
    - Onko vakuutuksissa kuinka suuria eroja?
    - Mitä vakuutusyhtiötä suositte?

Kaikki mahdolliset neuvot otetaan vastaan.
    Ja tosiaan, tulisi sitten varmaan ajettua se n. 150 kilsaa viikossa.
    Vastaan nyt ees johonki (itellä ei kevaria koskaan ollu) niin vakuutusyhtiöissä on ihan järjettömiä eroja. Omaan pyörään kalleimmillaan vakuutus yli 700e ja toisaalta sain vähän reilu 400e. Kilpailutat vakuutusyhtiöt, sillä se sitten selviää mihin kannattaa laittaa.
    Yamaha FZS 1000cc
    Ex: Kawasaki er-5
    Oon joo vähän lukenutkin tosta, täytyy katsoa mitä maksaa jos vanhempien vakuutusyhtiöön laittais niiden nimiin, oliskohan sitten vähän halvempi...
    vakuutuksenottajan ikä vaikuttaa, joten vanhempien nimissä on halvempi. myös kaikenmoiset keskittämisalennukset voi olla jopa 9%:saa, joten se on ihan paljon.

300e vakuutus?
    300e bensaan.
    300e huoltoja ja renkaita yms.
    300e kypärä
    300e ajovarusteita.
    300e sakkoja.
    -------------
    1800e
    we cannot tolerate zero tolerance!

BMW R1200GS & Speed triple 1050
    Kiitoksia, eiköhän nuo sakot kuitenkin jää pois
    Niin, vakuutuksen hintaan vaikuttas aika paljon se että onko kasko vai ei. Jos on itsevarma, niin voi jättää kaskon pois. Tosin jos ottaa pyörän rahotuksella, kasko on pakko ottaa. Ikä taas vaikuttaa vaikuutuksiin ja niin vaikuttaa bonuksetkin. Jos vanhemmilla on kovat bonukset, niin sitten niitten nimiin tietenkin kandee laittaa mutta sitten ei kyllä omat bonukset kasva ja se on sitten ikävää jos vähän myöhemmin tulee isompi kone jossa on kovat vakuutusmaksut ja pitää maksaa 20% enemmän kun on säästänyt sen kympin nuorempana.

Kypärästä 300 on melko paljon. Vähemmälläkin selviää. Ajovarusteissa säästää jos ostaa vaikka kaverilta tai joltain käytettynä. Kypärää en tosin ostaisi käytettynä.

Huollot ja renkaat 300? Eihän renkaisiin välttämättä mene mitään jos renkaat on ok. Itse jos osaa niin huolloissa säästää mutta 300 menee huoltoihin kyllä melko nopsaan jos paljon ajaa.
    minulla on daelim roadwin r (125) ja viime kesänä oli kymco quannon (125) joita kumpaakin suosittelen mielummin kuin pientä, rihveliä cbr:ää

hintoja:
    rengaspari shinko kuulemma käyttävät myös rataajossa n. 200€ pari n.10 000 välein
    ketjut + rattaat 50€ (cbr hintoja) n.10 000 välein
    varusteet 200-2000 sen mukaan ostaanko käytettynä vai uuteja ja minkä arvoiseksi luokittelee itsensä..
    bensa 5-7€/100km riippuen ajotavasta
    huolto 3-6tkm välein (liikkeessä tehtynä 100-200€)
    Yamaha FZ6-S
    No oho, syöpä nuo kevarit äkkiä noita ketjuja ja rattaita Vai kannattaisko rasvailla enemmän
    paskapuhetta mutta otan sen silti...
    Pojalle hommasin viime kesänä Derbi Senda SM 125-mopon. Polttoainetta se nelari viepi 3l/100km. Liikennevakuutus on 20% bonuksilla 280eur/vuosi Pohjolassa. Renkaita ei pahemmin kulu ja maksavat taakse noin 200 ja eteen reilun 100eur. Huollot 3000km välein tulee itse tehtyä. Liikkeessä tehtyinä ehkä 100-200eur? *

ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
    ex-GSX-F 600 K6
    ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
    ex-GSX-R 1000 K8
    Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
    Triumph Speed Triple 955i 2002
    Nyt tuli hankala,

Faija tarjos kaks vaihtoehtoa:
    - ostan kevarin itse tienatuilla rahoilla ja hoidan kaiken muun paitsi vakuutus maksut itse.
    - Tai sitten se auttaa mua auton ostossa viidellä tonnilla.

Että semmosta.
    Lainaa (Sallinen @ Huhti. 28 2010,22:52) kirjoitti
    Nyt tuli hankala,

- ostan kevarin itse tienatuilla rahoilla ja hoidan kaiken muun paitsi vakuutus maksut itse.

Että semmosta.
    kyllä mullakin vanhemmat yritti pistää vastaan kevarin hankinnassa, mutta nyt ajellaan

kyllä niitä ketjuja on rasvailtu n.300-400km välein mutta tahtoo vahvistetutkin olevan vähän heikompia kuin isommissa pyörissä..
    Yamaha FZ6-S
    Nyt tuli hankala,

Että semmosta.
    Vähän niinkuin arvovalinta. Ja iskä ajattelee että pysyypi poika paremmin elävien kirjoissa.

Mutta, jos tykkäät että olet vastuusi kantava / järjellisissä hommissa pysyvä nuori niin omat rahat mopoon ja ja harrastamaan. Teet sen mikä on sinun juttusi, luulen että perusteltu päätös suuntaansa on hyvä. Itsenäinen hyvä päätös ruokkii muutamaa muuta juttua tulevaisuudessa mistä ei ole vielä edes hajua. Jos tykkäät että auto taas olisi SE niin pari vuotta on lyhyt aika mutta oottavalle pitkä.

16v itselläni oli MTX, 17 myytiin pois ja sitten säästöt varsinaisen ajokorttiin. Päivääkään en vaihtaisi pois. (no ehkä sen kun ostaja katos pyörä kärrissä risteyksen taa. olis se hieno mopo olla tallissa vielä tänäänkin.)

semmosta
    a
    BMW R1200RS
    Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
    Meillä taas vaimo pisti vastaan, kun itse olin pojalle ekaa piikkiä hankkimassa! Poika ei kauheesti kantaa ottanut, mutta kyllä tuosta kunnon motoristi saatiin kasvatettua.

Sama vastaanlaitto tuli samalta suunnalta, kun piikki vaihtui neljäpuokkiin, ja viime kesänä tonnisatkuun. Ja valitus keväällä, että taas saa olla koko kesän sydän syrjällään.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

How far can you travel when you're six feet underground?
    Vakuutuksien kanssa kannattaa miettiä sitä, että onko aikeissa hankkia "isompana" sitten isompi pyörä. Jos otat nyt omiin nimiisi vakuutuksen, niin saat kerättyä itsellesi bonuksia jotka jatkossa sitten puottavat vakuutusmaksujasi. Kevariin ei varmaan nuo vakuutukset ole kovin pahat, vaikka omiin nimiisi sen nyt ottaisitkin. Vuosien mittaan, kun saat kerättyä bonareita, niin suuremman pyörän vakuutusmaksuissa nuo bonukset sitten puottavat mukavasti hintaa. ( olettaen, ettet pidä "isona" pyörääsi vanhempien nimissä. *).
    Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja sehän on ennenkin riittäny....
    Lainaa (maikkoli @ Huhti. 23 2010,14:08) kirjoitti
    minulla on daelim roadwin r (125) ja viime kesänä oli kymco quannon (125) joita kumpaakin suosittelen mielummin kuin pientä, rihveliä cbr:ää
    Tämä kommentti ei minulle oikein avaudu. Jos mahdollista hintaeroa ei oteta huomioon, niin miksi ihmeessä kannattaisi ostaa kiinalainen(?)/korealainen pyörä japanilaisen sijaan?
    Nyt tuli hankala,

Että semmosta.
    Ei se tuota viittä tonnia kuitenkaan muista, kun aika tulee... Pyörä vaan alle, jos siltä tuntuu.
    <p>Purpattava spagetinkeitin</p>
    Taitaa suurin osa vanhemmista olla tuota kevarin hommaamista vastaan, mutta jos on kakspyöräisellä ajo verissä niin parempi se on aloittaa 16-vuotiaana kuin vasta myöhemmällä iällä ilman minkäänlaista tuntumaa.

Olen pikkaisen ymmälläni tän nykyisen piikki-CBR:än suosion suhteen. Pyörähän on ihan eri laitos kuin sitä edeltänyt NSR, joka oli suorituskykyinen, paremman näköinen ja muutenkin hyvin paljon isomman pyörän oloinen. Eli jos kevari-Honda pitäisi ottaa niin hankkisin jostain hyväkuntoisen NSR:än tai muun vastaavan kakstahtisen, esim. Mito on jo ihan eri luokan peli.

Itse aloittelin 16-vuotiaana nelari-Suzukilla. Kesän sillä ajaneena vaihdoin sen palasina olleeseen Cagivaan jonka kävin talven aikana täydellisesti läpi. Ja pyörähän oli kevariksi mukavan suorituskykyinen, vielä kun oli lievästi piristetty ja luotettava. Lisäksi taidot kakspyöräisten kanssa karttui mukavasti, kun kävi koko pyörän läpi ennen ajokautta.
    Feel the noise! At 99db you won't miss a piston beat! Nothing sounds like a big twin, especially when the crank pins are set at 180 degrees.
    Lainaa (Ande749 @ Huhti. 29 2010,13:06) kirjoitti
    Tämä kommentti ei minulle oikein avaudu. Jos mahdollista hintaeroa ei oteta huomioon, niin miksi ihmeessä kannattaisi ostaa kiinalainen(?)/korealainen pyörä japanilaisen sijaan?
    ne on makuasioita joista pitää kiistellä Daelim on toiminut hyvin ja tehoissa voittaa varmaan kaikki nelitahtikevarit vakiona esim. itelle yllätyksenä hakkasi yzf:än helposti. ajoasento on paljon parempi ja isomman pyörän tuntoinen kuin monessa muussa
    Yamaha FZ6-S
    Lainaa (maikkoli @ Huhti. 29 2010,14:13) kirjoitti
    Lainaa (Ande749 @ Huhti. 29 2010,13:06) kirjoitti
    ne on makuasioita joista pitää kiistellä Daelim on toiminut hyvin ja tehoissa voittaa varmaan kaikki nelitahtikevarit vakiona esim. itelle yllätyksenä hakkasi yzf:än helposti. ajoasento on paljon parempi ja isomman pyörän tuntoinen kuin monessa muussa *
    Höpö höpö puheita. Kuka muu kuin persaukinen asiaa ymmärtämätön ostaisi kiinalaisen, korealaisen tai taiwanilaisen keksinnön ja vielä kehuisi sitä paremmaksikuin japsi?

CBR on ihan hyvä, jos tykkää ajoasennosta. Toki muitakin merkkejä on. Mutta nämä ovat makuasioita.

Ketjut kestävät huollosta ja ketjujen laadusta riippuen alle 10.000 kmstä 15.000 km tai ehkä jopa likelle 20.000 km kevarissa.

Renkaat sinulle menevät noilla kilometerillä kesässä, joten yksi rengassetti pitää ostaa.

Kaikista oleellisin asia on kuitenkin ajovarusteet. Osta hyvä umpikypärä, äläkä ainakaan käytettyä. Osta kunnollinen ajoasu. Nahkaa tai tekstiiliä jossa on kunnon suojat polvissa, kyynäpäissä ym. Kunnon nahka hanskat ja kunnolliset ajopsaappaat jotka suojaavat kaatuessa nilkkaa hyvin. Nämä ovat sinun paras vakuutuksesi. Mieluummin kunnon varusteet ja halpa mopo kuin päinvastoin, vaikka miten tekisi mieli panna rahat vähän parempaan mopoon.

Huollot ovat yleensä aika perushelppoja juttuja, jos itse osaa tehdä. Muuten maksaa helposti jonkin verran. Jos itse ei kykene tekemään, kannattaa ostaa vähän ajettu japsi. Eikä tartte olla välttämättä japsikaan. Jos osaa ja pystyy korjaamaan, voi ostaa halvemmankin, noihin kiinamerkkeihin en kuitenkaan katsoisikaan. Remppaa voi halvemmassa olla tiedossa, mutta ei tarvitse kuitenkaan jonottaa huoltoliikkeen vapaita aikoja ajokaudella. Varaosien saantinopeus onkin arvauspeliä.

Tuo isän rahoitus onkin toinen juttu. Riippuu ihan itsestäsi. Isäsi ajattelee sinun turvallisuuttasi ja yrittää pitää sinut pois riskialttiista harrastuksesta. Toisaalta moottoripyöräily antaa kyllä liikkumisen vapautta tuossa iässä aika tavalla ja kun pitää järjen ajettaessa mukana voipi selvitä kunnialla autoikäänkin. Itsellä liippasi läheltä monta kertaa, mutta pahemmin ei käynyt. Eikä sakkoja tullut, vaikka kortinlähtöön olisi ollut eväät jonkun kerran. Päivässä. Tai viikossa. Tai kaudessa. Vai miten se nyt oli? Mutta päätön on loppukädessä sinun.

Hyvää kesää.

t. repa
    Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
    "Höpö höpö puheita. Kuka muu kuin persaukinen asiaa ymmärtämätön ostaisi kiinalaisen, korealaisen tai taiwanilaisen keksinnön ja vielä kehuisi sitä paremmaksikuin japsi?"

taas joku tietää kaikesta kaiken, sen huomaa heti
    kiinalaisia, korealaisia yms. olen itsekkin vierastanut aikasemmin mutta tämä Daelim on ollut positiivinen yllätys tosiasiat puhukoon puolestaan, vikoja ei ole juuri ollut, saman verran kuin kaverilla YZFässä..
    Yamaha FZ6-S
    Oikeastaan isäsi autorahoitus on täky. Jos päätät olla itsenäinen ja maksaa ITSE työlläsi sen harrastuksen minkä haluat,, viis tonttua autoon on pikkujuttu. Arvostavat vanhemmat, jos ymmärtävät, jokatapauksessa Itsenäistä päätöstä ja sen seurausta.

Mutta, jos päätät ostaa mopon. Ensin kypärä, sitten kengät, hanskat ja ajopuku. Ja päälle joka hiton reissulle vaikka se olis 100 metriä kiskalle. Jos rahat loppui noita hankkiessa , osta mopo seuraavana kesänä.
    a
    BMW R1200RS
    Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
    mulla itse asiassa isä sanoi, että mopot on romuja joissa ei oo jarruja, oota vuosi ja oo ilman mopoa, niin saat kevarin. sen mielestä kevareissa on sentään ajo-ominaisuuksia ja jarrut.(tällöin kyseessä siis täystehokevarit)

ja tällä kaksipyörätiellä ollaan yhä.

P.s oli mulla kyllä viritetty mopo mökillä 13 vuotiaasta, mutta niinkuin laillista mopoo ei ollut

we cannot tolerate zero tolerance!

BMW R1200GS & Speed triple 1050
    No mulla kävi noiden mopojenkin kanssa niin että iskä teki diilin sillon siitäkin, joko ostaa mulle tarpeeks hyvän pyörän tai ostan ite mopon. No tuli se pyörä otettua ja on sillä nyt varmaan vajaa kaksi tonnia tullut ajettua.

Eilen kun sanoin että aion ihan oikeasti harkita sitä että hommaan kevarin, niin vastaukset ei olleet niin kielteisiä, rupesivat vain puhumaan siihen liittyvistä raha-asioista ja iskä rupeskin etsimään netistä tietoa mitä kortin ajaminen maksa jne.

Kiitoksia kaikille kommenteista ja helpistä.

Aikanaan kun asia oli ajankohtainen, käytiin meilläkin keskustelu samoista kun teilläki. Loppu tulema- sekä isällä että pojalla on Mp: t. Isälläni ollut tietysti parikymmentä vuotta pitempään. Kyllä isä auttoi myös auton hankinnassa kun sen aika koitti,

eiköhän nuo Hondatkin valmisteta muualla kuin Jaappanissa, veikkaus. Korjatkoon joku paremmin tietävä.

Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.

Yamaha FJR 1300A -08
    Kesä aikaa tienata kevariin joten mietintäaikaa vielä löytyy.

Ajattelin että kesän lopuksi, kun on työt tehtynä ja rahat kasassa, niin voisi ostaa sesongin loppuessa kevarin jos vaikka halvemmalla saisi, ehkä jonkinlainen pientä remppaa vaativa niin olis talvella tekemistä.

Aprilia RS vm 2000, voisiko olla huono hankinta? Ajattelin että aikaa kun on(asun ehterinperseessä, kavereille olis kevarin vaativa matka, muuten menis koneella istuessa) niin ei se olis edes ongelma välillä vähän paapoakkin kulkuvälinettä.

Tuleeko noissa 2 tahdeissa kuinka paljon lisäkulunkeja 4 tahteihin verrattuna huolloissa ja konerempoissa yms.? Huollot vois hoitaa itsekkin, osat vaan olis ne mitkä maksaa...
    Lainaa (Sallinen @ Touko. 19 2010,22:48) kirjoitti

Ajattelin että kesän lopuksi, kun on työt tehtynä ja rahat kasassa, niin voisi ostaa sesongin loppuessa kevarin jos vaikka halvemmalla saisi, ehkä jonkinlainen pientä remppaa vaativa niin olis talvella tekemistä.

Aprilia RS vm 2000, voisiko olla huono hankinta? Ajattelin että aikaa kun on(asun ehterinperseessä, kavereille olis kevarin vaativa matka, muuten menis koneella istuessa) niin ei se olis edes ongelma välillä vähän paapoakkin kulkuvälinettä.

Tuleeko noissa 2 tahdeissa kuinka paljon lisäkulunkeja 4 tahteihin verrattuna huolloissa ja konerempoissa yms.? Huollot vois hoitaa itsekkin, osat vaan olis ne mitkä maksaa...
    Ihan ekana sanon, että pysyt nelarissa ja cbrrä on itseasiassa pirun hyvä vaihtoehto! Itsekin kuulin aikoinaan saman vitt***lun kuinka näyttää fillarilta yms. Omistin -05 ceparin, ajoin sillä 42 000km ilman mitään ongelmia. Itselläni oli noin 1000e vakuutukset täyskaskolla vuodessa. Ketjut kuluu vähän ajotavasta riippuen, mutta 10000km on ainakin taattu. Bensaa minun -05 söi 10l /340km. Cbr05 ei tarvitse huollattaa kuin 10t välein ellet itse huolla, joka sekin on erittäin helppoa! Öljyt vaihat 6000km välein ja kiristät pultit ja mutterit se riittää, 10t välein huollat kunnolla. Itellä hyvät kokemukset pyörästä, ja ei voi muutakuin ehdottaa kaikille tuleville piikkikuskeille ekaksi pyöräksi Lähtee tarvittaessa ja kulkee sen mitä suomessa saa maximissaan körötellä!

2-tahti, varsinki rs imee bensaa niin pirusti, tosin kyllähän se kulkeekin kovempaa varsinkin kurittomana. 2-tahtiin sulla tulee uppoamaan omaisuus huoltoihin,osiin ja bensoihin. Mitä kavereilta kuullut, niin syövät mäntiä hyvään tahtiin (40-70h).
    Varsinkin jos haluat vähän pidempiä matkoja ajella, rupee 150km välein tankkaaminen ottamaan hattuun!

Heitinpä myös viime kesänä 4000km reissun tuolla -05lla, 8pv ja paras päivä matka oli 1000km. *Hondat on luotuja kulkemaan! Tänä kesänä heitän samalla pyörällä 09 mallilla,30pv/ 10tkm euroopan tourin!
    Eiköhän se ole kunnon testi piikille Ps. rautaperse lähtee 7pv 1750km tavoitteena 24h! Itse luotan täysin pyörääni!

Yhteenvetona: Jos haluat luotettavan, vähän bensaa syövän, vapaammin / helposti huollettavan ja kestävän pyörän niin osta Cbr:rä, itellä jo toinen menossa, kertonee jotain ?
    Jukka

Lainaa (Sallinen @ Touko. 19 2010,22:48) kirjoitti

Siskon pojalla on -06 Aprilia RS ja mitä ilmeisemmin ollut siihen tyytyväinen. Pyörästä on putki tyhjennetty ja RAVE-yksikkö asennettu. Polttoainetta syö aika paljon, tankilla ajaa sen 100-150km. Vakiona pyörä oli hyvä ajettava eikä polttoainetta liikaa litkinyt (omistin -03 mallin räsän pikkupoikana). 30tkm on aika ehdoton raja konerempalle. Tuosta siskonpojan pyörästä irroteltiin talvella moottori irti ja vietiin pajalle, jossa vaihdettiin alakerran laakerit, kiertokanki, mäntä ja kytkimen levyt. Hintaa kertyi n. 650e. Mäntä kannattaa muutenkin vaihtaa 10tkm välein 2t kevareissa. Uusi takakumi vaihdettiin Shinkoksi ja kustansi n. 130e. Tahtoo vaan olla viritetyissä Räsissä sellaista vikaa että tekevät ison "tehovajeen" tuohon 5-7t rpm kohdille. Ongelmaa saa lievästi paikattua hankkimalla RAVE:n, joka maksaakin maltaita uutena. Siskonpojalle löydettiin käytetty Ebaystä. Kyllä sillä vakiollakin pääsee alamäkeen 150kmh mittarinopeutta....

Nelaripiikeistä ei ole juurikaan kokemuksia mutta voisin väittää että 2t piikkiä saa olla useammin rassaamassa kuin nelaria. Ja polttoainetta syövät 2t piikit enemmän.

JOS nyt pitäisi ostaa kevari, ostaisin ehdottomasti Yammun YZF125:n. CBR on tosiaan rihvelin näkönen. Jos vanhan 2t kevarin ostaa, kannattaa olla tarkka siitä että kevari on säädetty oikein ja toimii koeajovaiheessa niinkuin pitääkin ja konerempat tehty ajallaan. Helposti tulee lisäkuluja jos joutuu roplaamaan moottoria auki.

- Pasi
    Itekin 20000 km CBR:llä kahtana edellisenä kesänä ajelleena voin vaan suositella sitä ite/kavereiden kans huollellu ja halpaa lystiä on ollu. Bensaa ei tosiaan imase kuin sen about 3,5 litraa sataselle, joten kehtaa kyllä ajella sen verran mitä huvittaa eikä voi jäädä lompakon paksuudesta kiinni. Hyvä ajoasento pidempiäkin matkoja varten, ei mee paikat kipeeksi.
    Kawasaki ZX-6R -98
    EX Honda CBR 125R -04
  30.  
    Joo ite ajelen toista ajokautta tolla yzf:llä. Mitään isoja huoltoja ei ole tarvinnut tehdä, 3tonnin välein öljyjen ja suodattimen vaihto ja joka toinen vaihto liikkeessä normaalin huollon yhteydessä.
    Tehoa saisi tietty olla enemmän, mutta kyllä tällä pärjää ihan hyvin, missä vaan olosuhteissa saa mittarin pidettyä yli sadan.
    Nykyään näitäkin saa vissiin jo vähän päälle kolmella tonnillakin, eikä tommonen 20 000km ole nelaripiikille mitään.
    Kaverin cbr:ää kokeilleena se tuntuu vähän rimpulalta kun vertaa tähän yamahaan. Molemmat ovat kyllä ihan laatupyöriä.
    Yamaha Yzf-125r
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen