no onhan tossa että jos laittaa pipercrossin tai K&n suodattimen tai minkä tahansa vapaavirtaus suodattimen, niin siitä pitää huolehtia ja pitää puhtaana.
No mulla pipercross ainakin helpotti pienillä kierroksilla ajamiseen eli ei nyi niin paljoa. ehkä kaasuun vastaaminen parani myös, tosin vaikee sanoa kun siihen eroa oli todella vähän ja ajotyyli nyt on mitä on kelien ja teiden mukaan.
![]()
Ei ny paranis sekottaa milläänlailla pyhää vacci-uskontoa vääntöön vapari/orggis-ilmansuti **Vaparin kannattajat ovat uskossaan varmaan yhtä lujia kuin "delvakkiuskossa" olevat. Vapari tuo ainaskin persdynossa vielä enemmän potkua kuin tuo e.m ölppä. Suodatustehosta ja koneen kestosta viis *
kummassakin tapauksessa ainakin pakanoiden mielestä*
<p>Kawasaki zxr 750 h2 -90Kawasaki zzr 1100 c -91Suzuki gsx 1300 r hayabusa -03</p>Kawasaki zzr 1400 -08
Mua taasen huvittaa tyypit jotka ostaa pyörälleen parasta merkkikohtaista öljyä joska "onhan sen oltava parasta kun maksaa neljä kertaa enemmän kuin muut". Toki jos rahasta ei ole kiinni niin tottakai niin kannattaa tehdä mutta aika moni tuttavistani ja tuntemistani ihmisistä joutuu laskemaan miten paljon kuukaudessa sijoittaa mihinkin harrastukseen. Jos joku asia maksaa Suomessa vaikka 100 euroa ja saman tavaran saat ulkomailta tilaten postikuluineen 80 eurolla eikä tavaralla ole kiire niin miksi ei säästäisi 20 euroa? Edelleen... jos rahalla ei ole väliä niin tuskin täytyy miettiä tällaisiakaan vaan voi mennä kauppaan ja sanoa "otan tuon, tuon, tuon ja tuon". Aika harva tuota vain voi tehdä rajattomasti ja minkä jossain säästää voi toisaalla tuhlata. Jos on oikein paljon rahaa niin tuskin tarvii miettiä näitä huoltohommiakaan vaan pyörä ajetaan huoltoliikkeen pihaan ja sanotaan että "laittakaa kuntoon".(pecha @ Huhti. 22 2010,15:08) kirjoitti
Mutta mitä tulee ns. vapaavirtaussuodattimiin niin olen tasan samaa mieltä että paperiset suodattaa jopa paremmin kuin öljyttävät. Öljyttävät taas tulee halvemmaksi jos ajat oikein pölyisissä oloissa kuten enduro ja crossiradoilla. Toki suodattimia pitää pestä ja normaalia onkin ajon jälkeen heittää putsari liemeen putsautumaan ja vaihtaa viimeeksi pesty ja öljytty uusi putsari tilalle. Oikein pölyisissä oloissa on tapana laittaa putsarin päälle ns. leipurinhattu eli ohut harso joka kerää pahimmat pölyt.
En jaksanut lukea koko keskustelua, joten pahoittelut siitä jo valmiiksi.
Itse ostin pestävän suodattimen ihan käytännöllisyys ja rahan säästö mielessä: ei tuo ehkä suodata niin hyvin kuin alkuperäinen, mutta sattuupa myös Kawan omistajan opas sanomaan että ilmansuodatin tulisi vaihtaa jokaisen sadeajokerran jälkeen... (2003 ZX-6R)
Ja nyt kun taas tuonne putsarikoteloon kurkkasi kesken monsuunin, niin jeesus että siellä on paljon hiekkaa. Eivät siis kawasakilla valehdelleet hirveesti. Noin 70e+15e pestävä maksaa ittensä aika nopeesti takaisin, kun alkuperäinen on jotain 25e? Etenkin kun säät tuntuu suosivan.![]()
'03 ZX6R
antaa poikien maksaa,milläs ne mopopuljut muuten pysyis pystyssä? Parasta plaatua vaan *(BonAqua @ Touko. 07 2010,23:35) kirjoitti
makso mitä makso.
Pääasia että saa kunnon yöunet tietäen et kaik on ok. Tietty vapareitansa ja yleensäkin pyöriään itse huoltavat lienevät tiedostaneen + ja - puolet asiasta.
<p>Kawasaki zxr 750 h2 -90Kawasaki zzr 1100 c -91Suzuki gsx 1300 r hayabusa -03</p>Kawasaki zzr 1400 -08
kun mulla oli tollainen vapaavirtaus suodatin niin pidin selviönä että huonommin suodattaa mutta virtaus ehkä hiukka parempi (nimensä mukaisesti). en oikein uskonu että ne K&N las vegas kaverit ois saanu aikaan paremmin virtaavan ja myös paremmin suodattavamman suodattimen kuin pro insinöörit.
paremmin se vapari kyllä sitten virtasikin jos oikein öljysi (=niukasti). jos vaihtoi tilalle orggis suodattimen niin eron huomas heti.
ps. caterpillareissa ei liene nöpönuukaa millainen säkkikangas siellä on suodattimena
"My final offer is this: nothing"
-Il Bastardo-
käyttö ja ennenkaikkea "käyttäjä" ratkasee painoarvon tässä väännössä.. ! Mitä ny kukanenkin sattuu arvostaan... Pitkää ikää vai helppoa huollettavuutta/huolettomuutta...tjn...tai peräti molempia. .< Ei mitään käytännön merkitystä eikä hyötyä vakio putsariin nähden..missäänmäärin nähdäkseni, paitsi hinnassa ja paskemmassa suodatuksessa ja tiheemmässä huoltovälissä.
Enska- ja crossivehkeissä pestävät/öljyttävät mallit ovat normi, eikä siellä tietenkään olisi mitään älliä alkaa noita joka välissä uusimaan.(BonAqua @ Touko. 07 2010,23:35) kirjoitti
Nimenomaan katupyöräpuolella tämä asia menee kuitenkin usein vähän pieleen, kun pultataan tuollainen kiinni pyörään, ja kuvitellaan, että nyt teho nousi ja ettei tuolle tarvi tehdä mitään. Teho harvemmin nousee yksin tällä muutoksella, mutta ilmansuodatus voi jonkin ajan päästä olla aika heikolla tolalla. Tämän asian tärkeydestä moottorin terveydelle ei myöskään olla aivan perillä. Crossit ja katupyörät eroavat suuresti mm. siinä, kuinka usein on määrä konetta availla.
Oikein valmistajan suositus 80.000km huoltovälistä on muuten edelleen aikamoinen lausunto.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Yep! Toi K&N menestyy vaan "maineella" huonoista suodattimistaa. En vaan oiken tajua miten tässä maailmassa voi pärjätä tekemällä paskaa? Ja ymmärtääkseni, toi vapari juuri lisää tehoa juuri tuon helpommin(suuremman) virtaavan ilmamäärän mukaan. Ainakin ruiskuissa. Enemmän ilmaa. Enemmän polttoainetta ja loppu on historiaa. Teho on siitä yksinkertainen asia, että mitä suuremman polttoainemäärän saat männän päällä palamaan, sitä kovemmin se potkii. Itse ostin vaparin ja voi olla, että tulee hattu vielä syötyä, mutta ainakin se sitten perustuu tiedolla/kokemukselle.
No ei mulla muuta tällä kertaa.
Pegaso 2008