Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 43:sta
  1. #1
    Rengasliikkeet tarjoavat typpikaasua renkaisiin. Lämpötilan vaihtelut ei kuulema vaikuta painelukemiin. *Onko kokemusta?
    Kesä 2010 oli juhlavuosi: 50. kesä kahdella pyörällä!
  2. #2
    Linkki
    wiki
    Vaikuttaa samalla tavalla, mutta kun ei ole happea niin renkaat ei tyhjene niin nopeasti.
    Wicked *
  3. #3
    Tätä vääntöä lienee turha taas aloittaa... kaasu kun kaasu laajenee samalla tavalla lämmetessään.
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  4. #4
    Rata-autopuolella olen typpeä kokeillut. Sanoisin että homma on melko työlästä. Renkaat pitäisi saada ensi ilmasta tyhjiksi niin että renkaan sisällä olis vain pelkkää typpeä. Pitäisi olla kaksi venttiiliä, toisesta ilmettäsiin ilmaa ulos ja toisesta menisi typpä tilalle. Ainkin autopuolella typpirenkaan paine oli selvävsti tasaisempi, kaikki kaasut ei laajene samalla tavalla. Jos "typpirenkaita" alkaa käyttämään niin itsellä pitää olla pullo mukana, aika paljon tulee varikkoporukalle lisää työtä. Testiä pitää myös tehdä jos typestä jotakin hyötyä haluaa saada.
  5. #5
    Lainaa (psi @ Huhti. 21 2010,16:51) kirjoitti
    Ainkin autopuolella typpirenkaan paine oli selvävsti tasaisempi, kaikki kaasut ei laajene samalla tavalla.
    Usko pois, kyllä laajenee... autokaan ei muuta fysiikan lakeja. Kuiva pullotyppi korkeintaan poistaa kosteutta renkaan sisältä, ei muuta.
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  6. #6
    Lainaa (Utah @ Huhti. 21 2010,16:58) kirjoitti
    Lainaa (psi @ Huhti. 21 2010,16:51) kirjoitti
    Ainkin autopuolella typpirenkaan paine oli selvävsti tasaisempi, kaikki kaasut ei laajene samalla tavalla.
    Usko pois, kyllä laajenee... autokaan ei muuta fysiikan lakeja. Kuiva pullotyppi korkeintaan poistaa kosteutta renkaan sisältä, ei muuta.
    Mistä ero sitten johtuu? Laajeneminen johtuu lämpötilan muutoksesta, lämpeneekö typpi vähemmän/hitaammin kuin ilma.
    Typellä oli lähtöpaine korkeampi kuin ilmalla eikä paine kuitenkaan noussut "punaiselle" niinkuin ilmalla. Typpeä käytimme monessa kisassa ja ero oli selvä.
  7. #7
    Typpeä käytetään yleisesti myös autourheilussa sellaisilla radoilla, joilla huippunopeudet nousevat äärimmäisen korkeiksi. Luonnollisesti kuiva typpi soveltuu loiventamaan paineenvaihteluita silloin, kun vähäinenkin vaihtelu voi vaikuttaa ajoneuvon käsittelyominaisuuksiin suorituskyvyn äärirajoilla.
    Hajapusanisti
  8. #8
    timo1:n avatar
    Liittyi Sep 2007
    Matkalla jossain Suomessa...
    Kannattaa tutustua kemiaan ja maapallon ilmakehään, ennen kuin menee ostamaan pölynimurin ovelta ovelle kauppiaalta. Ei voi muuta sanoa kuin että kaiken maailman taulapäitä on maailma täynnä.
    GHOSTWRITER
  9. #9
    Tässä on TOTUUS:
    http://www.gummisepat.com/pdf/1.pdf

    Ihmishenkiä siis pelastuu.

    Niin ja ilmakehässä on sen 78% typpeä.



  10. #10
    Liittyi Jun 2007
    Helsinki by the Grace of God
    Typpi vuotaa renkaan läpi vain kuudesosan vrt "normi-ilma", toisaalta jokainen toki katsoo ilmanpaineet pari kertaa kuussa...
    Typpi ei myöskään laajene siinämäärin kuin "normi-ilma"; tosin ei taida monikaan meistä ajaa renkaitaan niin kuumiksi kuin missä eroja alkaa syntymään...
    Typpi on puhdasta, tosin lieneekö sillä väliä kestääkö kumi 20 vai 25 vuotta...

    Noh, on kai typestä enemmän hyötyä kuin hirvipilleistä
    Dirty Nasty Furriner
  11. #11
    Aivan paskanhailee, millä kaasulla renkaat täyttää, jos kaasu ei ole räjähtävää tai molekyyli/atomikooltaan niin pientä, että vuotaa helpommin (esim helium).
    Typpipullosta tehdyn täytön paremmuus perustuu pelkästään siihen, ettei seassa ole vesihöyryä. Normaalissa kompurailmassa suhteellinen kosteus on käytännössä aina 100%, mikä aiheuttaa vesihöyryn tiivistymistä ja höyrystymistä lämpötilan vaihdellessa = paineenvaihtelut. Ongelman voi välttää kuivaamalla kompurailma. Ongelma hoituu myös typpipulloilla, mutta kaasu sinänsä ei vaikuta siihen mitään.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  12. #12
    YCC #666 Juutana:n avatar
    Moderaattori
    Liittyi Aug 2007
    Epsoo
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Nomad @ Huhti. 21 2010,17:39) kirjoitti
    Tässä on TOTUUS:
    http://www.gummisepat.com/pdf/1.pdf

    Ihmishenkiä siis pelastuu.

    Niin ja ilmakehässä on sen 78% typpeä.
    Lainaa kirjoitti
    RENGASTURVALLISUUS
    Oikeilla rengaspaineilla on suuri merkitys turvallisuuden, taloudellisuuden
    ja ympäristön kannalta. Yli 90 % liikenteen keskeisistä riskitekijöistä koostuu
    joko
    • huonokuntoisista renkaista
    • sopimattomista renkaista
    • tai vääristä rengaspaineista
    (www.autonrengasliitto.fi)
    Buhahahahahahah Melkein yhtä väkevää todistamista kuin Greenpeacelta kysyttäessä ydinvoimasta...
    Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
  13. #13
    Mistä hemmetin tää typpihypetys on tullut, se on ihan sama onko siellä ilmaa vai typpeä + kun rengaspaineita pitää silloin tällöin muutella niin ainakin itelle olisi hieman epäkäytännöllistä kunjoutuisi typpipulloa roudaamaan mukana
  14. #14
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Jotenkin tuntuu sille näistä hypetyksistä, että maassa kiertää joku kouluttaja puhumassa alan ihmisille näistä typpiasioista. Jonkun verran tullut termodynamiikkaa tässä elämässä opiskeltua, mutta silti en ymmärrä helvettiäkään, mikä se fysikaalinen perustelu tässä on takana. Ja joka kerta kun asiasta täällä väännetään, asia jää tasan yhtä epäselväksi.
    1000
  15. #15
    Riittäisiköhän kaasuseos jossa on 78% typpeä?
    Taivas saa odottaa
  16. #16
    Lainaa (Hannula @ Huhti. 22 2010,12:32) kirjoitti
    Jonkun verran tullut termodynamiikkaa tässä elämässä opiskeltua, mutta silti en ymmärrä helvettiäkään, mikä se fysikaalinen perustelu tässä on takana.
    Se on juuri se että useimmat eivät ole opiskelleet sitä termodynamiikkaa ;)
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  17. #17
    Olen ajellut typpitäytteisellä renkaalla viime kesän ja en kyllä mitään eroa normiajelussa huomannut. Ei siitä typestä haitaakaan ollut
    "Tyhmyys ihmisen tyhmentää" -FG
  18. #18
    Lainaa (kotterokuski @ Huhti. 22 2010,12:50) kirjoitti
    Olen ajellut typpitäytteisellä renkaalla viime kesän ja en kyllä mitään eroa normiajelussa huomannut. Ei siitä typestä haitaakaan ollut *
    On siitä... Se maksaa enemmän, jää vähemmän rahaa gepardille.
  19. #19
    Kiitokset kommenteista. Tässä taitaa olla sama juttu kuin isä uskoo, äiti tietää...
    Kesä 2010 oli juhlavuosi: 50. kesä kahdella pyörällä!
  20. #20
    Oletteko ajatelleet sitä, että jos ja kun kerran ilma (21% O2, 78% N2) vuotaa helpommin renkaasta ulos kuin puhdas typpi, niin sehän tarkoittaa sitä että se happi tulee enemmän ulos kuin typpi ja silloin renkaan typpipitoisuuden pitää nousta koko ajan? Lopultahan siellä pitäisi olla lähes pelkkää typpeä? Ihan ilmaiseksi!
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  21. #21
    Lainaa (Utah @ Huhti. 22 2010,15:32) kirjoitti
    Oletteko ajatelleet sitä, että jos ja kun kerran ilma (21% O2, 78% N2) vuotaa helpommin renkaasta ulos kuin puhdas typpi, niin sehän tarkoittaa sitä että se happi tulee enemmän ulos kuin typpi ja silloin renkaan typpipitoisuuden pitää nousta koko ajan? Lopultahan siellä pitäisi olla lähes pelkkää typpeä? Ihan ilmaiseksi!
  22. #22
    Lainaa (Utah @ Huhti. 22 2010,15:32) kirjoitti
    Oletteko ajatelleet sitä, että jos ja kun kerran ilma (21% O2, 78% N2) vuotaa helpommin renkaasta ulos kuin puhdas typpi, niin sehän tarkoittaa sitä että se happi tulee enemmän ulos kuin typpi ja silloin renkaan typpipitoisuuden pitää nousta koko ajan? Lopultahan siellä pitäisi olla lähes pelkkää typpeä? Ihan ilmaiseksi!
    Kyllä. Mitenkäs teidän pihalla tuo ilmanpaine on ollut tänä keväänä?

    Jotkut kyselivät, että miten se ilma saadaan ensin pois. Ainakin joissakin typpitäyttölaitteissa on myös alipainepumppu, jolla ilmat imaistaan ensin pois.

    Typpitäyttö auton talvirenkaissa kaksi talvea. Ei ole tarvinnut välillä täyttää. Jotakin perää on väitteessä, että typpi ei kumin läpi tule yhtä helposti kuin happi. Ja sehän riittää renkaan paineen laskuun, että happi katoaa renkaasta ja vain typpi jää. Alkuperäisestä täyttöpaineesta on tuolloin teoriassa jäljellä 79 %.

    Moottoripyörä on vähän eri juttu. Paineita tulee muutenkin säädeltyä vähän väliä ja renkaat vaihdetaan usein, joten en koe tarpeelliseksi.

    Kuljetusyrittäjän mielipide asiasta:

    Hesarista poimittua
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  23. #23
    Elikkä jos tavoitepaine on 2,5 bar niin täytä rengas 3,2 ja
    anna tyhjentyä "haihtumalla". Kun paine ei enää laske
    sulla on typpirenkaat... 2,5 bar paineessa
  24. #24
    Lainaa (Ytsför @ Huhti. 22 2010,16:54) kirjoitti
    Lainaa (Utah @ Huhti. 22 2010,15:32) kirjoitti
    Oletteko ajatelleet sitä, että jos ja kun kerran ilma (21% O2, 78% N2) vuotaa helpommin renkaasta ulos kuin puhdas typpi, niin sehän tarkoittaa sitä että se happi tulee enemmän ulos kuin typpi ja silloin renkaan typpipitoisuuden pitää nousta koko ajan? Lopultahan siellä pitäisi olla lähes pelkkää typpeä? Ihan ilmaiseksi!
    Myytinmurtajat testasivat veden alla autonrenkaan ventiilistä hengittämistä mikä ei onnistunnut laisinkaan.
    Kokeen yhteydessä veivät labraan renkaan,tilasivat testin renkaassa olevista kaasuista.
    Muistaakseni puolet ilmakehän hapesta oli suodattaunnut renkaan läpi.Eli 10 porssan paikkeilla happea.
    Alte et late
  25. #25
    Entäs jos puhallan etukumiin hiilidioksidit ja laitan heliumit takarenkaasen, saanko painopistettä eteenpäin kompensoimaan pienemmän eturattaan aiheuttamaa tahatonta keulan kohoamista?
  26. #26
    timo1:n avatar
    Liittyi Sep 2007
    Matkalla jossain Suomessa...
    Lainaa (Ytsför @ Huhti. 22 2010,16:54) kirjoitti
    Lainaa (Utah @ Huhti. 22 2010,15:32) kirjoitti
    Oletteko ajatelleet sitä, että jos ja kun kerran ilma (21% O2, 78% N2) vuotaa helpommin renkaasta ulos kuin puhdas typpi, niin sehän tarkoittaa sitä että se happi tulee enemmän ulos kuin typpi ja silloin renkaan typpipitoisuuden pitää nousta koko ajan? Lopultahan siellä pitäisi olla lähes pelkkää typpeä? Ihan ilmaiseksi!
    Vähän sama asia kuin vetyä tankkiin. Kannattaa ajaa nopeasti että ehtii ennen kuin tankki tyhjenee itsestään. No, nämä viherpipertäjät hömppäjuttuineen ovat sellanen...no sanotaan suoraan, että vihreät on "kansallinen sabotaasipuolue". Samaan paskakastiin ja propakandaleiriin kuuluu suomen ilmahuuhaatieteenlaitos ja ylen propakandauutiset. Mitään hajua heillä ei tosiasioista ole, eikä koskaan tulekaan. Ja jotta ei tulisikaan, tehdään mediamaksu jotta on pakko sitä sontaa sietää ja pitää valehtijoidenklubia yllä. On tää outo kansa, äänestää saa ja kohta pitää, mutta mikään ei muutu. Paitsi byrokratia jota vähennetään, mutta tosiasiassa se lisääntyy jatkuvasti
    GHOSTWRITER
  27. #27
    Olettekos kuulleet ominaislämpökapasiteetista? Täällä hyvä demo aiheesta. Kun ainetta lämmitetään, se laajenee, tai mikäli tämä estetään, paine kasvaa. Laajetessaan aine tekee työtä, ja osa lämmittämiseen tarvittavasta energiasta menee tämän työn suorittamiseen. Jokaisella aineella on erilainen ominaislämpökapasiteetti. Typellä vakiotilavuuden (rengas) ominaislämpökapasiteetti on 1,41 ja ilmalla 0,714. Taulukko löytyy täältä. Mitä suurempi tämä ominaislämpökapasiteetti on, sitä enemmän pitää tehdä työtä lämpötilan muuttamiseksi.

    Nyt koska tehtävä työ on meillä vakio, eli prätkällä ajetaan vaikka kierros radalla, niin mitä suurempi ominaislämpökapasiteetti renkaan sisällä olevalla kaasulla on, sitä vähemmän se lämpenee. Nyt koska typen ominaislämpökapasiteetti on luokkaa tuplasti sen mitä ilmalla, tarkoittaa se sitä että renkaassa olevan kaasun lämpötila muuttuu vain noin puolet siitä mitä ilmalla täytetyn renkaan.

    Ideaalikaasua ei ole olemassakaan joten nuo kemian peruskaavat voi unohtaa jos reaalimaailmaa tarkastelee.
    Honda CBR 1000 RR -06
    Honda CBR 600 F -96
  28. #28
    Kaasut laajenevat lämmetessään kukin omalla tavallaan ja jos tila on suljettu niin paine nousee . Typellä selvästi vähemmän kuin "ilmalla". Ja typpi myös tosiaankin haihtuu 3-4 kertaa hitaammin kuin ilma. Eli nnormaalisti tarkistan paineet renkaista joka kevät niin typpeä käyttämällä pääsen selvästi vähemmällä.
  29. #29
    Lainaa (Jiihaa @ Huhti. 22 2010,18:24) kirjoitti
    Nyt koska tehtävä työ on meillä vakio, eli prätkällä ajetaan vaikka kierros radalla, niin mitä suurempi ominaislämpökapasiteetti renkaan sisällä olevalla kaasulla on, sitä vähemmän se lämpenee. Nyt koska typen ominaislämpökapasiteetti on luokkaa tuplasti sen mitä ilmalla, tarkoittaa se sitä että renkaassa olevan kaasun lämpötila muuttuu vain noin puolet siitä mitä ilmalla täytetyn renkaan.
    Niin jos sen renkaan kumin ja vanteen massa on nolla niin renkaan sisällä olevan kaasun olemattomalla massalla saattaisi ollakin joku merkitys... mutta kun se lämpö sinne kaasuun tulee sen kumin kautta niin ei ole. Rengas ja vanne painaa kiloja, kaasu grammoja, ja kaikki lämpenee. Oletko kuullut että kumilla ja alumiinillakin on ominaislämpökapasiteetti?

    Että sori vaan pakko tyrmätä tuokin teoria

    Kaikki kaasut laajenevat käytännössä samalla tavalla lämpötilan mukana. Ja ilma on melkein 80% typpeä. Piste.
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  30.  
  31. #30
    Autossa ja maastopyörässä on kokeiltu. Niissä toimii. Mp-käytöstä ei ole kokemusta.
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen