Ongelma:
Kytkin ei irrota kunnolla ja laatikko paukkuu luvattoman lujaa. Välikaasulla ja moottorijarrutuksilla avustelen vaihtamista, vaihdelaatikko raukkaa säästellen.
Tekemäni toimenpiteet:
Kytkimen pääsylinterin (kahvassa) isketty uusi korjaussarja.
Työsylinterin (motin kupeessa) vaihdettu jousi ja stefa.
Kytkinpakka ja jouset vaihdettu.
Tarkastamatta:
Kytkinpakan kelkka (kori) voi olla jurmuilla jolloin pakka ei pääse aukeamaan kokonaan (levyt jumittaa).
Todettua:
Kytkimen työsylinteri aukeaa n. 2.8mm, teoreettinen on 3.3mm
Olisko kenelläkään ollut vastaavanlaisia ongelmia, tulisiko jollain mieleen vielä jotain muuta tarkastamisen arvoista kohdetta tämän vian korjaamiseksi?
Tattista jo etukäteen!
Edit. Niin kytkimen olen ilmannut aina perusteellisesti, joten vika ei piile siinä.
" Keep the streets safe, ride on the sidewalk! "
"Mercenaries never die, they just go to hell to regroup!" - Sahara
Tulee mieleen kaksi asiaa;joko systeemissä on ilmaa edelleen tai kytkinkori on kulunut pykälille ja ei päästä pakkaa avautumaan.Melkein alkaisin tuosta ilmaamisesta..
ps. Kykin on varmasti oikein koottu??
Tota kelkkaa pohdin itsekkin tuossa kirjoituksessa, se on kyllä se potentiaalisin vikakohde. Kytkimestä tuntee kyllä jos siinä on ilmaa, etuvetokin on ihan kohdallaan. Harmittaa kun en huomannu pakkaa vaihtaessa tarkastaa ton korin kuntoa.
Pakkaa ei oikein pystynyt kasaamaan väärin kun massalevyt ja välilevyt oli jämptisti saman kokoisia ja näköisiä.
Kykimen ja jarrujen ilmaamiseen on olemassa mainio apulaite, takaiskuventtiili biltemasta hintaan 2€/kpl. Sillä saa ilmattua letkut siististi ja nopeasti.
" Keep the streets safe, ride on the sidewalk! "
"Mercenaries never die, they just go to hell to regroup!" - Sahara
jaa-a..tuntuukos tuo kahvan toiminta normaalilta? ei löysiä yms...
yksi syy voisi olla öljyissä...jos normaalit mineraalit on jo konees niin.sitte ei osaa sanoa....
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Ensimmäisenä tulee mieleen öljyt?
itselläni oli yhden pyörän kanssa ongelmia luistamisessa, kun olin laittanut eri öljyt kuin ennen. Vaihdoin takaisin samaan kuin ennen ja ongelma poistui.
Suzuki Savage ls 650 -92 --> Honda cb500 -03 --> Honda cbr1000f -00 --> Honda cbr 1100xx -04 --> Yamaha FJR 1300a -05 --> Honda Pan European -08
Eikä puutu avaajatangosta mitään kuulia tms? Tarkoitan sellaista pikkuosaa joka voi pudota huomaamatta purkaessa.Jollei, niin soittaisin merkkihuoltoon ja kysyisin onko heillä epäilystä tai tietoa syystä.
Paskamainen homma,koska se kori saa olla tosi pahasti kulunut ennenkuin se alkaa tarrata vastaan.
rellonen:
Tossa kawassa on avartajatangon kuula orjasylinterissä kiinni. Toi vika on tullut pikkuhiljaa ja pahenee vain kokoajan, en usko että systeemistä puuttuu mitään. Vaikuttaa siltä että siellä kuluu jokin osa ja täten irroitus heikkenee. Avartajatangon päässä on kulutuspala jossa käytönjälki näkyy, se saattaisi olla vaihtamisen arvoinen. Se sopisi itseasiassa hyvin ajatusmalliin, koska kuluessaan avartajatanko "lyhenee", tai siis sen liikerata lyhenee.
" Keep the streets safe, ride on the sidewalk! "
"Mercenaries never die, they just go to hell to regroup!" - Sahara
Öljyjen merkkejä olen vaihellut tuloksetta, koneessa on aina oikeat mopoöljyt, ei mitään delevacceja. Toi kytkin kahva tuntuu siis ihan normaalilta. Siinä on pieni etuveto joka kuuluukin olla (automaattinen sylinterinilmaus), eikä järjestelmä vuoda, eikä ilmaa tule linjoihin.
" Keep the streets safe, ride on the sidewalk! "
"Mercenaries never die, they just go to hell to regroup!" - Sahara
kytkimen toiminnan kannalta nuo delvacit on parhaasta päästä tai vaihteiston paremminki.(Henry @ Heinä. 04 2008,10:05) kirjoitti
itsellä oli taanoin gastrolin joku punainen öljy.ja tuppas pykälät rutisemaan.
pienihän tuo liikerata sylinterissä on eli jos on välyksiä niin äkkiä tuo kertautuu.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Onko mopo vanha? Teoriassa, eikös semmonenkin ole mahdollista etta itte letku pullistelee (kuoret antanu iän myötä periksi) ja paine menee hukkaan...... Ei riitä työsylinterille.
Mutta se voi olla kyllä tod.näköisimmin se kori syyllinen. Kuramopoissahan tuo on liki arkipäivää..... siis urilla oleva kytkinkori
Taas tuli yksi kohta tarkastuslistalle, letkut on alkuperäiset ja näin ollen yli kymmen vuotta vanhat. Enpä ole aikaisemmin tuotakaan tullut ajatelleeksi, täytyy siis tarkastaa.
" Keep the streets safe, ride on the sidewalk! "
"Mercenaries never die, they just go to hell to regroup!" - Sahara
Siis mikä pyörä kyseessä? Ja vaihdot sekä massa- että välilevyt?
GSX-R 750 -93
ZX-6R -02
Z750 -06
ZX-12R -05
ZX-9R vm -95
Kaikki levyt ovat uusia.
Mielenkiintoisia hintoja esittivät kaupassa Kawan alkupeäiskytkinletkulle : 160€/letku, hyllyyn jäi.
" Keep the streets safe, ride on the sidewalk! "
"Mercenaries never die, they just go to hell to regroup!" - Sahara
Kyllä on samaa ongelmaa, pyörä myös Kawa (ZX-10 -88) nestekytkimellä. Ei tahdo irroittaa varsinkaan kylmänä seisomisen jälkeen, kytkintä saa painella ja pyörää töniä ees taas ennekuin irtoaa. Lämpimillä öljyillä ajossa toimii paremmin, muttei aivan moitteetta.
Vaihdoin kytkimen nesteet, ilmasin moneen kertaan, ei auta. Kytkin ikäänkuin liimaantuu kiinni, alan jo epäillä öljyn määrää (joo, on Delvacia 15W-40, mutta tiedän sen toimivan), että voiko sen liika määrä aiheuttaa moista (aivan ikkunan ylärajaan asti kuten noissa vanhoissa 1000/1100:ssa yleensä suositellaan)?
Letkut joo, myös vanhat, yksi mahdollinen syy, mutta tuntuu että kytkin aukeaisi koska kahva "tuntuu" normaalilta kytkimeltä.
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Mopon kytkinhän vetää aina vähän, esim. jos pyörän nostaa pukille, iskee käyntiin, ykkönen silmään, kytkin pohjaan niin rengas pyörii. Minulla se vain pyörii samaa vauhtia kuin tyhjäkäynnillä ykkönen silmässä.
Utah:
Vaikkakin kahva tuntuu normaalilta en usko kytkimen aukeavan täysin. Akseli joka avaa kytkinpakan keventää vain sen jousikuorman jolloin levyt pääsevät pyörimään (luistamaan) vapaasti, jos korissa on isot urat levyt jäkittyvät paikalleen eikä kytkin irrota kunnolla.
Oletko Utah muuten avannut sitä sun kytkinpakkaa? Kuullostais oireet vähän siltä että se pakka vaatis perusteellisen puhdistuksen tai uusimisen, kawoihin noi tarvikesatsit on varsin kohtuullisen hintaisia...
Edit. BTW tuolta sopuhintaisia jarruletkuja: Mc Scatter
" Keep the streets safe, ride on the sidewalk! "
"Mercenaries never die, they just go to hell to regroup!" - Sahara
Tsekkaa vielä onko työsylinteri kiinni jossain sivukopassa ( joka taas on lohkossa kiinni )--> jos koppa on murtunut niin kytkintä käyttäessä liikkuu kyllä mutta väärästä kohdasta
I'd like to die like my Grandfather.
Gently while asleep
Not screaming in terror
Like his passengers
http://www.bikepics.com/members/jpalvima/
En ole avannut, tuli ropattua muuten tuota pyörää sen verran että nyt täytyy ajellakin, mutta viimeistään ensi talvena pitää avata ja katsoa. Voi se hyvinkin olla loppu, mittari on jo ajettu ympäri... mulla tosin vasta vähän aikaa ollut. Luistoa ei ole, ehkä delvacci on liiankin hyvin märkäkytkimille sopivaa (vasta vaihdettu).(Henry @ Heinä. 04 2008,19:28) kirjoitti
Mitähän nuo moottorin sisäputsausaineet, Forte tms. tekee kytkimille, lopullisen tuhonko? Uskaltaisiko koittaa?
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Kyseisen pyörän kytkin on mulle outo, mutta uudemmassa zx10r.ssä tuli kerran eteen että kytkin "kruunu" vai mikä sen nimi nyt onkaan oli löystynyt. Eli se iso kiinnitysmutteri oli päässyt löystymään ja koko asetelma pääsi liikkumaan jolloin kytkin ei enää irrottanut kunnolla. Tuli vaan mieleen...![]()
Honda cbr600rr
Kyllä se letku kestää aika kauan, omassa 23 vuotta ja toimii moitteetta. Tuskin tuohon tulee lähellekkään yhtä kovia paineita kuin jarruletkuun.(Henry @ Heinä. 04 2008,12:14) kirjoitti
Honda CBR1000F -99
ex Honda CBX750F -85
Miten kovaa pyöräsi vetää kytkin pohjassa? Voiko sillä esim. ajaa kytkin pohjassa?(Henry @ Heinä. 04 2008,19:28) kirjoitti
Honda CBR1000F -99
ex Honda CBX750F -85
Utah:
Unohda pesuaineet! Tohon sun mopoos kytkin pakka maksaa 73€!
Kuluneen kytkimen merkki on yleensä luistaminen, mutta jos se on palanut kunnolla tai on tosi törkyinen niin sitten se saattaa ilmetä huonona irrottamisena.
NPN:
Kruunu löytyy, pannaan listalle!
RC17:
Ykkönen pykälässä startatessa yrittää nykiä. Käynnistymisen jälkeen ei enään vedä (ainakaan tasaisella).
" Keep the streets safe, ride on the sidewalk! "
"Mercenaries never die, they just go to hell to regroup!" - Sahara
Kokeilin omaani samalla kun rasvasin ketjut.
Eli pyörä keskijalalla tyhjäkäynnnillä --> kytkin pohjaan --> ykkönen silmään --> takapyörä ei pyöri --> kytkin ylös ja taas pohjaan --> takapyörä jatkaa pyörimistä yhtä lujaa kuin kytkin ylhäällä mutta saa pidätettyä jalalla ja myös pysyy pyörimättä. --> lähtee pyörimään kun kytkinkahvaa päästää n. 1/3.
Kykin toimii pyörässäni mielestäni nomaalisti.
Honda CBR1000F -99
ex Honda CBX750F -85
Muutamia paikkoja täytyy siis tarkastaa, katsotaan kenen arpa voittaa, vai voittaako kenekään...
" Keep the streets safe, ride on the sidewalk! "
"Mercenaries never die, they just go to hell to regroup!" - Sahara
Lisäkysymyksen paikka:
Mittasin kytkimen työsylinterin maksimi työntymäksi 2,8mm.
Onko se hehtaarilla? Tuntuu jokseenkin pieneltä?
edit.
Tähän ei valitettavasti huoltokirjakaan tarjonnut vastausta.
" Keep the streets safe, ride on the sidewalk! "
"Mercenaries never die, they just go to hell to regroup!" - Sahara
työsylinterin liikematkaksi tuo tuntuu näin mutuna melko lyhyelle. mutuna edelleen, koska en tuota 9r kawaa niin tunne, että pitäisi olla lähempänä 10 mm. voithan vaihtaa teräpunosletkut, ovat paremmat ja lähes ikuiset verrattuna orkkiskumiletkuihin. sama jarruletkuille, jos ovat vielä kumiletkuja.
kytkinkruunu voi olla yksi syy. delvaceista on ollut monille apuja luistavaan kytkimeen, jos syy on ollut muissa huonommissa öljyissä.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
eikö se ole helppo todeta kun ottaa työsylinterin irti ja painaa tappia jollain..apuvälineellä.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Vähän epäilyttää, että tuolla Biltsun venttiilillä saisit kaiken ilman systeemistä. Esim. Jarrujen ilmaaminen on tuottanut mulla sen verran toisinaan ongelmaa, että ainoaksi toimivaksi keinoksi olen havainnut ilmaamisen esim. isolla ruiskulla ja letkunpätkällä ns. alhaalta ylös. Ja tuolloinkin täytyy käännellä pääsylinteriä, jotta banjoista lähtee kaikki ilma.
Alhaalta ylös ilmaamisessa laitat ekaks ruiskuun uutta jarrunestettä ja ruutta ja letku kiinni nippaan. Läpinäkyvä letku on hyvää, jotta näet miten nesteessä ilmaa. Alkuun kannattaa painaa kahvallinen tai pari alaspäin, jolloin nipan juuressa oleva kupla nousee ruiskuun. Sen jälkeen truuttaat rauhallisesti uutta nestettä ylöspäin ja jos on tarvetta niin kieputtelet pääsylinteriä niin, että banjossa oleva kupla nousee varmasti säiliöön.
Mulla tämä tapa on toiminut aina.
E: Niin se unohtu mainita, että ilmauksen aluksi tyhjennät tietysti kahvalla olevan säiliön. Ja tyhjennät sen sit myös lopuks ja täytät uudella nesteellä.
TL1000R
Sen tapin työntäminen vaatii kohtalaisesti voimaa, ei ihan käsin taida onnistua.
Etkös voi helposti laskeakin sen liikematkan mittaamalla/arvioimalla pääsylinterin halkaisijan ja liikematkan ja työsylinterin halkaisijan, koska painettaessa kytkin pohjaan sama nestetilavuus liikkuu pääsylinteristä työsylinteriin. Ei se montaa milliä voi olla, ja jos se laskennallisesti on enemmän kuin se 2,8mm, niin silloin varmaan letkut joustaa. Ja yleensähän kytkin alkaa irrottaa jo jossain puolessavälissä kahvan liikematkaa.
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
ei se ihan sormella onnistu, silläpä sanoin ...apuvälineellä.(Utah @ Heinä. 08 2008,22:10) kirjoitti
alkup. kysyjällä ilmeisesti on jonkinlaiset tila ja työkalut(?) mielikuvitusta voi käyttää. ruuvipuristin, anyone? myös työsylinterin kierteisiin voi helposti tehdä työkalun jolla painaminen onnistu (siis jos on ne työkalut ja paikka =))
hommassa pitää olla kuitenkin tarkkana, ettei murjo tappia kieroon.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Utah:
Kaikki ei tule selvänä mieleen! Tuumasta toimeen:
(A1/A2) x s1 = s2 --> työsylinterin pitäisi työntyä 3,2mm (2,8mm sijaan);
eli sylinteri aukeaa vain 87,5 %.
SamiN:
Kyllähän niitä tiloja ja työkaluja löytyy jos minkälaista...
edit.
12,5% pitäisi löytyä näin ollen hydraulipuolelta. Ilmailemaan ja letkunvaihtoon. Meinaan kyllä avata ton kytkinkopankin ja katsoa mitä sieltä on jäänyt tarkastamatta.
Jos ihminen on ton vehkeen suunnitellut ja rakentanut niin ihminen sen pystyy myös korjaamaan!
" Keep the streets safe, ride on the sidewalk! "
"Mercenaries never die, they just go to hell to regroup!" - Sahara