ihmetyttää *miten paljon paremmin tellu toimii kun ilma on kylmempi ,tuntus tosiaan että olis ainakin 20 hp lisää ,missään muussa mopossa en kyllä ole tommosta eroa huomannut, tuntuu että jokin sensori ei toimi oikein kuumana *vai onkohan tässä eri kartat kun lämmöt ei nouse 90 asteeseen![]()
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
Kylmemmässä ilmassa on enemmän happea vs. sama tilavuus lämpimämpää ilmaa.
Välijäähdytin:
- Saab: pakokaasuahtimen kuumentaman ahtoilman jäähdyttäjä
- Volvo: volvokuskin haaroihin suunnattava tuuletusilma (Tekniikan Maailma, joskus taannoin...)
-jami
Honda CB 125 Twin (1978) 1978 - 1980
Suzuki GS 500 E (2000) 2006 - 2007
'Hilja' ('Modesty' in english...) Honda VFR Vtec (2004) 2007 -
Ei kylmän ja lämpimän ilman hapen määrässä ole merkittäviä eroa. Viileä ilma on tiheämpää = tilavuuteensa nähden enemmän happea, ja se saa mopon kulkemaan syksyllä sen 65km/h.(Talttapää @ Huhti. 18 2010,00:16) kirjoitti
.
Mopo kulkee kelissä kuin kelissä 45km/h. (jotkin vanhemmat mallit vain 40km/h)(vma @ Huhti. 18 2010,02:22) kirjoitti
Kylmemmässä ilmassa on enemmän happea vs. sama tilavuus lämpimämpää ilmaa.(Talttapää @ Huhti. 18 2010,00:16) kirjoitti
toi kyllä oli tiedossa ,ero vaan on niin suuri että ihmetyttää voiko se olla pelkästään tosta kyse, pitää vissiin kokeilla tämmoistä ,tosin tosta hommasta kyllä selviää pikkasen halvemmalla![]()
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
Koitas huvikseen mitata ilman lämpötila putsariboksissa silloin kun pyörä liikkuu yli 20km/h. Ei se moottori tuota boksin ilmaa ehdi lämmittää kuin paikallaan seisoessa -> MiracleMod-miehen folioidea on täysin huuhaata.
Jos seokset on liian rikkaalla ja nyt kylmillä keleillä vähän laihemmalla ja näin ollen afr on enempi kohillaan.
Suzuki Hayabusa L0
Kawasaki ZZR1400 L1
Exät:
Kawasaki er6n
Honda CB500
Suzuki GSX-R 1000 L1
GSX-R 1000 K7
B-king
GSX-R 1000 K7
suzuki gsf1200 k2
suzuki gsf1200 k3
suzuki hayabusa k8
yamaha R1 04
yamaha fz6s 06
yamaha fzs600 98
tzr125
Voihan nuo laatikot jossain ääriolosuhteissa auttaa. Esim, kun jonotetaan Alabamassa kiihdytyssuoralle pääsyä ja alla oleva asfaltti on 75 astetta celsiusta ja ilma on 40 astetta celsiusta varjossa. Silloin ei ilma paljon virtaa ilmanputsarissa. Folion ansiosta ilmanputsarin sisälämpötila on 5 astetta celsiusta alempi kuin vakiokotelolla.(Talttapää @ Huhti. 18 2010,14:35) kirjoitti
Aikuisten oikeessa elämässä noista laatikoista ei ole mitään hyötyä.
Jos ameriikan poika on tätä mieltä, niin pakkohan siihen on uskoa.
“The power feels a lot more smooth. I felt the power right away. The bike ran a 9.18 before the airbox, now it runs an 8.95.
Now that’s pure horsepower!” Joe, ‘07 GSX-R 1000, North Carolina
“Man, this bike has a lot more power. This was the best money I ever spent.” Dave, ‘06 Hayabusa, Illinois
Tarkemmin ajatellen on niistä muuten yksi hyöty. Wannabe-motoristit kuuntelee pää vinossa baaritiskillä, kun niille kertoo, että ostin 310 dollarin ilmanputsarikotelon. Arvatkaa mikä respekti sen jälkeen...
Vai olisiko persedynossa 20hp offsettia. Kyllähän tuo tuntuu omakin repivän aivan tajuttomasti ja tuntuu kummalta, että tuolla muutaman viikon päästä lähettää taas täysiä eikä tunnu missään. Meinaan siis, että muistikuvasi on viime kesän säiltä ja nyt aloittelet ajokautta kuten minäkin.(tl72 @ Huhti. 18 2010,00:12) kirjoitti
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
itse kyllä huomasin saman tellussa aikoinaan, se toimii myös syksykylmällä samoin.
kylmä ilma auttaa osansa, mutta luulen, että tellu pitää vähän seokset rikkaalla. siellä on ryyppy päällä jos motin lämpö ei ylitä 80 astetta.
myöhemmin huomasin, että kun sääti TPS:n vähän pieleen, eli kaasua vasten, niin se luulee kaasua olevan enemmän, tämä rikastaa ja tehoa tuntuu olevan kivasti enemmän.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Kyllä se vaikuttaa, lentokoneessa suoritusarvojen eron kylmällä vs. lämpimällä huomaa kaikkein selvimmin. Kuuma keli niin lousku ei kulje mihinkään, talvipakkasilla kiipeää kuin koti-ikävää poteva enkeli. Maakulkuneuvoissa ero ei ole niin selvä, joten tässä tapauksessa voisi epäillä jopa vikaa.
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.