Terve
Olen jo aiemminkin pohtinut seraavaa ongelmaa tällä forumilla mutta apua ei ole tullut joten kysytäänpä uudelleen.
BMW R1100S VM 2005
Jos sivuseisontatuki on alhaalla ja vaihde vapaalla pitäisi koneen käynnistyä normaalisti. Näin ei kuitenkaan ole aina eli kone käynnistyy tai sitten ei.
Jos virta-avainta kääntäessä kuuluu bensiinipumpun surina, tietää että pyörä lähtee käyntiin. Jos pumpun ääntä ei kuulu, kone ei käynnisty.
Sivuseisontatuen johto/anturi on vaihdettu tuloksetta. RM-Heinolla asentaja kävi järjestelmän läpi ja poisti hapettumaa jostain releboxista. Tämä auttoi hetken mutta vika palasi takaisin.
Missä muualla vika voisi olla? Vaihteiston potentiometri, joka haistelee onko vaihde päällä vai ei voisi olla yksi vaihtoehto. RM-Heinolla ei tähän uskottu. Onko iso homma vaihtaa?
Euro sille joka keksii ratkaisun em. mysteeriin.
Vanha bokserien vakivika on vapaatunnistimen vika. Sama tunnistin joka sytyttää sen idioottivalon (N). Jos ei valo syty / vapaata tunnista, ei käynnisty kuin kytkin pohjassa.
Oirehtii juuri siten, että välillä toimii, välillä ei.
Eli palaako vapaavalo?
<p>2002-2014</p>
Paitsi että jos on sivujalka alhaalla niin ei käynnisty vaihde päällä edes kytkin pohjassa. Pyörittää muttei käynnisty. Uskokaa tai älkää, näin mun R1100S:ssä...
Eli sama kääntäen, vapaavalon pitää palaa jos sivujalka on alhaalla, muuten ei anna startata.. Tossa on niin monta muuttujaa ettei ole ihme jos joku reistaa joskus, se kun on ihan releillä eikä cänniväylällä. Tsemppiä!
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Terve
Vapaavalo (N) toimii moitteettomasti mutta piilisikö vika siitä huolimatta juuri vaihteiston tunnistimessa???
MLa
Kyllä tuolla vapavalolla on suora/galvaaninen yhteys siihen tunnistimeen. Jos valo palaa/sammuu oikein, niin kyllä se tunnistin ja käynnistykseneston virtapiiri tuolta osin toimii.
<p>2002-2014</p>