Onhan se totta, että työtäänhän ne maajussit tekee, mutta olisihan noissa traktoreiden valoissa ja erityisesti niiden toimivuudessa hieman toivomisen varaa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010...81131_uu.shtml
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Tuossa paikallisella Siikajoentiellä olen kokenut vastaavia kauhunhetkiä jo kaksi kertaa mopourani aikana.
Ilman mitään vilkkuja, yhtäkkiä kääntää juurikin pellolle kun olin ohittamassa vasemmalta, prkle onneksi ei vauhtia ollut paljoa niin ehdin vetää liinat kiinni.
Nykyään yrittää katella kaikki mahdolliset pellolle johtavat tien tyngät ohituksessa, ettei vaan taas olis kääntymässä sinne.
Osa käyttää vilkkuja ihan asianmukaisesti mut osalla näyttää ettei sieltä paskakasan takaa näy edes peilejä saatikka vilkkuja.
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Alustavien puhuttamisien perusteella osapuolilla on erilaiset näkemykset traktorin vilkun käytöstä.
Ihan mutulla voisin veikata, ettei monikaan lähde ohittelemaan jos näkee että on vilkku päällä vasemmalle.. että kumpikohan osapuoli puhuu totta..
valitettavan usein on myös niin että esim kylvökone, joka on paikoin hitonmoisen kokoinen häkkyrä, peittää täysin lokasuojissa olevat takavalot.
En itse haluaisi aloittaa mitään teilausta kuitenkaan, sillä suurin osa meistäkin nautiskelee teistä, joiden laitamilta nuo jussit ovat saaneet elantonsa jo ennen sotia. Eli olemme tavallaan itse "vieraina". Mutta toki on selvää ettei se pyhitä sitä että usein on jo iltahämärissäkin väistelty työkoneita joissa ei pala ainuttakaan tuikkua, tai enintään edessä yksi värisevä työvalo.
Erilaisia hyväntekeväisyyskampanjoita on ollut motoristien toimesta vuosien saatossa lukuisia. Olisiko seuraava keräyksen kohde "valotukea maajussille kampanja"
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
IS:
Traktori törmäsi moottoripyöräilijöihin
Maanantai 17.5.2010 klo 12.03
Yksi loukkaantui törmäyksessä Somerolla Helsingintiellä.
Yhteentörmäys tapahtui sunnuntaina aamupäivällä yhdentoista jälkeen.
Traktori, johon oli kytketty yhdistelmällinen peltokynnin, oli kääntynyt pihatieltä Helsingintielle. Hetken matkaa Helsingintietä ajettuaan kohti Someron keskustaa traktori kääntyi tien vasemmalla puolella olevalle pellolle. Samaan aikaan Helsingintietä pitkin ajoi kaksi moottoripyörää, jotka lähtivät ohittamaan edessä hiljaa ajanutta traktoria.
Moottoripyöräilijöiden ollessa traktorin vasemmalla puolella traktori oli yllättäen kääntynyt vasemmalle moottoripyörien eteen, jolloin moottoripyörät olivat törmänneet traktoriin. Edellä ajanut moottoripyörä törmäsi traktorin vasempaan etupyörään ja kaatui välittömästi. Toinen moottoripyöräilijä ehti kaataa itsensä törmäyksen lieventämiseksi.
Moottoripyöräilijät saivat ruhjeita. Moottoripyörät vaurioituivat ja törmäyksen voimasta traktorin eturengas puhkesi.
Alustavien puhuttamisien perusteella osapuolilla on erilaiset näkemykset traktorin vilkun käytöstä.
... voi olla, että molemmat puhuvat totta, jollei vilkku ole näkynyt...
hyvin on toinen osannut kaataa prätkänsä.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Ihan samallainen juttu kävi mulle.
Olin ohittamassa traktoria ja samalla kun näin että "välähtiköhän sillä vilkku" kääntyi se vasemmalle metsätielle.
Paniikkijarrutus pysäytti pyörän metrin päähän traktorin kyljestä ja se kuski ei edes huomannut minua *
Traktori hävisi metsään ja minä seisoin tyhjällä tiellä, yksin vastaantulijan kaistalla. Pyörä oli sammunut ja 5 vaihde sisällä.
Kuuntelin siinä lintujen laulua ja ihmettelin mitä tapahtui ja olenko hengissä ? *
Kunnon säikähdys opettaa paremmin kuin viikko autokoulun penkillä *![]()
Terveisin Reiska
- Kawasaki Z1000SX -
Traktorivehkeiden kanssa varovaisesti! Ei ole mikään kummallisuus että kärryn vilkut vilkkuu toisella puolella kuin traktorin vilkut – jolloin tosi kyntömies (varsinkin Savossa) vilkuttaa edestä tulevalle oikeaan suuntaan ja takaa tulevalle väärään suuntaan!![]()
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Lievensiköhän tämä nyt oikeesti verrattuna siihen, että olisi jarruttanut tassut alaspäin.kirjoitti
Traktorin kanssa kolarointi on aika helppo minimoida sillä, että hieman viitsii himmata vauhtia ennen ohitusta ja katsoo mitä se maajussi tekee. Aina ei kannata pitää oikeuksistaan kiinni, varsinkaan näin keväällä, kun maajussi on saattanut tehdä usean pitkän päivän ja sen seurauksena tarkkaavaisuus on vähän sitä ja tätä.
Hallittu kaato...(tsj @ Touko. 17 2010,14:31) kirjoitti
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Näin minä teen joka kerta ja tein silloinkin kun meinas kolahtaa, se on vaan melkosen vikkelä pyörähtään eteen kun ehtii siihen kärrin takakulmalle ja ihan turha sitä on kävelyvauhdilla yrittää ohittaa, joku kerkee jo tulemaan vastaan.(tk100 @ Touko. 17 2010,15:25) kirjoitti
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
On myös syytä muistaa, että se maajussi on saattanut painaa pitkänkin päivän ja kuski voi olla jopa alle 15v... Siksikin erityinen varovaisuus lienee paikallaan. "kaupunkilaispoikajokakävipienenäkyntämässäsetänsä peltoja"
Kuin myös. Mut on täälläkin ollu aika liki. Kerkesin vilkun näkemään sivusilmällä kun Zetorin keula lähti kääntyyn eteen - ei onneksi ehtiny juuri keskiviivaa pitemmälle. *- saattoi olla ihan hallittu teko ja kuski havainnu mut mutta säikäytti kyllä pahan kerran.(jarska @ Touko. 17 2010,15:33) kirjoitti
toisella kertaa kaveri lähti ohittaan eellä ja traktori meinas ottaa kopin kyntövermeellänsä, vai mikä lie karhi se kokkuvekotin on, kun kurvasi oikealle.
Oon pähkäilly et ilmeisesti tuo traktori on niin hidas turruttava ajaa ettei sillä matkatessa tajua kuinka lyhyessä ajassa mutkantakaa ilmestyy se ohittaja tai vastaan tulija - siihen peiliin pitäis tuijottaa melkein jatkuvasti. ainakin kun aikoo kääntyä.
Edit: lisäys
Tuossa tulis kyläl hitaan ajoneuvon kuljettajan muistaa ettei 2- 3 vilkutusta riitä. Tuo 3 vilkautusta on, *ehkä luokkaa 2-3 sekuntia(?), *15-30 m risteykseen- takaa tulijalle jää varsin vähän vaihtoehtoja tuolloin.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Traktorilla joutuu kuitenkin hidastaan aika paljon ennen kuin sillä voi kääntyä. Jos traktori posottaa edessä 30-40km/h:n matkavauhtia niin ei se mihinkään peltoliittymään voi kääntyä. Toisaalta, jos traktori kulkee huomattavan hiljaa niin se on lähes varmasti kääntymässä. Kun pystyy arvioimaan edellä kulkevan traktorin nopeuden niin pystyy myös arvioimaan sen mahdollisuudet tehdä käännöksiä.(jarska @ Touko. 17 2010,15:33) kirjoitti
Sama pätee vähän kaikkiin ohituksiin eli ei koskaan suoraan ohi kun on saavuttanut jonkun vaan pitää ensin tutkailla sitä ohitettavaa ja 'esitellä' itsensä sille jotta ohitus ei tule yllätyksenä.(tk100 @ Touko. 17 2010,15:25) kirjoitti
Ite oon ohittanu traktorin vasemmalta yleensä vain silloin, kun ei ole liittymää/rumpua pellolle siinä kohdalla tai muuta tiehaaraa. Jos ei oo traktorilla tullu paljoa ajeltua niin voi olla hankala ymmärtää ettei siltä tosiaan voi kääntyä 40 vauhdissa minnekkään, mutta jos vauhtia onki vain 20 tai alle niin eri asia.
Jos tulee itse takaa vaikka 100 ei eroa välttämättä huomaa heti.
Ja onhan ne traktorien vilkut usein epäkunnossa, mutta voi toki toimiakki.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Hallittu kaato mainittu!
Eli jarrutti hädissään etusen alta ja kertoo kaataneensa hallitusti ettei joku luule sitä kädettömäksi kuskiksi
Hieman hirvittää ohittaa noita hitaita koneita.. Ei välttämättä tule aina katseltua kun sellainen ilmestyy polvi maassa kaahatessa yhtäkkiä eteen että onkohan tässä nyt risteyksiä vaan äkkiä ohi ettei törmää perään. Ne kun menee kuin paikallaan. Tietysti aina pitäisi pystyä pysäyttämään tien näkyvällä osuudella
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Löyhästi aiheeseen liittyen: tänään aamulla Imatran lähellä 80kmh maalaistiellä kuusikon kokonaan peittämä mutka vasemmalle, ja sieltä vastaan traktori isolla kyntöauralla, joka oli juuri kääntymässä omassa kulkusuunnassaan vasemmalle (=eli minun kaistani yli). Ei sinänsä mitään tilannetta, traktorikuski näki minut, ja vaikkei olisi nähnyt, olisin ehtinyt pysähtyä, joskin se olisi vaatinut jo melko tiukkaa jarrutusta kesken mutkan.
Hyvä esimerkki siitä, miksei kadulla sovi tuikata kurveihin sellaista vauhtia, että ajetaan ´sokkona´. Traktori kääntymään pari sekkaa aikaisemmin, ja itselleni vähän lisää vauhtia, niin olisikin ollut ihan muheva tilanne päällä. Netin etevimmät ajajat toki selvittävät nämäkin esim. kaatamalla pyörän hallitusti.
edit. niin joo, ja samaan suuntaan ajettaessa taasen pitää olla selvillä siitä, mitä vauhtia se traktori menee, eli onko mahdollista että valmistautuu kääntymään. Jos ei ´kerkiä´ näin tekemään, sitten ottaa ihan tietoisen riskin jäädä kakkoseksi osumistilanteessa, ja ne kyntövermeet voi pikkuisen sattua leukaan, oli siinä kuka tahansa sitten niin sanotusti "oikeassa".
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Itse koettuna pimeässä mutkassa, jossa traktori teki U-käännöksen
Onneksi tilaa nostaa pyörä pystyyn (eli vauhtia ei liikaa) ja hyödyntää taysillä ABS:t
Huonoa säätä ei olekaan, vaan epäjohdonmukainen varustautuminen
-FJR1300-
(-XJ900 Diversion-)
Yleensä tuolla mutkateillä pärjää ihan kivasti kunhan pysyy pimeissä mutkissa omalla kaistalla, muistaa varoa/tarkkailla jyväjemmareita traktoreineen sekä niiden tiputtamaa paskaa.
Noilla pysyy hengissä kivemmin, varsinkin jos meinaa joskus lujempaakin siellä päästellä. Minun mielestä tällaiset vahingot saa mopoilijat ottaa omaan piikkiin, väärin tai ei... Traktoreiden vilkkuja on turha tuijotella.
Supermoto
Yleensä työkoneiden kanssa ajellaan lyhyttä matkaa, ja on erittäin hyvä oletusarvo että traktori kääntyy seuraavasta peltoliittymästä.
Tosiaan täydestä vauhdista ei traktorillakaan käännytä, mutta jos aikoo ohittaa sata lasissa, on mahdotonta havaita ajaako kuski neljääkymppiä vai kymppiä.
Niitäkin tapauksia on ihan riittävästi jossa traktorin perässä on jonossa useampi auto jotka näkee vilkun, mutta moottoripyöräilijä yrittää koko jonon ohi vilkkua havaitsematta.
Kun kaikki aina kehuvat moottoripyörien jarruja ja kiihtyvyyttä, ei pitäisi olla mahdoton temppu hidastaa johonkin viiteenkymppiin ja kiihdytellä siitä traktorin ohittamisen jälkeen.
Leveällä koneella kun tähtää kapeaan peltoliittymään, traktorikuskilla on muutakin tekemistä kuin kytätä peiliin josko sieltä sattuisi tulemaan joku pörriäinen tuppi nurin -asennossa.
Ja kannattaa sitten huomata että nostolaitteessa olevat työkoneet kiertää melkoisen lenkin keskelle oikeallekin kääntyessä, ja että pimeässä mutkassa kun polvipalat kipinöiden nuolee keskiviivaa, osa kuskista voi jäädä vastaantulevan maatalouskoneen piikkeihin kun loppuosa jatkaa matkaa tangentin suuntaan.
Ei tuota kiihkeintä maatalouskoneaikaa montaa viikkoa kestä, eiköhän sen ajan voi yrittää antaa toisten tehdä työnsä rauhassa ja yrittää itsekin osallistua oman henkensä säilyttämiseen?
syyttäisin melkein pyöräilijöitä. jos tiellä on traktori, niin oletus on, että se yrittää tappaa sut. suhtaudu siihen niin. se voi kääntyä ihan mihin tahansa koska tahansa. jokainen tietää, että ei niissä valot toimi, eikä kuski näe mitään.
kun ottaa nämä huomioon, niin ongelmia ei tule.
kannattaa seurata peltoliittymiä yms. ja ei kannata ohittaa sitä niin, että traktori ajaa 20-30km/h:ssa, ja itse ohitat sen 80-100:sta.
hidasta perään ja sitten ohita nopsasti kun sopiva tilanne tulee.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Velipoika ajeli alle 10-vuotiaana traktorilla pieniä pätkiä yleisiä teitä, ja itsekin tuli ajeltua reilu 10-vuotiaana. Perässä oli kaikkia mahdollisia koneita, mitä maataloudesta löytyy. Ison heinäkuorman tai metsäkärryn kanssa peileistä ei juuri hyötyä ollut, ja hyvin harvoin varsinkaan metsäkärryn valot toimivat.
Aura, äes, silppuri, pöyhin jne. peitti ihan varmasti ainakin toisen puolen vilkun. Lietekuormalla tai viljakuormalla oli painoa reilu 10 tonnia, ja siinä takapotkufergusonin jarrutkin alkoivat olemaan aika hengettömät.
Tuosta ajasta on koneet kasvaneet leveyttä ja pituutta, ja ne useasti peittävät vilkut ja valotkin, vaikkei lain mukaan pitäisi. Koneet myös paskastuu pelloilla niinkuin ennenkin.
Jokaisella motoristilla ja autoilijalla pitäisi hälytyskellojen soida, kun tällaista työkonetta lähtee ohittamaan. Olisihan se hienoa kaartaa työkoneen ohi hanat kaakossa, mutta parempi ajaa fiksusti kuin killua siellä 10-siipisen käätöauran seassa. Tässäkään asiassa on turha tuulimyllyjä vastaan taistella, kun aina törmäystilanteessa on se heikompi osapuoli.
Tästä on jo aikaa.. Traktori ryhmittyy selvästi kääntyäkseen oike-
alle risteyksessä, jossa 2:den kaistan levyinen tila oik.puolella, mutta silti lähte kääntymään vasemmalle. Ei vilkkua. En kerennyt kuin hätäseen takajarrulle..pysähtyi, kun nopeus ei ollut kovin suuri(60km/h). Säikäytti oikeesti. Joka kesä silti sattuu ja jälki on
sen mukaista. Puimuria en kyllä uskalla ohittaa!
Kyllä se tosiasia vaan tuppaa suomalaisessa liikenteessä menemään niin, että onnistunut ohitus perustuu täydelliseen yllätykseen. Parasta on jos toinen ei ehdi eväänsä liikauttaa ennen kun ohitus on jo suoritettu.(Geronimo @ Touko. 17 2010,18:26) kirjoitti
![]()
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Onhan se tietysti noinkin ja erityisesti mutkissa ja sulkuviivan kohdalla kannattaa yllättää kotilokuskit(Juutana @ Touko. 17 2010,23:05) kirjoitti
![]()
Itse tulin sunnuntaina Säkylä-Oripää-Loimaa-Somero-Helsinki reitin iltapäivällä ja todentotta pitää sanoa että traktoreita oli tiellä ihan jatkuvana virtana.(kawabata @ Touko. 17 2010,14:01) kirjoitti
Itse ainakin pyrin traktorin kohdatessani, edestä tai takaa, katsomaan onko traktorin kohtaamispaikan kohdalla mahdollisesti jotain pellolle tai muulle sivutielle kääntyvää tienhaaraa, jotta jäisi nuo yllätykset vähemmälle.
Honda CBR1100XX
Juu, tuossa on vaan minusta se hankalaa ettei aina näe milloin on joku heinän peittämä ja pellolle laskeva mutainen tienpätkä, jonne traktori kääntyy yllättäin.(CebariTonni @ Touko. 18 2010,07:53) kirjoitti
Traktorikuskille se on tietenkin vuosia jo tunnetuksi tullut pellon liittymä mistä pyöräyttää, mut satunnaisen motoristin ökyzumossa tuo tuskin on merkattu.
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
No en kyllä lähtis moottoripyöräilijää syyttämään, jos kerran omienkin sanojesi mukaan se traktori voi kääntyä "ihan mihin tahansa koska tahansa" koska silloinhan pyöräilijälle ei jää mitään mahiksia. Pitäiskö siellä sen koneen takana ajella sitten kilometritolkulla vai? Eikö traktorikuskilla muka oo minkäänlaisia velvollisuuksia seurailla tilannetta takanaan ennen kuin kääntyy? Ja joo, pyörä voi tulla sieltä nopeastikin, mutta niinku joku tossa edellä mainitsi että oli tehnyt hätäjarrutukset ja kaikki ja missään vaiheessa se traktorikuski ei ollu ees tietonen että siellä ketään on niin johan on sekin sokeesti ajellut.(jaket @ Touko. 17 2010,22:28) kirjoitti
Täällä meilläpäin ainakin on peltoa joka puolella, ja niitä tienhaaroja jatkuvasti, eli jos jäisin sitä katsomaan että onko sellanen tulossa niin en tosiaan vois ikinä ohittaa sitä traktoria.
Velvollisuus on myös mielestäni katsoa pellolta lähtiessään sen verran että näkyykö ne vilkut ja valot sieltä mudan alta, kun kerran kokemuksella varmasti tietävät, että sekin mahdollisuus on että mutaa sinne on lentänyt. En minäkään voi kääntyä vasemmalle autolla toimimattoman vilkun kanssa ja tappaa porukkaa ja vaan olla että oho. Tuskin täällä sen jälkeen hymisteltäis että voivoi, pyöräilijän vika.
Itse koettua, tosin jo kauan sitten:
Ajoin traktorin perässä.
Edessä risteys, josta lähti sivutie vasemmalle ja pihatie oikealle.
Traktori ei käyttänyt vilkkua mutta siirtyi keskiviivan yli puoliksi vastaantulevalle kaistalle risteystä lähestyttäessä. Tein johtopäätöksen, että vasemmallehan se on kääntymässä, ryhmittyy ja tekee tilaa takana tulevalle ja lähdin oikealta ohi. Eikös se traktori juuri sillä hetkellä päättänytkin kääntyä vasemmalta kaistalta oikealle, pihatielle.
Itselle ei jäänyt muuta mahdollisuutta kuin väistää nopeasti oikealle pihatien ja ojan yli pellolle muutaman kuperkeikan kautta.
Traktorikuski pysäytti, avasi oven ja huusi minun vielä:"Tämä opettaa sut ohittamaan väärältä puolelta!" , veti oven kiinni ja jatkoi matkaansa.
Ehkäpä opin jotakin traktorien käyttäytymisestä liikenteessä. Varomaan ainakin.
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!