tai vaihtoehto kolme: vien pyörän myyjän hyväksymään paikkaan täällä lahdessa ja ne hoitaa homman/etsii kyseisen vaivan syyn laskun mennessä myyjälle. Myyjä tuskin siihen suostuu, kun sen releen osaa hänen mielestään kuulemma kymmenvuotiaskin vaihtaa, jos se nyt sit on se rele mikä mykkyyden aiheuttaa. Alkaa luotto ropista kaikkeen mitä se ukko on sanonu..se sano, että on itse sillä ajanut ja toimii ihan hyvin..mutta toimiiko sittenkään..![]()
Älä huoli, kyllä se siitä vielä vituiksi menee..
tämä 3 olisi helpoin ja paras, mutta se myyjä voi todellakin alkaa narisemaan jo siitä periaatteesta, että korjaamon tuntityö veloitus on tod.näk. 10 kertaa kalliimpi kun itse rele. soita maanantaina kuluttaja-asia miehelle niin asia selviää, se on varma, että mopo kuntoon tulee myyjän toimesta älä siitä huoli.
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Kyllä tässä tapauksessa myyjän velvoite on korjata se pyörä. Ei epäilystäkään siitä enkä usko, että liikkeelläkään on.
Ja uskon, että siellä liikkeessä ei olla ollenkaan turhautuneita ja ärsyyntyneitä sinuun tai uhkailuusi kuluttajansuoja-asiamiehellä, vaan lähinnä siihen, että ovat ottaneet vaihdossa moisen kiinalaisen, joissa tiettävästi on mystisiä vikoja usein. Monet liikkeet sanovat hyvin vanhoille pyörille tai kiinalaisille suoraan etteivät ota vaihdossa, koska niistä ei saa juuri mitään rahaa, mutta usein paljon ongelmia. Joskus joku halvalla myyty kiinalainen on kroonisesti viallinen ja se vie liikkeeltä enemmän rahaa ja aikaa kuin mitä siitä myydessä on saatu.
Jos laitteen ostaa ehjänä/toimivana, niin kyllähän se on myyjän asia tuo hoitaa kuntoon. Met Härmäläiset emme oikeasti osaa vaatia oikeuksiamme. Ääripää on rapakon takana, jossa joka toinen ammattia harjoittava on lakimies. Siellä BMW:nkin normitakuu on kolme vuotta ja vaihtavat jopa kymmeniä tuhansia maileja ja kolme vuotta ajettuja pyöriä uuteen, jonkin hieman hankalamman vian vuoksi.
Eli eikun pyörä liikkeeseen takaisin ja annat kohtuullisen ajan korjata vian. Jos ei onnistu viikossa, parissa, niin vaadit kaupan purkua.
<p>2002-2014</p>
Saattaa olla että olen hieman asennevammainen, mutta kiinalainen prätkä saa tuon vaihtoehdon nro 2 kuulostamaan ERITTÄIN hyvälle.(jamas @ Huhti. 17 2010,12:00) kirjoitti
"Hidas mutta kankee"
en minä nyt ensimmäisenä olekaan pyssyt tanassa kauppaa purkamassa (vaikka se olisin varsin mukavaa), mutta tuo korjaaminen on ehdottomasti tehtävä. Ne kauneusvirheet jotka jo ostettaessa oli korjaan/korjautan ihan itse, siitä ei ole epäilystäkään.
Järkevintä olis, että sen tekee joku liike täällä, mutta jos se ukko itse haluaa tänne ajaa ja korjata, niin saa mun puolestani tulla. meneehän se silläkin automatkoihin tunti per suunta plus itse korjaus, tarkistus ja tarkistuksen tarkistus täällä..ja kun siellä on se hirveä kiire, mistä minä en tiedä, niin helpommalla se mies pääsis, jos maksaa asennuksen: ei tartte ajaa yhtään mihinkään, eikä kuunnella mun tytön känkkäränkkäilyä.joku arvo sen on omalle ajalleenki laitettava, että onko helpompi maksaa se yhden tunnin taksa 65€ tänne liikkeelle, vai uhrata omaa aikaansa 2,5-3h..
tunnenhan minäki, itteni..voisinha mä nytkin olla iha hiljaa, mut periaatteen ihmisenä haluan ehjän pyörän. että ehkä mä sit oon känkkäränkkä-tyttö. *
Voi vittu etten paremmin sano... jos kaupalla olisi jotain saamisia luuletko että alkaisivat odottelemaan jos se asiakas vaikka joskus maksaisikin sen ajoneuvon?(Fum28 @ Huhti. 16 2010,20:39) kirjoitti
Ymmärtämystä puolin ja toisin... my ass. Ei muuta kuin juttu eteenpäin, ei noi mitään sopimuksia pidä muuten kuin pakolla.
On noita kauppoja muuten purettu ihan ilman kuluttajaviranomaisiakin, haettiin jo toinen auto ja mentiin ryhmällä tapaamaan Hyrylään autokauppiasta. Eihän se mielellään ottanut ehjänä myymäänsä kansivikaista GTI-Golffiaan takaisin mutta totesi kai parhaaksi vaihtoehdoksi purkaa kauppa
"Ei niitä aina pidä ottaa niin henkilökohtaisesti vaikka joku vähän tytöttelee, joillakin on vaan sellainen tapa reagoida omaan mokaansa"
Älä säkään ota henkilökohtaisesti kun sanon että autokauppiaat ovat liikemaailman pohjasakkaa, kusettajia ja valehtelijoita... jookosta joo?![]()
Dirty Nasty Furriner
Jos kyseessä olisi joku merkkipyörä JA vika olisi joku ihan oikea suuremman luokan ongelma niin ehdottamasti olisin sitä mieltä että liikkeen pitää laittaa asia kuntoon.(Tiukuting @ Huhti. 17 2010,11:50) kirjoitti
Kun nyt kuitenkin kyseessä on kiinalainen halpamopo, niin kallistun kuitenkin erittäin vahvasti sille kannalle että ota nyt vaan lusikka käteen ja vaihda se postissa tuleva rele itse siihen pyörään. Teet tuosta vaihtamisasiasta ihan tarpeettoman hankalaa ja aiheesta on tytötelty jos asenne on neitimäinen "emmäosaa ku mä oon nainen". Jos ajattelit pärjätä alle tonnin kiinalaisen ritsan kanssa niin että et koskaan joudu työkaluihin koskemaan niin olet erittäin pahasti hakoteillä.
Kahden kiinamönkkärin kokemuksella sanoisin että laatu on tehtaalta lähtökohtaisesti luokatonta paskaa. Uutenakin ne pitää ensimmäisen kerran huoltaa ja tarkistaa kun ne saa kotiin, samalla pahimmat virheet fiksaten. Tuo on asia minkä hyväksyy siinä vaiheessa kun kiinavalmisteen hankkii - aika turhaa nipottamista vinkua 10x kalliimman vehkeen laatua tuollaisen härvelin kanssa.
Kauppa on kauppa ja jos myyjä on myynyt virheellisen tuotteen on vastuu hänellä, ei ostajalla.
Mistä noita lampaita sikiää? Vai oletko sinäkin joku autokauppias?
Dirty Nasty Furriner
eli jos ostaa minkä tahansa halpatuotteen, niin ei sen tartte toimia? Tottakai myyjällä nyt on vastuu, että tuote toimii edes siihen asti että myyjän auton takavalot häviää horisonttiin. Olisin helvetin hiljaa, jos kyseessä olis kahden yksityistyypin välinen kauppa, mutta jos kyseessä on virallinen mp-liike, jolla tuntuu olevan maine kusettajana jo vuodesta 1991, niin pakko jonkun on edes vähän yrittää pistää kampoihin.
ehdoton läimäsy mulle, etten tonkinu tyypin tietoja tarpeeksi syvältä, mutta ei se oikeuta sitä ukkoa huijaamaan ihmistä toisensa jälkeen millon yrittämällä repiä huollosta kaksinkertaista hintaa sovittuun verrattuna "kun tässä nyt vaan kävi näin", millon panttaamalla tuotetta liikkeessä, kun asiakas ei suostu maksamaan kolminkertasta hintaa sovittuun verrattuna.
(Staga @ Huhti. 17 2010,16:04) kirjoitti
En ole autokauppias, mutta näkisin että tässä on ostettu muovinen Kiinassa valmistettu Citizen-rannekello ja pahoitettu mieli kun siitä on paristo tyhjä ja takuu ei toimi kuin Sveitsiläisellä merkkikellolla. Päälle vaaditaan että kauppias tulee kotiin vaihtamaan sen pariston kun itseä jännittää vaihtaminen.
Itse tykkään mielummin toimia (itselleni) pienimmän haitan mukaan ja tässä tapauksessa olisi ainakin pari vaihtoehtoa:
1) otan siitä pyörästä vanhan starttireleen käteen, haen lähimmästä kaupasta uuden samanlaisen hintaan 5€ ja olen tien päällä alta puolen tunnin
2) odotan takuuseen postissa tulevaa relettä ja vaihdan sen itse pyörään ja olen tien päällä postitusviiveen jälkeen
3) ajelen ilman sähköstarttia (pyörässä oli poljin?) ja poikkean joskus Helsingin suunnalla myyjäliikkeessä jolloin voivat suorittaa kammoamani vaihtotyön
Toki jos oikeassa oleminen on elämän pienissä asioissa tärkeää vaivan suuruudesta huolimatta niin:
4) kulutan vapaa-aikaani tunti-/päivätolkulla kuluttaja-asiamiehen kanssa kirjelmöintiin ja liikkeen kanssa riitelyyn, lopputuloksella että pyörä on kunnossa ja tien päällä joskus loppusyksystä jonain vuonna.
Tota noin, minkä takia ajattelet kuluttajasuojan olevan olemassa jos ei juuri tällaisia tapauksia varten.(Fum28 @ Huhti. 16 2010,20:39) kirjoitti
jamaha 02 --> riumppi 11
Blue's brother
riippuu vissiin laitteesta, jotkut niistä on kyllä juurikin aikamoisia TEKELEITÄ. Esimerkiksi halpismopot, joista saattaa katketa ohjausakseli, jos sellaisella erehtyy mihinkään monttua muistuttavaan ajamaan.(ilkka75 @ Huhti. 17 2010,10:42) kirjoitti
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Mikäs kauppa täs sit kysessä on jos noin kaun on jo kehissä ollu "kusettajana"?? *(Tiukuting @ Huhti. 17 2010,16:10) kirjoitti
![]()
Katsos Martta Tarzanin käsivartta.
nyk. Z750 -2004
ex. FZ6-S *-2006
ex. *FZS600 -2002
ex. AR125 -1984
ex. Suzuki S1 -1990
On tämä taas tätä käsittämätöntä pyöräkauppiaiden edessä polvillaan oloa mitä tässäkin maassa on harrastettu käsittämättömän kauan.
Nyt tässäkin on eräiden mielipiteiden mukaan pyörän ostaneen asiakkaan vika kun on ostanut pyörän joka ei enää toimi kuten pitäisi ja myyjää norsunluutornissaan *ei missään tapauksessa saa vaivata tälläisillä pikkuasioilla.
Kyllä se nyt vaan on niin että ota puhelin käteen ja soita sillä helppoheikille että hyppää pakuunsa sen starttireleensä kanssa heti maanantaina ja tulee korjaamaan sen toimimattoman pyörän tai sitten saa tulla hakemaan sen kokonaan pois. Katsotte sitten onko vika releessä vai jossakin muussa. Jotain ko.myyjän asiantuntemuksesta pyörien suhteen ja kusetusmentaliteetista kertoo jo toteama ettei pyörän koeajolla selviä kuin että pitääkö kyseistä pyörästä. Kyllä sillä käytettyjen pyörien kyseessä ollessa saa helkatin ison
nipun asioita selville.
Liikkeistä ostetuilla käytetyillä on kuluttajasuojalain mukaan 6 kk takuu oli sen laitteen valmistusmaa sitten USA, Italia tai Kiina.
<br />
Aina kun yritys myy kuluttajalle sitoo sitä lait. Se, että yritys myy jotain Kiina mopoja on kaiketi yrityksen oma riski ja he ovat riskiä arvioidessaan ottaneet huomioon, että laatu on mitä on.
Kaikki myyjäliikeet eivät näitä Kiina mopoja itselleen juuri tästä syystä mielestäni otakkaan myyntiin, koska riskinä ovat liikeen maineen tahriintuminen ja rikkinäisistä peleistä aiheutuneet kustannukset
FZ1-S abs 2008
Kawasaki ER-6F abs 2009
Suzuki SV650 2000
Jos se yhtään lohduttaa, niin rekisteriotteessa lukee valmistusmaa Sveitsi.. *(tirpsE @ Huhti. 17 2010,19:05) kirjoitti
![]()
Eihän siinä... Jos kerta sen releen osaa vaihtaa vaikka kymmenvuotias, niin varmaan se myyjäkin osaa. Joten eikun myyjä vaihtamaan osa, tai sitten paikallinen liike vaihtaa sen ja lasku myyjälle. Toki käytetty on käytetty, mutta jos ehjää myy, niin ehjä sen pitää olla. Itsekin oon ostanut pyörän talvella ja myyjä toi sen pihaan pisti käyntiin ja sen jälkeen pistettiin nimet paperiin sillä ehdolla, että kampe toimii. Ja toimihan se. Mitä nyt ketjut oli melko loppu, mutta siinäkin myyjä tuli vastaan.
GSR 600 -06
XV 535 -92 Projekti
---------------------
SV 650 S -03
CB 500 -99
Ensin ostetaan "kiinavingutin" (joilla ei tee paskaakaan), seisotetaan myyjän vastuulla, menee muutaman euron KULUTUSOSA, ei helvetti kai panet öljytkin vaihtaan nekin oli paremmat aiemmin.
Siis maksoitko etenemisvälineesi jo loppiaisena ja pidit talvisäilössä myyjällä ja jos oli talvisäilössä niin omat on murheet mitä seisoessa tulee, jollei ole jotain huoltosopparia olemassa.
Siis kiinalainen etenemisväline oli se sitten kaksrattainen tai nelirattainen on vanha jo kaks vuotiaana.
"On vain kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisten typeryys. Ja ensin mainitusta en ole aivan varma." Albert Einstein
Se oli ihan myyjän ajatus, että ei sitä keskellä talvea kannata liikuttaa, että hän tuo sen sitten keväämmällä. Minä kysyin sitten tyyliin viikko ostamisesta, että jos vaan mahdollista, niin toisiko hän sen vaikka helmikuun mp-messuille tänne Lahteen kun oli kerta tulossa, niin minä hoidan sen täällä sit säilöön, mutta sairastumisen takia ei hän sitten tullutkaan. joten alkuperäinen "keväämmällä" jäi voimaan. Sanoin jo silloin tammikuussa, että jos jostain syystä hän on Lahden suunnalle tulossa, niin ilmoittelee, koska olisin voinut pyörälle kehittääkin säilömispaikan.
Mutta tää keskustelukin alkaa pikkasen toistamaan itseään, niin katsotaan mitä kuluttaja-asiamiehellä on asian suhteen sanoa. Jos syy on minun, niin kiltisti nielen kiukkuni ja pyydän anteeksi, mutta jos syy on myyjässä, niin oletan myös häneltä jonkinlaista pahoittelua. Tosin luulisi, että tämä myyjä olisi jo monen kuluttaja-asiamiehen yhteydenoton jälkeen jotain sisäistäneen, mutta ei sit näköjään.![]()
Kipin kapin relekauppaan se muutaman euron rele ostamaan.
Vaihto n. 5min. ja tienpäälle (jos se kortti jo on).
Unohdat koko kepulikaverin ja nautit ajeluista.
Kyllä se "tytöttely" unohtuu ajelulenkeillä...
Iso vaiva tulee, jos kuluttuja-asiamiehen kanssa alatte vääntämään.
En muuten lähtisi tuohon, jollen haluaisi purkaa kauppaa.
Uskon kyllä, että asiamies suosittaa laitteen korjausta myyjälle ja sitten jos haluaa myyjä heittäytyä vaikeaksi, niin saattaa mennä pitkäänkin, ennen kuin on osa vaihdettu ja SINÄ tienpäällä.
![]()
Honda Valkyrie SuperCharged
Alkaa keskustelu saamaan koomisia piirteitä kun Kawasakin logoa avatarina käyttävä puhuu "Kiinavinguttimesta"... ei helvetti(Piece @ Huhti. 17 2010,22:23) kirjoitti
![]()
Dirty Nasty Furriner
Imohtep on myös niitä joita kun kaupoissa kusetetaan niin painavat pään alas, nielaisevat ja nöyrinä siirtyvät takavasemmalle pahoitellen myyjäliikkeelle aiheuttamaansa vaivaa?
No onhan sekin tapa elää elämänsä![]()
Dirty Nasty Furriner
Ei siinä mene, kun kuluttaja-asiamies antaa aikarajan jonka kuluessa se osa pitää olla vaihdettuna tai mulla on oikeus purkaa kauppa. Jos se ukko haluaa eroon "kiinanvinguttimesta", niin se vaihdon tekee/valtuuttaa liikkeelle.(imohtep @ Huhti. 18 2010,07:57) kirjoitti
Ja kommenteista päätellen en koskaan edes lenkeille asti pääse, kun pitää olla rinkallinen korjausvälineitä mukana.. *![]()
Uhopuuroa on sitten vedetty oikein urakalla(Staga @ Huhti. 17 2010,15:25) kirjoitti
Jos mulle joku soittelisi kympin osan vuoksi niin käyttäisin tätä "kusettajien" yleislausetta....
Vittuako sä tänne soittelet sunhan se romu on![]()
(...sillon kun sinä taputtelit lattialla paskaa, niin minä poljin fillarilla naisiin...)
Kiina ja Japani ovatten eri maita.(Staga @ Huhti. 18 2010,08:21) kirjoitti
Jos yhtään lohduttaa niin voin kyllä avattareeseen vaihtaa HD:n logon. Enämpi sellasella on tullut lähi-aikoina ajeltua![]()
"On vain kaksi ääretöntä asiaa: universumi ja ihmisten typeryys. Ja ensin mainitusta en ole aivan varma." Albert Einstein
Kun tässä nyt kumminkin on ajokelit käsillä niin kyllä vaan minäkin menisin kauppaan ja ostaisin ja vaihtaisin sen releen sekä lataisin vielä akun ennen starttia (jos pyörällä ei ole ajeltu vähään aikaan). Vääntö voi jatkua sitten sen jälkeen omalla painollaan - eihän ole sanotttu että se vika kumminkaan on siinä releessä. Sehän voi olla myös ainakin starttimoottorissa, generaattorissa, akussa tai virtalukossa.
Joka tapauksessa myyjän olisi pitänyt asia korjata kohtuullisessa ajassa, joka ei yleensä ole kuin viikkoja, tämä lienee kuluttajasuojan sisältö. Myyjälle voisi ilmoittaa että aikoo vaatia releen hinnan ja työkorvaukset jos ei ala varaosaa tai korjausta kuulua. Silloin ainakin on virallisesti toimittu oikein vaikka ei tässä vissiin ole kyse kuin kympeistä korkeintaan.
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Ja jos mulle sanottaisiin noin puhelimessa, tulisin kyllä käymään ja katsottaisiin kuka sen mun romun korjaa *(Fum28 @ Huhti. 18 2010,10:36) kirjoitti
Tosiasiahan on se, että vikaa ei ole diagnosoitu... Ainoastaan heitelty ilmaan veikkaus mistä se vika johtuu, voi olla et se kympin osan vaihto ei riitä. Ehjänä jos on myyty niin ehjä sen pitää olla, se on liikkeen vastuu.
paskapuhetta mutta otan sen silti...