Auttakaa miestä mäessä.
Vuoden päivät oon kahlannut tuon slipon-bolton-fullsystem viidakon läpi ja edelleen janoan tietoa jota en vain ole löytänyt tai en osannut etsiä.
1. Mitä muuta tuo alumiininen kartio tuossa mun pyörässä tekee kuin vaimentaa pakoääniä ja kerää naarmuja? Eikö pakokäyrästö itsessään aikaansaa kaikki tarvittavat vastapaineet(?) pakokaasuille? Eihän änkkäri siihen enää osallistu?
2. Mitä käytännössä tapahtuisi jos kuvitteellisesti ruuvaisin tuon pöntön omasta pyörästäni irti ja lähtisin ajelemaan? Pitäisi hirveetä ääntä mutta vaikuttaisiko varsinaisesti ajoon, moottorin toimintaan, yms?
3. Pointti mitä tässä haen on se että K1-K2 kikottimiin tarjolla olevat pöntöt on niin p*rkeleen rumia kapistuksia että niistä en ole kiinnostunut. Uudempiin malleihin ja toisiin merkkeihin olis melko näyttäviäkin pönttöjä saatavilla, mutta mites niiden toiminta? Okei sovituksen kanssa tulee varmaan ongelmia: putki ei istu suoraan änkkäriin ja kannake on väärässä paikassa, mutta jos noiden kanssa voi elää niin voisiko noin teoriassa se pönttö toimia?
Opin tieltä kiittäen: Ville
PS: pyörä löytyy siqusta jos sitä joku kaipailee
Litranen sisävessa
Pääasia on että vaimennin ei ahdista mistään kohdin.
Sisähalkaisija vähintään sama kuin yhdysputkessa eikä kynnyksiä matkan varrella.
Ja että näyttää hyvältä!
Eli ei ole mitään merkitystä onko ko. vaimennin "tehty" just esim. K2:seen. Muut asiat ovat merkitsevämpiä.
Esim. tällä hetkellä mulla on Gikseriin "tarkoitettu" putki Kympissä. Vähän sovittelemista mutta se on osa harrastusta.
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Ja vaikka vaimentimen sisähalkaisija ei olisikaan ihan justiinsa, niin tuskin ahdistaa enää, sillä vaimentimen kohdalla kaasu on jäähtynyt jo todella paljon ja ei enää tarvitse niin paljon tilaa kuin putkiston toisessa päässä. Toisaalta eihän tuonne varmaan kovin hirveitä portaita kannata jättää
Prot/oikeasti tietävät vastatkoon, mutta eihän se ilmeisesti ihan niin tarkkaa ole näissä nelimuksissa rivikoneissa minkään "vastapaineiden" kanssa. Eikös ne tärkeimmät jutut tapahdu tyyliin kollektorille asti ja sen jälkeen ei enää ole ihan niin justiinsa?
Jos olen oikein käsittänyt, niin putki oikein mitoitettuna/suunniteltuna edellä menevä pulssi vetää takana tulevaa. Avustaa ja nopeuttaa siis palotilojen tyhjentymisessä kun pakovenat alkavat aukeamaan -> mäntä pukkaa kaasut ulos ja edellinen pakopulssi samalla avustaa uuden imemisessä putken puolelle?
- P
Muuten oikein mutta se alipainepulssi ajoittuu siihen kun pakoventtiilit sulkeutuvat, resonoivassa pakosarjassa on silloin melkein baari alipainetta ja ko. alipaine vetää palotilasta pakokaasun pois ja auki olevan imuventtiilin kautta tuoretta seosta tilalle, ja saa samalla imupuolen virtauksen aikaiseksi jolloin palotilaan ei missään vaiheessa synny kovin merkittävää alipainetta imutahdin aikana.(Perkele @ Huhti. 16 2010,13:56) kirjoitti
Ja alkuperäiseen kysymykseen, mitään estettä käyttää haluamaansa pönttöä ei ole teknisesti....