On alkanut ABS valot vilkuttamaan. Onko arvioita mikä saattais olla yleisin vika? No, ainakaan ABS ei toimi.
Fillari on ollut seisonnassa viimeiset 2½ vuotta joten olisko siinä joku anturi heikossa hapessa? Ei viitsis ihan pienestä pajalle laittaa. Onko vinkkejä?
Vehje on v. 1998 85 tobaa mittarissa. ihan siisti härveli muutoin.
Olethan kuitenkin käynyt ajamassa ko. vehkeellä->meinaan vaan, että joissakin malleissa vilkutus lakkaa vasta siinä vaiheessa kun on saanut signaaleita renkaiden abs antureilta.
1) Valot vilkkuvat samaa tahtia ja lopettavat kun pyörällä on ajettu muutama metri - näin kuuluu ollakin. ABS-yksikkö testaa itsensä muutaman ensimmäisen ajometrin aikana JA aika ajoin / muutaman pysähdyksen välein ajonkin aikana liikkeelle lähdettäessä.
2) Valot vilkkuvat eri tahtia - VIRHETILANNE! Yleisin syy on heikko akku, joka startissa purkautuu niin paljon, että ABS tulkitsee tilanteen alijännitteeksi, eikä aktivoidu. Yleensä hoituu sammuttamalla pyörä ja käynnistämällä se uudelleen. ALIJÄNNITEVIKA ON AINOA ITSESTÄÄN KUITTAANTUVA VIKA.
3) Kaikki muut häiriötilanteet vaativat ABS-vikamuistin resetoinnin joko korjaamon tai netistä löytyvien ohjeiden voimin. Ennen vikamuistin tyhjennystä ei ABS ole toiminnassa tai tule toimintaan.
Jos pyörä on seisonut viimeiset pari vuotta, niin pistän omat rahani huonolle akulle TAI sille veikkaukselle, että hyvällä tuurilla vanha / pashainen jarruneste on jymäyttänyt hydroyksikön männät tai ainakin aiheuttanut mäntä-testin epäonnistumisen ja virhetilanteen. Todennäköinen korjaus on joko
a) vaihtaa jarruneste, resetoida vikamuisti ja antaa korjaamon ajaa "mäntä-ohjelma". hyvällä tuurilla ratkaisee ongelman
b) jos hydroyksikkö on kunnolla röhväänytynyt, vaatinee puhdistuksen, jota merkkikorjaamossa eivät edes suostu tekemään. Ohjeita tuohon löytyy tältä foorumilta. Kasipätkässä tuo hydro-yksikkö muistaakseni on tankin alla /
helpossa paikassa / helposti purettavissa irti.
Vikakoodien lukuohjeet löytyvät netistä ja tuossa LT-threadissakin on viittaus niihin. Kyse on ihan samasta ABS-järjestelmästä.
Itsellä samanlainen pyörä ja juuri samanlainen vika viime kesänä.
Startatessa startti syö akusta niin paljon virtaa, että abs-yksikkö toteaa, että liian alhainen jännite ja ABS:t pois päältä. Pyörä lähti hyvin käyntiin ja ainoa ongelma oli aina vaan ABS:in vilkkuminen. Laitoin uuden akun ja sen jälkeen ongelmaa ei ole esiintynyt. Vanha akku oli geeliakku ja nykyinen ihan normaali. Tervemenoa akkukauppaan.