Tulokset 1:stä 26:een 26:sta
  1. #1
    Ei sit aloitettu ajokautta tänää.
    Vaihdoin tuossa uudet öljyt ja muuta pientä keväthuoltoa. Noh pyörä tulille ja kyllähän se käyntiin lähti mutta ihmettelin siinä 3 minsan jälkeen kun ei millään käy tyhjäkäynnillä vaan sammuu heti kaasua hellittäessä ja savutuskin oli aika voimakasta. Tajusin sitten katsoa pyörän alle ja siellähän oli oikein lätäkkö vasta vaihettuja öljyjä *

    Sammutin koneen mutta yritin paikallistaa vuotoa vielä käynnistämällä uudestaan vähäksi aikaa niin jostain sieltä öljynsuodattimen yläpuolelta tulee (Ei kuitenkaan itse suodattimesta). Katteet edessä niin ei näe tarkemmin. Tarkistin vielä öljyt niin max rajan yli ne näytti olevan. Valutin vähän pois ja nyt on siin min max välissä.
    Pakko oli kokeilla viel startata jos vuoto olisi loppunut mutta eipä lähe koko pyörä enää käyntiin *

    Eli itse kysymys kuuluu: Mitä tapahtui? Menikö moottori särki? Menikö jokin tiiviste? Voiko ylim. öljy vuotaa jotain luonnollista reittiä maahan? Ainakin savutus viittaisi että öljyä oli liikaa? Miksi pyörä ei lähtenyt käyntiin viimeisellä yrittämällä?

    Pyöränä Yamaha yzf-r6 vm -99

    Kiitoksia etukäteen!
  2. #2
    liikaa öljyä -> kova paine -> tiivisteet rikki -> öljyä tulpille -> savuttaa -> rikkoo/karstottaa tulpat?? menisköhän näin toivottavasti vika selviää.
    cbr600f2
  3. #3
    Ettei vaan olis bensaa öljyn seassa? Neulaventtiilit jos vuotaa voi valuttaa...

    Toki se on totta että heikoimman tiivisteen voi puklauttaa jos liikaa täyttöä ja paineet nousee.
  4. #4
    Lainaa (vwg4 @ Huhti. 13 2010,22:24) kirjoitti
    Ettei vaan olis bensaa öljyn seassa? Neulaventtiilit jos vuotaa voi valuttaa...

    Toki se on totta että heikoimman tiivisteen voi puklauttaa jos liikaa täyttöä ja paineet nousee.
    tämä tuli myös mieleen, tai kannentiiviste?

    minkä väristä savua, miltä näyttää tulpat? miltä näyttää öljy? vaahtoa öljyn seassa?

    mielestäni liika öljy ei kyllä vaikuta öljyn paineeseen kuin korkeintaa sitä kautta, että kampiakseli vatkaa öljyn vaahdoksi ja paineet putoaa ja aiheuttaa mahd. laakerivaurioita. saman vatkauksen aiheuttamat paineiskut voi sitten pullauttaa öljyä stefojen läpi?

    tuossa jotain perusjuttuja jos lontoo taipuu: http://www.machinerylubrication.com/...k-oil-analysis



    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  5. #5
    Kaukonäkemisen taito on vähän heikko, mutta pari juttua kannattaa varmaan selvittää eli miksi koneessa oli liikaa öljyä, mittavirhe? Ja yleensä koneet huohottavat ylimääräiset öljyt jonnekin, missä kohtaa pyörässäsi on huohotin? Ilmanputsarikotelo on aika yleinen "keruuastia" ja kun sinne menee tarpeeksi öljyä, alkaa kone savuttaa ja voihan se käyntikin olla aika heikkoa... Jos konetta pidetään "väkisin" käynnissä, niin tuloksena on öljystä märät/karstaiset tulpat.

    Itse purkaisin katteet ja katsoisin mistä se öljy tulee ja tarkastaisin tulppien kunnon.



  6. #6
    Kolisiko?
    1290SAR, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
  7. #7
    Toki jos on sylkenyt reilusti ölppää putsarikoteloon niin jostakin vedenpoistoputkestahan se on voinut valutella ylimääräisiä pois.
    Z750 --> ZX-9R --> ZX-6R
  8. #8
    Lainaa (Oka @ Huhti. 14 2010,12:56) kirjoitti
    Toki jos on sylkenyt reilusti ölppää putsarikoteloon niin jostakin vedenpoistoputkestahan se on voinut valutella ylimääräisiä pois.
    Ja mahdollisesti samalla kyllästänyt ilmanputsarin öljyllä?

    Hyvin öljytty paperinen ilmanputsari ei liene läpaise ilmaa kovinkaan hyvin?
  9. #9
    Käytitkö koneen lämpimäksi ennen kuin laskit vanhat öljyt pois?

    Oisko öljynsuodattimen tiiviste pullahtanu ulos, ja öljyt tulee sieltä? Ota katteet pois niin pääset paikallistamaan tuon vuotokohdan.

    Savu voi johtua pakosarjoille valuneesta öljystä. Kylmä kone savuttaa muutenkin, erityisesti kylmällä ilmalla.

    Jos pyörä oli vain 3 minuuttia käynnissä, niin tulpat ei vielä päässyt lämpenemään tarpeeksi => kastuu, ja siitä syystä se ei lähde käyntiin helposti uudestaan. Oliko eka kerta tälle keväälle kun käynnistit pyörän?
  10. #10
    Onkos siinä pärrässä nyt huohottimessa kumiletku ja tulppa? Sieltähän se ylimääräinen öljy saattaa tulla pihalle ja manuaaleissa saatetaan kertoa miten tuosta letkusta lirutellaan aineet pihalle, esim. pesun tai huollon yhteydessä.
    Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
  11. #11
    Jäikö vanhan öljynsuodattimen tiiviste kiinni lohkoon? Uusi ja vanha tiiviste päällekkäin --> vuotaa takuuvarmasti ja jos pakokäyrät on suodattimen alapuolella, käryää komeasti. Kotiloon öljyjä vaihtasessa kävi kerran näin. Käyntihäiriöstä en sitten tiedä.
    "Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"

    - Ismo Alanko

    K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
  12. #12
    Lainaa kirjoitti
    minkä väristä savua, miltä näyttää tulpat? miltä näyttää öljy? vaahtoa öljyn seassa?
    Savu oli aika vaaleaa. Muihin en osaa vastata ennen lisätutkimuksia.
    Lainaa kirjoitti
    miksi koneessa oli liikaa öljyä, mittavirhe? Ja yleensä koneet huohottavat ylimääräiset öljyt jonnekin, missä kohtaa pyörässäsi on huohotin?
    Oma moka kun meni liikaa öljyä. En kyllä tiedä missä huohotin sijaitsee. Täytyy tutkia tuotakin.
    Lainaa kirjoitti
    Kolisiko?
    Enpä tuollaista huomannut ainakaan.
    Lainaa kirjoitti
    Käytitkö koneen lämpimäksi ennen kuin laskit vanhat öljyt pois?
    En.
    Lainaa kirjoitti
    Oliko eka kerta tälle keväälle kun käynnistit pyörän?
    Kyllä vain.
    Lainaa kirjoitti
    Onkos siinä pärrässä nyt huohottimessa kumiletku ja tulppa? Sieltähän se ylimääräinen öljy saattaa tulla pihalle ja manuaaleissa saatetaan kertoa miten tuosta letkusta lirutellaan aineet pihalle, esim. pesun tai huollon yhteydessä.
    Ei tietoa kumiletkuista tai tulpista. Tutkitaan asiaa.
    Lainaa kirjoitti
    Jäikö vanhan öljynsuodattimen tiiviste kiinni lohkoon?
    Ei jäänyt. Vuoto sijaitsee jossain ylempänä kuin suodatin.

    Täytyy nyt tänää katsella tarkemmin ja purkaa katteita pois niin ollaan jo varmasti viisaampia *



  13. #13
    Lainaa (Joukainen @ Huhti. 14 2010,16:14) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    miksi koneessa oli liikaa öljyä, mittavirhe? Ja yleensä koneet huohottavat ylimääräiset öljyt jonnekin, missä kohtaa pyörässäsi on huohotin?
    Oma moka kun meni liikaa öljyä. En kyllä tiedä missä huohotin sijaitsee. Täytyy tutkia tuotakin.
    Serviiziomanuaalin mukaan huohottaa ilmanputsarikoteloon:
    http://www.scribd.com/doc/18767850/yzf-r6-99

    Tosin siinä näyttäisi olevan öljynerotin välissä että enpä tiedä sitten... Mutta kurkkaa sinne ilmanputsarikoteloon, ellei syy tule vastaan jo aiemmin.
  14. #14
    Yksi paikka on venttiilinkopan ja kannen välissä olevat tulppa-syvennysten tiivisterenkaat. Jos tuolta alkaa falskaamaan, niin puskee venakopan puolelta öljyä tulppien koloihin ja tuolta koloista on yleensä vedenpoistoreiät ulospäin (hieman pakosarjan yläpuolella yleensä).. jossain tapauksissa, kun on tehty esim. venttiilinsäätöhommia, niin onkin operaation jälkeen valutellut öljyä tuolta poistoaukoista kun joku tiivisteistä asettunut huonosti tai tullut vain kumi tiensä päähän. Säikäyttänyt että kansi vuotaa yms. mutta vika ollutkin tuolla.

    - P
  15. #15
    Lainaa (Joukainen @ Huhti. 13 2010,21:58) kirjoitti
    Tarkistin vielä öljyt niin max rajan yli ne näytti olevan. Valutin vähän pois ja nyt on siin min max välissä.
    No eipä tuo kovin dramaattiselta kuulosta, jos "vähän" vain oli liikaa. Osaatko sanoa, oliko se desi tai pari vai useamman litran. Jokunen desi ei pitäisi suuria haitata.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  16. #16
    Onko pyörä ollu ulkona pakkasessa?
    'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
    -Dunning-Kruger effect-

    ZX12R
  17. #17
    Pyörä toimii taas!

    Ilmeisesti ongelma lopulta oli vain liikaa öljyä=>tulpat märäksi kuten täällä eräät veikkailikin. Eli purin katteita nähdäkseni mistä öljy tuli ulos niin ainut paikka missä oli likaista/öljyistä oli eturattaan alapuolella. Eli ilmeisesti sieltä päässyt vuotamaan (liian suuren öljynpaineen takia? *) Kaikki muut paikat oli niin puhdasta että ei ole voinut muualta tulla.

    Kokeilin käynnistellä ja lähti laakista käyntiin ja samantien myös tyhjäkäynti pysyi hyvänä. Pikkaisen savutteli ja yski kaasua antaessa, mutta parin kilsan lenkin jälkeen toimi ilman mitään ongelmia.

    Ei muuta kun *



  18. #18
    Lainaa (B12 @ Huhti. 14 2010,19:44) kirjoitti
    Lainaa (Joukainen @ Huhti. 13 2010,21:58) kirjoitti
    Tarkistin vielä öljyt niin max rajan yli ne näytti olevan. Valutin vähän pois ja nyt on siin min max välissä.
    No eipä tuo kovin dramaattiselta kuulosta, jos "vähän" vain oli liikaa. Osaatko sanoa, oliko se desi tai pari vai useamman litran. Jokunen desi ei pitäisi suuria haitata.
    Kyllä tuota varmaan ainakin *puoli litraa oli *

    Lainaa kirjoitti
    Onko pyörä ollu ulkona pakkasessa?
    Ulkona oli joo



  19. #19
    Lainaa (Joukainen @ Huhti. 16 2010,14:35) kirjoitti
    Pyörä toimii taas!

    Ilmeisesti ongelma lopulta oli vain liikaa öljyä=>tulpat märäksi kuten täällä eräät veikkailikin. Eli purin katteita nähdäkseni mistä öljy tuli ulos niin ainut paikka missä oli likaista/öljyistä oli eturattaan alapuolella. Eli ilmeisesti sieltä päässyt vuotamaan (liian suuren öljynpaineen takia? *) Kaikki muut paikat oli niin puhdasta että ei ole voinut muualta tulla.

    Kokeilin käynnistellä ja lähti laakista käyntiin ja samantien myös tyhjäkäynti pysyi hyvänä. Pikkaisen savutteli ja yski kaasua antaessa, mutta parin kilsan lenkin jälkeen toimi ilman mitään ongelmia.

    Ei muuta kun *
    Hmm. Ettei vaan ole pullauttanut eturattaan stefaa rikki/ulos? Kannattaa seurata, vuotaako se edelleen.
    "Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"

    - Ismo Alanko

    K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
  20. #20
    Lainaa (Joukainen @ Huhti. 16 2010,14:35) kirjoitti
    Eli ilmeisesti sieltä päässyt vuotamaan (liian suuren öljynpaineen takia? *)
    Öljyn määrä ei vaikuta öljynpaineeseen, paitsi jos öljy loppuu... eikä vaihdelaatikossa edes ole paineellista öljyä.
    "If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
  21. #21
    Lainaa (Joukainen @ Huhti. 16 2010,14:35) kirjoitti
    Eli purin katteita nähdäkseni mistä öljy tuli ulos niin ainut paikka missä oli likaista/öljyistä oli eturattaan alapuolella. Eli ilmeisesti sieltä päässyt vuotamaan (liian suuren öljynpaineen takia? *) Kaikki muut paikat oli niin puhdasta että ei ole voinut muualta tulla.
    Oliko siellä eturattaalla kirkasta öljyä vai likaista öljyä? Yleensä noilta tienoilta löytyy ketjurasvaa...

    Vähän ihmetyttää jollei mitään muuta vuotokohtaa löytynyt, mutta enpä tunne jammun sielunelämää joten kaipa kaikki on mahdollista.



  22. #22
    Lainaa kirjoitti
    Oliko siellä eturattaalla kirkasta öljyä vai likaista öljyä? Yleensä noilta tienoilta löytyy ketjurasvaa...

    Vähän ihmetyttää jollei mitään muuta vuotokohtaa löytynyt, mutta enpä tunne jammun sielunelämää joten kaipa kaikki on mahdollista.
    Paha sanoa kun paikka oli niin likainen muutenkin. Kaavin sieltä meisselillä sellaista öljy/rasva/tiesmitä mömmöä aika kasan. Joka tapauksessa se sieltä alunperin tiputti ihan reilusti tavaraa ulos. Nyt uudestaan kokeiltua ja oikealla öljymäärällä niin ei vuotanut tippaakaan
  23. #23
    Lainaa kirjoitti
    Paha sanoa kun paikka oli niin likainen muutenkin. Kaavin sieltä meisselillä sellaista öljy/rasva/tiesmitä mömmöä aika kasan. Joka tapauksessa se sieltä alunperin tiputti ihan reilusti tavaraa ulos. Nyt uudestaan kokeiltua ja oikealla öljymäärällä niin ei vuotanut tippaakaan *
    Pääasia että vuoto loppui, kannattaa vielä seurata ettei tiputtele mistään * Laita ajon jälkeen sanomalehteä alle ja tarkasta seuraavana aamuna onko merkannut. Nyt tietty voi vielä pari päivää tiputella jostain niitä vuotaneita jos sitä oli paljonkin liikaa.

    Ilmanputsarin tarkastus ei välttämättä olisi huono idea jos tulee asiaa sille suunnalle...
  24. #24
    mikä se öljyn pinta nyt on?

    pyörikö se kone kun ei lähtenyt käyntiin? jos ei pyörinyt, niin öljyä oli männänpäällä niin paljon ettei pyöri.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  25. #25
    Lainaa (jaket @ Huhti. 16 2010,20:54) kirjoitti
    mikä se öljyn pinta nyt on?

    pyörikö se kone kun ei lähtenyt käyntiin? jos ei pyörinyt, niin öljyä oli männänpäällä niin paljon ettei pyöri.
    Sillon kyllä yleensä hajoaa jotain niin että sen huomaa ilman erillistä arvuuttelua eikä tarvi pelätä että kone kävisi normaalisti starttauksen jälkeen...
  26.  
  27. #26
    Lainaa (jaket @ Huhti. 16 2010,20:54) kirjoitti
    mikä se öljyn pinta nyt on?

    pyörikö se kone kun ei lähtenyt käyntiin? jos ei pyörinyt, niin öljyä oli männänpäällä niin paljon ettei pyöri.
    Nyt öljyt oikein siinä max rajan tuntumassa. Kone pyöri hyvin mutta ei vain lähtenyt käyntiin, ei edes lupaillut yhtään.