Sain viimeinkin skannattua ohjeet: Kytkinkuvia.
Minulla tulee alimmaiseksi teräslevy, kun pohjalta ei löydy Titaania tai muuta kovaa.
Luistokytkimenätoiminnan kannalta oleellisin on tosiaan välys painelevyn ja coren välillä.
S 620 FF, 999S
Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
Tuli yhtäkkiä mieleen; onhan jouset oikean pituiset?![]()
![]()
Niin kauan kun ihmiset ajavat autoilla puhelin korvalla,
minä ajan Termignonit kiinni pyörässä.
Mikäs kykä sledgehammerilla nyt on?(vtwin @ Loka. 05 2010,20:29) kirjoitti
Mä sain edelliset teräslevyt loppumaan ja laitoin kesällä 1198 vakiolevyt. Pelasi oikein hyvin ja hiljeni pirusti verrattuna metallilevyihin.
En itseasiassa putsannut kertaakaan koko kesänä (2000 ratakilsaa ja 50km katua) ja moitetta toiminnassa ei ollut. Poislukien että loppukaudesta kyyti kasvoi tasolle jossa olisin kaivannut tiukempaa vastusta, luistoa liikaakin. Sitä ei saanut sladiin millään ja yritykset kääntää takajarrulla oli aivan toivottomia. Vanha koira ei sitä temppua enää opi.
Nyt kun luin tän threadin, sytty pikku lamppu, jonka käänteistä versiota sledgehammer voi omalla vastuullaan harkita. Mulla on paksu, ehkä liki 3mm, prikka hämähäkkijousen alla. Mitäpä jos hankkisin *3kpl millin jousia ja siirtäisin hämähäkkiä tiukemmalle. Milli varmaan vaikuttas jo paljon.
Eli, jos painelevyn ja keskikruunun välissä on tilaa, voisit kokeilla millin prikkaa sinne hämärijousen alle. Mikäli tilaa on, näin päin vahinkoa tuskin saa aikaan. Noin päin kuin itse ajattelin, liika liike voi kuolettaa ko hämärijousta, eiks ni?
Toisaalta Ducatin piti päästä ratarääkistä jo eläkkeelle, joten saattaa jäädä noin kun on omalla kohdalla. 50km vuosittaiseen katuajoon toimii hienosti.
EDIT: pari kirjotusvirhettä ja lisäkommentti. Se kytkimen potkasu tulee toisten kytkimien mukana. Nykyinen DP ei juurkaan tee, mutta esim STM CBR1000RR:ssä nyki kovasti.
No sitä hämähäkkijousen nostoa olen itsekin ajatellut. *Mulla on Ducati Corsen 6-jousinen kytkin mallia 2010. *Levyinä tosiaan surflexit. *Jousien pituus pitäisi olla kohdallaan. *Jos kasaan paketin oikein paksuilla välilevyillä, jouset pohjaavat, mutta tuolla edellä mainitulla paksuudella kaikki toimii teoriassa normaalisti. *On muuten hassu juttu, että kylmänä se ei potki kahvaan. *Enpä oo kyllä jaksanut tolla rakkineella juuri ajaakkaan enää. *Jos sitten ens keväänä... *Voi olla että v*tutuksen yltyessä ostan vielä STM:n... *Ostakaa vaan niitä ebayn tarjouksessa olevia DP luistokytkimiä, niin mun ei tartte yksin kuolla hermojen menettämiseen. *
Mä aattelin, että AP on markkinamiehiä ja yrittää myydä väkisin STM:ää mulle. *Taas olis tarvinnu kuunnella eikä härkäpäisesti hakata päätään seinään. *Mitä noita ulkomaiden foorueita on tullut lueskeltua, niin ei tuo täysin ongelmaton oo kovin monella ollut...
MB C220 CDI
Ducati SS1000
KTM Superduke
Kyllä siinä nyt on jotain muuta vikaa kuin kytkimen rakenne, jos se antaa käsille vaihdettaessa. Onko siellä väljää jossain?
STM on varmasti parempi kuin DP, mutta sen suurin etu on, että se on säädettävä (luiston vapauttavia jousia on hyvin saatavilla), ja 48-hampainen rakenne vähentää haukkailua kuluneella kellolla. Peruskäytössä, ja myös aika kovassa ratakäytössä kunnossa oleva DP-kytkin toimii mainiosti. Luiston täytyisi olla säädettävä, sillä ainakin 1098R:ssä moottorijarrua on aivan liikaa. Mutta se ei ole kytkimen rakenteellinen ongelma.
Edit: Voiko siellä välityshydrauliikassa olla jälleen ilmaa? Jos kytkin ei aukea aivan täysin, kun kone lämpenee ja ilma järjestelmässä laajenee? Onko siinä vakiosylinteri vai jälkiasennettu kevyempi (lue lyhytliikkeisempi) sylinteri?
- JAM Racing Team -
Mä voin ostaa sen DP:n käytettynä, jos haluat hukata sen murheenkryynin. Kunhan sovitaan siitä sopuhinta.(Sledgehammer @ Loka. 05 2010,23:04) kirjoitti
/Jyri
Vakio sylinteri on paikoillaan. Kahva on heti alusta lähtien jäykkä ja painelevyt nousee kyllä ihan kunnolla. En usko että on ilmaa. Laitoin nesteet alakautta järjestelmään ja ilmasin kahvan banjosta. Noin se on ainakin tavallisella kytkimellä toiminut hyvin.kirjoitti
MB C220 CDI
Ducati SS1000
KTM Superduke
Tekisi mieli väittää että jotain on väärin kasattuna tuossa sun kykässä. Rakenne on mekaanisesti niin simppeli, että pakkohan sen on toimia. Oikeilla levypaksuuksilla, sopivalla hämähäkkijousella jne.(Sledgehammer @ Loka. 06 2010,14:28) kirjoitti
Ainoa syy miksi ei luistaisi, on mielestäni levypakan väärä paksuus tai jos painelevy olisi sellainen että keskikruunu ei auetessaan liiku tarpeeksi nostaakseen sitä. Tähän voi vaikuttaa jo mainitun pakan paksuuden lisäksi hämähäkkijousi tai yksinkertaisimmillaan väärän mallinen painelevy. Luultavasti kaikissa painelevyissä on ura keskikruunulle, jäin miettimään että voikohan tämä ura olla eri syvyinen = keskikruunun liike ei riitä avaamaan.
Ikinä en ole mittaillut eri mallisia painelevyjä, ulkoisesti niitä on kuitenkin kovinkin erilaisia. Sähän voisit mitata ilman hämähäkkijousta arvioidun keskikruunun liikkeen, laittaa levyt ja mitata kruunun ulkonema + liike ja verrata painelevyn urasyvyyteen?
DP kykiä on monen eri valmistajan, kuten taisin jo aiemmin mainita. Tuo oma Buccin tekele (DP-leimoilla) toimii moitteetta.
Hain lähinnä syytä siihen, miksi antaa kytkin täräyttää käsille vaihdettaessa. Tuntuu, että pakka ei aukea täysin, tai joku levy kanittaa. Hydrauliikka ei tietenkään vaikuta luistoon.
- JAM Racing Team -
Tuntuu tyhmältä kysyä asioita, jotka ovat tod. näk. kunnossa.
Eihän levyt "kanita" koriin ? Eli sieltä löytyy riittävä välys. Minustakin tuo kuulostaa siltä että joku/jotkin levyt ei liiku vapaasti. Niinkuin 998sFE totesi, rakenne ja tekniikka on melko yksinkertainen.
S 620 FF, 999S
Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
Tosiaan, kummin päin välilevyt ovat pakassa? Niissä tuntuu selvästi pyöristynyt puoli ja jäysteinen, terävämpi puoli. Välilevyt voivat tosiaan kanittaa rumpuun kiinni.(IlDuce @ Loka. 07 2010,19:48) kirjoitti
Oletko kokeillut asentaa välilevyt niin, että pyöristynyt reuna osoittaa koneesta ulospäin?
Tällöin pakka ainakin periaatteessa aukeaa paremmin. Itse olen asentanut ne aina päinvastoin, jotta kykä pitäisi paremmin.
Janne
www.urheilukuvat.net
Kerroin ostavani mielelläni käytetyn kytkimesi, koska se on niin yksinkertainen mekaaninen kampe, että siinä ei vain voi olla mitään kovin ihmeellistä vikaa. Tutkit vain tarkkaan sitä, kyllä se ongelma sieltä löytyy.(Sledgehammer @ Loka. 06 2010,14:28) kirjoitti
Näin täytyy varmaan tehdä. En kyllä ymmärrä mikä siellä mättää. Levyt ja välilevyt luiskahti ihan helposti paikoilleen, enkä ainakaan huomannut mitään kanittamista. Se jopa kalkattaa jo vähän, eli kyllä siellä välystä pitäisi olla sen verran, ettei hirtä kiinni. Kai se täytyy vielä vaan avata ja koittaa korottaa sitä pakkaa vaikka millin verran. Välilevyissä taisi olla jäysteinen puoli alaspäin.
MB C220 CDI
Ducati SS1000
KTM Superduke
Kytkimenkin kestävyyttä varmasti parantaisi se, jos jaksaisi pyöristää sen jäysteisen reunankin. Ei lastuaisi ja tarraisi alumiiniin niin kiinni.
Janne
www.urheilukuvat.net