Tollasen pikasen räjäytyksen tein mikuneille, 4 kaasarin tk-suuttimessa oli selvästi jotain skeidaa. Kohokammioden pohjalla jotain mustaa hieman.
Taitaa tosin mennä kokeilut huomiseen...
GSX600F -93
Pakko se oli käydä kokeilees
Sehän tuntuisi toimivan, seosruuvit käänsin samalla 2 kiekkaa auki.
Olisiko yksi tukkoinen suutin voinut tehdä tuon?
GSX600F -93
Ei noi oikein kolmella tykkää tyhjää käydä.Mulla toi 1100F aikoinaan oli aivan kamala Hirvensalmelta Hesaan, kun oli pääsuutin syystä tai toisesta kiertynyt irti, kohokammion pohjalle yhdestä kaasarista. Tyhjäkäynti mitä sattui, sen seurauksena vaihteet meni päälle miten sattui, mutta kuitenkin kone olisi kiertänyt motarilla maailman tappiin.
Sinällään huono, jos heti puhdistuksen jälkeen on kohokammioissa mustaa, tullee tankista hanan sihdin läpi.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Uskoisin että on tullut jostain muualta kuin tankista se töhnä, mulla oli siinä jossain välissä kaikenlaisia jatkoletkuja, melkein niissä sit ollut jotain.
GSX600F -93
Pientä seilausta vielä tyhjäkäynnillä, eikä aina jaksa käydä sammumatta, pitää noi ruuvit vielä avata enempi, mulla on kumminkin k&n suodatin...
GSX600F -93
Oon vaihtamassa stefoja etupumppuihin ja öljyä pitäis käydä ostamassa. Mitkä öljyt on suositellut? Pyörä on Gsx600f -99. Kiitos![]()
GSX600F:ssä öljynpinta nousee itsestään, missä vika? Ensin nousi pari milliä satunnaisesti yön aikana ja nyt pinta nousi jo ajon aikana. Kone käy moitteetta. Olen jo kerran valuttanut koneesta pari desiä öljyä pois, kun öljyn pinta oli aivan tarkastussilmän ylälaidassa. Pinta laski ylärajan alle, josta sittemmin nousi ylärajaan missä se oli tänään kylmänä ja ajon jälkeen jälleen silmän ylälaidassa. Öljy haisee ehkä hivenen bensalle, mutta en osaa sanoa kuuluuko asiaan vai ei.
Bensahanaan on vaihdettu kalvo ja koeponnistettu, ei valuttanut täydellä tankilla yön aikana tippaakaan kun bensaletku oli johdettu astiaan.Kaasarit on käytetty auki ja neulaventtiilit on kuin uudet. Roskia ei ollut. Koeponnistin kaasarit bensahana PRI-asennossa, eikä vuoda ylivuotoletkuista eikä mistään muualtakaan, kaasarit ei ollut silloin paikoillaan.
Missä vika, alkaa ideat ja hermot loppumaan.
Alipainehanan kalvo on vaihdettu, eli ei se vuoda sinnekään. Alipaineletku tulee laitimmaiseen, pyörän päältä katsottuna oikeanpuolimmaiseen kaasariin.
Tänään oli gsx750f:n huoltopäivä ja työn alla olivat venttiilien välykset, ilmanputsari ja öljyt+suodatin. Homma meni muuten ihan ok mutta ilmanputsarikotelo tuotti vähän duunia kun ei meinannu mennä millään paikalleen, en olisi halunnut irroittaa tuota ollenkaan, mutta lähti tosi helposti irti ilmanputsari vaihtaessa, ei tainnut olla kuunnolla paikallaan. Loppujen lopuksi otin koko kaasaripatteriston irti pyörässä ja laitoin pöydällä kotelon kiinni ensin kaasareihin ja sitten koko paketin takaisin pyörään, omasta mielestäni pääsin tällä tavalla helpommalla. Sakkakupeissa oli ruostejauhoa jonka sain pois brakecleanerilla. Venttiileitä säätäessä huomasin että pyörässä taitaa olla joku viri syttypään roottori. Roottorissa luki factory suz-2 osaako joku kertoa mitä tuolla on eroa vaki roottoriin? Venttileiden välyksiä joutu pikkasen säätämään ja lähinnä välykset olivat liian pieniä, mutta nyt pitäis kaikki olla ok. Onhan toi aikomaoinen betonimylly ja käynti on kyllä sellaista rouskutusta, että heikompaa hirvittää. Kummin päin tässä koneessa mene noi välykset kasvaako ajaessa vai pieneneekö, tietäisi sitten säädellä sen mukaan toleranssien rajoissa?
Honda vfr750 vm.1996
Honda cb 450 Vm.1971
Ex.Kawasaki zx6r kilvetön
Ex.Yamaha R6 vm.2000
Ex.Suzuki gsx750f vm.1990
Ex.yamaha xj900 diversion vm.1997
Ex.Suzuki gsx750f vm.1989
Ex.kawa ltd 450 vm.1985
en ihan satavarmaksi sano , mutta muistaisin että pienenevät ...
Ja todellakin käy kun sepelimylly , mutta silti vahva ;)
Oma ex-äffä oli about 50 th ajettu ...
Suzuki GSX S 1000 F 2019
Ok. no sit meni oikein päin eli lähemmäs toleranssin yläarvoa säädin nuo. Sepelimylly tosiaan on mutta voimaa on omaan makuun riittävästi. Itsellä oli samanlainen vakio vm.89 aikanaan ja tässä nykyisessä yksilössä on kyllä työntöä huomattavasti enemmän. Pyörässä kiinni tuo ajoitusta nostava rottori (factory suz-2 syttypyörä), yuoshimuran 4-1 putki+vaimennin ja joku suutin sarja ilmeisesti. Ainakin neulat oli niin hyväkuntoiset että varmaan uusittu jossain vaiheessa ja pääsuuttimetkaan ei ole vakio kokoiset. Laitteella ajettu 111000km and still going strong, edellinen samanmoinen oli 135000km veivattu ja kone oli erittäin siistissä kunnossa kun avasin sen. Kaiken kaikkiaan aivan loistava pyörä ja bang for a buck on vähintäänkin kohillaan.
Honda vfr750 vm.1996
Honda cb 450 Vm.1971
Ex.Kawasaki zx6r kilvetön
Ex.Yamaha R6 vm.2000
Ex.Suzuki gsx750f vm.1990
Ex.yamaha xj900 diversion vm.1997
Ex.Suzuki gsx750f vm.1989
Ex.kawa ltd 450 vm.1985
Itse olen myös nuo ruuvisäätöiset säätänyt aina tuonne ylärajoille.
Saattaisi muuten olla myynnissä -89 äffä vink vink.
Kaikenlaista tuunattu ja kuittejakin hirveä pino kertynyt 10 vuoden omistuksen aikana. Viimeiset 5vuotta on lähinnä ollut appiukon tallissa lepäilemässä ja kilometrejä ko. aikana tullut naurettavan vähän ehkä 5000. Mittarissa kuitenkin lähemmäs 150tkm mutta on vaihdettu nokat, nokkaketju ja kiristin. Takapyörältäkin antaa lapun mukaan 106hp
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Vahvasti viittaa Factory-merkkiseen "virityssyttypyörään", joka aikaistaa sytytystä muutaman asteen kautta alueen. Yleensä Suzukeissa vähän terävöittää kaasuvastetta ja ehkä alentaa kulutusta himpun. Tuossa roottorissa ei ole muuta eksoottista kuin että kiilaura on eri paikassa kuin alkuperäisessä. Helppo tehdä viilaamalla orkkispyörästäkin.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Jeps itsekin illalla googlettelin tuota ja samanlaiseen johtopäätökseen tulin eli aikaistaa sytkää. Ilmeisesti on saatavana erilaisia 2-5 astetta aikaistavia malleja. Just hain pyörän tallilta ja tuntui jotenkin smoothimmalta koko pyörän toiminta. Vaihteet toimi paremmin, käynti oli parempi ja ei tarvitse liikkeelle lähdössäkään olla niin tarkka kaasun kanssa, ennen remonttia tuppasi välillä sammumaan valoissa liikkeelle lähtiessä jos ei antanut tarpeeksi tuppea, voi toki olla korvien välissäkin toi juttu, mut kuitenkin hyvä homma![]()
Honda vfr750 vm.1996
Honda cb 450 Vm.1971
Ex.Kawasaki zx6r kilvetön
Ex.Yamaha R6 vm.2000
Ex.Suzuki gsx750f vm.1990
Ex.yamaha xj900 diversion vm.1997
Ex.Suzuki gsx750f vm.1989
Ex.kawa ltd 450 vm.1985
Kysästääs hieman suzzun latauspuolesta. Toissapäivänä olin lähdössä ajelemaan iltasella suzuki gsx750f vm 1990 ja tallilla pyörä ei menannut jaksaa pyörittää ja akku hyytyi kohtuu nopeasti. Boosterilla pistin käyntiin ja lähdin ajelemaan. Oletin että akku on tullut tiensä päähän ja kun uuden perusakun sai allrightista 24,50€ niin päätin investoida seuraavana päivänä. Vanha akku pois ja vertaus uuteen akkuun, match! tutkiskelin vanhaa akkua ja huomasin että kaikki kennot on "rutikuivia" vaikka ajokauden alussa juuri täytin kennot. Tänään mittasin sitten lautausjännitettä uudella akulla, joka oli ilman valoja n.6000rpm 14.6-14.8v eli se oli ok, mutta kun laitoin valot päälle ja sama homma n.6000rpm latausvirta olikin jo 15.23v ja tämä tuntuu vähän korkealta eli olisiko mahdollista, että liian kova latausvirta keittää vedet pois akusta ajan kanssa? Onko tolle asialle tehtävissä mitään?
Honda vfr750 vm.1996
Honda cb 450 Vm.1971
Ex.Kawasaki zx6r kilvetön
Ex.Yamaha R6 vm.2000
Ex.Suzuki gsx750f vm.1990
Ex.yamaha xj900 diversion vm.1997
Ex.Suzuki gsx750f vm.1989
Ex.kawa ltd 450 vm.1985
Minusta on hieman outoa, että jännitteensäädin vikaantuisi niin, että jännite nousee kuormitettaessa, koska silloin jännitteensäädin joutuu tekemään vähemmän töitä. Ongelma saattaisi liittyä huonoihin maadoituksiin ja hapettuneisiin liitoksiin. Eli sinuna tarkistaisin akun ja rungon välisen maajohdon kunnon ja puhdistaisin liitokset hapettumista. Samoin jännitteensäätimen ja pyörän rungon välinen kontakti on tärkeä olla puhdas ja tiukka. Laturilta jännitteensäätimeen tulevissa liittimissä tuskin on vikaa kun jännite nousee noin korkealle, mutta ei niidenkään kunnon tarkistuksesta haittaa ole.
Honda vfr750 vm.1996
Honda cb 450 Vm.1971
Ex.Kawasaki zx6r kilvetön
Ex.Yamaha R6 vm.2000
Ex.Suzuki gsx750f vm.1990
Ex.yamaha xj900 diversion vm.1997
Ex.Suzuki gsx750f vm.1989
Ex.kawa ltd 450 vm.1985
Ihan tiedoksi että tuossa äffässa on samankaltainen laturi kuin autoissa eli jännittettä säädetään hiilien ja liukurenkaiden kautta kulkevaa roottorin magnetointivirtaa säätämällä.
Jänitteensäätimen suunnasta lähtisin vikaa hakemaan.
Säkällä tuohon vois mennä joku saman ikäkauden japsiauton säädin, laturi oli muistaakseni (ainakin mun pelissä) Denso.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
^Hyvä tarkennus, tosin siitä huolimatta maadoitusten tarkastus on syytä tehdä silloin kun latausjännitteessä on häikkää. Erityisen tärkeää se on mikäli jännitesäätimelle tulee ulkoinen palaute akkujännitteestä, eikä laturin tuottoa mitata suoraan laturin sisäisellä kytkennällä. Tuollaisia löytyy ainakin joistakin eurooppalaisista autoista tässä viestiketjun käsittelemässä ikäluokassa.
Akun kuivuminen ajokauden aikana oli Suzukissa tuttua juttua myös minulle aikoinaan.
Latausjännite samaa luokkaa kuin mitä rodder mainitsi eli hieman yli 15 volttia! Syytä en keksinyt/löytänyt siihen.
Must be BMW K1200LT
Vielä en ole päässyt suzzun kimppuun ja tutkimaan asiaa. Jos ei tuohon korkeeseen latausjännitteeseen muuta ratkaisua keksi niin pitää sitten vaan lisäillä akkuvettä tasaisin väliajoin. Akun kennot kuivu. n.3500km ylärajasta kuivaksi.
Honda vfr750 vm.1996
Honda cb 450 Vm.1971
Ex.Kawasaki zx6r kilvetön
Ex.Yamaha R6 vm.2000
Ex.Suzuki gsx750f vm.1990
Ex.yamaha xj900 diversion vm.1997
Ex.Suzuki gsx750f vm.1989
Ex.kawa ltd 450 vm.1985
Tänään kävin tallilla tutkimassa suzzun lataus puolta ja putsailin kaikki piuhojen liitokset ja olihan siellä hapettumaa, mutta lataus pysyi edelleen korkealla eli ilman valoja 14.68v kierroksilla ja kun valot kytkee päälle niin 15.2v kierroksilla. En enää muuta keksi kun, että laturissa on tuo vika, mutta onko asialle tehtävissä mitään eli kannattaako mun alkaa irroittamaan laturia vai elää vaan asian kanssa ja lisäillä akkuvettä patteriin? Laturihan on tosiaan "automainen" niinkuin joku jo aikaisemmin mainitsi. Onko tietoa onko esim. tuota jännitteensäädintä mahdollisuus uusia tuohon laturiin? Auton laturiinhan tuo säädin ei maksa juurikaan mitään. Huomenna ois taas tarkoitus jatkaa remonttia eli laitanko pyörän kasaan vai irrotanko laturin ja vaihdan sen jännitteen säätimen, jos mahdollista siis?
Honda vfr750 vm.1996
Honda cb 450 Vm.1971
Ex.Kawasaki zx6r kilvetön
Ex.Yamaha R6 vm.2000
Ex.Suzuki gsx750f vm.1990
Ex.yamaha xj900 diversion vm.1997
Ex.Suzuki gsx750f vm.1989
Ex.kawa ltd 450 vm.1985
Tuossahan toi säädin on, osa numero 14. On vaan aika tyyris, pari sataa.
Mutta toi 15 voltin päälle nouseva lataus on kyllä liikaa, noi molemmat 1100:t mulla lataili juurikin tuohon 14.7 voltin pintaan.
Edit: Tietysti, jos tyhjällä akulla mittailet, niin voi olla enemmänkin. Latausjännite mitataan AINA täydellä (ja mielellään ehjällä) akulla.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Akku on kunnossa ja käytännössä uusi n.2vko vanha akku. Pitää tutkia josko ton laturin nappaisi irti huomenna ja ainakin putsaisi ja tutkisi sisuskalut siitä. Palaan asiaan taas kun tiedän enempi.
E:on kyllä hävyttämän hintainen käikäle tuo säädin.
E2:En ole yksin asian kanssa. Vastaavat oireet, harmi vaan että ei vian korjautumisesta mainita mitään. http://keskustelu.suomi24.fi/t/355354
Viimeksi muokannut: rodder; 10.07.2015 klo 23:38.
Honda vfr750 vm.1996
Honda cb 450 Vm.1971
Ex.Kawasaki zx6r kilvetön
Ex.Yamaha R6 vm.2000
Ex.Suzuki gsx750f vm.1990
Ex.yamaha xj900 diversion vm.1997
Ex.Suzuki gsx750f vm.1989
Ex.kawa ltd 450 vm.1985
Tämän http://www.electronicamotos.com.ar/t...eet_58750.html mukaan voi johtua myös tuon "haistelujohdon" kontakteista, eli kannattaa sähkökaaviosta katsoa mistä tulee ja tarkistaa liitokset.
Ja tosiaan, noi Electrexin laturiosat (joita toi Sulakin myy) ovat huomattavasti originaaleja halvempia.
Mulla on Sulan kanssa huonoja kokemuksia, lähinnä syvää hiljaisuutta sähköpostikyselyihin (tuo tosin on tyypillistä kaikille suomalaisille puulaakeille).
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Kiitos linkistä. Pitää tutkia tuo haistelujohtoa kunhan kerkeän. Nakkilan pyörästä ja moposta löysin 103€ tarvike jännitteensäätimen http://www.mpt.fi/index.php?ukey=pro...roductID=47029 (nippon denso?) on ilmeisesti tilauskamaa? On aika paljon eri näköinen ainakin omaan silmään kun orggis säädin. Olisin tänään soittanut ja kysynyt ton perään, mutta ovat kesä lauantait kiinniNyt voi viikonlopun ajan tutkia tuota laturia tarkemmin, jospa sen saisi toimimaan ilman tuota uutta säädintä ja saturaisen säästäisi.
Honda vfr750 vm.1996
Honda cb 450 Vm.1971
Ex.Kawasaki zx6r kilvetön
Ex.Yamaha R6 vm.2000
Ex.Suzuki gsx750f vm.1990
Ex.yamaha xj900 diversion vm.1997
Ex.Suzuki gsx750f vm.1989
Ex.kawa ltd 450 vm.1985
Mä en ohmeista ja muista enempää tiedä, mutta olisko mitään ideaa laittaa vaan toin normaalin hässäkän jälkeen joku toinen halpis jänitteensäädin. Ei varmaan koska vaihtovirta ja tasavirta, kolmepiuhaa, kakspiuhaa maa jne.
Mutta muistelin että munkin mopo olis ladannu yli 15 volttia kierroksilla, en ole ihan varma kun on mittauksesta aikaa, mutta mileikuva on että olis jääny ihmetyttämään. Samannäköinen laturisysteemi kun tuossa ylläolevassa kaaviuokuvassa. Toistaiseksi akku ihan ok.Sanoit lisäolleesi vettä, olisko ajatusta hankkia akku joka on huoltovapaa, eli korkkeja ei saa auki kun kerran on hapotettu. Mulla on ainakin jo tosi vanha akku ja vaikuttais toimivan moitteetta. Pikkasen on lepojännite jo alentunut mutta normaali vielä.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Juu, ei onnistu tuollaisessa. Eli "normaali" ulkopuolinen regu ottaa sisäänsä kolmella piuhalla vaihtovirtaa, tasasuuntaa sen ja tunkee ylimääräiset voltit kuorman kautta maihin.
Tässä "automallisessa", oikeassa laturissa ulos tulee suoraan tasavirtaa, eikä tuota ylimääräistä jännitettä suinkaan polteta maihin, vaan säädellään sitä tehot antavaa magneettikenttää (ei ole siis se halpa kestomagneettiviritys mitä nämä yleensä on). Ja toi säätö toimii sen "haistelupiuhan" kautta, jos se ei kontaktihäiriöiden takia saa akun jännitettä, vaan vähemmän, niin laturilta pyydetään lisää tehoa, ja tuloksena ylijännite.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Olisi näköjään pitänyt taivuttaa rautalankaa, kun juuri tätä tarkoitin jo tuossa 4.7. kirjoittamassani viestissä jossa puhuin laturin saamasta ulkoisesta palautteesta jännitesäädössä.
Tuossa ts18056:n linkissä mainitaan jotain juuri tuohon korvaavan säätimen erinäköisyyteen liittyen.