Tulokset 1:stä 8:een 8:sta
  1. #1
    Moro

    Laitoin, tai siis piti laittaa, bläkkäri käymään viime viikolla. Ei inaustakaan vain himmeät mittarivalot paloivat, eli akku siis tyhjä... ja se sitten söi miehen luontoa riisua kamppeet ja mennä takaisin sisälle odotteleen akun latautumista, eli seuraavaa päivää, jolloin tietysti pakkasta. Akku on viime kesänä ostettu ja pyörää käytin pitkään tyhjäkäynnillä pari viikkoa sitten, jolloin siis vielä akussa oli puhtia. Kaveri epäili jännitteen säätäjää, koska oli ollut samoja ongelmia, välillä sai virtaa ja välillä ei. Onko tämä bläkkärin tyyppivikoja? (jakopään ketjun kiristäjän ja ohjauslaakerin lisäksi?) Ja minkälainen homma vaihtaa? Jos olisin tyrkännyt auton akun laturiin, olisiko jotain hajonnut?.
  2. #2
    Tarkista se muistaakseni akun lähellä oleva liitin joka menee säätäjälle, sen liittimen kosketushäikkä on ollut aika yleinen vika, joka saattaa jopa polttaa laturin tai säätäjän , kun ei saa kunnolla kosketusta ja jännite vaihtelee.
  3. #3
    Lainaa (grand @ Huhti. 12 2010,18:05) kirjoitti
    Moro

    Laitoin, tai siis piti laittaa, bläkkäri käymään viime viikolla. Ei inaustakaan vain himmeät mittarivalot paloivat, eli akku siis tyhjä... ja se sitten söi miehen luontoa riisua kamppeet ja mennä takaisin sisälle odotteleen akun latautumista, eli seuraavaa päivää, jolloin tietysti pakkasta. Akku on viime kesänä ostettu ja pyörää käytin pitkään tyhjäkäynnillä pari viikkoa sitten, jolloin siis vielä akussa oli puhtia. Kaveri epäili jännitteen säätäjää, koska oli ollut samoja ongelmia, välillä sai virtaa ja välillä ei. Onko tämä bläkkärin tyyppivikoja? (jakopään ketjun kiristäjän ja ohjauslaakerin lisäksi?) Ja minkälainen homma vaihtaa? Jos olisin tyrkännyt auton akun laturiin, olisiko jotain hajonnut?.
    Onko kiinalainan Motonet akku?
  4. #4
    Veikkaanpa että staattori on kärähtänyt - ainakin jos ruiskubläkkäri kyseessä. Omasta '99:stäni meni kahdesti vajaan 90tkm matkalla.
    "I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx

    CFMOTO 800MT-X -25
  5. #5
    Kiitti vinkeistä, lisää kaivataan. Eli halpis akku ei ole kyseessä merkki on Champion. Tuo kontaktihäiriö on yksi mahdollisuus, kun vaan tietäisi mistä hakea. Sraattorikin kuulostaa uskottavalta, kyseessä on nimenomaan ruiskuvehjes vuodelta -99 ajettu 65tkm, mutta pieni kysymys, mikä ihmeen staattori ja missä?.
  6. #6
    Lainaa (grand @ Huhti. 14 2010,20:19) kirjoitti
    Kiitti vinkeistä, lisää kaivataan. Eli halpis akku ei ole kyseessä merkki on Champion. Tuo kontaktihäiriö on yksi mahdollisuus, kun vaan tietäisi mistä hakea. Sraattorikin kuulostaa uskottavalta, kyseessä on nimenomaan ruiskuvehjes vuodelta -99 ajettu 65tkm, mutta pieni kysymys, mikä ihmeen staattori ja missä?.
    Ensimmäisenä menet osioon talli josta valitset kiinteäksi aiheeksi merkatun moottoripyörän lataus. Tuosta topicista löytyy paljon hyödyllistä tietoa. Staattori=jännitteensäätäjä. Voisin veikata että liitin ennen staattoria on sulanut joka toivottavasti ei ole särkenyt laturia tai staattoria. Staattorin löydät seuraamalla koneen vasemmalta puolelta laturista lähtevää johtoa jonka varresta löytyy staattori. Kun olet korjannut liittimen(kannattaa juottaa kiinteiksi, vaikkei liitin olekaan rikki) niin kaiva netistä huolto manuska jossa neuvotaan kuinka laturin vaiheet saadaan mitattua, jos laturi ehjä niin pyörä käyntiin ja mittaamaan latausjännitettä, jos lataa liikaa tai liian vähän niin staattori on sökö. Btw suurin osa staattori vioista johtuu joko huonosta akusta tai huonokontaktisesta liittimestä, ja nämä viat ei katso merkkiä. Lopuksi sanon että bläkkäriä en ole ikinä tutkinut lähempää ja sen takia hankala sanoa tarkkoja paikkoja osille, mutta omassa firebladessa viime kesänä vastaavia ongelmia ja syypää oli huono kontakti.
  7. #7
    Staattori on osa laturia, sen 'päällä' pyörii roottori ja laturi siis tuottaa 65-70V vaihtovirtaa. Engl. stator (myös generator) ja rotor ja koko höskä on alternator tai generator. Täällä taitaa löytyä halvin staattori, orggisosa maksaa hunajaa. Lisäksi tarvitset laturinkopan tiivisteen, BW Vantaalta löytynee jopa hyllystä.

    Pura muovinen takakoppa pois jotta pääset käsiksi jännitteensäätimeen l. tasasuuntaajaan. Ota koneen vasemmalle puolelle menevän piuhan kolminapainen liitin irti ja mittaa moottorin käydessä yleismittarilla aina kaksi napaa yhdistäen kaikilla yhdistelmillä, että tuleeko tuo about 65V jännitettä kaikista. Jos tulee, staattori on ehjä, ellei, vaihdat tuon kuvan mötikän sinne koneen vasemman uloimman kopan alle. Vasen sivukate pitää irrottaa ja moottoriöljy laskea pois. (edit)

    Akulle taas pitäisi tulla n. 14,5V jännitettä jos tasasuuntaaja ja laturi ok. Jos on staattorin käämi kärynnyt, voi näyttää jotain mutta jännite jopa putoaa kierrosten noustessa jos laturi on sökö. Mutta aloita tällä että mitä sinne akulle tulee, se on helppoa mittailla.



    "I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx

    CFMOTO 800MT-X -25
  8.  
  9. #8
    jos usein starttailee, ja moottori käy vain tyhjäkäynnillä vaikka pitkiäkin aikoja (mutta pyörällä ei ajeta), niin silloin lataus ei välttämättä riitä pitämään akkua latingissa.

    Akun kytkeminen irti pyörän sähköjärjestelmästä talvisäilytyksen ajaksi + säännöllinen lataaminen ylläpitolaturilla on kumpikin suositeltavia toimenpiteitä.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä