Nyt kun tuo ajokausi pukkaa päälle. Pitäs ketjut saaha viimekesän rasvoista puhtaaks, minkälaisella aineella uskaltaapi liottaa?
Polttoöljy ja esim.hammasharja (käytöstä poistettu)Ei muuta kuin kovaa harjausta.
Petrolilla - paljolti samaa kamaa. Erikoislamppuöljy, moottoripetroli jne...(polip @ Huhti. 09 2010,17:51) kirjoitti
<p>2002-2014</p>
Ite tuli pestyy iha moottoriöljyllä ni tulee voitelu samalla ja putsaa hyvi ku harjaa näyttää perään
Kawasaki zx-10r
Ja taas +1!(polip @ Huhti. 09 2010,17:51) kirjoitti
![]()
ZZR 1400 -08
CBR XX 1100 -06
GSX 750F -03
ER-5 -97
+100tkm/120kmh
Moottoriöljyn todennut parhaaksi. Hyvin lähtee paska ja voitelut tulee kaupanpäälle![]()
Lamppuöljy citymarketista 3,95e/1L, ja vanha hammasharja.
Pistin just uudet ketjut mopoon ja niis oli ihan vitunmoinen määrä jotain ketjuvahaa. Eikä se lähteny edes delvacilla pois. *Mut lamppuöljy pelasti, eikä sitä menny ku desi-pari.
Lamppuöljyssä on myös se hyvä puoli että se ei haihdu/haise käytännössä ollenkaan. Erittäin käyttäjäystävällistä.
Pesun jälkeen ketjut toki uitettiin delvacissa. *![]()
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
+2(suzuki03 @ Huhti. 09 2010,18:31) kirjoitti
Mulla on ollut se käsitys että porukka koittaa mahdollisimman pitkään pitää uusissa ketjuissa juuri tuota uusien ketjujen "vahaa" koska se pysyy paremmin ketjuissa kuin mikään muu eikä lähde edes vesisateessa pois. *(scuuba @ Huhti. 09 2010,22:50) kirjoitti
![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Kieltämättä oli kyl ihan saatanan sitkeessä. 120 lenkkii/rullaa pesin yksitellen hammasharjalla. Kivaa oli.(cool´eri @ Huhti. 09 2010,23:10) kirjoitti
Vahan pesin pois sen takia ettei se sotke mopoo/ ja ketjusta huolehtii pro-oileri, joten vaha ois ihan turha.
Koska sit taas sen vahan pois hinkkaaminen moposta pois on viel potenssiin x vittumaisempaa.
Ja toisaalta, se orginaalivaha on edelleen siellä rullien ja o-renkaiden alla, eli siellä missä sitä tarvitaan. Se päällyspinnoilla ollut vaha oli ihan turhaa joka tapauksessa.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kerää vaan vauhdilla hiekkaa/pölyä/yms. paskaa.. vahat on ihan hanurista ketjujen kanssa imho. Niin tehtaan jäljiltä olevat, kuin itse lisätyt. Sitten onkin verrattavissa metallin hiomiseen kunnon hiomatahnalla, varsinkin kun partikkelit seassa on nyrkin kokoisia(cool´eri @ Huhti. 09 2010,23:10) kirjoitti
Eiköhän se oo siihen päälle läntätty, että pysyis jonkin aikaa lenkkien kumit hapertumatta ja säilyisivät mahd. hyvässä myyntikunnossa siellä varaston perukoilla mahd. pitkään. Ja samalla pysyisi ne kaikista tärkeimmät rasvat siellä sisäpuolella edes jonkin aikaa.. siellähän ne ketjujen tärkeimmät rasvat kuitenkin sijaitsevat.
Itse oon sillon tällön diisselin ja hammasharjan avulla sutaissut pahimmat paskat pois. Tämän jälkeen rätillä kunnolla kiisselit veks ja vaihteistoöljyä hieman pintaan, sopivan jäykkää eli ei ole ensimmäisen 10km jälkeen pitkin piennarta ja takavannetta. Joku joskus täällä kirjoitteli, että nafta pilaa juurikin noi tiivistekumit välistä. Mun omistamat ketjut ei ole vissiin lukenut tuota juttua täältä ja ovat kestäneet kiitettävästi.
- P
Motorex Chain Clean + Motorex Racing Chain Lube
Ei niitä jaksa mitää hangata, chain cleania vaan ja nästyykillä pasgat pois ja teflonirasvat piälle. Hammasharjoja olen silti kerännyt pakkiin toista kymmentä, kun ennen niitä tuli ehkä joskus harjattuakin(ei terveellistä tiivisterenkaille).
Pjää ne hammasharjat mitään niille renkaille tee *(Le Motard @ Huhti. 10 2010,03:27) kirjoitti
jos kiillekin ne kestää, niin totta mooses pikkunen kumirinksu.. tai sitten jos epäilee, niin pitää ostaa joku ultra-soft.. (Huom. pilkunviilaajille, tuossa yritti olla sarkasmia mukana).
Ruvetaanko Motard väitteleen näin yön pimeinä tunteina?
En mäkään yleensä jaksa harjata, kuhan jollain rätillä vähän sinnepäin sutaisee jne. Tekee vaan tarpeeksi usein, niin ei paljon harjailla tarvi.
Mutta muutaman kerran kesässä otan vähän tarkemmin sonnat sieltä poies ja jos ei metalliharjalla rappaa, niin tuskin ne tiivesterenkaat/gummit (oli sitten o, x, y tai vaikkapa ö - malliset) itseensä ottaa..
- P
Edit: edelleen ne vahat vaikka hiuksiin, jos edes sinne.. mä rupeen käyttään muotoiluvaahtoa ketjuihin. Ja päälle tietenkin jotain lakkaa.
Ehkei tullu ihan oikeaoppisesti tehtyä tätäkään, mutta bensalla irtos töhnät.
Löpöäkin koitin, mutta eihän sen vaikutusta ehtinyt odotella...
Spray-vahaa tuli purkki ostettua viimevuonna... ja pesussa sitten hangattua niitä kököjä pois...
Tänä kesänä ei ketjuja vahata - voidellaan vaan.
IL
FLHTCUI
Jos sitä riimua on pakko pestä niin moottorinpesuaine ja painepesuri, kyllä lähtee kököt. Ja heti pesun jälkeen kunnon voitelu.
Taivas saa odottaa
LPS1/TSL1 on erittäin oiva "pesuaine" ketjuille. Sitä ruiskuttelee ketjuihin ja rätillä pois, toimii!
KTM SMT 990 LE 2010
itse kyllä pitäisin painepesurin mahdollisimman kaukana ketjusta ja koko moottoripyörästä. Eikös tuo ole tehokkain tapa saada sinne o/x(yms) - renkaiden sisäpuolelle vettä/paskaa? Juuri sinne, mihin ei pitäs päästä mitään, mitä varten ne renkaatkin siinä välissä on, pitämässä voiteluaineet sisäpuolella.(BlackCat @ Huhti. 10 2010,10:16) kirjoitti
Paineistettu vesi kun on aika vekkuli ystävä menemään läpi mitä pienimmistä raoista ja jos rakoa ei ole, niin tekemään hetkellisesti sellaisen, jos materiaali antaa paineen edessä vähänkään periksi.
Ei siinä, voin olla väärässäkin, mutta jotenkin tuntuu vähän huonolta ajatukselta.
- P
Kyllä mulle on ihan ammattimiehen kertomana suositeltu painepesuria ja sopivaa liuotinta, kuivausta takapukin ja noin 150 km/h:n avulla ja sitten kunnon öljyäminen ja talliin lepäilemään.
Eihän se vesi sinne rullan sisään pääse, jos o-rengas on ehjä. Muuten pitäis kai varoa moottoritiellä sateella ajamistakin. Sopivaa painetta ja etäisyyttä tulee tietenkin käyttää.
Sovitaan näin, mutta eihän se ammattilainenkaan aina välttämättä oikeassa ole.. ja mikä tekee ammattilaisen, sekin on toinen asia.(JKu @ Huhti. 10 2010,12:02) kirjoitti
Mutta en rupea vääntämään. Niin monesta tuutista kuitenkin toitotettu, ettei painepesurilla loppupeleissä kannata pestä oikein mitään. Ei edes niitä terasseja (ilman lisälaitteita), mattoja yms. tuppaa pilaamaan nekin.
Mitä tulee sun vesisateella ajovertaukseen. Voisikohan olla hieman eroa paineessa, kun .orgin lukija, sanotaan vaikka herra X, ruiskuttaa sitten 10/20 sentin päästä ketjua max paineilla ja vieläpä jollain järeämmällä pesurilla versus. ajaminen vesisateessa? Aina kun ei muisteta välttämättä mainita sitä etäisyyttäkään ja sen vaikutusta paineeseen, kun ohjeita annetaan ja ohjeen lukijoitakin kun on moneen junaan (ja siis niitä pesurinkäyttäjiä), joten lähden oletuksesta "worst case scenario"
Kauempaa kun suihkuttaa ja viuhka alkaa jo levitä, niin ei tosiaan enää vesi pääse renkulan toiselle puolelle, mutta alkaa varmaan koko "paineen" idea häviämään? Samaan lopputulokseen pääsee jo, tai ainakin lähelle, kaatamalla vaikka ämpäristä ne vedet päälle kun on ensin vaikkapa sitten siinä _lisää_liuotinaine_tähän_ muhinut. *
Mutta mun osalta tässä. Itse pidän edelleen painepesurin kaukana pyörästä, mutta en tule niitä haukkumaan jotka näin tekevät.. tätäkään viestiä en ole negamielellä kirjoittanut.
- P
Ehkäpä ammattimies tietää mitä tekee, mutta painepesurilla en ainakaan itse alkaisi kettinkejäni pilaamaan.(JKu @ Huhti. 10 2010,12:02) kirjoitti
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Kyllä pääsee, o-rengas on kumia ja joustaa paineen edessä. Helpompaa on heti mennä ostamaan uudet ketjut, jää se pesun vaiva pois.(JKu @ Huhti. 10 2010,12:02) kirjoitti
Painepesuri on varmin keino tuhota ne ketjut, eikä oikeastaan sovi minkään muun kun betonin ja vastaavan karun pinnan pesuun, tai ehkä maalinpoistoon jos painetta on tarpeeksi... pitäkää se pesuri kaukana pyörästä muutenkin!
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Ketjuihin en painepesuria ole sohottanut, mutta muuten en ymmärrä tuota painepesurilla pelottelua. Jos Hailacilla pesevät ducateja painepesurilla, niin kyllä minäkin uskalla hondaani sillä pestä.(Utah @ Huhti. 10 2010,12:24) kirjoitti
Siis ihan tosiaan minkä te pelkäätte hajoavan? En minäkään millin päästä mihinkään tiivisteisiin tai mittaristoon sohota, vaan 10-20cm päästä pesen "yleispesuna" kun ensin pyörän paskat on liotettu pyörän päälle ruiskutetulla pinelinellä. Painepesurissa on sekin hyvä puoli, että sillä lähtee katteiden taskuihin kerääntyneet pikkukivet ja roskatkin pois toisin kuin letkulla sohottelemalla tai ämpärihuuhtelulla.
Ketjuja en pese millään. Uutta vahaa päälle tai jos limakerros on liian paksu, niin käytän pari viikkoa spray-öljyä joka "pesee" suurimmat moskat pois. Tälläkin huollolla pääsee ketjun kestossa yli 40tkm ja Tolbero meni samalla hoidolla muistaakseni melkein 50tkm. Liika peseminen, puunaaminen ja harjaaminen saattaa jopa lyhentää sen ketjun käyttöikää jos saa bensalla tai muulla liuottimella liuotettua vaseliinit sieltä ketjun sisältä liikkeelle.
Mut ei siinä mitään. Jynssätkää pois jos se teistä tekee tyytyväisempiä. Jutteleehan toiset kukkasilleenkin.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Kyllä siellä on aika paljonkin paikkoja, joita voi vedenpaineen avulla rikkoa, ja on myös kautta aikain rikottu.
Eli kyllähän sitä tosiaan voi käyttää pesussa apuna, mutta vedenpaine vs. suihkutusetäisyys on aika kriittinen juttu, tämän osalta on syytä olla homma hanskassa.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
WD-40 käytin itse kun talven jälkeen ketjut puhdistin huolella. Päälle Motulin Road ketjurasvaa, joka on jossain määrin liimamaista ja pysyy aika hyvin ketjuissa.
Retired
Motul chain cleaner ja päälle Motul Road:ia, avot toimii.
Mä pesin ja öljysin ketjut jo syksyllä, joten tänään eikun pyörä käyntiin ja ajelemaan. Ok myönnetään, vaihdoin tulpat ensin.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Nojoo, ja bensa pilaa vielä nopeemmin. Nyrkkisääntö on, ett mitä enemmän se aine haisee (aromaattinen vs alifaattinen), sitä paremmin se liuottaa kumia.(Perkele @ Huhti. 10 2010,02:27) kirjoitti
Lamppuöljy on kaikkein kilteintä kumille/ liuottaa sitä vähiten/ ei ollenkaan.
Voithan sä testata pistää pari vanhan ketjun o-rengasta lillumaan bensaan/naftaan/lamppuöljyyn, ja kattoo miten niille käy.
"Puhtaita" hiilivetyjähän noi on kaikki, ja kumi ei niitä kestä/ liukenee; aromaattisiin nopeasti ja alifaattisiin hitaasti.
Nitriilikumi taasen kestää hiilivetyjä paremmin/ ei liukene juurikaan, mutta on sitten taas kalliimpaa ja jäykempää tavaraa, joten sitä ei juurikaan käytetä ketjujen o-renkaissa. Stefoissa sitten taas kylläkin.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."