Kun putsaatte ketjuja lamppuöljyllä tms. nesteellä, niin kuinka laitatte nesteen ketjuu? Käytättekö jotain suihkepulloa tms. vai suoraa lorottamalla pullosta ketjuun, jolloin osa menee varmaan myös lattialle.
Siveltimellä penslaa ketjut puhdistusaineen kanssa. Eli laita johonkin pikkupurkkiin puhdistusainetta ja sinne dippaat sivellintä ja sitten ketjuja hinkkaat sillä. Toki sitä puhdistusainetta valuu lattialle. Itse olen käyttänyt kartonkipahvia (olut- tms. pahvilaatikko levitettynä) suojana, johon ketjuista tippunut likainen neste kivasti imeytyy.Kun putsaatte ketjuja lamppuöljyllä tms. nesteellä, niin kuinka laitatte nesteen ketjuu?
Edit: Ja lopuksi hinkkaa ketjut kuivaksi rätillä.
Viimeksi muokannut: itl; 12.06.2023 klo 09:42.
-- Brake later and open the gas earlier --
Lamppuöljyllä tulee pestyä aina kun rengas vaihtuu. Käytössä kippo ja bilteman/motonetin pesuharja. Leikkaa lasinpesunestekanisterista tms pystyyn päädyn irti (korkin kanssa) niin saa hyvän "lepuutusastian" harjalle ja isompaan puoliskoon sen verran lamppuöljyä (sentti, puolitoista) että ketju ui siellä.
Sitten vaan harjailee puhtaaksi ja kuivaa rätillä. Ketjuvahoja saattaa joutua hinkkaamaan enemmän vs öljytty ketjut. Samalla kannattaa katsoa eturatasta ja putsata mömmöt sieltä samalla.
Nitriilihanskat on pop tässä hommassa.
Kevyempi vaihtoehto on öljyt rättiin ja pyörittää renkaasta.
Oivat vinkit Itl:ltä ja Lapiomieheltä. Kiitoksia. Varmaan täytyy uskaltaa kokeilla, kun seuraavan kerran tulee kilometrit täyteen.
Hypoid sae 80W-90 Api GL-5 vaihteistoöljyä huoltopäällikkö antoi, kun kerroin tarvitsevani sitä O-ketjujen öljyämiseen. Varmaan sitten käy laatuun, kun sitä Hondan manuaalikin määräsi.
Itse laitan vähän löpöä rättiin ja rengas ilmassa ketjusta tiukka ote rätin kanssa ja pyörittelee takarengasta ja samalla hinkkaa perinteisellä ranneliikkeellä ketjua. Puolen minuutin homma.
Öljynä käytän paksua työstökoneen johdeöljyä ja levitän pensselillä hiukan vain ketjun sisäpinnalle. Vaihteistoöljy on vähän lirua (n. SAE30) ja ehkä Wanhan ajan SAE50 moottoriöljy olisi parempaa?
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...xoCjv4QAvD_BwE
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Ehkä munkin pitää ruveta opettelemaan ketjujen pesua kun siirryin kardaanista ketjuun. Tässä on keskusteltu nyt rätin/harjan käytöstä mutta mikä on paras pesuaine?
Täytyy myöntää, että ketjun rasvaaminen on helppoa mutta sen peseminen tuntuu sottaiselta puuhalta. Kyllä kardaani oli vaivaton (kunhan vaihdatti peräöljyn joka huollon yhteydessä).
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Dieselöljy ja sen johdannaiset (lamppuöljy yms.) toimivat hyvin. Kun ketjut rasvaa kohtuudella ja rasvauksen jälkeen vielä kuivaan turhat öljyt pois rätillä niin roiskeita ei juuri tule. Kun siis käyttää vaihteistoöljyä.Tässä on keskusteltu nyt rätin/harjan käytöstä mutta mikä on paras pesuaine?
-- Brake later and open the gas earlier --
Ja sitten jos tulee mieleen että koneellahan se ketju pyörii, niin silloin ei käsiä pidä viedä puolta metriä lähemmäs, oli rättiä tai ei. Jos nimittäin haluaa pitää sormensa.
Noita Reginan hpe-ketjuja ei mun ole tarvinnut putsata kesken kauden kun niitä ei ole rasvattukaan (paitsi kerran talvessa).
En ole tavallisiakaan ketjuja juuri putsaillut, koska minusta hyöty on kovin lyhytaikainen, muutama kilsa pölyävää soratietä niin ne on taas samanlaiset. Mut jos pysyy pestyillä asvalteilla niin saattaahan ne pysyä puhtaina jopa kymmeniä kilometrejä.
Hypoidiöljy olis varmaan teknisesti hyvä, mutta kun se haju!
SF 1098S
MTS V4S Sport
Totta, käsin pyörittelen renkaasta, kun ketjuja rätillä putsailen.Ja sitten jos tulee mieleen että koneellahan se ketju pyörii, niin silloin ei käsiä pidä viedä puolta metriä lähemmäs, oli rättiä tai ei. Jos nimittäin haluaa pitää sormensa.
En minäkään yleensä putsaat ketju, kuin keväällä ennen kauden alkua.En ole tavallisiakaan ketjuja juuri putsaillut, koska minusta hyöty on kovin lyhytaikainen, muutama kilsa pölyävää soratietä niin ne on taas samanlaiset. Mut jos pysyy pestyillä asvalteilla niin saattaahan ne pysyä puhtaina jopa kymmeniä kilometrejä.
Hypoidiöljy olis varmaan teknisesti hyvä, mutta kun se haju!
Hypoidiöljy käryää pahalle mutta sitä tarvitsee haistella vain ketjua voideltaessa.
Viimeksi muokannut: itl; 13.06.2023 klo 10:46.
-- Brake later and open the gas earlier --
Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
Eipä kai hypoidi-lisäaineistettu (GL5) vaihteistoöljy anna mitään lisäarvoa ketjujen voitelussa versus vastaavan viskositeetin GL4 vaihteistoöljy. Lähinnä epämielyttävä haju puutuu geeällnelkusta ( merkitystä mikäli pyörää säilyttää tallissa, jossa oleskellaan ) ja jonkun pfenningin edullisempaakin.
No ei se GL5 kaiketi lisäarvoa anna vs GL4. Olen käyttänyt vitosta siksi, kun auton peräöljynvaihdosta sitä jäi yli. Näin se meni hyötykäyttöön![]()
-- Brake later and open the gas earlier --