Miten se onnistuu tuo vastaohjaus:(TheDuck @ Touko. 07 2010,10:41) kirjoitti
Jos siinä on epävarmuutta niin aloitat hitaasta vauhdista, haluat väistää vasemmalta, työnnät siis vasemmalla kädellä!
Tasaa nopeus ennen väistöradalle tuloa, lukitse kaasu hyvissä ajoin näyttämään tasan sen 30km/h ettei tarvitse siihen keskittyä. Ero 30km/h ja 40km/h nopeudessa väistössä on kokemattomalle suuri!
Pyörä kallistuu, mene rohkeasti mukana. Hitaassa vauhdissa kallistus on niin pieni että et voi kaatua.
Radalle tullessa katse väistettävään kohteeseen, heti työnnettyäsi kahvasta katse ulos johtaviin portteihin tai kauemmas! Tämä helpottaa pyörän oikaisussa ja kääntämisessä toiseen suuntaan väistön jälkeen.
Kasvata sarvet päähän, kokeile eri nopeuksilla rajoja mistä sen uskallat tehdä, nosta nopeutta 30km/h:sta 5 pykälissä vaikka 45km/h ja ANNA MENNÄ. Lopussa runttaat jo sen 50 lasissa.
Kiitoksia hyvistä vinkeistä, eiköhän sen jotenki saa onnistumaan=pakko saada onnistuun!![]()
Pitäis vaan keksiä hyvä jemmapaikka täältäpäin mihin vois mennä tolla emännän pyörällä harjotteleen salaaettei tarvisi ainakaan noita kalliita lisätunteja alata ottamaan.
Niin ja se vielä, ku mulle vähä epäselvää tuo teoriakoe. Korotan siis B -> AB niin onko siinä teorissa ne pelkät 10 kysymystä, vai tuleeko myös kuvat?
Kawasaki ZZ-R 600D -91 (Ex)
Älä huoli vituiksi se menee kumminki.
10 kysymystä joissa ei voi ns. feilata.(TheDuck @ Touko. 07 2010,10:59) kirjoitti
Ei muuta ko illalla paikallisen marketin pihalle tai katsastuskonttorin pihalle harjotteleen, niin minäkin teen. Mulla ei onneksi ole muissa tehtävissä mitään vaikeutta, kun pujottelun oikeelle kääntymisessä.(TheDuck @ Touko. 07 2010,10:59) kirjoitti
Mutta kaikki me korttia ajavat olemme yhden ajokauden ajaneita vuoden kuluttua.
--------------------------------------
Miehellä Honda CBR1100 XX -97
Itsellä oli, Honda CBF 600 -09, mutta kortti jäi haaveeksi oikeelle kääntymisen kanssa. Jossain vaiheessa sitten ;)
Nyt tippu huolet veks. Pääsin nyt ekaa kertaa ajamaan niitä pujotteluita sun muita baletti osuuksia ja läpi ois inssi menny kuulemma ja vielä pääsee toisenkin kerran reiluksi tunniksi pyörittelemään rataa ennen inssiä![]()
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
Pakko se on tännekki tulla hyppimään innosta *Nyt puuttuu enää prätkä! *
*Ei ollu mikään ihanne keli ajella, mutta ei haittaa.
Inssisetä kävi jossain painepesurikaupassa kesken arvioinnin *Luulin että se oli joku testi että osaanko parkeerata, mutta se meniki sitten liikeeseen sisään.
Honda CB600 Hornet -10 -> Honda CBR600ABS -09
Tuhannesti onnea(goljat @ Touko. 07 2010,18:27) kirjoitti
, perästä tullaan!!
Tai miehän alan olla jo lähes toivoton tapaus, sen verta on omalla pyörällä harjotustunteja takana, mutta kyllä se kortti vielä tulee, ihan varmasti.
--------------------------------------
Miehellä Honda CBR1100 XX -97
Itsellä oli, Honda CBF 600 -09, mutta kortti jäi haaveeksi oikeelle kääntymisen kanssa. Jossain vaiheessa sitten ;)
Onneksi olkoon tuoreen pärräkortin omistajalle! *(goljat @ Touko. 07 2010,18:27) kirjoitti
Ja tsemppiä kaikille, jotka A:ta monessa eri muodossaan ovat vääjäämättä hankkimassa.
Pari mietettä, jotka auttoivat omalla kohdalla:
-Katse ohjaa, tuntuu tylsältä toistolta tekstinä, mutta tosielämässä tähän on keskityttävä kun se vaan toimii. Kannattaa keskittyä pään kääntämiseen, katse on silloin helpompi pitää siellä minne ollaan menossa seuraavaksi sen sijaan, että kyttää sitä metrin päässä olevaa keilaa.
-Nivuset tankkiin ja kroppa hyvään ryhtiin/timmiksi, kädet rennoiksi. Tarkoituksena on pitää kuski tiukasti pyörän päällä perseellä/reisillä, jalat toimii tarvittaessa iskareina ja kädet ohjaa rentona.
-Hitaassa ajossa pieni etukeno antaa käsille tilaa olla rentona, näin saa keveyttä ohjaamiseen ja tasapainopisteen liikuttelu on rauhallisempaa.
-Hitaan ajon pujottelussa ei tarvi ajaa mahdollisimman hitaasti. Itselläni ihan pieni vauhdin nosto muutti menoa täysin. Kaasu sopivaan asentoon (esim. 4000rpm, omaan korvaan tuntui kauhean korkealta mutta äkkiä siihen tottuu) ja kytkimellä sekä takajarrulla hoidetaan loput. Kyllä te tämän fraasin tiedätte.Tuo radan pienentäminen harjoittelussa on hyvä kikka.
-Noissa väistö yms. kokeissa kun luottaa pyörään niin niissä testinopeuksissa ei ole mitään pelättävää. Kun ohjaa niin pyörä kääntyy jne. Uskoa mukaan niin alkaa rentoutta löytyä. *
On se vaan hauskaa kun samoja asioita kirjoittaa mitä itse on lukenut useita kertoja ennen kortin hankkimista. Ja se etunen kestää suorassa linjassa kyllä aika reipasta jarrua. Sain pari kertaa takapyörän ihan kunnolla irti kun vaan keskityin rauhalliseen ja tasaiseen etukahvan puristukseen. Tuntui hyvältä kun sai kunnolla käsitystä pidosta, eihän tämä lukitu millään!
Tsemiä!
Mopoton
-Hitaassa ajossa pieni etukeno antaa käsille tilaa olla rentona, näin saa keveyttä ohjaamiseen ja tasapainopisteen liikuttelu on rauhallisempaa.
Toi oli juuri se poppakonsti mikä mua autto.
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
Kiitos Trapezoid ja Suzu-ukko viisaista sanoistanne, yritän muistaa kaiken kun seuraavan kerran harjoittlen
.
Eikhän se kortti siitä sitten lohkee..
--------------------------------------
Miehellä Honda CBR1100 XX -97
Itsellä oli, Honda CBF 600 -09, mutta kortti jäi haaveeksi oikeelle kääntymisen kanssa. Jossain vaiheessa sitten ;)
Kyllä mäkin jouduin ottamaan parit ylimääräiset ajotunnit pujottelun takia. Kyllä sä sen vielä tuut hallitsemaan. *(Metami @ Touko. 07 2010,21:32) kirjoitti
![]()
Honda CB600 Hornet -10 -> Honda CBR600ABS -09
Juu, näin minäkin uskon. Autokoulun tunteja ei oo tarvinu ottaa ku kaks tälle keväälle, kävin syksyllä jo kaikki tunnit ym. Itellä on sama CBF600, mikä autokoulussakin niin pääsee samalla pyörällä harjotteleen.. (sehän tässä "epätoivosta" onkin kun mahikset olis niin hyvät vaan ku se pää ei käänny sinne oikeelle, vielä).(goljat @ Touko. 07 2010,22:37) kirjoitti
Katse, katse ja katse..
--------------------------------------
Miehellä Honda CBR1100 XX -97
Itsellä oli, Honda CBF 600 -09, mutta kortti jäi haaveeksi oikeelle kääntymisen kanssa. Jossain vaiheessa sitten ;)
Pahoittelut toistosta, mutta koetan vielä vinkata. Keskity ensin pään käätämiseen ihan konkreettisesti. Sitten alkaa se katsekin vetää sinne käännöksen suuntaan.(Metami @ Touko. 07 2010,22:41) kirjoitti
Mopoton
Kiitos, käsittääkseni tuota asiaa ei korosta koskaan liikaa!(Trapezoid @ Touko. 07 2010,22:44) kirjoitti
Löysin yhden linkin youtubesta, jossa päänkääntäminen näkyy oikein hyvin, mutta en osaa sitä tänne lyhentää, mutta toivottavasti näkyy näinkin: http://www.youtube.com/watch?v=e8sRn...ature=related, tai sitten ei..
--------------------------------------
Miehellä Honda CBR1100 XX -97
Itsellä oli, Honda CBF 600 -09, mutta kortti jäi haaveeksi oikeelle kääntymisen kanssa. Jossain vaiheessa sitten ;)
Mulle tuo pujottelu ei yllättäen tuntunut oikeastaan mitenkään hirmuvaikealta, alko muutaman keran jälkeen jo lapsettaa sen verran että piti kokeilla vetää se sillälailla "tosta vaan" ja heti meni a) keila nurin ja b) jalka tantereeseenJoo, nöyryys pitää muistaa! Ja kun ajoja on jäljellä niin koittaa saada vielä toistoja..
Saa nähdä miten se porttitehtävä.. (väistöä ja jarrutuksia ei ole vielä kokeiltukaan) Opettaja sanoi että se vauhti 30 km/h mitataan siinä sivussa olevien eli keskimmäisten porttien kohdalla... Eli ehkä ei haittaa jos viimeiseen porttiin ei tule ihan kolmeekymppii enää.. Toisaalta muuten tossa autokoulun kirjassa taisi olla että kokeen suorittajalle sallitaan kolmaskin yritys jos kyse on ainoastaan siitä, että vaadittua minniminopeutta tehtävässä ei saavuteta. No, ehkä se kääntö/vastaohjaus menee paremmin kun tulee ajometrejä lisää...
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Hyvä löytö aiheesta. Minusta tuota pään kääntämistä voi harjoittelussa oikein liioitellakin. Kun se alkaa tulemaan jo hieman itsestään niin se muuttuu tuollaiseksi hienovaraiseksi. Tuossakin huomasi, että kaveri oli katseella koko ajan hieman "edellä".(Metami @ Touko. 07 2010,23:08) kirjoitti
Mopoton
http://www.youtube.com/watch?v=sIGBa...eature=related
Tuossa vielä parempi video pään kääntämiseen liittyen.
(Muoks:Mitenhän tänne linkki laitetaan oikein???)
Honda VFR 800 -06
Oikeen hyvin näky ko kopioi linkin ja liitti selaimeen, kiitos! Hyvin näkyi tuo pään kääntyminen tuossa.(Kiskis @ Touko. 07 2010,23:41) kirjoitti
Eilen ajoin tosiaan niin että leuka oli oikeessa olassa kiinni ja hyvin meni, tänään ei ollu niin hyvä päivä kuin eilen mutta kyllä se siitä! Mies kuvasi sen videolle, täytynee alkaa kattoon siitä miltä se näytti.
--------------------------------------
Miehellä Honda CBR1100 XX -97
Itsellä oli, Honda CBF 600 -09, mutta kortti jäi haaveeksi oikeelle kääntymisen kanssa. Jossain vaiheessa sitten ;)
Kun kirjoitat vastausta paina "IB koodi näppäimet" (hyvää suomea(Kiskis @ Touko. 07 2010,23:41) kirjoitti
) -riviltä "http://" -näppäintä.
Näytölle aukeaa ikkuna, johon kirjoitetaan linkin kohdeosoite.
Tämän jälkeen "OK" napin painalluksen jälkeen aukeaa uusi ikkuna, johon kirjoitetaan itse vastaukseen ilmestyvän linkin teksti.
Lopuksi "Ok" -näppäimen jälkeen sivuston ohjelmisto tekee toimivan linkin antamiesi tietojen perusteella.
![]()
Mopoton
http://www.youtube.com/watch?v=sIGBa...eature=related(Kiskis @ Touko. 07 2010,23:41) kirjoitti
Mopoton
Mukavan eleettömän näköistä menoa. Taidan jäädä paljon jälkeen ketterämmällä pyörällä(Kiskis @ Touko. 07 2010,23:41) kirjoitti
![]()
Mopoton
Siis kiitos todella yksityiskohtaisita ohjeista!(Trapezoid @ Touko. 08 2010,00:08) kirjoitti
Itse tuossa katselin omaa ajovideota niin täytyy sanoa että ne hartiat oli TODELLAKIN kovissa ja asento JÄYKKÄ. Siinä siis petraamista![]()
--------------------------------------
Miehellä Honda CBR1100 XX -97
Itsellä oli, Honda CBF 600 -09, mutta kortti jäi haaveeksi oikeelle kääntymisen kanssa. Jossain vaiheessa sitten ;)
Oli omassa ajossa kanssa hauska huomata se että kun ylävartalo muuttu velliksi ja niskat kääntyy sen 360 astetta ni jo vain pyörä tuntuu kääntyvän minne vaan(Metami @ Touko. 08 2010,00:40) kirjoitti
![]()
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
Heh, tänää soittelin ties kuin monta kertaa opetusluvan perään. Autokoulun sihteeri oli näköjään räyhännyt poliisille tarpeeksi jotta saavat sen hoidettua. Keskiviikkona sit kokeeseen ja alustavasti pyörää muijan kans katottu![]()
Nykyinen
-11 Kawasaki Versys 650
Vanhat
-04 Kawasaki Z750
-07 Qingqi Zoner 125
-95 Yamaha XJ600 Diversion
-07 Qingqi Zoner 125
-88 Kawasaki GPZ500S
Minun tapauksessa taas autokoulun opettaja räyhäsi minulle joten tajusin lupahakemuksen viedä ajoissa(HenkkaM @ Touko. 10 2010,14:17) kirjoitti
säästyinpähän ruuhkalta! Tästä aikaa siis vuosi.
Minkäslaista pyörää olet(te) kattonu?
Parhaat vinkit mitä sain opettajalta pujotteluun oli: Tarpeeks iso pohjakaasu, että saa kytkimellä paremman tuntuman ja kun alat kääntymään teet ensin terävän kääntöliikkeen ja loppuu kohdin loivennat. Tsemppii kyllä se menee(goljat @ Touko. 07 2010,22:37) kirjoitti
![]()
Tänään tuli suoritettua 12 aikoihin käsittelykoe joka meni läpi ja sen jälkeen inssiajo jonka jälkeen virkailija kehu että kyllä meni nätisti ja kirjoitteli väliaikaisen ajolupa lapun jolla saan ajella kunhan uusi ajokortti valmistuu.
JES nyt![]()
Mopoton
Kyllä minäkin vein ne heti teoriatunneilla, ne kuvat vaan tosin laitoksella hukkuivat...(Prestige @ Touko. 10 2010,14:34) kirjoitti
Ihan peruspyörän perässä ollaan, Honda CB500 vm. 2003 käytiin kattomassa ja on aika vahvoilla mutta näin opiskelijana hinta vaikuttaa lopulliseen päätökseen aika paljon et saa sit nähdä...
Nykyinen
-11 Kawasaki Versys 650
Vanhat
-04 Kawasaki Z750
-07 Qingqi Zoner 125
-95 Yamaha XJ600 Diversion
-07 Qingqi Zoner 125
-88 Kawasaki GPZ500S
Onnittelut!!(tanttaa @ Touko. 10 2010,15:51) kirjoitti
![]()
--------------------------------------
Miehellä Honda CBR1100 XX -97
Itsellä oli, Honda CBF 600 -09, mutta kortti jäi haaveeksi oikeelle kääntymisen kanssa. Jossain vaiheessa sitten ;)
Onnittelut täältäkin!
Itse kävin tänään tilaamassa pyörän(Honda CB600 Hornet), perjantaina pitäs tullaKävin myös kattomassa vakuutuksia, hinnat löytyy vakuutusketjusta. Ja tumma visiirikin saapui postiin, tänään on ollut hyvä päivä *
*..niin ja vielä palkkapäiväki, tosin kaikki menee pyörään *
![]()
Honda CB600 Hornet -10 -> Honda CBR600ABS -09