Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 40:een 40:sta
  1. #31
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Sehän on vain markkinataloutta puhtaimmillaan. Mahdollisimman paljon rahaa omistajille.
    Eikös se ole kiva juttu, että meillä on markkinatalous, Pohjois-Koreassa ei ole.
    Ei ole markkinataloutta vaan sosialismia/fasismia kun valtio pakottaa tuollaisia katsastuksia teettämään.
    http://winterride.com
  2. #32
    Lainaa pusi kirjoitti Katso viesti
    Muutaman pyörän tuonut ja jokaisen joutunut katsastamaan ennen kilpien saantia. Tarkistavat runkoumeron tyyppihyväksynnän, putket ym että EU hyväksyttyjä tarvikkeita.
    Onko kellään tietoa miten esim. maahantuoja hoitaa tuon "rekisteröintikatsastuksen/rekisteröinnin" ja paljon se heille kustantaa?
    vai onko sama käytäntö sama uusille pyörille vai koskeeko säädökset ja lait vain käytettynä tuotuja ajopelejä?
  3. #33
    Lainaa sammy76 kirjoitti Katso viesti
    Onko kellään tietoa miten esim. maahantuoja hoitaa tuon "rekisteröintikatsastuksen/rekisteröinnin" ja paljon se heille kustantaa?
    vai onko sama käytäntö sama uusille pyörille vai koskeeko säädökset ja lait vain käytettynä tuotuja ajopelejä?
    Virallinen maahantuoja on vähän eri tavalla asemoitu noissa prosesseissa, kun yksityinen (vapaan kaupan estoa, ei kait).
    Tullille ovat maksaneet autoveroja varten jonkun takuumaksun, ja autoverot tilitetään joskus kun muistaa, tai rahaa on. Eikä ole rekisteröinnin este, vaikka juuri silloin ei olisikaan (sitäpaitsi, lain mukaanhan ostaja on viimekädessä vastuussa autoverosta).
    Ja ei kait noita uusia katsasteta, Trafiin vaan ilmoitetaan runkonumero ja sille annettu kilpi, ja omistaja/velallinen.
    Pari vuosikymmentähän noita tuonnin esteitä on yritetty purkaa, mutta kun mariginaalipuolueetkin ovat vaan EU:sta eroamisen puolesta, niin ei kait tämä kurjuus koskaan lopu.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  4. #34
    Lainaa sammy76 kirjoitti Katso viesti
    Onko kellään tietoa miten esim. maahantuoja hoitaa tuon "rekisteröintikatsastuksen/rekisteröinnin" ja paljon se heille kustantaa?
    vai onko sama käytäntö sama uusille pyörille vai koskeeko säädökset ja lait vain käytettynä tuotuja ajopelejä?
    Ainakin uusien tuojille on tarjolla parikin teknistä vaihtoehtoa jolla kertoa tiedot viranomaisille, ja paperit ja kilvet tulevat maahantuojalle. Vaatii suomeen rekisteröidyn firman, jne. Ihan pienille määrille ei ole edes tarjolla/kustannustehokasta. Tässä vaihtoehdossa maahantuoja on selvästi suuremmassa vastuussa tuotujen laitteiden tietojen oikeellisuudesta, kuin että asiat tarkistaa viranomainen. Lisäksi lain pykälien valvonta on maanhatuojan vastuulla. Eli jos laitteet eivät täytäkään säädöksiä, niin asian korjaus on maahantuojan vastuulla. Jos konttorilla käynti kustantaa n. 60€ per vehje, niin sähköisenä hoidettuna taitaa jäädä 10-20€ nurkille.
    Honda ST1300A
    Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
  5. #35
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa sammy76 kirjoitti Katso viesti
    Onko kellään tietoa miten esim. maahantuoja hoitaa tuon "rekisteröintikatsastuksen/rekisteröinnin" ja paljon se heille kustantaa?
    vai onko sama käytäntö sama uusille pyörille vai koskeeko säädökset ja lait vain käytettynä tuotuja ajopelejä?
    Olen käynny rekistöröinti katsastamassa muutaman uuden kevytkuorma-auton (MB-Sprinter), joihin asennettu henkilönostin Tanskassa.
    En tarkkaa summaa muista, mut joku vajaa 400€ maksoi, kun hommaan tarvittiin 2 katsastus Insinööriä joista toinen oli "erityisasiantuntija". Tämä "erityisasiantuntija" katso et valot toimivat niin kuin pitää, ku toinen katsuri vääns vilkkuviiksest auton sisällä...

    Mitään muuta ku niit valoja, runkonumeron ja tyyppikilpien lisäks, ei konttorilla katottu.

    Autojen omapainoks merkattiin rekisteriin se jonka kerroin, ku ei katsastukonmttorilla tainnu ollu vaakaa...

    Tämän lisäks tarvittiin Veholt auton vaatimuksenmkaisuuustodistus, joka tais maksaa pari satkuu.
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  6. #36
    Nämä rekisteröintijutut on itseasiassa selitetty ajoneuvolaissa (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajanta...D=ajoneuvolaki). Liikkeet ja maahantuojat voivat tehdä sopimuksen Trafin kanssa ennakkoilmoituksesta, jolloin ne saavat ajoneuvojen tiedot Trafille sähköisesti. Rekisteröinti menee sitten pelkällä rekisteri-ilmoituksella. Ennakkoilmoittajaksi ei helpolla pääse, paljon on ehtoja.

    Tavallinen tallaaja joutuu tekemään rekisteröintikatsastuksen saadakseen pyörän tiedot Trafille. Tosin kuntoa ei tarvitse tarkistaa.

    60 §
    ...
    Rekisteröintikatsastuksessa tarkastetaan ajoneuvon yksilöintitiedot ja muut rekisteröintiä varten tarpeelliset tiedot. Lisäksi tarkastetaan, onko ajoneuvo rakenteeltaan, mitoiltaan ja varusteiltaan säännösten mukainen. Rekisteröintikatsastuksesta annetaan ajoneuvon katsastukseen esittäneelle todistus.
    ...
    Kuntoa ei tarkasteta, ellei ajoneuvon katsastukseen esittänyt sitä halua, jos:

    1) ajoneuvoa ei tarvitse Suomessa lainkaan määräaikaiskatsastaa;
    ...
    Eli pelkät pyörän tiedot katsotaan, runkonumeroa ja sellasta, ei pitäisi olla kallista. Kuntotarkistuksen osalta onkin sitten asetuksia ja määräyksiä paljon läpikäytäväksi. Jos haluaa välttää mahdollisen ajokiellon niin tuskin sitä vapaaehtoista kuntotarkistusta kannattaa ostaa? Pelkkä "rekisteröintikatsastus ilman kunnon tarkistusta".
    K1200GT & 701Enduro
  7. #37
    Lainaa hondapena kirjoitti Katso viesti
    Nämä rekisteröintijutut on itseasiassa selitetty ajoneuvolaissa (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajanta...D=ajoneuvolaki). Liikkeet ja maahantuojat voivat tehdä sopimuksen Trafin kanssa ennakkoilmoituksesta, jolloin ne saavat ajoneuvojen tiedot Trafille sähköisesti. Rekisteröinti menee sitten pelkällä rekisteri-ilmoituksella. Ennakkoilmoittajaksi ei helpolla pääse, paljon on ehtoja.

    Tavallinen tallaaja joutuu tekemään rekisteröintikatsastuksen saadakseen pyörän tiedot Trafille. Tosin kuntoa ei tarvitse tarkistaa.


    Eli pelkät pyörän tiedot katsotaan, runkonumeroa ja sellasta, ei pitäisi olla kallista. Kuntotarkistuksen osalta onkin sitten asetuksia ja määräyksiä paljon läpikäytäväksi. Jos haluaa välttää mahdollisen ajokiellon niin tuskin sitä vapaaehtoista kuntotarkistusta kannattaa ostaa? Pelkkä "rekisteröintikatsastus ilman kunnon tarkistusta".
    Milläs tarkistat tuon että ajoneuvo on rakenteeltaan, mitoiltaan ja varusteiltaan säännösten mukainen, esim jarrujen osalta? Riittääkö, että katsoo, että laitteessa on jarruttamiseen tarvittavat laitteet, vaiko oikein testataan, että ne toimii? Jolloin jo lähestytään määritelmää kuntotarkistuksesta. Samoin valot, äänimerkki yms. Kyllä noi ainakin mulla tarkistettiin (ja koeajettiin), kun tuontivehettä kilpiin laitettiin, vastoin EU-määräyksiä.
    EU-määräysten puitteissa toi pitäisi mennä niin, että menet sen saksalaisen rekisteriotteen omistajakappaleen kanssa asemalle (vaikka jakaisin), ja vaihdat sen suomalaiseen otteeseen. Eihän noita kadultakaan (tai marmoritiskiltä) ostettuja laitteita tarkisteta identiteetin osalta.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  8. #38
    Lainaa ts18056 kirjoitti Katso viesti
    Milläs tarkistat tuon että ajoneuvo on rakenteeltaan, mitoiltaan ja varusteiltaan säännösten mukainen, esim jarrujen osalta?
    Valmistaja huolehtii sääntöjenmukaisuuden. Pyörän rungossa on kilpi jossa on EY-tyyppihyväksynnän numero. Marmoritiskin pyörien tiedot on jo maahantuoja ilmoittanut sähköisesti ("ennakkoilmoitus", 65 §) Trafille. Liikkeellä on pitänyt olla sopimus Trafin kanssa. Tavallinen kaduntallaaja joutuu itse kirjauttamaan maahantuomansa pyörän tiedot rekisteriin, se tapahtuu rekisteröintikatsastuksella, jossa moottoripyörän osalta kunnon tarkistus on vapaaehtoista (60 §). Jos haluaa lisäksi varmistaa että kaikki direktiivit ja asetukset täyttyy ihan varmasti, niin uskoisin että katsastusasema kyllä auttaa asiassa...
    K1200GT & 701Enduro
  9. #39
    Lainaa hondapena kirjoitti Katso viesti
    Tavallinen kaduntallaaja joutuu itse kirjauttamaan maahantuomansa pyörän tiedot rekisteriin, se tapahtuu rekisteröintikatsastuksella, jossa moottoripyörän osalta kunnon tarkistus on vapaaehtoista (60 §). Jos haluaa lisäksi varmistaa että kaikki direktiivit ja asetukset täyttyy ihan varmasti, niin uskoisin että katsastusasema kyllä auttaa asiassa...
    Ja juuri tämä on se, mikä on EU-lainsäädännön/vapaan liikkuvuuden säännöstön vastaista. Missään tilanteessa katsastusasema ei toimi niin, että kurkkaa vain valmistekilven. Aina syynätään kaikki E-merkinnät läpi, ja testataan jarrujen toiminta (kuntotarkistus).
    Koko pyörän käyttö katsastusasemalla on tasan pykälien vastaista, EU:n tavaroiden vapaan liikkuvuuden direktiiveissä sanotaan ihan selvästi että EU-maasta ostetun ajoneuvon rekisteröinti ei saa vaatia mitään sellaista toimenpidettä/maksua, jota ei tehdä vastaavalle kotimarkkinoilta ostetulle laitteelle. Eli rekisteröinnin hinta ja prosessi pitäisi olla ihan sama kuin siskon veljen kaimalta ostetun pyörän rekisteröinti (onko toi se 10/16,60 egee riippuen siitä onko liitteellinen ote, eikä pyörää tarvii asemalla käyttää).
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  10.  
  11. #40
    Lainaa hondapena kirjoitti Katso viesti
    Valmistaja huolehtii sääntöjenmukaisuuden.
    Valmistaja ei muuten todellakaan huolehdi sääntöjenmukaisuudesta, se on maahantuojan vastuulla! Kiinan mopotehtaista tulee muka-hyväksyttyä tavaraa, mutta maahantuojan vastuulla on tarkistaa tavaran täyttävän pykälät (ainakin paperilla). Säädökset kiristyy, ja maailmalla on edelleen tarjolla vanhaa, rekisteröimätöntä, tavaraa, joka ei vaan enään kelpaa viranomaisille.
    Honda ST1300A
    Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12