Tarinaha manee näin. Siirsin viime kesänä tyttöystävän pyörää parkkipaikalla. Jalustin kääntyi liikutellessa hiukan tukevasta asennosta pois päin siten että kun laitoin pyörän jalalle se kaatui kolme sekuntia myöhemmin kaltevahkolla laustalla asfaltille kyljelleen. *Olisi ollut edes tasainen alusta niin olisin selvinnyt säikähdyksellä.
Ostelin osia ja ruuvailin ne kiinni. Tuli aika korjata katteen maalivauriot ja vein katteen maalamolle, jossa sovittiin että naarmut paikataan häivyttämällä alkuperaiseen väriin ja vedetään lakka koko katteen päälle, jolloin ei tule havaittavia värieroja. Tämän kaverin tuurilla kävi niin kuin arvata saattaa; pohjamaali kiehutti alkuperäisen värin, josta seurauksena koko kate piti maalata. Arvanette sattuiko väri kohdalleen...
Mahtanee olla lähes mahdotonta saada uudelleen maalaamallakaan väriä kohdalleen... Joka tapauksessa kate palautuu huomenna maalaamoon ja katsotaan onko sille jotain vielä tehtävissä.
0nko joku onnistunut saamaan kohtuullisen lopputuloksen maalauttamalla? Ostaakko jostain samanvuotisen suskan kate, mikäli sattuu löytymään virheetön? Maalauttaako koko pyörä uusiksi, jotta sen saa yksiväriseksi, vai siirtyäkö suosiolla pohjoisnavalle jääkarhujen syötäväksi?
Ei kellään sattuisi olemaan ylimääräistä "virheetöntä" viininpunaista vasenta sivukatetta -02 äffään? *![]()
Polkupyöräillen jo vuodesta 2011...
ex GSX 1400 K2
ex GSX-R 1000 K3
ex FZR 1000 Exup -91
ex FZ 750 -94
jos pyörän muut katteet on vuosia vanhat, niin vaikka yksi niistä maalattaisiin ihan oikealla värillä, se voi näyttää aika erilaiselta, kunnes ikääntyminen ja uv-säteily ehtii vaikuttaa myös sen väriin.
Jotkut värit, esim. metallihohtovärit, on myös toisia haastavampia saada kohdilleen. Mutta kyllä se tänäpäivänä aika normihommaa on, että häivytetään maalatun vaurioalueen väri muuhun pintaan, ja yleensä tulos on ihan hyvä. Jos ei yhdessä maalaamossa ala onnistumaan, kokeilisin seuraavaa.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Katteessa ei ole enää vanhaa väriä johon häivyttää...
Muoks.
Taatusti on haasteellista, ellei jopa mahdotonta, mainitseiesi seikkojen takia. Siksi kiinnostaakin onko joku saanut tyydyttävää lopputulosta maalaamalla.
Polkupyöräillen jo vuodesta 2011...
ex GSX 1400 K2
ex GSX-R 1000 K3
ex FZR 1000 Exup -91
ex FZ 750 -94
Oma mopo kaatui muutama vuosi takaperin hiekkapihassa yön aikana rankkasateella, kun maat hävisi veden mukana tuen alta.
Alakate täysin p..skaksi, eli meni uusiksi. Saman väristä ehjää ei purkaamoilta ainakaan silloin löytynyt.
Punainen f, ja hyvin todennäköisesti sama värisävy kuin sinullakin? Ostin ihan sen perinteisen "paukkupullon" ja maalasin sen sillä spraylla, ja edelleen spray-lakkaa vielä päälle.
En edes selvitellyt alkuperäistä sävyä. Melkoisen summamutikassa ja suoraan hyllystä haettu väripurkki, ja ihme kyllä, värisävy osui aikas lähelle kohdalleen. Quality by biltema.
Lopputulos on kait sitten jonkinsortin, kohtuullinen??? ainakin lopputuloksen hintaan ja tehtyyn työmäärään nähden. Maalipinnasta tuli siisti, mutta toki pientä sävyeroahan on havaittavissa.
Lopputuloksen laatu riitti ainakin minun vaatimuksiin, vanhaan mopoon.
Murjaanien kuningas!
750 F:n tankin alla on värikoodi. Koodin avulla pystyy ammattimies tekeen maalin ja sopivan lakan.
Ei muuta kuin toimeksi.![]()
Suzie
Vein juuri pyörän kaikki katteet maalaukseen turun ammattiopistoon. Kaikki katteet maalattuna pohjatöineen (yksi kate halki lipoista, hitsattu) alle 200€:n, lopullinen hinta tulee kuluneesta maalista, eli eivät ota työstä mitään. Jäljestä en tiedä viela mutta 2viikossa se selviää. Tohon hintaan ei lähtenyt ihan 3-kerrosväriä flakeineen kuten alkup. punainen on mutta sovittiin että lähelle se väri. Tuohon hintaan, maalauttaisin kaikki....
TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
GSX1300R -02 Tourinkiin
Suzuki DR650 -99 EX
RSV1000R -04 EX
Mulla putosi autotallissa viininpunaisen Banditin irrallinen tankki noin puolen metrin korkuiselta alustalta lattialle. Tankki oli täysi ja painava, joten ruttuhan siihen tuli. Seuraavana talvena oikasutin ja maalautin tankin sekä etulokasuojan. Ottivat värin osista ja tulos oli erinomainen. Myös tankkiin teettivät jossain uudet tarrat. Tarra ovat lakkakerroksen alla. Kyseinen korjaamo on hyvässä maineessa pitkältä ajalta, mutta hinta oli minusta varsin kohtuullinen.
Hande G.
Toissa kesänä auton kadettua silloinen Yammy, katteeseen jälkiä, musta kate paikka maalattiin ja lakattiiin kokonaan yli. Ei huomannut edes ammatti maalari mistä oli paikattu, ennen kuin kerroin. Eli ihan hyvää laatua. Maalauksesta vastasi ihan autojen kolari maalauksia tekevä yritys. Värikoodilla saivat saman maalin. Joten onnistuu kyllä. Tosin katteet olivat melkein uudet, eli haalistumista ei ollut.
Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.
Yamaha FJR 1300A -08
Kokemuksia automaalaamoista osa 1:
Hyvä ystäväni ja kaverini on automaalari. Olen opiskellut sen ammattikunnan työnjäljen ja metkut pikkupojasta saakka, joten uskallan väittää että;
1. vaikka ne maalarit on monessa firmassa ammattilaisia saamaan maalilla kuin maalilla kauniin pinnan
2. niitä ei aina kiinnosta tehdä työ muutoin kuin pikana
3. tällöin sävyt ei osu kohdalleen, vaikka käyttäisikin oikeaa värisävykoodia
4. kannattaa mennä sellaisen maalarin luokse, jolla on kokemus sekoittaa ja sävyttää väirit kohdalleen
5. tai ostaa maailmalta valmiiksi sävytettynä ao. värikoodin mukainen väri esim. cyclecolor.com
6. voi myös ostaa valmiin katteen (ihka uuden), nekään ei maksa paljoa, jos vertaa vaivaa kaikessa maalausrumbassa
-M
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
Oliko mikä firma kyseessä?(handegunnar @ Maalis. 21 2010,22:13) kirjoitti
Polkupyöräillen jo vuodesta 2011...
ex GSX 1400 K2
ex GSX-R 1000 K3
ex FZR 1000 Exup -91
ex FZ 750 -94
Kate lähti uudelle kierrokselle maalaamoon. Toivotaan että lopputulos on nyt oikea. Valittelivat kuitenkin sekä maalaamossa että maaliliikkeessä kyseisen maalin (monikerros candy tjsp) maalaamisen ja oikean sävyn sekoittamisen olevan lievästi sanottuna haasteellista...
Polkupyöräillen jo vuodesta 2011...
ex GSX 1400 K2
ex GSX-R 1000 K3
ex FZR 1000 Exup -91
ex FZ 750 -94
Tai niin kuin minulla maalari ei tiennyt, missä järjestyksessä 3-kerros maalaus täytyy toteuttaa... Täytyy kyllä sanoa, että ihan tavallinen Mattimeikäläinen olisi osannut päätellä ihan itsekin. Esimerkkinä Suzukin -09 malleissa käyettty "Maximum Candy Orange -YME", jonka voi todellakin vetäistä väärässä järjestyksessä ja lopputulos on kuparin -ei siis se normaali oranssi -candy.(ekam @ Maalis. 24 2010,04:23) kirjoitti
Mutta totta se on. 3-kerros -candymaalaus on vaikea saada saman sävyiseksi, kuin tehtaalla prosessimaalaus, joka on säädetty kohdalleen ja joka toistaa kappale kappaleelta samaa laatua.
![]()
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
viime kesänä korjautin vesijetin kylkeen tulleen n 15 cm pitkän kuituvaurion, väri oli kullanruskea metallihohto. kutsuin automaalarin katsomaan ja kysyin varovasti että pitääkö koko kylki maalata koska värikoodiakaan ei ollut tiedossa... hän sanoi että katsotaan tuo väri kohdalleen ja häivytetään se tohon noin... vähän pelkäsin että mitä siitä tulee. kun homma oli valmis niin sitä ei todellakaan erottanut vanhasta maalista, sävy ja kiteiden heijastumat oli just niin kuin piti. sitten vaan kättä vakuutusyhtiön taskuun.
Ammattimies osaa
TRX850 -96
XT500 -80
Pensahana vuoti ja sulatti pois mokoman vesivärin, maalautin sitten koko mopon.
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Pieni päivitys tilanteeseen...
Maalausjälki ei sitten tyydyttänyt. Väri olisi suht lähellä toisen kierroksen jälkeen mutta pinta on sen verran huono ettei tuota kehtaa paljon paikoilleen asentaa. Roskaa ja pölyä riittävästi... Liike, joka työn suoritti, on maineeltaan hyvässä huudossa, mutta tämä nyt ei oikein (ainakaan omasta mielestä) onnistunut. Neuvottelut hyvityksistä siis alkakoon, kun otin ja kettuuntuneena tilasin tehdasuuden valmiiksi maalatun katteen. Hinta oli yllättäin kotimaisessa merkkiliikkeessä tismalleen sama kuin parilla keski-eurooppalaisella toimijalla ja euroina sama kuin vastaava palikka usassa taaloina. Luonnollisesti jenkkihinta ilman tullia ja veroja.
Kunhan uusi palikka saapuu, siirtyy pyörä ammattilaiselle myllytettäväksi mahdollisten viimeisten värierojen tasoittamiseksi. Jospa nämä oppirahat olisi sitten viimein maksettu... prkl...
Polkupyöräillen jo vuodesta 2011...
ex GSX 1400 K2
ex GSX-R 1000 K3
ex FZR 1000 Exup -91
ex FZ 750 -94
jos pyörässä on alkuperäiset katteet, joita ei ole uudelleen maalattu, en alkaisi kajoamaan väreihin, siitä voi muodostua vähän savottaa. Uusi katteenosahan voi tietysti alkuun olla jonkin verran eri värinen kuin vanha, mutta tämä ero tasoittuu ajan myötä.(ekam @ Huhti. 07 2010,14:41) kirjoitti
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
oma kohtainen kokemus mut auton metallivärin maalautuksesta
eli maalatiin kuskin ovesta taaksepäin pienen vaurion takia uudelleen 3:n kerrankaan jälkeen maalaus ei onnistunut edes välttävästi (sävyero) yrittivät häivyttää oven puoleen väliin huonolla menestyksellä jonka jälkeen maahantuoja teki 10kpl koe maalaus peltejä kaikista tuli eri sävyisiä käsin maalattuina (totesivat kun robotti maalaa korin niin se pyörii korin ympäri oikeessa kulmassa) ja 7:n kerrankaan jälkeen ei hyvä
sit meni hermot totaalisesti ja lykkäsin auton vaihto auto jonoon niin auto oli vuoden vanha vahingon sattuessa
BMW R1200GS & RF 900 R projekti