Siinäpä se otsikossa kysymys. Mikä olisi helpoin tapa saada crossipyörä kiinnitettyä turvallisesti peräkärryyn? Etupyörä pitäisi saada jotenkin lukittua kärryyn, sitten liinat sivuille sarvista?
En ole hitsaustaitoinen. Joku kaupallinen halpa ratkaisu hakusessa.
CBR 1000 F vm 1990
KTM EXC 250 Racing 2005 (myytävänä)
KTM EXC 530 vm 2008
Meillä on vain päin etulaitaa t-kirjaimen mallinen puu teline,jossa eturenkaan mentävä hahlo kahden syrjällään olevan laudan välissä. Eturengas ei pääse kääntymään. Sitten kummastakin sarvesta erilliset liinat etuviistoon kiristettynä. Samalla tyylillä kulkee katupyöräkin ratapäiville ja aina pysynyt pystyssä![]()
Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset ja muutokset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Tuolta, aivan sivun alalaidasta löytyy. Kuvaa ei tosin ole mutta jälleenmyyjät-painikkeen takaa saattaa löytyä jonkun sivuilta.
Triumph Daytona 675 tornado red '07 (2007 - 2009)
Triumph Thunderbird '10 (2010-2021)
- Turvaton karkulainen -
ite vetänyt vaan sarvista molempiin etukulmiin kiinni ja ei oo koskaan rengas päässyt kääntymään.
Kawasaki zx-10r
PowerPlus "parkkiteline" PP-T 0377 on huippulaite niin kuljetukseen kuin säilytykseen. Itsellä on kolme sellaista käytössä, kuljetuksessa ja tallissa. Kun pyörä seisoo telineessä se on suorassa ja pienet huoltojutut on helppo tehdä.
h.85,-€
Etupyörä vasten etulautaa ja edessä olevista kiinnityslenksuista/vastaavista reijistä mihin liinan koukut vain menee liina kiinni ja se kiertämään ohjaustangon molemmilta puolilta.
Jos olet oikein kiinnittänyt (lue=apinakin osaa) niin etuipumppujen pitäisi painua pohjaan sitä mukaa kun kiristät liinaa.
Jos pelkäät etujousien puolesta niin laita vaikkapa klapi renkaan ja etulokarin väliin estämään turha keulan painuminen.
Ja jos taas pelkäät tekeväsi äkkijarrutuksia niin vedän toinen liina taakse painamaan takahaarukkaa alaspäin.
Koko hommaan aikaa kuluu pari minuuttia.![]()
Moto Morini Corsaro
Power Plus parkkiteline näkyy olevan kotikaupungin tuotantoa.
CBR 1000 F vm 1990
KTM EXC 250 Racing 2005 (myytävänä)
KTM EXC 530 vm 2008
Vähimmällä vaivalla crossipyörä kulkee peräkärryssä, kahdella hyvällä liinalla tangon molemmin puolin kiristys etulaitaa vasten ja takapään yli hyvä liina ettei jarrutuksessa pyörän perä nouse. Jos haluaa säästää etuiskareita, niin sopiva palikka etulokarin ja etupyörän väliin, niin ei mene iskarit "pohjaan". Hyvä ja halpa konsti.
Kun näin tekee jarrutuksessa eivät etuiskarit pohjaa ja samalla lähde liinat pois.........näinkin on joskus käynyt.
Jos pelaa varman päälle, ei kannata käyttää koukkupäisiä liinoja vaan läpipujotettavia.
<p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988 _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
Asutko Kiinassa? Itse hankin ko. yrityksen tuotteita Bremenin myymälästä jonne ne kiinasta ovat rahdattu.(Honsuheikki @ Huhti. 05 2010,16:30) kirjoitti
Mä rakesin peräkärryyn kakkos-kakkosesta telineen johon saa eturenkaan kiinni. Ei tarvii kiristää niin reilusti kun eturengas ei pääse liikkumaan.
Tässä kuva kärryn telineestä:
Jos on enempi aikaa ja innostusta niin vastaavan voi rakentaa myös nätimmän näköisenä.
Tämmönen tuli pakuun:
Käytännössä se on se ja sama kummalla tavalla tuon toteuttaa molemmat näyttää yhtä asiallisilta ekan talven jälkeen. Nastarenkaat kuluttaa noita aika kivasti.
Ohjaustangosta molemmilta puolilta liina viistosti eteen ja jos haluaa olla varma että perä pysyy paikallaan niin pyrstöön kanssa yksi tai kaksi liinaa.
Meillä menee kärryssä ja pakussa kolme pyörää 4-6 liinan kanssa. Reunimmaiset yhdellä liinalla ohjaustangosta eteen ja seinään kiinni. Keskimmäinen pyörä ohjaustangosta kahdella liinalla reunimmaisten pyörien yli. Nämä liinat samalla estää reunimmaisten pyörien perän nousua paniikkijarrutuksessa. Lopuksi vielä keskimmäisen pyörän perä kiinni kahdella liinalla.
Rehellisyyden nimissä on sanottava, että nuo vikat kaksi liinaa on kyllä kiinni vain pidemmillä reissuilla.
Kahvoista kärryn etukulmiin, kuten jo mainittu on.
Lisäksi yksi liina renkaan ja vanteen ympäri hirtettynä ja samoihin kiinnityksiin edellisten kanssa, ei pääse lipsumaan sivuttain.
Takana liina estämässä perän pomppimista.
Ite on tuota enskaa tullu kuskattua silleen, että ihan sarvista kiinni siten, että veto on eteenpäin liinoila. Jos pidempää reissua pitäny mennä, niin sit myös takaa vanteesta kiinni yhellä liinalla ettei tuu niskaan niin helposti jos kolaroi tai jotain. Oon ite rakennellu semmosen puutavarasta tehdyn systeemin, että renkaat ei pääse liikkumaan sivusuunnassa, niin räikkäliinat riittää. Taidan muuttaa tätä myöhemmin siihen suuntaan, että pelkästään eturenkaalle on sivusuunnassa oleva tuki. Kun toi takarengas harvemmin mihinkään suuntaan kääntyilee.
Ja nyt kannattaa huomioida, että kyseessä on vähän reilu 100kg enska. Sopinee crossipyörään ihan yhtä hyvin, mutta 300kg matkapyöriin liittyvistä asioista voi joku muu vastata![]()
'04 Honda CBR 1100xx, '13 KTM 250 EXC
Ainakin tuossa motonetin telineessä tuo keinuosa oli mallia sulkeutuva, eli se on kaksiosainen ja renkaan keinahtaessa telineeseen se ikäänkuin puristaa renkaan tiiviistin keinuun. Vaikeasti selitetty enkä tiedä auttaako tuo mitään, mutta ajattelin mainita.
Yamaha YZF-R6R 2009 + Ktm 350 Exc-f 2014
Kawasaki Z750R 2012 exä