Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 37:sta
  1. #1
    Onko C-mallin 10R:n takahaarukan laakeroinnin voitelu kuinka tarpeellinen operaatio (ainaskin kuulemma työläs)? Kuuluu ainakin 24tkm kohdalla huoltoohjelmaan...
    - Almost legal but 110% fun! -
    Honda CBR600F '89 -> Yamaha YZF-1000R '00 -> Kawasaki ZX-10R '05 (MCN: "The psycho C-model Kawasaki ZX-10R of 2004/05") -> R.I.P.
  2. #2
    Juu, kiinostais itsekkin tietää kun ajattelin seuraavaksi tehdä. Mitä rasvaa olette siihen muuten käyttäneet?
  3. #3
  4. #4
    Lainaa (Yammu-setä @ Maalis. 18 2010,19:59) kirjoitti
    Juu, kiinostais itsekkin tietää kun ajattelin seuraavaksi tehdä. Mitä rasvaa olette siihen muuten käyttäneet?
    Hmm, tuota on liikkeellä näköjään. Itselläkin pitäs ruveta purkamaan ja rasvaileen (kun jaksais)..

    TUOTA käytin ysipärrässä ja totesin hyväksi aineeksi.. ei ole hinnalla pilattu ja het reilusti tuossa tuubissa.

    Hitto kun tuo homma oli ysissä helppoa siellä oli tehtaan jäljiltä nippa paikoillaan, ei muuta kuin prässin letku paikoilleen ja puristaa mönjät sisään..

    Vähän kuin pikapano ... kymppi onkin sitten kuin perus-nainen, pitää rassata paljon ennen kuin pääsee rasvat nakkaan sisään

    - P



  5. #5
    Joo toi on just oikeeta tavaraa noihin swingin laakereihin toi mölybeduiini rasva, vai mikä se oli. Sitte toi litium rasva käy taas noihin muihin vipuihin ja laakereihin.

    Tack tack
  6. #6
    Lainaa (Yammu-setä @ Maalis. 20 2010,11:20) kirjoitti
    Joo toi on just oikeeta tavaraa noihin swingin laakereihin toi mölybeduiini rasva, vai mikä se oli. Sitte toi litium rasva käy taas noihin muihin vipuihin ja laakereihin.

    Tack tack
    Noissa rasvoissa nimet vähän hämää kun vähän joka purkissa lukee sekä lithium että molybdenium mutta homma menee jokatapauksessa näin:

    Sitä musta-harmaata MoS (molybdeenisulfidi tms. mikälie) rasvaa, jollaista tuo jälkimmäisen linkin tavara kait on, ei kyllä 10R:ssä (eikä missään muussakaan modernissa japsipyörässä) laiteta muualle kuin moottorin runkolaakeripulttien ja kansipulttien kierteisiin ja niiden prikkojen alle kasausvaiheessa jotta nuo em. saa tarkemmin oikeaan momenttiin. Sitä käytetään myös kasausvaiheessa moottoriöljyllä ohennettuna moottorin ja vaihteiston liukulaakeripinnoille varmistamaan voitelu "ensikäynnistyksessä" ennenkuin öljy alkaa kunnolla kiertää noille laakereille.

    Swingin-, linkuston- ja ohjauslaakereihin siis läpikuultavaa (yleensä kellertävää tai ruskeaa) "litium" rasvaa eli semmoista vedenkestävää "perusvaseliinia".
  7. #7
    Itse olen käyttänyt noihin kosteuden kanssa tekemisissä oleviin kohteisiin kunnon punaista vaseliiniä, koska näissä vedenkestävyys on maksimaalinen.. Tässä esimerkkinä Yamahan alkuperäisillä vaseliineillä oleva ohjauslaakeri vuoden jälkeen.. (ei ole pesty painepesurilla)

    ja tässä täytän SKF:n uuden laakerin tuolla punaisellla rasvalla..


    ps. ei kannata tuudittautua siihen, mitä vaseliinia pyörässä on käytetty alkuperäisenä, koska rasvakin on tehtaille kustannuserä. Mm. tuossa omassa Yamahassa oli rasvaa vain nokare ja sekin jotain voin korviketta.. Kannattaa ennemmin katsoa netistä vaseliinivalmistajien suositystaulukkoa..



  8. #8
    Lainaa (visu @ Maalis. 20 2010,13:21) kirjoitti
    Swingin-, linkuston- ja ohjauslaakereihin siis läpikuultavaa (yleensä kellertävää tai ruskeaa) "litium" rasvaa eli semmoista vedenkestävää "perusvaseliinia".
    Oisko sulla heittää vinkiks suoraan jotain tuotetta/tuotenimeä, niin vois ettii jostai kaupan hyllystä?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  9. #9
    Lainaa (juky2200 @ Maalis. 20 2010,15:14) kirjoitti
    Itse olen käyttänyt noihin kosteuden kanssa tekemisissä oleviin kohteisiin kunnon punaista vaseliiniä, koska näissä vedenkestävyys on maksimaalinen.. Tässä esimerkkinä Yamahan alkuperäisillä vaseliineillä oleva ohjauslaakeri vuoden jälkeen.. (ei ole pesty painepesurilla)
    http://i204.photobucket.com/albums/b...0/IMG_2433.jpg
    ja tässä täytän SKF:n uuden laakerin tuolla punaisellla rasvalla..
    http://i204.photobucket.com/albums/b...0/IMG_2532.jpg
    Mistäs tota (Shell SRS 4000(?)) saa?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  10. #10
    Esim. Agrimarketista, Tarjoustalosta, AD-varaosilta ja jopa huoltoasemilta jne..
    Ja sen vaseliinin ei tarvitse välttämättä olla juuri Shell merkkistä, vaan kävelet johonkin auto/konetarvikkeita myyvään liikkeeseen ja ilmoitat haluavasi punaista vaseliinia tuubillisen.

    Koska tarvitset vain tuubillisen (se koko loppuelämäksesi), niin se hintakaan tuskin on este. (Normaali keltainen vaseliini maksaa alle 10 euroa ja tällainen spesiaalirasva maksaa 10-20 € tuubi)



  11. #11
    Lainaa (visu @ Maalis. 20 2010,13:21) kirjoitti
    Lainaa (Yammu-setä @ Maalis. 20 2010,11:20) kirjoitti
    Joo toi on just oikeeta tavaraa noihin swingin laakereihin toi mölybeduiini rasva, vai mikä se oli. Sitte toi litium rasva käy taas noihin muihin vipuihin ja laakereihin.

    Tack tack
    Noissa rasvoissa nimet vähän hämää kun vähän joka purkissa lukee sekä lithium että molybdenium mutta homma menee jokatapauksessa näin:

    Sitä musta-harmaata MoS (molybdeenisulfidi tms. mikälie) rasvaa, jollaista tuo jälkimmäisen linkin tavara kait on, ei kyllä 10R:ssä (eikä missään muussakaan modernissa japsipyörässä) laiteta muualle kuin moottorin runkolaakeripulttien ja kansipulttien kierteisiin ja niiden prikkojen alle kasausvaiheessa jotta nuo em. saa tarkemmin oikeaan momenttiin. Sitä käytetään myös kasausvaiheessa moottoriöljyllä ohennettuna moottorin ja vaihteiston liukulaakeripinnoille varmistamaan voitelu "ensikäynnistyksessä" ennenkuin öljy alkaa kunnolla kiertää noille laakereille.

    Swingin-, linkuston- ja ohjauslaakereihin siis läpikuultavaa (yleensä kellertävää tai ruskeaa) "litium" rasvaa eli semmoista vedenkestävää "perusvaseliinia".
    Duoda, eli tuo linkittämäni aine juurikin sitä musta-harmaata. Tämä siis EI mielestäsi sovellu swingiin / laakereihinsa? Itse olen ajatellut tuoteselosteen + muutaman vuoden käytön perusteella (entisessä pärrässä pysyi hyvässä kunnossa tuolla) että olisi oikeinkin hyvä aine tuonne? Vissiin sitten olettanut väärin..

    Miksei tuo "moly"rasva sovellu swingiin?

    - P



  12. #12
    Lainaa (juky2200 @ Maalis. 20 2010,15:14) kirjoitti
    ps. ei kannata tuudittautua siihen, mitä vaseliinia pyörässä on käytetty alkuperäisenä, koska rasvakin on tehtaille kustannuserä. Mm. tuossa omassa Yamahassa oli rasvaa vain nokare ja sekin jotain voin korviketta..
    Tämä on kyllä tullut havaittua useamman tehdasuuden pyörän kohdalla. Suosittelen kyllä laakerointipisteiden voitelua viimeistään tehtaan ilmoittamalla huoltovälillä (uuden pyörän ollessa kyseessä mieluummin toki jo aikaisemmin).

    -Jay
    Sota on rauhaa. Vapaus on orjuutta. Tietämättömyys on voimaa.
  13. #13
    Tuo molyrasva on erittäin hyvää swingin laakerointiin.. (jopa parasta jos ei katsota ulkoisia voimia, koska sietää iskumaisia kuormia erittäin hyvin.)
    Olen itsekin käyttänyt "mustaa" vaseliinia aikaisemmin monessa moottoripyörän kohteessa.. En vain tykkää siitä, miten tuo musta mönjä tulee pihalle sotkien joka paikan ja harvemmin olen nähnyt moottoripyörässä nivelen/laakerin, joka on kulunut nopeasti, mikäli siellä ei ole vettä/likaa..
    Molyrasva omasta mielestäni sopii kohteisiin, jossa on rasvanippa. Tällöin rasvaa voi lisätä riittävän usein, jollloin uusi rasva työntää sisäänpäässeen veden/lian ulos.
    Tällaisiin n. kerran 3 vuodessa avattaviin kohteisiin laitan mieluiten kaikkein vedenkestävintä tavaraa. Jos "väärä" rasva on aiheuttanut ylimääräistä kulumaa, niin on helppo samalla vaihtaa tarvittaessa laakerit.. mutta tuskin!
  14. #14
    Lainaa (Perkele @ Maalis. 18 2010,21:51) kirjoitti
    Hitto kun tuo homma oli ysissä helppoa siellä oli tehtaan jäljiltä nippa paikoillaan, ei muuta kuin prässin letku paikoilleen ja puristaa mönjät sisään..
    Ettei tosa kybässä ois vastaavaa mahdollisuutta? Et viittis kele käydä vilkaseen mopostas?

    Ihan pikkasen epäilyksen kuulin että sama pikapano pitäs onnistua kybässä...
    - Almost legal but 110% fun! -
    Honda CBR600F '89 -> Yamaha YZF-1000R '00 -> Kawasaki ZX-10R '05 (MCN: "The psycho C-model Kawasaki ZX-10R of 2004/05") -> R.I.P.
  15. #15
    Muistaakseen syksyllä tuli läämittyä TÄTÄ Trumpan laakereihin, melko jämäkkää tavaraa...
    K750 -61
  16. #16
    Molybdeenisulfidirasva nimensä mukaisesti sisältää molybdeenisulfidia, joka grafiitinsukuisena aineena periaatteessa vähentää kitkaa. Se passaa aivan varmasti tuohon swingin laakerointiin. Olen käyttänyt sitä myös esimerkiksi akseliin ja sen laakerointiin ongelmitta. Laakerinrasvauksessa huono puoli on tuo tumma väri, johon epäpuhdaudet saattavat sekoittua. Siksipä käyttäisin vaikka tuolta Bilteman normaalia kirkasta laakerirasvaa, joka ei käytännössä maksa mitään. Vahinkojen välttämiseksi tärkeä ominaisuus noissa on tuo lämmönkesto. En usko, että katupyörässä laakerointeihin joutuu niin älyttömästi vettä, että sinne kannattaisi ruveta erikseen jotain vesivaseliinia hankkimaan.

    Vaikka nuo ohjauspään kuvat näyttävät hurjilta, on tuo ohjauspään laakeroinnille ihan riittävä voitelu, kun siellä ei puhuta mistään kovista lämmöistä tai hurjista pyörimisnopeuksista. Vaihtaisin toki silti sen parempaan, jos purku on edessä.
  17. #17
    Ihan vaan vinkkinä kaikille, kannattaa käyttää kunnon vedenkestävää vaseliinia. Porukoilla (myös minulla) kun on kuitenkin kiire keväällä suolapaskakeleillä ajelemaan ja sen jälkeen painepesuripesuun, kun ei se tatina muuten irtoa. Itse käytän Bel-Ray merkkistä, mutta kaikki muutkin vastaavat toimii taatusti yhtä hyvin.
    --Tärkeintä on lähteminen - jäiden lähteminen--
    (-Tosimies ajaa säällä kuin säällä - eikä kumipukuja käytetä-)

    Gas Gas EC 300
    Kawa z750
  18. #18
    Lainaa (Miq @ Maalis. 18 2010,17:04) kirjoitti
    Onko C-mallin 10R:n takahaarukan laakeroinnin voitelu kuinka tarpeellinen operaatio (ainaskin kuulemma työläs)? Kuuluu ainakin 24tkm kohdalla huoltoohjelmaan...
    No en tiedä C 10R:stä, mut 636C1H:n kans tuli eteen pienimuotoinen vitutuksen kulminaatiopiste...
    http://www.ip.fi/~scuuba/org/vitutuk...e/JK1P1845.jpg
    http://www.ip.fi/~scuuba/org/vitutuk...e/JK1P1848.jpg
    Tuossa vaiheessahan on jo joutunut irrottamaan takajarrun, takarenkaan, takaiskarin, takahaarukan akselin ja takahaarukan. Joka meni kikkailuks koska siitäkin piti ottaa pakoputkisolan jäykistyslevy irti. Ja sitä ei saanut irti ellei ensin ottanut jalkatapin asetelmaa irti. Jota taas ei saanut irti, ennen kuin keksi jonkun muun kannatus systeemin takapäälle kuin takajalkatapit. Ja jos haluaa takahaarukan kokonaan irti, joutuu tietty katkaisemaan ketjun.
    Ja myöskään koiranluiden pultti (muistaakseni, no joku pultti linkusta kuitenkin) ei mahtunut tulemaan irti, ilman että hieman käytti bruteforcea kattiin.

    No sit hetkeks funtsimaan; a) rälläkällä pultti poikki? b) "kaikki" katteet irti, jäähdytysjärjestelmä tyhjäks, jäähdytin irti, pakosarjan pultit "auki", väliputki irti jne. vai c) vittu bruteforcea damage hazardilla: väliputki löysälle ja pari rengasrautaa käteen ja vääntämään öljypohjaa/öljypohjan reunaa tukipisteenä käyttäen kattia sen verran alaspäin ett saa pultin ujutettua pois.
    Sai muuten käyttää voimaa ihan huolella....

    No sitten palkitsin itseni pienellä hifistely-nysväyksellä. Ja ai että kun tuli nättiä (vs eka kuva):
    http://www.ip.fi/~scuuba/org/vitutuk...e/JK1P1894.jpg
    Aseina CRC, hammasharja ja froteepyyhe.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  19. #19
    Lainaa (juky2200 @ Maalis. 20 2010,15:23) kirjoitti
    Esim. Agrimarketista, Tarjoustalosta, AD-varaosilta ja jopa huoltoasemilta jne..
    Ja sen vaseliinin ei tarvitse välttämättä olla juuri Shell merkkistä, vaan kävelet johonkin auto/konetarvikkeita myyvään liikkeeseen ja ilmoitat haluavasi punaista vaseliinia tuubillisen.

    Koska tarvitset vain tuubillisen (se koko loppuelämäksesi), niin se hintakaan tuskin on este. (Normaali keltainen vaseliini maksaa alle 10 euroa ja tällainen spesiaalirasva maksaa 10-20 e; tuubi)
    No AD:ssä tietenkään ollut tota 4000, joten arpa osu Mobiliin; Mobilith SHC 100 (NLGI 2), oli niin kallis tuubi ku vertas muihin hyllyssä oleviin tuotteisiin, 16e, ett pakko olla hyvää.
    Speksit sanoo ett vähän ehkä turhan velttoo josta syystä vedenkesto heikompaa kuin noilla muilla. *
    Mut toisaalta sit taas linkuston pitäis olla ultraherkkä. *

    http://www.mobil.com/USA-English/Lub...bilith_SHC.asp
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  20. #20
    Lainaa (Miq @ Maalis. 22 2010,16:38) kirjoitti
    Lainaa (Perkele @ Maalis. 18 2010,21:51) kirjoitti
    Hitto kun tuo homma oli ysissä helppoa siellä oli tehtaan jäljiltä nippa paikoillaan, ei muuta kuin prässin letku paikoilleen ja puristaa mönjät sisään..
    Ettei tosa kybässä ois vastaavaa mahdollisuutta? Et viittis kele käydä vilkaseen mopostas?

    Ihan pikkasen epäilyksen kuulin että sama pikapano pitäs onnistua kybässä...
    Yritän muistaa tänään tsekata, heti röiden jälkeen kun kotiudun.

    - P
  21. #21
    onkohan ne mulla huollos voidellu.. ei kai se kovin työläs oo jos sillä meni koko huoltoon 7 tuntia ja siinä oli venojen säädöt ym.. ?
    Kawasaki Ninja ZX-10R
  22. #22
    Kannattaneeko noita hirveesti purkaa, ihan vaan rasvataksen laakereita.
    Olen sitä mieltä että kestää minkä kestää. Sen huomaa heti jos ohjauksessa tai swingissä on klappia tai vastusta.
    Sit vaihdetaan laakeri. Ei maksa paljoa ja homma voi tehdä itekin.

    Esimerkkinä tyyppillinen laakeri Koyo Koyo 6003 näyttäis vaativan sijoituksen n. 6€.

    Korjaan kirjoitusvihreet ja lisään että noita laakereita löytyy miltei kaikista autotarvikeliikkeistä.
    Lisään vielä senkin että yksikään mopovalmistaja ei itse tee laakereita eli älkää kyselkö "original partsien" perään turhan hanakasti.
    Nyt meni kaveruussuhteet maahantuojille, huh!



    Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
    Team Green
  23. #23
    Lainaa (tpower82 @ Maalis. 25 2010,21:26) kirjoitti
    onkohan ne mulla huollos voidellu.. ei kai se kovin työläs oo jos sillä meni koko huoltoon 7 tuntia ja siinä oli venojen säädöt ym.. ?
    Niin, onkohan tosiaan ollu swingi ja keula purettuna...?
    Tuskin.
    Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
    Team Green
  24. #24
    Lainaa (Goofy S @ Maalis. 26 2010,00:08) kirjoitti
    Lainaa (tpower82 @ Maalis. 25 2010,21:26) kirjoitti
    onkohan ne mulla huollos voidellu.. ei kai se kovin työläs oo jos sillä meni koko huoltoon 7 tuntia ja siinä oli venojen säädöt ym.. ?
    Niin, onkohan tosiaan ollu swingi ja keula purettuna...?
    Tuskin.
    niin no sitä vähän epäilen.. mutta ohjekirjas oli muistaakseni 8 tuntia arvioitu huollon kestoksi. pitääpäs kaivella laput missä oli rastittu mitä oli tehty..
    Kawasaki Ninja ZX-10R
  25. #25
    Lainaa (Goofy S @ Maalis. 26 2010,00:01) kirjoitti
    Kannattaneeko noita hirveesti purkaa, ihan vaan rasvataksen laakereita.
    Olen sitä mieltä että kestää minkä kestää. Sen huomaa heti jos ohjauksessa tai swingissä on klappia tai vastusta.
    Sit vaihdetaan laakeri. Ei maksa paljoa ja homma voi tehdä itekin.

    Esimerkkinä tyyppillinen laakeri Koyo Koyo 6003 näyttäis vaativan sijoituksen n. 6€.

    Korjaan kirjoitusvihreet ja lisään että noita laakereita löytyy miltei kaikista autotarvikeliikkeistä.
    Lisään vielä senkin että yksikään mopovalmistaja ei itse tee laakereita eli älkää kyselkö "original partsien" perään turhan hanakasti.
    Nyt meni kaveruussuhteet maahantuojille, huh!
    Ok, pyöränlaakerit ja muut "tavalliset" urakuulalaakerit löytyykin melko helposti ja edullisesti myös autotarvikeliikkeestä ja/tai teollisuustarvikemyymälöistä (Etolat jne.).

    Astetta vaikeampaa ja kalliimpaa onkin sitten löytää linkuston ja takahaarukan neulalaakereita, puslia ja holkkeja. Esimerkiksi mitä standardilaakeria vastaa merkintä SFYZM1? Toki tätähän voi yrittää selvittää esimerkiksi stefojen koon perusteella, olettaen että niiden koko on ilmoitettu kuvastossa. Toinen vaihtoehto on otttaa ensin vanhat laakerit pois ja niiden mittojen perusteella yrittää etsiä uusia korvaavia. Useammin kuin kerran on kuitenkin tullut umpikuja vastaan noissa etsinnöissä, Nipponin poika on tilannut laakerivalmistajalta millin tai kaks standardikoosta poikkeavan laakerin ja vielä "yksinoikeudella".

    Eihän tuokaan SFYZM1 maksa "kuin" reilun kympin, mutta kun noitakin taitaa linkkuun mennä kuutisen kappaletta + stefat & holkit jne. Tähän kun vielä lisätään vaihtamisen vaiva niin pieni panostus ennakoivaan kunnossapitoon alkaa näyttääkkin ihan fiksulta sijoitukselta, varsinkin jos sen pystyy tekemään itse. Valohoidosta kun ei vieraalle kannata maksaa...

    -Jay



    Sota on rauhaa. Vapaus on orjuutta. Tietämättömyys on voimaa.
  26. #26
    Lainaa (Perkele @ Maalis. 24 2010,14:48) kirjoitti
    Lainaa (Miq @ Maalis. 22 2010,16:38) kirjoitti
    Lainaa (Perkele @ Maalis. 18 2010,21:51) kirjoitti
    Hitto kun tuo homma oli ysissä helppoa siellä oli tehtaan jäljiltä nippa paikoillaan, ei muuta kuin prässin letku paikoilleen ja puristaa mönjät sisään..
    Ettei tosa kybässä ois vastaavaa mahdollisuutta? Et viittis kele käydä vilkaseen mopostas?

    Ihan pikkasen epäilyksen kuulin että sama pikapano pitäs onnistua kybässä...
    Yritän muistaa tänään tsekata, heti röiden jälkeen kun kotiudun.

    - P
    Perskeles kun ei meinaa millään muistaa tehdä asioita, joita on luvannut

    Tänään tsekkaan tuon asian.

    Ja muutamaan ylempään viestiin. Olen samaa mieltä viimeisen kirjoittajan kanssa, että huomattavasti halvempaa on ns. ennalta ehkäistä vaurioiden syntyä useissa tapauksissa. Itse teen tarvittavat huollot jo ihan senkin takia talvikaudella, että sais kesän pärtsäillä taas huolettomia ja huollottomia kilometrejä.

    Peruslaakerit löytyvät kyllä muualtakin kuin "OEM" - hyllyistä, mutta joskus tulee tosiaan tenkkapoo vastaan, kun eivät sitten ole standardimittoja nähneetkään.

    Itse vaihdoin syksyllä omaan kymppiin etu/taka-renkaiden laakerit vaikkei mittarissa ole kuin 24tkm. Yksi laakereista oli jo hieman jäykähkö, joten samalla sitten kaikki uusiksi. Eipä tarvitse miettiä noitakaan vähään aikaan.

    Mutta kaikki tyylit sallittuja. Ne kriittisimmät paikat kuitenkin kannattaa ehdottomasti pitää kunnossa, ettei sitten viikatemies hyppää hommaan mukaan, kun esim. renkaan laakeri vetää jumiin, tai ketju katkeaa yms.

    - P
  27. #27
    Eipä siellä 10r haarukassa ole rasvanippoja. Tosin varmaan ne sinne vois laittaa jälkeenpäin. Mutta niin kuin Perkele mainitsi, kantsii tsekata nuo kriittiset paikat välillä, vaikkei vielä olis huolto-ohjelman mukaan aihetta. Itellä on 72 tkm. mittarissa ja vielä tosin pyörii orkkis pyöränlaakerit. Ei oo viittiny ehyviä osia vaihtaa
    https://www.mprengas.fi
  28. #28
    Lainaa (jeppe56 @ Maalis. 26 2010,18:44) kirjoitti
    Eipä siellä 10r haarukassa ole rasvanippoja. Tosin varmaan ne sinne vois laittaa jälkeenpäin. Mutta niin kuin Perkele mainitsi, kantsii tsekata nuo kriittiset paikat välillä, vaikkei vielä olis huolto-ohjelman mukaan aihetta. Itellä on 72 tkm. mittarissa ja vielä tosin pyörii orkkis pyöränlaakerit. Ei oo viittiny ehyviä osia vaihtaa
    Jeps, en mäkään noit laakereita olis alkanut edes tarkistelemaan, mutta huomasin viime keväänä pyörän oston jälkeen, että jostain tulee tietyissä nopeuksissa aika ittumaista ulinaa. Ensin meni ketju-ratas-paketti vaihtoon, ei apua. Tämän jälkeen sitten laakereiden kimppuun ja tuoltahan se syy sitten löytyi. En tiedä, miten noin vähissä kilometreissä oli päässyt laku huononeen noin paljon *

    Liekö painepesuria käytetty pesuhommissa yms. eips voi tietää.

    Kohta pitäs talliin painua pyörän kimppuun, mutta eipä tuolta mitään tarvi enää tarkistella, kun tuon homman jo varmistit. Noin mäkin muistelin alunperin, että aika harvassa on pärrät joissa nipat valmiina.

    - P



  29. #29
    Tjöööps, nipat ei saa kuin itse poraamalla ja insertoimalla soppelit paikoilleen.

    Pakko sanoa kuitenni sen verran, että itse en porais tuohon seokseen reikää ja laittas nippaa.. Kyllähän perus raudan palaseen reiän tekee ja kattelee miten kestää, mutta tuommoiseen puristettuun alupalaseen en lähde ainakaan itse poraamaan yhtään ylimääräistä reikää.

    Siitä kun lähtee etenemään, niin kohta on irti/poikki/halki koko swingi.. en kokeile onneani, sen verta pieni vaiva purkaa kuitenkin. 2-4 tuntia tallissa ja levällään ja öljyt linkkuihin.

    - P

    Edit: ittu jos viime talvena pistin ysi-ärrän koneen ihan atomeiksi, porttasin, hinkkasin jne. kaikki mahdollinen, nii ohan se perkele jos ei jaksa yhtä takapäätä purkaa hetkoseksi



  30.  
  31. #30
    Minun krauttipyörästä pesi osaamaton huoltojamppa painepesurilla taka-akselista rasvat pois. Ulommainen kumistefa oli kuivana ja piti tommosta hieraamisääntä ja kehitti lämpöä.

    Älkää peskö painepesurilla niitä pyöriänne, tai jos pesette niin älkää käyttäkö painetta.

    edit: poraamisesta sen verran, että en tuota rakennetta paremmin tiedä, mutta krauttipyörässä ovat porailleet swingiin tuuletusreikiä ja kuulemma hyvin kestänyt. Itse en kyllä menis porailemaan, mutta tässä tuonne swingin sisään kertyy vettä, ja porukka pelkää, että se tyystin napsahtaa poikki. Jossain oli hienot lämpökuvat ja kaikki, millä todisteltiin, että kyllä siihen niitä reikiä voi mennä poraamaan



Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen