Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 40:een 40:sta
  1. #31
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    ^Tuo resonanssialueen laajentaminen on huomattavasti helpompi toteuttaa muuttuvapituisella imusarjalla.
    Superbike #7
  2. #32
    Onko tää nyt ymmärrettävissä sunnuntaisuharin näkökulmasta niin, että gp-tyylisillä nysäslipareilla alakierrosten vääntö laskee verrattuna täysikasvuisiin slipareihin? Entä onko vaimentimen muodolla mitään vaikutusta muuhun kuin ääniin, esim. nämä PowerConet ja X-conet vs. perinteiset ovaalit?
    YZF600R -> RSV1000R
  3. #33
    Lainaa (Eroz @ Huhti. 05 2010,13:14) kirjoitti
    Myös liian lyhyt (äärimmäisen lyhyt) pakoputki (käytännössä pakosarjaan loppuva) voi kuulemma polttaa pakoventtiilin jostakin minulle tuntemattomasta syystä.
    Vahva mutu. Toivottavasti jollain on laittaa myös faktaa pöytään.

    Mutta. Voisiko olla niin, että pakopuolelta pääsee puhdasta ilmaa matalilla kierroksilla koneeseen jos putki on kovin lyhyt?
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  4. #34
    Lainaa (mikkom @ Huhti. 08 2010,09:38) kirjoitti
    Onko tää nyt ymmärrettävissä sunnuntaisuharin näkökulmasta niin, että gp-tyylisillä nysäslipareilla alakierrosten vääntö laskee verrattuna täysikasvuisiin slipareihin? Entä onko vaimentimen muodolla mitään vaikutusta muuhun kuin ääniin, esim. nämä PowerConet ja X-conet vs. perinteiset ovaalit?
    Pakoputkiston virtaus loppuu ensimmäiseen vaimentimeen, eli vaimentimen pituudella ei ole merkitystä vaan sen sijainnilla. Pakopulssi sisältää energiaa kulkiessaan putkessa, äänenvaimentimen tehtävä on nimenomaan tappaa em. energia ennen kaasun purkautumista ilmaan jotta kyseinen energia ei ilmenisi liikana melusaasteena.
  5. #35
    Lainaa (Huhan Kolli @ Huhti. 04 2010,23:36) kirjoitti
    Muusta ei ole tietoo, mutta kiihytysautoissa on pelkät suorat tumpit. Joten luulisin että se maksimoi huippukierroksilla tehon, mutta oisko niin että alaväännöt jää minimiin? V-8 koneissa ainakin sanotaan ns. X-putkin lisäävän vääntöä. Mut mitä kovempi ääni, sen lujempaa tuntuu kulkevan *
    Nitrometaanivehkeissä seos palaa niin hitaasti että se palaa vielä pakosarjassakin, siksi joka sylinteriltä omat putkensa ulkoilmaan, pakosarjassa laajeneva kaasu vain haittaisi toisen sylinterin hengitystä jos tehtäisiin pakosarja. Sen sijaan bensakoneissa pakosarja on aina parempi kuin erilliset putkistot, eli yhdestä sylinteristä tuleva virtaus aiheuttaa suremman alipaineen toiseen sylinteriiin kuin em. sylinteristä itsessään lähtevä pakovirtaus.

    Eli optimaalinen pakosarja 4-sylinterisessä sisältää sylinterit yhteen liittävän osan, kollektorin joka on niin pitkä että poistuvan pulssin imuvaikutus seuraavassa sylinterissä ehtii toteutua mutta sen ei tarvitse olla pidempi. ts 15-20 cm ennen änkkää riittää yleensä. Kakspyttyisessä riippuen sytkävälistä toinen sylinteri saadaan auttamaan toista mutta toinen sylinteri saa tyytyä oman poistuvan pakopulssin imuvaikutukseen. ts 2-pyttysessä koneessa voi hyvin olla täysin erimittaiset primääriputket pakosarjassa optimaalisessa tilanteessa ja pakosarjan pituus sylinteriltä änkälle hyvinkin pitkä.
  6. #36
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    ^Aika vahvaa mutua nuo kaksi edellistä viestiä.
    Superbike #7
  7. #37
    Lainaa (Nitrous @ Huhti. 08 2010,19:04) kirjoitti
    ^Aika vahvaa mutua nuo kaksi edellistä viestiä.
    Kerro ihmeessä mikä meni pieleen niin ehkä opin jotain uutta ;D
  8. #38
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (naukkis @ Huhti. 08 2010,19:28) kirjoitti
    Lainaa (Nitrous @ Huhti. 08 2010,19:04) kirjoitti
    ^Aika vahvaa mutua nuo kaksi edellistä viestiä.
    Kerro ihmeessä mikä meni pieleen niin ehkä opin jotain uutta ;D
    Aika vahvoja yleistyksiä oli tuossa tekstissäsi. Yritän muistaa kirjoitella tähän topiciin vielä pidemmät sepustukset paremmalla ajalla. Tälle päivälle on moottorikiintiö jo täysi.
    Superbike #7
  9. #39
    Lainaa (Nitrous @ Huhti. 08 2010,19:51) kirjoitti
    Aika vahvoja yleistyksiä oli tuossa tekstissäsi. Yritän muistaa kirjoitella tähän topiciin vielä pidemmät sepustukset paremmalla ajalla. Tälle päivälle on moottorikiintiö jo täysi.
    Ainahan sitä on pakko yleistää, mutta siis pointit oli että pakoputkistossa oleva paikka jossa virtaus vapautuu ja menettää energiansa on ensimmäinen vaimentaja, eli itse vaimentimen pituus ei enää juuri merkkaa. Toisena taas tuo kollektori eli 4-pyttyisessä resonointimitoitus osuu aika tarkasti primääriputkien pituudella, itse kollektorin ja sen jälkeen olevan putken ei tarvitse olla kovin pitkä, sen sijaan 2-pyttysessä toimiva kollektori vaatii monesti suhteellisen pitkän pätkän putkea peräänsä eli jos lyhyemmällä vaimentimella saadaan tarvittava kollektorin jälkeinen putki aikaiseksi(pidemmäksi) alaväännöt voivat hyvin olla paremmat kuin pitkällä vaimentimella....
  10.  
  11. #40
    Nitrometaanivehkeitä ei kannata sotkea tähän ketjuun koska sen palonopeus on niin paljon hitaampi kuten Naukkis edellä sanoi.Siellähän on (siis drag-moottoreissa) käytännössä koko ajan palotapahtuma päällä siitä hitaudesta johtuen.
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12