^Tuo resonanssialueen laajentaminen on huomattavasti helpompi toteuttaa muuttuvapituisella imusarjalla.
Superbike #7
Onko tää nyt ymmärrettävissä sunnuntaisuharin näkökulmasta niin, että gp-tyylisillä nysäslipareilla alakierrosten vääntö laskee verrattuna täysikasvuisiin slipareihin? Entä onko vaimentimen muodolla mitään vaikutusta muuhun kuin ääniin, esim. nämä PowerConet ja X-conet vs. perinteiset ovaalit?
YZF600R -> RSV1000R
Vahva mutu. Toivottavasti jollain on laittaa myös faktaa pöytään.(Eroz @ Huhti. 05 2010,13:14) kirjoitti
Mutta. Voisiko olla niin, että pakopuolelta pääsee puhdasta ilmaa matalilla kierroksilla koneeseen jos putki on kovin lyhyt?
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Pakoputkiston virtaus loppuu ensimmäiseen vaimentimeen, eli vaimentimen pituudella ei ole merkitystä vaan sen sijainnilla. Pakopulssi sisältää energiaa kulkiessaan putkessa, äänenvaimentimen tehtävä on nimenomaan tappaa em. energia ennen kaasun purkautumista ilmaan jotta kyseinen energia ei ilmenisi liikana melusaasteena.(mikkom @ Huhti. 08 2010,09:38) kirjoitti
Nitrometaanivehkeissä seos palaa niin hitaasti että se palaa vielä pakosarjassakin, siksi joka sylinteriltä omat putkensa ulkoilmaan, pakosarjassa laajeneva kaasu vain haittaisi toisen sylinterin hengitystä jos tehtäisiin pakosarja. Sen sijaan bensakoneissa pakosarja on aina parempi kuin erilliset putkistot, eli yhdestä sylinteristä tuleva virtaus aiheuttaa suremman alipaineen toiseen sylinteriiin kuin em. sylinteristä itsessään lähtevä pakovirtaus.(Huhan Kolli @ Huhti. 04 2010,23:36) kirjoitti
Eli optimaalinen pakosarja 4-sylinterisessä sisältää sylinterit yhteen liittävän osan, kollektorin joka on niin pitkä että poistuvan pulssin imuvaikutus seuraavassa sylinterissä ehtii toteutua mutta sen ei tarvitse olla pidempi. ts 15-20 cm ennen änkkää riittää yleensä. Kakspyttyisessä riippuen sytkävälistä toinen sylinteri saadaan auttamaan toista mutta toinen sylinteri saa tyytyä oman poistuvan pakopulssin imuvaikutukseen. ts 2-pyttysessä koneessa voi hyvin olla täysin erimittaiset primääriputket pakosarjassa optimaalisessa tilanteessa ja pakosarjan pituus sylinteriltä änkälle hyvinkin pitkä.
^Aika vahvaa mutua nuo kaksi edellistä viestiä.
Superbike #7
Kerro ihmeessä mikä meni pieleen niin ehkä opin jotain uutta ;D(Nitrous @ Huhti. 08 2010,19:04) kirjoitti
Aika vahvoja yleistyksiä oli tuossa tekstissäsi. Yritän muistaa kirjoitella tähän topiciin vielä pidemmät sepustukset paremmalla ajalla. Tälle päivälle on moottorikiintiö jo täysi.(naukkis @ Huhti. 08 2010,19:28) kirjoitti
Superbike #7
Ainahan sitä on pakko yleistää, mutta siis pointit oli että pakoputkistossa oleva paikka jossa virtaus vapautuu ja menettää energiansa on ensimmäinen vaimentaja, eli itse vaimentimen pituus ei enää juuri merkkaa. Toisena taas tuo kollektori eli 4-pyttyisessä resonointimitoitus osuu aika tarkasti primääriputkien pituudella, itse kollektorin ja sen jälkeen olevan putken ei tarvitse olla kovin pitkä, sen sijaan 2-pyttysessä toimiva kollektori vaatii monesti suhteellisen pitkän pätkän putkea peräänsä eli jos lyhyemmällä vaimentimella saadaan tarvittava kollektorin jälkeinen putki aikaiseksi(pidemmäksi) alaväännöt voivat hyvin olla paremmat kuin pitkällä vaimentimella....(Nitrous @ Huhti. 08 2010,19:51) kirjoitti
Nitrometaanivehkeitä ei kannata sotkea tähän ketjuun koska sen palonopeus on niin paljon hitaampi kuten Naukkis edellä sanoi.Siellähän on (siis drag-moottoreissa) käytännössä koko ajan palotapahtuma päällä siitä hitaudesta johtuen.