No niin, kolmas kausi alkamassa Suzukin tl1000s:llä.
Ekan kesän ajelin ja tutustuin, toisena käytin korpiaholla penkissä ja säädettävänä, oma ecu siis flashattiin uusiksi. Tuloksena 110hp, teho jää 8krpm jälkeen tuolle tasolle.
Pitäisi olla n.130 muutoksilla jotka voi lukea tuosta allekirjoituksesta. Eli ei tyydytä, ajelin kuitenkin kesän ja tehoa oli tarpeeksi kaatoon alastarolla. Talvella ei voi kuitenkaan ajaa ja päätin etsiä piilevän tehoreservin myöhemmin.
Nyt olen siis pari päivää kolunnut pyörää läpi ja kaikki näytti olevan kunnossa, nyt tulee se suuri MUTTA! Venttiilivälyksiä tutkiessani kiinnitin huomiota nokan jakomerkkeihin, taaemman sylinterin jako näyttäisi olevan merkkien mukaan n.5 astetta myöhässä. Siis kampiakselin asteina 10. Kun tähän lisätään se että takasylinterin imunokasta mitataan koneen asento, päästään siihen että ruiskutusaika sekä sytytyshetki on molemmissa sylintereissä 10 astetta haluttua myöhässä.
Nyt haluan vain varmistaa Org:in "asiantuntijoiden" mielipiteen
että eikös näin ole, koska haarojenvälini sykkii n. 18% tehonlisäyksen tahtiin?
TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
GSX1300R -02 Tourinkiin
Suzuki DR650 -99 EX
RSV1000R -04 EX
Milloin viimeksi oli nokat tai ketjunkiristin irti pyörästä? Ei kai se ketju hammasta sentään mahdu hyppäämään, jos kaikki on kunnossa?
Tellusta en ole sen kummemmin perillä, mutta jos merkit ovat selvästi vinossa niin pielessähän se ajoitus sitten on. Löytyiskö kuvaa tuosta nokkien merkeistä, miten ne asettuu kun kampura on kohdallaan? Millilleen ne merkit tuskin menee koskaan, varsinkin jos ketju on venynyt.
Todennäköisesti ei ole ollut koskaan irti, ei ainakaan minulla:
kampiakseli pyörittää ratasta, joka vetää ketjua, joka pyörittää ratasta joka pyörittää nokkia. Tuossa rattaassa joka pyörittää nokkia on kaksi hampaan kärkeä merkattu ja kannessa olevan merkin pitäisi osua näiden hampaiden väliin, eli rattaan "pohjaan", näin etummaisessa sylinterissä. Takana kuitenkin osuu aivan selvästi hampaan kärkeen, ja kun rattaassa on 36 hammasta saadaan "puolen hampaan" heitto helposti laskettua tuohon 5 asteeseen.
Jaon heitto on korjattavissa avaamalla konetta lisää, tämä ei minua pelota.
Pistän kuvat tuosta jaosta ja merkeistä kohta puoliin....
Edit: ei 36 ratasta vaan 31, eli heittoa voipi olla enemmänkin...
Edit2:korjauskäsikirja sanoo "theres a chance of 0,5 where the engraved line do not aligned the embossed line" ja sitten kuva vieressä että ei näin... prkl
TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
GSX1300R -02 Tourinkiin
Suzuki DR650 -99 EX
RSV1000R -04 EX
Joup, tlzone.com:ia selailtuani ja kahta eri korjauskäsikirjaa tavattuani on edellä kuvaamani vika "helppo" saada aikaiseksi.
Nokkia pyörittävän rattaan asennuksessa täytyy katsoa että merkit matsaavat. Jollei, pyöräytetään konetta 360 astetta ja asennetaan ratas uudelleen jolloin pitäisi jaon olla paikallaan.
Tämä johtuu moniosaisesta käyttökoneiston "ominaisuudesta", eli
joku joskus, vaikka tehtaalla, on missannut/ole osannut tätä josta johtuen vikaan. Korjaus on helppoa, nokat pois, akselipultti kannen kyljestä irti, ratas pois, kone ympäri ja takaisin kasaan.
Ainut mikä koppaa on että tätä akselipulttia ei mahdu avaamaan kone paikallaan kun runko tulee eteen.
Avasin juuri 12 vuotiaan neuvoa antavan ja päätän raportoinnin.
Luvassa projektikuvia ja dynolappua mahdollisen onnistumisen sattuessa, jos nimittäin tuosta on kiinni...![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
GSX1300R -02 Tourinkiin
Suzuki DR650 -99 EX
RSV1000R -04 EX
samat modit omassa 99tls tosin kn eikä bmc,sliparit on leovincet,tehoja oli kx centerin penkissä109hp ecua ei säädetty eikä ollu tota airbox modia tehty,jakomerkit oli kans aavistuksen pielessä,mutta tais olla etummaisen pytyn merkki, eikös näillä modeilla pitäs takapyörältä ainakin *116-120hp tulla *,ei kyllä ecun säädöllä luultavasti 7 hp lisää tule,pitää viedä samaan penkkiin niin näkee myös vähenikö tehot ton airbox modin ansioo![]()
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
tuskin kuule ainakaan Hamamatsussa laitettu pieleen(ouzi @ Huhti. 03 2010,19:21) kirjoitti
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
No tykkään että ed.mainit.modeilla ja sähköjen päivityksellä pitäis irrota se vakio 125 kampiakselitehoja takarenkaalta.Sähköt on tehty, ei kylläkään penkitetty sen jälkeen, mutta kaasuunvastaavuus kyllä muuttui selvästi paremmaksi.(tl72 @ Huhti. 03 2010,22:00) kirjoitti
Otan koneen pois ja kuntoon ensi viikon aikana, sen jälkeen penkkiin niin kommentoin tänne. Luulis tuon nokka-ajotusmerkin vinossa olemisen vaikuttavan aikalailla...Ottaa kyllä kevyesti päähän...
Edit: nokkaajotusmerkillä tarkoitan siis nokassa olevaa tappia josta luetaan nokan asento....
TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
GSX1300R -02 Tourinkiin
Suzuki DR650 -99 EX
RSV1000R -04 EX
En mä niin väitäkään, mutta miksi täysin vakio kone 30tkm olisi avattu missään? Kuten sanoin joku jossain, toi jako on joka toisella kierroksella paikallaan ja joka toisella 0.5 hammasta pielessä...(pecha @ Huhti. 03 2010,22:15) kirjoitti
TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
GSX1300R -02 Tourinkiin
Suzuki DR650 -99 EX
RSV1000R -04 EX
sen kuuluukin olla niin, että joka toinen kierros ei mätsää.
tl suzukeissa lähes joka kone on avattu 30 tonniin....![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
katsoin ainoastaan noita merkkejä jotka pitäisi olla vaaka suorassa ja ne heitti samalla tavalla kun tossa tl zonen kuvassa,oli vähän vaikeuksia pyörittää konetta kun joku oli muljauttanut sen kuusiokoloruuvin joutu lykkiin vaihde päällä että sai merkit kohdalleen,pitää seuraavalla kerralla kun vaihdan öljyt ottaa koppa pois ja vaihtaa se ruuvi, oletko säätänyt ton tb:n omassa oli kyllä pielessä *kun käytin penkissä voi toi huono tulos johtua aikapaljon siitäkin,pakko viedä kyllä penkitettäväks uudestaan kun nyt pitäis olla säädöissä
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
Niinhän se kuuluu, jos vain se joku joskus olisi sen tiennyt/tarkistanut/osannut/huomannut/kiinnostunut/tarkistanut...(jaket @ Huhti. 04 2010,14:24) kirjoitti
Saa nähdä rupeaako tuo menemään tällä, täysputki taitaa kyllä tulla vielä lisäksi.
Kyllähän noita vissiin aika lailla pistellään kuntoon jos vähänkin enemmän keulittu, tekniikka on hauska mutta valitettavan kallis harrstus. Jos olisi taalaa tekisin tuosta 1080cc ja vaihtaisin nokat ja y.m. Tlzone:lla on sam nimimerkin koneesta lähes 150 hp:ta.Kelpaisi.![]()
TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
GSX1300R -02 Tourinkiin
Suzuki DR650 -99 EX
RSV1000R -04 EX
TP on säadöissään, eikä sen asento paljoa pitäisi vaikuttaa, kunhan saa ecu tiedon että on täyskaasu päällä. Eniten se vaikuttaa tyhjäkäyntiin jollei ecu saa tietoa kaasun "0"-asennosta.(tl72 @ Huhti. 04 2010,14:26) kirjoitti
Näin siis oma uskomukseni![]()
TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
GSX1300R -02 Tourinkiin
Suzuki DR650 -99 EX
RSV1000R -04 EX
TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
GSX1300R -02 Tourinkiin
Suzuki DR650 -99 EX
RSV1000R -04 EX
TP on säadöissään, eikä sen asento paljoa pitäisi vaikuttaa, kunhan saa ecu tiedon että on täyskaasu päällä. Eniten se vaikuttaa tyhjäkäyntiin jollei ecu saa tietoa kaasun "0"-asennosta.(ouzi @ Huhti. 04 2010,14:32) kirjoitti
tarkoitin tota throtlebody hommaa.mikä perkele se nyt on suomeksi ,kaasutin runkojen synkronointiko ?? kyllä sen luulisi vaikuttavan tehoihin, mitä tulppia ootte käyttänyt ?iridium kesti 7tkm
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
Joo, siis ruisku-/läppärunkojen synkkaus?kirjoitti
Ei kokemusta/tietoa mutta mutuna senkin suurin vaikutus on pienillä kierroksilla kun kaasuläpät ovat lähes kiinni. En usko että kaasuläppien asteen osien suuntaero täyskaasulla vaikuttaa paljoa.
Tosin ne kannattaa kyllä synkata, omani kun laitoin niin meno muuttui pehmeämmäksi.
TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
GSX1300R -02 Tourinkiin
Suzuki DR650 -99 EX
RSV1000R -04 EX
kyllähän toi tarpeeks kulkee ,lukee noissa papruissa mitä vaan,
ainakin ekan viikon taas![]()
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
Moottorin asento mitataan Tellussa niinkuin kaikissa muissakin prätkissä kampiakselilta. Nokka-akselilta katsotaan ainoastaan mikä tahti on meneillään. Toisin sanoen se että nokka-akselin ajoitus on pielessä ei vaikuta ruiskun ja sytkän ajoitukseen.(ouzi @ Huhti. 03 2010,16:14) kirjoitti
kaikki muut merkit kohdillaan myös kampiakseli,mutta kuten tossa kuvassa, minulla etummaisen pytyn pako nokka ei ollut linjassa noitten viivojen osalta??
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
Joo, oikeassa olet... Innostuin enkä ajatellut tuota ihan loppuun...(micco @ Huhti. 04 2010,16:08) kirjoitti
![]()
TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
GSX1300R -02 Tourinkiin
Suzuki DR650 -99 EX
RSV1000R -04 EX
kyllä se vaikuttaa tehoihin jos nokkan ajoitus pielessä, paljonko sitä en tiedä.
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
vaikuttaa joo, pistin nyt tonne tlzoneen aiheesta kun siellä noita tietäjiä riittää...![]()
TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
GSX1300R -02 Tourinkiin
Suzuki DR650 -99 EX
RSV1000R -04 EX
jos toi on tosiaan kampiakseli eikä takapyörä teho niin ei kyllä kaikki ole kunnossa ,onko täys teho ecu *vai mustaruskea piuha poikki ? kattoin tlzonesta ton käppyräs näyttää samalta kun kx centerissä mitattu joka on takapyörä teho,itsellä on toi f60 ecu eikös sen pitäis olla täys teho
tl1000s >zx12r 03 >
Honda F6C Valkyrie>triumph rocket3 roadster 2010
piuha poikki ja kahdella eri eculla koitettu...
tossa vielä dynökäppyrä:
toi 120hp on joku ennen mitattu, on vain vertailuksi. Tämä on ennen slipareita, uutta käppyrää en löytänyt mutta tehon muoto ei ole muuttunut. 100hp veto on rajoitinpiuha kiinni ajettu, ihan vain vertailuksi että kartta vaihtuu. Rupeaa vain mietitytämään että onko tuon piuhan takana varmasti 125hp kartta?
edit: tuota tehonkehityksen loppumista 8000 kierroksella ihmetteli penkittäjäkin. Slipareilla tuli myöhemmin keskialueelle parhaimmillaan 10 hp lisää ja huipputeho nousi 3hp mutta samoilla kierroksilla loppui tehonnousu.
TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
GSX1300R -02 Tourinkiin
Suzuki DR650 -99 EX
RSV1000R -04 EX
polttoainesuodatin tukossa?
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Voishan tuonkin tarkastaa nyt kun pumppukin on pois tankista niin tarkastaa senkin. En vain oikein usko tuohon kun saa kuitenkin säädettyä rikkaalle...
TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
GSX1300R -02 Tourinkiin
Suzuki DR650 -99 EX
RSV1000R -04 EX
noita ruostetta täynnä olevia filttereitä on ollut 30t ajetuissa, tlzonella joskus näkynyt.
mutta joo, jos saa rikkaalle, niin ei luulis olevan siitä.
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Katsopas että toisioläpät aukeavat kokonaan, jos on ajettu paljon 100hv kartalla läppien rungoissa voi olla paskaa joka estää servoa aukaisemasta niitä kokonaan.
Nokan ajoitus ei aiheuta kuvassa esiintyvää vääntökäyrää, väärälläkin ajoituksella nokka-akseli toimii, ainoastaan kierrosalue vaihtuu ts. tehokäyrä olisi edelleenkin huipullinen, laakea vääntökäyrä viittaa hengitysongelmaan kuten vaikka toisioläppien jumittamiseen, muitakin vaihtoehtoja on.
Ainoat läpät on kaasuläpät ja venttiilit jos ne sellaisiksi laskee.(naukkis @ Huhti. 04 2010,20:25) kirjoitti
Ja kaasuläpät aukeaa, tsekattu ja säädetty vaijerit servoja ei ole eikä läppiä pakopuolella. Täytyy varmaan kattoa ettei ole varpusia imuputkissa![]()
TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
GSX1300R -02 Tourinkiin
Suzuki DR650 -99 EX
RSV1000R -04 EX