Olen laittamassa *pc-25 600cc '95 *honda cbr:ää, se pitäisi vaan ensin kuristaa ja ei tahdo olla likellä mitään liikettä joka tekisi sen halvalla. Hyväksytäänkö katsastuksessa itse tehty kaasukahvan rajoitin jos mukana on dynolaput tehosta?
Ajossa: -BMW R80RT
Projektina: CB350K4
ex: Honda Nx250 & Nx650 Dominator, Vfr800Fi, Triumph Tiger 800
Olen samalla asialla ja sellanen kysymys, että mitä se kustantaa tuolla konttorilla sitten? Onko se ihan vaan muutoskatsastus vai mikäs?
Ja kysynpäs tätäkin täällä, eli kun on putki vaihettu tuosta Ninjasta niin sehän menee varmaan samalla reissulla papereihin sitten kans? Tartteeko sitä varten mitään lappusia?
Kawasaki ZX-6R -98
EX Honda CBR 125R -04
ton varmaan pystyis "kuristamaan" laittamalla kaasariin jäykemmät jouset...
-minä ihan ite!-
-Yamaha FZ6s -07-
Mikä summa on halvalla? Paskalla tuurilla joudut pyörää käyttämään dynossa useampaan otteeseen, eikä penkittäminen ihan ilmaista ole. Pari sataa euroa ei mun mielestä mikään hirveä summa ole kuristamisesta. Katsastus puolestaan maksoi muutamia kymppejä, korkeintaan 50e.
Ei kait siellä katsastuskonttorissa kysellä kuka sen on kuristanut, kunhan on kuristettu. Dynolappuja ja ruuvia kaasukahvassa ihmettelivät, kun kävin omani muutoskatsastamassa.
Kaveri joka pyörää katsasti tosin kertoi katsastavansa ensimmäistä kuristettua pyörää. Samainen kaveri hoiti homman mallikkaasti ja teki pyörään laajan muutoskatsastuksen, kun taas tiskin takana istunut likka kertoi asian menevän pienellä muutoskatsastuksella. Samalla sitten laitettiin otteeseen leveämpi takanen, etukatteen vaihto, peilit ja mökäputki.
Toisen ilmeisesti kokeneemman kaverin avustuksella ihmettelivät putken E-merkkiä ja tulivat siihen tulokseen, ettei sliparia ole tarkoitettu fasuun, vaan 1200cc bandittiin. Desibelimittarin avustuksella ihmeteltiin "hieman" liian kovia ääniä, mutta jannujen todettua että hyvältähän se kuulostaa saatiin slipari otteeseen. Otteessa lukee "äänenvaimennin vaihdettu, merkki: Ixil ja E-merkin numerosarja."
Kellään tietoa missäpäin Joensuuta voisi Daytonan kuristaa ja minkä hintaista?
Triumph Daytona 600 -04
Kajaanin MotoClubilla ajetaan Dynolaput tarvittaessa hintaan 50 egeä (kuristamaton ja kuristettu). kuristuksen voi tehdä esim. rajoittaa kaasun avautumista kahvalta tai kaasareita/läppärungoita.
Hayabusa 1300R PB-TURBO -05
+200mph CLUB FINLAND
Tuoltahan se löytyy, onnistuu kaasun kääntökulmaa rajoittamalla.
http://www.ake.fi/NR....nen.pdf
ZX-9R -99
Jos ostaa kuristetun pyörän ja palauttaa sen normaalitehoiseksi, minne kaikkialle kiltti ja lainkuuliainen poika/tyttö ilmoittaa? Muutoskatsastus? Vakuutusyhtiö? Pitääkö käydä ensin dynossa vai miten teho todennetaan?
Onko kukaan ikinä oikeasti tehnyt noin päin eli ilmoittanut ajelevansa jatkossa täystehoisella? Epäilen, koska ainakin Nettimotossa on pilvin pimein kusiaispyöriä, jotka on vain papereissa 25 kW...
Entä jos ei tuota ilmoitusta tee? Onko tuosta mitään sanktioita, jos jostain syystä jäisi kiinni?
Tähän mennessä olen ollut (kohtuullisia ylinopeuksia lukuunottamatta) ärsyttävyyteen asti pykäliä noudattava enkä meinaa jatkossakaan muuttaa linjaani...
Honda NC700S
^ Tuosta on aiempaa keskustelua ja monia eri kokemuksia. Oma kokemus oli se että katsastusasemalle ilmoitin ja he vaativat siitä dynolaput todisteeksi.
Joillekin on kelvannut pelkät puheet.
Ja eiköhän siitä ainaskin periaatteessa jotkin sanktiot tulet jos pyörä ei vastaa rekisteriotetta. Varsinkin kun nykyvakuutuksissa vaikuttaa vakuutuksen hintaan otteella oleva teholukema.
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Veikkaan että pahimpaan liemeen joutuu silloin, jos kuristamattomalla, mutta kuristetuksi ilmoitetulla MP:llä aheittaa kolarin. Kasauttaa vaikka uuden mesen kylkeen ja sitten korvaus tilanteessa selviää, että olet maksanut alihintaista vakuutusta. Taitavat kutsua sitä vakuutuspetokseksi, plus että saatat joutua korvaamaan itse vastapuolen vahinkoja.Tai ainakin joudut maksamaan moninkertaiset vakuutusmaksut takautuvasti
![]()
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Kun suunnittelette kuristusta niin suosittelen että teette sen ihan virallisesti, maahantuojan "lapuilla" ja virallisen huoltoliikkeen "leimoilla".
Taitanee tulla halvemmaksi, alle satasella yleensä selviää ja ei tarvii dynoja tms.
Ja, lisäksi:Jos sattuu jotain... osuu huono tuuri kohdallesi...
Siellä pikku mutkatiellä, jostain liittymästä, hyppää pieni muksu eteesi, (olet nopea jarruttamaan, mutta silti) ja käy pahasti.
Vahinkotarkastaja on ammattilainen.
Ihan tasan varmasti kärähdät jos huijaat kuristustesi kanssa.
Jos kärähdät, niin maksat lopun ikäsi.
Piste.
Mieti.
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Yksi asia mikä itseäni mietityttää on, että ovatko yli 70kw pyörät jotka ovat kuristettu alle 25kw teholuokkaan laillisia vielä tuon uuden lakiuudistuksen tultua voimaan tammikuussa 2013? Kun siinä ymmärtääkseni raja nousee 35kw:seen, mutta ei saa kuristaa yli 70kw:sta alaspäin. Jotenkin sellainen tunne, että tuo ei koskisi pyöriä jotka on muutoskatsastettu ennen lain astumista voimaan. Jos joku tietää tarkemmin, niin olisi hyvä jos kertoisi. Selkeyttäisi hieman suunnitelmia ens kevättä varten.![]()
Tuota jouduin hieman tutkimaan kun vaimo ajoi pikkukortin ja sille hommattiin mopotinta. Eli vanhat kortit pysyvät 25kw rajalla ja niillä saat ajaa vanhojen säännösten mukaisesti kuristettua pyörää, jonka nykyinen max teho on 25kw (vaikka olisi kuristetttu mistä vaan). Uudelle (onko nyt sitten A2) korteille tulee voimaan tuo 35kw raja ja sellaisella kortilla ajaessa alkuperäinen max teho saa olla tuon 70kw.
Vanhat pikkukortit myös korottuvat automaattisesti 2 vuoden jälkeen, kun taas uudet pitää käsittääkseni käydä käsittelyllä korottamassa rajoittamattomiksi.
Eli siis vanhalla kortilla saat ajaa vanhojen säännösten mukaan kuristettua pyörää, tulevalla kortilla et.
Tämä selvä.![]()
Oma pyörä kuristettiin aikoinaan tehtaan omalla kuristusosalla(maksoi 200€), eli kuristus kiinni pyörään ja papereiden kanssa konttorille. Konttorin mies tarkasti paperit ja kirjotti mulle uudet rekisteritodistukset. Ei edes vaivautunut ulos tarkastamaan oliko pyörässä kuristus kiinni eli kahvanrajoitinItse ajoin n. 1500km kuristetulla pyörällä eli sisäänajon ja kyllähän se hieman harmitti kun kaverit puottivat piikeillä ohi hornetista. Eli omassa tapauksessa lähti kuristukset pois ja vakuutusyhtiöön maksoin täydet vakuutusmaksut, vaikka papereissa luki 25kw
. En tiedä onko tämä mahdollista nykyään ja miten se sillon puljailtiin, mutta ei vakuutusyhtiö rahasta kieltänyt
Jos haluaa pyörän täysitehoisena niin ei kannata 25kw papereita hommata ja jos kuristaa niin kannattaa se pitää kuristettuna, ettei tule vakuutuspetosta!
Ducati Hypermotard 1100 09 + Honda CRF 250L Rally 18
Ktm 690 Enduro 08 Suzuki Dr-z400 02 Triumph Speed Triple 1050 05 Suzuki dr350s 94 Honda cb600f Hornet 08 Cagiva Raptor 125 06
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Aikaisempi moponi oli papereissa alle 25kw, ja siitä oli kuristukset poistettu. Oli kuulemma ollut joku rajoitin kaasukahvassa.
Ajoin katsastuskonttorille, jossa insinjööri käänsi kahvaa pari kertaa ja totesi, että pohjaan menee. 40€ kiitos ja uusi rekisteriote, jossa merkintä täydestä tehosta.
Vakuutusyhtiöstä asiaa kysellessäni, sanottiin ettei vaikuta vakuutusmaksuihin, koska tehon muutos on sen verran vähäinen. (FZR600 vm 90) Mitään muita ilmoituksia asiasta ei tarvinnu tehdä.
XX -05 Kaikki loppuu aikanaan, vaan konsanaan ei milloinkaan...
Ducati Hypermotard 1100 09 + Honda CRF 250L Rally 18
Ktm 690 Enduro 08 Suzuki Dr-z400 02 Triumph Speed Triple 1050 05 Suzuki dr350s 94 Honda cb600f Hornet 08 Cagiva Raptor 125 06