Korjailen tässä viimekesän latausongelmien vuoksi vifferini sähköjä. Tietämättömyys johtaa pariin kysymykseen...
- onko laturilta tulevien johtojen (3 kpl) kytkentäjärjestyksellä säätimelle mitään väliä, vai pitääkö käämien lähdöt *olla "peräkkäin"
- ohjeiden mukaan kuormittamattomana käämeiltä pitäisi tulla 60-70 vac, mikä on käytännössä vielä toimiva minini
Don`t call me, I call you...
VFR750, nuorekas kaks`kymppinen
3~käämitys antaa kaikille väleille saman vaihtojännitteen, kytkentäjärjestyksellä ei ole väliä. Oikea jännite arvo annetaan tietyille kierroksille, esim. 3000 rpm.
Jos jännite on alempi, käämityksen eristys on rikki tai menossa rikki.
Mittaa vastusmittarilla liittimien päistä runkoa vasten, yhteyttä ei saisi olla. Liittimien välinen vastus jotain ohmin luokkaa tai alle.
Nykyiset Kawat tallissa:
KLX 250 B1 - 81
Z 1000 ST E1 -79
Z 1000 ST E2 -80
Mean Streak 1600 -07
Z 1000 Special Edition -14
GTR 1400 -08
Spectre 1100 D1 -82
KX 250 XC KL Enduro -21
KLE 500 -91
Kiitos pikaisesta vastauksesta, noin sen ajattelinkin olevan.
Viimekesänä jouduin poistamaan lähes muodottomaksi sulaneen liittimen lataurin ja säätimen välistä ja tein uudet liitokset abikoilla. Toimi kyllä hyvin, mutta latausjännite on n. 12,8 V eli alakantissaan. Jotain häikkää on systeemissä..?
Nyt laitan uuden säätimen paremmin ilmastoituun paikkaan takahäkkiin ja samalla pitää mittailla laturin käämien kunto. Piuhoja pitää jatkaa kunnollisilla juotetuilla jatkoilla ja rakennella releistykset xenon-valoille ja lämmitettäville ajovarusteille. Eli virtaa tarvitaan ja latauksen pitää olla kunnossa.
Don`t call me, I call you...
VFR750, nuorekas kaks`kymppinen
12.8v on tod näk täyteen ladatun akun jännite, ja sen verran mittari näyttää jos laturi ei tyhjäkäynnillä juurikaan puske mitään. Niin kuin se ei yleensä tee.(Fobba @ Huhti. 02 2010,15:48) kirjoitti
Myös se onks valot päällä vai ei "vaikuttaa latausjännitteeseen". Eli jos sulla on kone tyhjäkäynnillä ja valot päällä, niin 12.8v ei oo mikään ihmeellinen asia.
Maksimissaan latausjännite, kun annat koneelle kunnolla kierroksia, saa olla jossain esim 14.2-15.2 voltin välillä. Jos sulla on geeliakku, niin mielummin tuo 14.2v. Jos taas märkäakku/huoltovapaa/AGM, niin sit ihan sama vaikka 15.2v.
Jos mopossa sattuu oleen tehokas laturi, vähän köykäsempi regulaattori, ja pystyy ajeleen ilman valoja, niin latausjännite voi olla niin korkea koko ajan, ett se keittää geeliakun helposti piloille.
Eli kannattaa mittailla se latausjännite samoilla kierroksilla, kuin mitä sulla on normi maantieajossa.
Tuolta löytyy eri akkutyyppien vaatima latausjännite:
http://jgdarden.com/batteryfaq/carfaq9.htm#algorithms
Jos noi käppyrät ei muuta kerro, niin ainakin se, ett miks geeliakku kuolee ("kärvähtää") niin helposti, vaikka se ois ihan normikäytössä mopossa.
Ja toisaalta, miks tavallinen huoltovapaa märkäakku taas kestää vuosia (käytännössä ihan sama kuinka paljon "ylijännitettä" mopon laturi sille puskee), jos sitä vaan talvisin ylläpitolataa.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Toi vajaa 13 V on tyhjäkäynnillä ilman valoja. Kun laittaa valot ja kahvalämppärit päälle ja antaa vähän kierroksia, laskee jännite tosta vielä vähän johonkin 12,4 V:iin, joka tuntuu olevan vähän alakantissaan.
Koko viimekesä tosin mentiin tolla jännitteellä ilman mitään ongelmia. Nyt kuormaa tulee lisää lämmitettävien ajokamojen verran ja olisi hyvä jos jännitettä piisaisi sekä kulutukseen että akulle. Laitan nyt uuden säätimen ja vedän siltä *tukevat piuhat suoraan akulle.
Mittasin äsken käämien arvoja: päästä-päähän oli n. 0,8 ohm kaikilla ja kaikista maita vasten yli 100 kohm (digitaalimittarilla). Tuon perusteella sanoisin, että käämit ovat kunnossa.
Don`t call me, I call you...
VFR750, nuorekas kaks`kymppinen