Kohta olisi aika huoltaa tuota laitosta öljyt+suodatin, ilmansuodatin ja jäähdytin nesteet ja Originaali osia olisi tarkoitus ostella, mitäs liikettä suosittelette ? Bel ray:tä on tällä hetkellä koneessa ja samat ajattelin seuraavaksikin laittaa.
Mitenkäs tuo ilmansuodattimen vaihto, onko paljonkin purettavaa ? Onko tässä ihan normaali kangassuodatin vai joku öljyttävä alkuperäisenä ?
Orginaali ilmansuodatin on ihan normaalia kertakäyttölaatua, tarvikkeena saa noita putsattavia malleja.
Huoltomanuaalissa on kaikki tarvittava tieto öljyjen, suodattimien
ja jäähdytysnesteen vaihtoon.
Aika perushommaa, molemmat sivukatteet ja yläosan ram-air putkien mustat katemuovit irti (ei niitä putkia). *
Sitten öljyt pihalle + suodatin vaihtoon. Ilmansuodattimeen pääset
kiinni kiertämällä tankin kaksi ylempää kiinnikettä auki siitä ohjauskolmion vierestä, sitten vaan tankki palikalla tms. tukevasti
ylös (ks. nostovara letkut huomioiden). Ilmanputsarin koteloa kiertävät reunaruuvit saat sopivalla räikkäavaimella (ristipääruuvi) irti, myös keskellä
on kolossa ruuvi..syvällä. *Katso miten päin suodatin on
ja laita uusi vastaavalla tavalla paikalle. Kokoa päinvastaisessa järjestyksessä. Ei kannata pudottaa mitään sinne reikiin.. *
Jäähdytysnesteiden vaihto onkin astetta haastavampi
homma ja mielellään joku kaveri joka vähän tietää voisi opastaa paikan päällä.
Periaatteena ne vaihtuvat kahden tyhjennyspropun kautta
(ks. huoltomanuaali) alemmasta kiertotilasta ja sylinteriosan
kyljestä. Muista tarkka ilmausprosessi ja nestepinnan & jäähdytyslämpöjen tarkistus todella tarkasti ennen ajoa.
GSX-R1000 L0
GSX1300R Hayabusa K9
CBR600RR 2010 Leyla Special Edition
GSX1300R Hayabusa K8
CBR600F4i 2003
"It sits there and stares back at you. And the longer you do that, the more it speaks to you."
Kiitoksia, neuvoista. Löytyykö voorumilta ohjeita tuohon jäähdytysnesteen vaihto operaatioon, ainakaan heti en löytänyt.
Ei muistaakseni ole ohjeita täällä.(Mustis1 @ Maalis. 29 2010,20:15) kirjoitti
Huoltomanuaalin (CBR600F4i 2001-2003 Service manual)
sivut 6-4 ja 6-5 Kohta Coolant replacement.
Siellä on kuvat ja ohjeet miten toimia ja myös tällä
tavalla se käytännössä toimii. Jonkin verran saattaa
joutua kallistelemaan pyörää ja muuten houkuttelemaan
jäähdyttäjästä loppuja nesteitä.
Muistaakseni sinne pohjalle jää pakosti vähän
(taisi olla letkun paikka
vähän ylempänä kuin täysin alin taso), mutta sen pois
saaminen vaatiikin jo enemmän töitä. En kokisi tätä
mitenkään rasitteena ja huoltomanuaalikaan ota tähän asiaan
kantaa. Eli "riittävällä" tarkkuudella vaihto on varmasti ok.
Tiivisteitä en lähtisi heti vaihtamaan jos näyttävät toimivilta.
Päätös tästä tietysti jokaisella itsellään. Pidä mielessä nuo
aiemman viestini kohdat ja varmistu lämpötilasta *ja nestepinnasta vaihdon
jälkeen. Omalla vastuulla jos keität koneen huolimattomuudella.
Toisaalta huolellisella työllä ja ilmauksella melkoisen helppo
homma.
GSX-R1000 L0
GSX1300R Hayabusa K9
CBR600RR 2010 Leyla Special Edition
GSX1300R Hayabusa K8
CBR600F4i 2003
"It sits there and stares back at you. And the longer you do that, the more it speaks to you."