Viime syksynä pyörä pelasi vielä ok.
Nyt kun otin tallista esiin niin, yrittäessä startata, startin "rele" eli solenoidi pitää vain "TRR-RR-Trrr" rätinää ja kiekkamittari nousee, eli ei yritäkään, noh vaihdoin uuden akun ja sama juttu. akkua mitatessa tulos 13.2 v. eli akku ok. Tilasin juuri uuden startin releen ja sama juttu, rele vaan "tirisee" eikä pyörä yritäkään startata, missäkähän vika voisi olla?
YZF-R1 2005
GSX-600f (ex)
CBR 1000F -88 (ex)
GSX-R 750 -93 (Ex)
Saattaiskohan olla maavika, eli jossakin johdossa hapettumaa?
Honda Valkyrie SuperCharged
Kyllähän se rele tirisee sen takia että jännite laskee kuormitettaessa. Käytä jännitemittaria tutkiaksesi minne jännite jää.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Eli veikkaat että vika startin ja akun + navan välissä esim. johdoissa?(sefo @ Maalis. 29 2010,09:01) kirjoitti
YZF-R1 2005
GSX-600f (ex)
CBR 1000F -88 (ex)
GSX-R 750 -93 (Ex)
Oliko kokeilemasi "uusi" akku varmasti uusi ja täyteen ladattu? Oma bläkkäri teki samaa viime keväänä ja latasin vanhaa akkua moneen otteeseen ja vaikka jännitemittari näytti akun antavan ihan riittävästi virtaa, ei pyörä jaksanu lähteä käyntiin vaan rele sirrasi juuri kuvailemallasi tavalla. Säikähdin jo, että pitää alkaa käymään kaikki johdot, liittimet sun muut läpi, mutta kokeilin kuitenkin UUDELLA täyteen ladatulla akulla ja kas...mopo hörähti käyntiin heti kerrasta. Vaikka yritin startatessa syöttää sille vanhalle akulle hyppyvirtaakin autosta, niin ei mopo ollut moksiskaan vaan sirrasi vaan relettä.
Jos siis et ole koittanut vielä kunnon akulla, niin kannattaa koittaa ennen kuin lähdet hakemaan vikaa kauempaa.
Olin viime keväänä ihan varma, ettei uusi akku saa ihmeitä aikaan, mutta kannatti kokeilla....loppu sirraus ja taas hörähteli mopo vanhaan malliin.
EDIT: TÄSSÄ vielä linkki siihen vanhaan keskusteluun, jossa kaipailin vinkkejä samaan ongelmaan.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja sehän on ennenkin riittäny....
Joo, uusi on, Itse hapotin viikko sitten, mutta onhan toki mahdollista että Kennot ois valmiiksi jo "paskat".(GhostSpider @ Maalis. 29 2010,15:11) kirjoitti
Kyllä mittarivalotkin kirkastuu todenteolla kun laittaa akun lataukseen.. Täytyy koittaa vielä lisävirtaa antaa..
Jotenkin kyllä vois viitata merkit siihen että akussa ei potku riitä..
viime syksynä pyörällä vielä ajettiin joten ei vika pitäisi olla kovin ihmeellinen kun pyörä muutaman kuukauden ollut tallissa paikoillaan..
YZF-R1 2005
GSX-600f (ex)
CBR 1000F -88 (ex)
GSX-R 750 -93 (Ex)
Taikka maapuolen johdoissa/maadoituksissa.(gsx-gsx @ Maalis. 29 2010,14:51) kirjoitti
Kokemukseni mukaan ko. oireessa melkein aina on kyse sököstä/tyhjästä akusta.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Siis starttia kun painaa -> virta riittää vetämään releen kiinni -> virta ei riitä pyörittämään starttia, vaan jännite romahtaa -> rele aukeaa -> virta riittää vetämään releen taas kiinni, kun startin aiheuttama kuorma häviää releen auetessa -> startin kytkeytyminen romahduttaa taas jännitteen...jne Tuosta se 'ritinä' siis johtuu, kun jäädään tollaseen oravanpyörään vaan pyörimään.
Jos yleismittari löytyy, niin mittaa akun navoista jännitettä startattaessa, jos jännite romahtaa liian alas -> vika akussa / oikosulku, jos ei, vika on akun ja startin välisisissä kytkennöissä.
CBR 600f3 -95
Juuri noin.(Arsi @ Maalis. 30 2010,16:26) kirjoitti
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Vika selvisi, Plus-kaapeli pääsi koskettamaan runkoon.. Kiitokset vinkeistä!
YZF-R1 2005
GSX-600f (ex)
CBR 1000F -88 (ex)
GSX-R 750 -93 (Ex)