Eipä tuo raudoilla vaihto kovin kummoinen operaatio ole. Ratapyörän eturenkaat vaihtelin pitkään raudoilla koneen sijaan, koska oli nopeampi tehdä kuin koneella. Nykyisellään tosin etusetkin menee koneella kun on parempi rutiini koneen käyttöön, eikä jaksa hikoilla raudoilla. Varikolla tosin jumpataan edelleen rautojen kanssa.
Superbike #7
Hyvä ja halpa keino suojata vannetta rengasraudoilta on pätkä halkaistua puutarhaletkua.
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
No nii, renkaat saapu ja heti alko epäilyttään. Tuntuvat niin jäykiltä, kun niissä on jotain teräsvyöteknologiaakin. Onko kellään kokemuksia shinkon 011 verge renkaista, kannattaako ees harkita käsipelillä vaihtamista?![]()
Kawasaki ZZR600 E10
Eiköhän nuo kiinanpoikien gummit samalla tavalla taivu vanteelle kun Misukat, Pirellit, Dunlopit ja muut.
Samoja teräsvyörenkaita lienevät.
Reilusti liukastetta + pari muuta niksiä kun tajuaa niin helppo homma. Tekniikkalaji, ei voima-.
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Täällä moni ostaa bilteman tai vastaavan rengaskoneita ja käyttävat rengasrautaa tosissan.
Tein aikanaan itselleni MAAILMAN RUMIMMAN rengashärvelin romukopan romuista ja pelaa 1000 paremmin kun noi
biltema tuotteet, eikä tarvita rengasrautaa.
Vanhaan vanteeseen hitsattu keskelle kierretappi ja reunaan joku tapinpätkä.
Irroitustankoon hitsattu mutteri jolla se kierretään kiinni vanteen keskitappin (saadaan oikea korkeus)
Tapin päässä yksinkertainen sarana. Sitten vaan säädetään tapissa oleva painorauta kohdalleen (vanteen halkaisian takia) ja painetaan, gummi lähtee kevyesti irti vanteelta.
Kuvassa sorvattu nailontappi jonka avulla gummi pyöräytetään pois vanteelta ei niitä pirun rengasrautoja tarvita ollenkaan. Nailontapin tilalle voi laittaa ison pultin kun pyöristää kulmat ja pistää kutistesukkaa päälle että ei hankaa vannetta.
Takaisinlaittoon on oma rautatappi jolla gummi vaan pyöräytetään vanteelle mutta mulla ei nyt ollutkaan kuvia siitä, toki toinen puoli gummista menee heittämällä käsin paikalleen ja toisen puolen voi painaa samalla raudalla paikalleen millä rengas on alkuksi irroitettu vanteelta, täytyy vaan muistaa laittaa gummin reunaan sisäpuolelle
liukastusainetta niin menee helpolla päälle.
Voitinko jo palkinnon maailman rumilla rengaskoneellani ?![]()
^ Sinä on kaikki mitä tarvitaan, tai no liukastetta ja kompura lisäksi.
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Suoritin eilen elämäni ensimmäisen renkaanvaihdon moottoripyörään. Hikihän siinä tuli ja aikaa meni, kun opetteli oikeata tekniikkaa, mutta loppuen lopuksi sain uuden renkaan vanteelle.
Selvästi vaikein kohta oli saada uusi rengas nousemaan vanteen reunoille. Ensin käsin, sitten kuormaliinalla kiristelemällä ja viimeisenä helpoin, eli venttiilin sielu kokonaan irti ja kompuralla ilmaa sisään ja jo rupesi reunat napsumaan kohilleen. Luultavasti tuo venttiilin sielun paikallaan olo hidasti ilman virtausta renkaaseen niin paljon, että ei jaksanut nostaa rengasta ylös.
Hain biltemasta rengasrautoja 2kpl, vannesuojia 2kpl, painoja ja tasapainoituslaitteen. Jostain pitää etsiä käsiin mustia painoja, koska bilteman painot olivat hopeisia ja zetan vanne musta. Suihkin spraylla ne mustaksi, mutta en usko, että kestää kovin hyvin.
Jurvelon renkaanvaihtovehkeet on aika "rotta look", mutta mitäs sen väliä, jos ne toimii. Erinomaista oma-aloitteisuutta.
Rupes tekee mieli rakentaa omat vempaimet.![]()
Yamaha YZF-R6R 2009 + Ktm 350 Exc-f 2014
Kawasaki Z750R 2012 exä
Tarkennetaan.
Olet painanut renkaan irti vanteelta, sen jälkeen tuo nailoninen pallopää pistetään renkaan sisäpuolelle ja pyöräytetään pystytappia vasten pois päältä, kesto ajallisesti noin 10 sek.
Eka puoli gummista on nyt tullut vanteen ulkopuolle ja samalta puolelta jatkaen kiepaiset gummin toisen puolen pis vanteelta taas se 10 sek, eikä ainuttakaan jälkeä vanteessa.
Tässä lähiaikoina vaihdan ton oman etusen ja voin ottaa kuvia tänne.
Maailman rumin toimii 100 % eikä vahingoita vannetta tai gummia.
Tuohon päälle on vielä olemassa vanerilevy jossa keskellä hieman isompi reikä kun jarrulevyssä näin ollen vanne ottaa kiinni koneeseen ja jarrulevy ei osu mihinkään.
Ite olen varmaan jonkun 100 gummia vuosien varrella vaihtanut tolla
Neljää-viittä kiloa joutuu joskus laittamaan.
Muista liukaste, kuivana on joskus nihkeetä.![]()
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
viiteenkiloon uskalsin nostaa, en oo silti varma menikö kunnolla. Kahdessakilossa parikertaa vaimeasti paukahti. Varmaan se jossainvaiheessa paljastuu jos ei ole kunnolla vanteella![]()
Kyllä sen näkee jos rengas ei ole tasaisesti noussut vanteelle.
Tai jos pyörität rengasta niin pyöriikö tasaisesti vai heiluuko kuin hullun ...kku mielettömän ...seessä.
Sori se lipsahti...![]()
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
vaihdoin pihalla vanerilevyn päällä 240 40 18 renkaanvanha pistolapiolla rengas alas vanteelta plups ja hups rengas ja vanne erillään
liukkaria uuteen renkaaseen (käsi neste saippua) ja plups eka reuna sisällä sit se vikareuna ajosaapaan kantapäillä ja vika 30 sentiä ja kantapäät renkaan reunoil siinä kohtaa mikä ei jo vanteella ola la renkas raudoilla 2 kpl loput renkaasta väänsin vanteelle /paikalleen. 3 bar painetta ja plops plops ja vot rengas vanteella
renkaana W luokan kumi jonka kävin turhaan tasapainottamassa liikkeessä.
punaset pisteen renkaan kyljessä ventiilin kohtaan rengasta asentaessa
puntia tuli 5 grammaa ja mitä opin
aivan turhaa kaiken mailman rengas koneet, samassa ajassa mitä virität sitä rengasta siihen koneeseen niin : on kumi vaihdettu käsi / jalka pelillä. ehkä siitä enduro harrastuksesta oli jotain hyötyä
eli tollanenen levee eri helppo
joku kaipas kuvia mun maailman rumimmasta rengaskoneesta niin tässä selvennösta asiaan.
Säädetään painorauta kohdilleen
Painetaan kerran eikä tartte hartiavoimia käyttää
Pujotetaan tappi renkaan sisään
Pyöräytetään ympäri ja toinen puoli on irti
Sama homma toiselle puolelle
Siinähän se eikä naarmun naarmua vanteeseen
Toinen puoli menee helpolla käsin heittämällä paikalleen ja toiseen
puoleen mulla on myös työkalu mutta enpäs löytänyt tähän hätään
joten tehdään sitten tällä tavalla
paina rengas paikalleen käsin niinpaljon kun saat sitten alat
vaan painamaan samalla tavalla gummia paikalleen kun irroititkin sen
MUTTA liukasteet vanteeseen tällä tavalla tehtynä ja hieman voi laitta gummin sisäpinnalle.
Sitten vaan painotukseen, tässä käytetty hyväksi pukkeja, mustan ympyrän
kohdalle on tehty kierteet, helppo saada vaakasuoraan painotusakseli
Lopputuloksena oli renkaan irroituksessa aika. 6 minuuttia vaikka otin kuvia välissä.
Tasapainotukseen taisi mennä 10 min. Ei yhtään hikeä eikä kyyneliä.
Z8 paikallaan ja 10 g painoja.
Viimeksi muokannut: jurvelo; 24.05.2014 klo 05:03.
No nyt on se maaginen eka rengas irronnut (taka)vanteelta! Pyörä kahden kakkosnelosen päällä ja lapiolla painellen irti vanteen reunasta, eka spraypullolla fairyvettä (3-4 desiä vettä ja perusruikaus fairyä) väliin eka. Jalalla en painanut oikeastaan, enempi mahalla... Tuntu vähemmän kiikkerältä. Pikkuhiljaaa ja sitte se lupsahti ekasta kohtaa. Sitte raudoilla vaan reunan yli niin että vastakkIsella puolella oli kumin reuna vanteen keskellä olevassa urassa. Sitte se kumi olikin jo varsin irtonainen ja jopa hankalampi saada se viimeinen reuna yli, loppujen lopuks kahdella raudalla, sprayfairyä ja sitten käsin vetämällä/painamalla koko kumi veke! Ei tosiaan voimalaji!!! Sitte vielä pelkän vanteen tasapainotus ja uus kumi päälle, tietty pyörimissuunta tarkistaen....
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
kuuma kumi helpompi käsin kun kylmä
Joo, mut ajattelin että jos sitä tarttis vähemmän tasapainottaa tulevaisuudessa, mutta vanne olikin tosi hyvin tasapainossa, viiden gramman heitto ja kumissa sai laittaa koko siivun 5 gramman painoja.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
sen tasapainon saa riittävän lähelle työntämällä minkä tahansa tangon siitä laakerista läpi ja pitämällä sitä ihan käsien välissä.
siinä ei mitään pukkeja tai sorvattuja kartioita tarvita. turha tarkkuus on teknistä tietämättämyyttä.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Itse ainakin tykkään laittaa ratapyörän kumit tasapainoon ihan pukilla enkä millään vähän sinne päin virityksellä. Renkaan omissa laakereissa on sen verran enempi kitkaa, että jää helposti sen parikymmentä grammaakin epätasapainoon ja varsinkin takasissa tuo epätasapaino vaikuttaa suoraan avauspitoon ja sitä kautta suoranopeuksiin vaikka ei ajossa täristäisikään.
T: Teknisesti tietämätön.
Superbike #7
Hei käsinvaihtelijat .. onkos ton fairylitkun kans ollut kellään onkelmia ?
Tarkoitan pysyykö varmasti kiinni vanteessa sen jäljiltä kun ne "oikeat" rengasluikasteet ovat liiman tyylisiä ja asennus spedet on liikkeessä käskeneet ajella eka vrk hissunkissun että mulju kuivahtaa ?
Ei vannerasva/saippua mitään liimaa ole...