Jos ihan tarkkoja ollaan, niin suurin osa renkaitten tasapainotuskoneista on staattisia vaikka sitä kappaletta moottorilla pyöritetäänkin. Ne koneet vaan laskee noi painojen paikat mittaavan anturin perusteella.
Dynaaminen painoitus tarkoittaa sitä, että epätasapainon määrän lisäksi määritellään sen aksiaalinen paikka mittaamalla kahdella anturilla. Staattinen painotus tosin välttää vanteissa, ellei ne ole tolkuttoman leveitä. Esimerkiksi vauhtipyörät yms. painotetaan tasapainotuskoneella staattisesti ja vaikkapa kampiakseli dynaamisesti.
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
Moottoripyöräharrastuksesta puhuttaessa monet hyvinkin arkiset asiat muuttuvat tieteen ja taiteen yhdistelmäksi. Ei siinä mitään, sehän siitä harrastuksen tekeekin.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
"Kun mä mopolla ajelen, tai telkkaa kattelen, silloin mun päässä nykii"
(Maho Neitsyt - Mikä mun päässä nykii)
Harley Davidson FXR 1983
Honda CB900F Hornet 2004
Hep,
tätä taas harrastettu, kun kevät saapui. Hommasin xlmotolta tommoisen alle satasen rengaskoneen,
ja avot, johan lähti vauhdikkaasti kumi vanteelta. Koko 240/55-16 onnistui, paljon leveempi ei kyllä
enään sovi...![]()
CBR1000RR/C1800R - SS2000
ex CBR1100XX/Versys650/ZR-7S/GSF1250SA/Versys1000/V-Strom650/TunturiSuperSport
Vaihdoin kanssa supermotoon eturenkaan käsipelillä. Ensimmäinen sisärenkaallinen. Ihme kyllä meni melko kivuttomasti tällä kertaa![]()
Street Triple R(old)+F650 GS"Katrin" / 15 exää + 1 r.i.p.
"Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
Pyöräytin äsken -02 Honda VFR:n takavanteelle uuden Misukan, mutta eihän tätä yksipuolisen haarukan vannetta saa millään perusmallin tasapainotuspukkiin kiinni vai onko joku konsti siihen? Eipä tullut moista ajateltua ennen renkaan vaihtoa ollenkaan. Pitää vissiin käydä jossain liikkeessä painotus teettämässä.
Born to be middle aged.
Mahtaneeko olla pakollista painottaa?, onnistuisiko rengasliikkeessä moisen painotus.
On tuota hommaa pohdittu foorumilla aiemminkin http://www.moottoripyora.org/keskust...n-tasapainotus
ZX-9R -95
Ex YZF 750 R -95
Ex FZR 1000 -92
Ex FZS 600 -01
Ex XJ 900F -93
Ex XJ 600 S Diversion -96
Kukahan nää mutkat oikein määrää..
Mietin, että olisi voinut tasapainotuspukin kartioiden tilalle sorvata puusta tai nylonista vähän isommat, joilla saisi pyörän keskireiästä kiinni pukkiin, mutta päädyin katsomaan tasapainotuksen silmämääräisesti ja asettamaan venttiilin kevyimmälle reunalle. Ei ole erityisemmin täristänyt tai muutenkaan haitannut ajoa, ja on radalla ajettu yli 200km/h.
Jos laakerit pyörii herkästi niin voi koittaa ilman ketjua paikallaan.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Oisko takanen tasapainotuksen suhteen vähemmän ronkeli kun etunen. Painoero ainakin vois vaikuttaa ja omat tasapainotushaasteet aina vaan etusen kanssa kun niitä milloin minkäkin laatikon reunoilla sinnepäin pyöritellyt. Tuo VFR näyttää kyllä aika haasteelta puntaroitavalta käsipelillä ilman jonkinlaisen lisätuen fiksailua.
https://www.youtube.com/watch?v=fyoFLUFhgvE
Ihan toimiva ratkaisu tuokin, ei tartte pukkeja.
Ja juu, olen itsekin kokeillut.
-jp-
Iloa elämään: BMW R1250GSA 40y Edition & R1200GSA Triple Black
Tiedä sitten painotuksen tarpeesta kun en ole ehtinyt vielä koeajaa, mutta vanhan Continental Sport Attack 2:n kanssa oli yhdessä kohtaa 30g painoja. Rengasliike ei halunnut painottaa ollenkaan etupään Road 5 Misukkaa. Ktm 640 Adventuren pinnavanteille laitoin Avon Trailriderit ja painotin ne pukissa ja on olleet hyvät ajossa josko tuommoisessa tärinäjyrässä sitten pikku painotusvirheet renkaissa tuntuukaan edes.
Born to be middle aged.
Mä oon painottanu triumphin, bmw ja vfr:n ykspuoleisia silleen että laakerinasennussarjan holkeista valinnu parhaiten istuvat ja tavan tasapainotus akselille ne kartioiden väliin. Sitten akseli pystyssä tai sormituntumalla ,kartioilla puristamalla, keskittäny ne paikalleen ja sit lukitusruuvit kiinni. Sitten normaalisti pukille, pikku pyöräytys että näkee että vanne ei liepota eikä vatkaa.
Kun malttaa keskittää, menee ihan hyvin. Joskus tarkistutin liikkeesaä, oli ihan kohallaan.
Oon miettinyt eträ sovauttas kaverilla istukat mut en oo saanu aikaseksi.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Yksipuoleiseen swingiin adapteri
https://max2h.com/en/honda-cb-vfr-800-adapter?c=778
Tai sit joku muu malli...
Itse tuolta tilasin adapterin H2SX:n, erittäin laadukkaan oloinen, valitettavasti ei vielä käyttökokemusta
en ole speed triple takarengasta ikinä tasapainottanut ja hyvin toimii. kerran käytin liikkeessä, tuli vain huonompi. otin niiden painot pois ja oli parempi.
yksi keino mikä voisi kotona toimia on tehdä reikään holkki jossa pieni paikka keskellä, sitten teroitettu tappi ruuvipenkkiin, siihen rengas vaakaan. noinhan kuulemma auton renkaita on aikoinaan tasapainotettu. itsellä oli mersun etupyörä vähän epätasapainossa ja kokeilin tuota ja kyllä se parani. se ei kovin tarkka ole, mutta jos on niin iso epätasapaino että sen huomaa tärinänä, niin tuossa rengas kallistuu pois vaakasta.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Kävin eilen kokeilemassa ja ei oma perse ainakaan onnistunut mitään värinöitä noteeraamaan millään nopeusalueella mitä nyt ajelin. Olkoon ilman painotusta, luotetaan Hondan ja Michelinin tasalaatuisuuteen.
Born to be middle aged.
ratakuski aikoinaan mainitsi et V luokasta alkaen turhaa touhua tasapainotus jos vaan vanne tasapainosssa ja se maali piiste renkaan reunassa ventiilin kohtaan
Mä olen aina käyttänyt sorapyörän renkaat pukissa ja katsonut ettei rengas nyt ihan voimalla pyörähdä painava puoli alaspäin. Jonkinlainen mutu on tullut että alle 15g heittoja en on alkanut hinkkaamaan sen enempää kun ne ei tunnu ajossa niissä vauhdeissa mitä noilla tulee ajettua.
Kylätason kurapyöräilijä.
paljonkohan se renkaan paino tai tasapaino muuttu yhdessä kunnon jarrutuksessa tai kiihtydyksessä![]()
Jos rengas on alkujaan tasapainossa, on kuluminen aika tasaista. Alkujaan epätasapainossa ollu kumi saattaa kulua tärinän takia epätasasesti. Pahimmillaan tuo aiheuttaa renkaan kulumisen soikeaksi ja sitä ei enää millään painoilla saa tärinättömäksi. Välillä ongelmana noiden sliksien kanssa on se, että ne pyörii vanteella ja joutuu sen takia tasapainottamaan uusiksi. Nykysin tulee piirrettyä rengasliidulla merkki renkaaseen ja vanteeseen, että näkee helposti onko rengas pyörähtäny.
Uuden ja loppuunajetun sliksitakasen (misukka) painoero on vajaa kilo, eli sen verta kumia katoaa matkan varrella. Jos mietitään, että rengas kestää kaikkineen vaikkapa 100 kierrosta Alastaroa niin mutkia tulee yhteensä 1000kpl. Yhteen avaukseen siis jää keskimäärin vajaa gramma kumia. Toki toisiin mutkiin jää enempi kuin toisiin.![]()
Ajossahan tommosta 40g epätasapainoa takarenkaassa ja n. 20g eturenkaassa ei kuski huomaa, mutta pitoon ja renkaan kulumiseen sillä on vaikutusta. Ovat sen verta kalliita nuo kumit, että mielellään ne pistää tasapainoon, ettei mene hukkaan.
Superbike #7
Mun ratapiikin etusliksi vipatti vaihdon jälkeen Kemoran pääsuoralla. Unohdin kasailun ohessa edes katsoa puntitusta.
Kotona sitten otin etupyörän irti ja sujautin akselin paikalleen. Kannattelin akselin toisesta päästä, toisen levätessä pöydänkantta vasten. Tällä tavoin totesin vaativan about 40-50 grammaa apuja. Teipillä vanhoja puntteja vanteeseen ja seuraavalla ulkoilutuksella ei mitään vapinaa.
Eli tuollainen n.40 grammaa ei noissa nopeuksissa heitä ihan tieltä, mutta aikamoisen vapinan aiheuttaa.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Maantiellä painotys on ehkä jopa tarkempaa, kun ajetaan tasaisella nopeudella, jollon vatkaaminen vaikuttaa pitempään, varsikin jos osuu resonanssi matkanopeudelle.
Muutenkin renkan nakkaaminen pukille ja painoihin ei vie varttia enempää missään olossuhteissa (pl jos tuulee tai vetää huoneessa reilusti) niin turha jättää tekemättä - ainakaan jos rengas ei vaihu hetikohta roiseen.
Kun noita tulee kavereillekkin tehtyä niin aina alle 5g painoihin laitan, kun pienempiä ei oo tarjolla. Ja sen verran silmä tottunu kattoon miten pyörähtää, että yleensä max 2-3 yritystä riittää kohalleen.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Olipa kerran ihan tuliterä Pirelli Supercorsa SC2 takarengas.
Lähdin ajamaan settiä, perä hieman värisi suurissa nopeuksissa.
Ajattelin että ajan sen yhen setin loppuun ja katon sit mikä on homman nimi.
Setti loppu ja rengas ihan tissiposki yhdestä kohtaa ja tasan vastakkaiselta puolelta repiny ihan totaalisesti.
Renkaan merkkitäplät venttiilin kohdalla.
Tasapainotus oli unohtunu/ ei painoja.
Takarengas tasapainotuspukkiin, ja painot kohilleen.
Seuraavassa setissä rengas täristi ihan vitusti edelleen, koska oli repinyt itsensä soikeloksi.
Se siitä uudesta tuliterästä seosrenkaasta.
Eli sinne meni XXX euroa, yhdessä 20 min setissä.
Vittu.
Sen jälkeen ei renkaan tasapainotus unohtunut.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Jos nyt mennään osittain hifistelyn puolelle niin epätasapainossa oleva rengas tekee jatkuvasti mikrotärinää joka välittyy iskunvaimentimille -> lisää vaimentimen lämpöä ja nopeuttaa öljyjen kuolemista. Myös pompottava rengas ei pidä samalla tavalla kun tasaisesti maata/asfalttia raapiva.
Osittain teoriaa, osittain käytännössä todettu ja osittain hifistelyä. Se, missä menee tasapainotuksen raja, on se joka käytännössä on veteen piirretty viiva. yhdellä se tarkoittaa ettei tunnu tärinää, toisilla alle 15g ei tarvitse painottaa ja kolmas painottaa aina nollille.
Mä kuulun siihen ryhmään ettei koskaan ole niin kiire etteikö voisi pyöräyttää renkaan painopukissa, siihen ei mene 5 minuuttia kauempaa kun pukki on helppo käyttää ja ottaa käyttöön.
![]()
Kylätason kurapyöräilijä.
Samaa mieltä edellisen kanssa, ehdottomasti. Kun se renkaanvaihto on kuitenkin oma operaationsa niin miksei sitä sitten samalla pienellä vaivalla tasapainottaisi. Millä sen tekee tai pystyy tekemään on tietenkin jokaisella tekijällä tapauskohtaista.
Omalla kohdallani on käytettävissä tasapainotuskone jolla painotan aivan kunnolla aikaa käyttäen niin tarkasti kuin se nyt vaan mahdollista on. 1g tarkkuuteen olen päässyt mutta jos saman renkaan laittaisi uudestaan koneeseen vaikka 100km ajon jälkeen, tuskinpa olisi enää sama lukema.
Painotan kuitenkin nyt ja tulevaisuudessa. Epätasapaino ei varmasti ole hyväksi missään tapauksessa. Vaikka sitä ei itse kuljettaja edes tiedostaisi.
Mutta taas kerran, jokainen tekee omilleen juuri sen mitä haluaa.