Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
    Ensi pyörää ostamassa! Nyt ois kiikarissa Kawasaki ER 5 ja kysyisinkin että mitä pyörästä kannattaa tarkastaa ennenkuin lyö kättä päälle? Mielummin sitä * kuin sitten *
    Yamaha FZS 1000cc
    Ex: Kawasaki er-5
    Hö, ois ny luullu et ees yks sadasta ois osannu jotain vastata.. tietty ketjut ja rattaat pitää kattoo mut mut.. lähinnä semmosia mitkä ei oo nii itsestään selvyyksiä?
    Yamaha FZS 1000cc
    Mulla oli ER-5 monta vuotta ilman suurempia ongelmia ja olin pyörään hyvinkin tyytyväinen. Ei tule mieleen muita kun "itsestäänselvyyksiä".

Kannattaa luonnollisesti tarkastaa kaikki kuluvat osat
    - Etujarrupalat. Takana on rumpujarru. Siitä voi katsoa, että missä kohtaa takajarrun säätö.
    - Renkaat, kulutuspinnan lisäksi tuoreus. Jos on hyvin vähän ajettu ja vanha, voi renkaat olla huonontuneet jo ikänsä puolesta.
    - ketjut, rattaat
    Nämähän ei ole mitkään kaupan esteitä, vaan asioita, jotka kannaattaa ottaa huomioon hinnasta keskusteltaessa.

Huoltohistoriaa kannattaa katsella. Venttilliensäätö on muistaakseni 24 tkm välein.
    Kiitti, tässähän tuli jo hyviä neuvoja. Ärsyttää kun ei ite tajua vehkeistä vielä mitään.
    Yamaha FZS 1000cc
    Meinaatko ostaa yksityiseltä vai liikkeestä? Ensinmainitulta ostettaessa on käytännössä vain ´perävalotakuu´, joten silloin on erityisen tärkeää olla perillä siitä, mitä ostaa. Tosin liikkeenkään vastuu ei mitään uuden takuuta vastaa, mutta on silti parempi kuin ei mitään.

Entisten omistajien lukumäärä, sekä se, ettei kampe ole ollut poistettuna rekisteristä, kannattaa selvittää AKE:sta (vai mikä Trafi se nykyään onkaan).

ER5:n teknisestä puolesta en ole erityisesti perillä, joten en siihen osaa alkaa isommin neuvoja jakelemaan. Asiallisesti täytetty huoltokirja yleensä kertoo siitä, että laitetta on pidetty kuten pitääkin (tosin huoltohistoriatkin voidaan myös väärentää, mutta tämä lienee onneksi harvinaista).

Kolarikorjausjäljet, jos ei niistä erikseen ole mainittu, on eräs semmoinen, mitä nyt aina kannattaa hieman etsiskellä. Tosin jos on hyvin korjattu, etkä ole ekspertti, niin et välttämättä löydä. Pikku kaadot sitäpaitsi ei mitään haittaakaan, jos korjaukset on tehty asianmukaisesti.

Äänenvaimentimesta tulleet jäljet/naarmut takahaarukassa (ja vastaavasti itse vaimentimessa) kertovat kaadosta, jossa on ollut jo hieman vauhtia, samoin siitä voivat kertoa rungossa ohjauksen stoppareiden kohdalle painuneet kolot. Sinne tulee tyypillisesti aika mojovia iskuja, jos pyörä on liukunut maassa vähänkään kovemmassa vauhdissa.

Mutta en tarkoita pelotella! Pyörän yleiskunto kertoo tavallisesti aika paljon. Toki jos ei tämä laite vielä sano sinulle paljon mitään, niin silloin voi olla vaikea tietää sitäkään, mikä on hyväkuntoinen ja mikä ei. Suosittelen käydä katsomassa muita vastaavanlaisia, se yleensä antaa ainakin hieman kuvaa siitä, millä rahalla saisi mitä. Varsinkin yksityisten pyynnit voi olla joskus ihan omaa fantasiaa, joten jos olet suoralla kaupalla ostamassa, tingi säälimättä.

Kannattaa tämäntyyppisissä kyssäreissä mainita, minkä ikäinen laite, ja minkälaisilla kilometreillä, sekä esim. onko mistäpäin tuotu Suomeen, jos on.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
    Bajahillin sivuilla on aika kattava selostus aiheesta . Näin yleisesti, onko ko. pyörässä jotain tyyppivikoja, sitä en tiedä...

Aika kattava sivusto enkä kyl ainakaan ite mistään puristuksista ym. rupee ottamaan selvää, siinä ku äkkiä vierähtää koko päivä.

Omia ideoita mitä nyt äkkiseltään tulee mieleen ja on helposti katsottavissa on:

-Nesteet, mahdolliset vuodot. (etuiskarit, jarru, öljy).
    -Jarrunesteen riittävyys / väri (neste tummuu vanhetessa).
    -Iskarien toiminta (hidas ylöstulo kun on painettu kasaan).
    -Ohjauslaakeri (etupyörä ilmaan ja tunnustelee onko väljyyttä).
    -Käyntiääni, imuilmavuoto, vuotaako pakosarja....

Itse ainakin tykkään myyjältä kysellä aika paljon ja tunnustella vähän miten paljon hän tietää pyörästä ja huolloista. Aika nopeasti selviää onko pyörä ollut hänelle tärkeä vai ei.

Kulutusosat nyt voi äkkiseltään katsoa läpi mutta ainakin henkilökohtaisesti ei haittaa vaik joutuiskin vaihtamaan jarrupalat ja rattaat kunhan pyörä on muuten pidetty hyvin, kuitenkin kulutusosia ja pyörän omistamisessa joutuu joka tapauksessa varautumaan ylimääräisiin kuluihin. Venttiilitkin itse tarkastan joka tapauksessa joka talvi ihan senkin takia että olisi tekosyy lähteä tallilla pyörää kattomaan pimeinä iltoina *
    Honda CBR1100XX
    Aa, niin tietysti.. Eli, -98 vuoden er5 kyseessä, ajettu 32 000km. Yksityiseltä myyjältä lähtis ilmeisesti vähäisen ajon takia myypi.

Kiitti tosta bajahillin linkistä, täytynee lukea oikeen ajatuksen kanssa tulee varmasti hyviä

Tinkiä täytyy aina näissä kaupoissa, sen jopa tämmönen nyyppä tietää!

Kiitoksia nyt jo vastanneille
    Yamaha FZS 1000cc
    MORO
    Eik tos uusimmas bike lehdes oo joku testi erkkivitosesta?? Voipa kai senki tsekata.
    Katsos Martta Tarzanin käsivartta.

nyk. Z750 -2004
    ex. FZ6-S *-2006
    ex. *FZS600 -2002
    ex. AR125 -1984
    ex. Suzuki S1 -1990
    Kawa on kiwa pyörä! tai ainakin itse tykkäsin.
    Ainoa ongelma omassani oli terävän kiven kiilautuminen flektinrungon ja jäähdyttimen väliin ja ajan kanssa kivi hankasi reiän jäähdyttimeen.

Aikaisemmista keskusteluista tuli mieleen tämä

Todennäköisesti kyseessä on yksittäistapaus, mutta kannattaa tarkastaa.
    Kawasaki ER-5 --> Suzuki GSX 750 + BMW R1100GS
    Lainaa (pau @ Maalis. 24 2010,08:23) kirjoitti
    Mulla oli ER-5 monta vuotta ilman suurempia ongelmia ja olin pyörään hyvinkin tyytyväinen. Ei tule mieleen muita kun "itsestäänselvyyksiä".

Kannattaa luonnollisesti tarkastaa kaikki kuluvat osat
    - Etujarrupalat. Takana on rumpujarru. Siitä voi katsoa, että missä kohtaa takajarrun säätö.
    - Renkaat, kulutuspinnan lisäksi tuoreus. Jos on hyvin vähän ajettu ja vanha, voi renkaat olla huonontuneet jo ikänsä puolesta.
    - ketjut, rattaat
    Nämähän ei ole mitkään kaupan esteitä, vaan asioita, jotka kannaattaa ottaa huomioon hinnasta keskusteltaessa.

Huoltohistoriaa kannattaa katsella. Venttilliensäätö on muistaakseni 24 tkm välein.
    Tosta tuli mieleen että mitä tommonen venttiiliensäätö kustantantaa? Itellä ei o kyllä hajuakaan miten tommonen tehdään.

Voi sitten tinkiä hinnasta pois jos on kohta tulossa huolto kerran.
    Yamaha FZS 1000cc
    Kun viime keväänä olin ER-5:sta hommaamassa, muutamaa kävin katsomassa ja eroja yleiskunnossa tuntui olevan melko reippaasti ja liikkeestä puunattua pyörää en edes harkinnut kun ei tehny mieli maksaa lähes 2 tuhatta euroa enempää.

Ketjut ja rattaat vaihdoin samantien uusiin, homma onnistuikin helpommin mitä olin ajatellu.
    Nyt olis myös venttiilien säätö edessä, tuskinpa se mikään mahdoton tähänkään vehkeeseen on, hieman korjausopasta seuraillen.

Ai niin, kannattaa katsoa vuotavatko etuiskareiden stefat, mielestäni tossa on aika kinkkisesti toteutettu näiden vaihto.
  12.  
    Lainaa (Ivar @ Maalis. 26 2010,10:02) kirjoitti
    Kun viime keväänä olin ER-5:sta hommaamassa, muutamaa kävin katsomassa ja eroja yleiskunnossa tuntui olevan melko reippaasti ja liikkeestä puunattua pyörää en edes harkinnut kun ei tehny mieli maksaa lähes 2 tuhatta euroa enempää.

Ketjut ja rattaat vaihdoin samantien uusiin, homma onnistuikin helpommin mitä olin ajatellu.
    Nyt olis myös venttiilien säätö edessä, tuskinpa se mikään mahdoton tähänkään vehkeeseen on, hieman korjausopasta seuraillen.

Ai niin, kannattaa katsoa vuotavatko etuiskareiden stefat, mielestäni tossa on aika kinkkisesti toteutettu näiden vaihto.
    Ihan vaan mielenkiinnosta kysyisin, että missä etuiskarissa on helpommin vaihdettavat stefat, kuin Kawan "oikeinpäin" keulassa?
    --Tärkeintä on lähteminen - jäiden lähteminen--
    (-Tosimies ajaa säällä kuin säällä - eikä kumipukuja käytetä-)

Gas Gas EC 300
    Kawa z750