Olen lähdössä ensimmäistä kertaa eläessani radalle B-Kingillä kesällä ja pohdin tässä sitä, että pärjääkö rauhallisessa (eli vähäisellä kokemuksella ja maltillisella riskillä) ajelussa radalla katurenkailla? Alle on tarkoitus vaihtaa uudet kumit piakkoin ja kaavailin laittavani hyväksi havaitut Dunlopin Roadsmartit. Eteen normi 120 leveä ja taakse vähän normia kapoisampi 190.
Isot pojat ovat puhuneet, että tourinkiläskit sulavat radalla alle, mutta onkos asia näin? Eli pärjäänkö verrattaen rauhallisessa ajossa normikumeilla vai pitääkö tässä nyt hommata ratapallot alle?
![]()
BMW S1000XR
Mistään mitään tiedä, mutta eikös se kannata harjotella sellasilla vermeillä, joilla noin muutenkin toimii. Sillähän sitä sitten ei tuu yllätyksiä?
Jos et treenaa radalla-ajoa vaan käyt radalla treenataksesi ajoa niin lulis että sitä alle mitä yleensä käyttää. Vaikka villapaitaa kylmällä kelillä.![]()
Hyvin pärjäät katukumeilla kesän -pari, kun et ihan luilleen niitä päästä.(Rockster @ Huhti. 21 2010,12:21) kirjoitti
R1 + FJR
+ lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
Eikö touringrenkaat juuri lämpeä heikommin=eivät sula alle niin helposti?
Kyllä touringrenkaissa pito riittää jos et lähde rataennätyksiä hakemaan..
Ja ratarenkaankin saa alta lipsahtamaan tarpeeksi tyhmällä kaasunkäytöllä
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
No niin. Kiitoksia. Näin ajattelinkin. Rataennätyksiä tuskin kannattaa hakea näillä taidoilla ja kiloilla (100)![]()
BMW S1000XR
Kesän tavoitteeksi tehopainosuhteen, taloustilanteen ja ajotaidon parantaminen?(Rockster @ Huhti. 21 2010,12:53) kirjoitti
![]()
Lienevät ihan hyvän tavoitteet. Taloustilanne ei kyllä näytä parantumisen merkkejä. Onneksi huomenna on pyörän säätö ja penkitys edessä, niin tulee hyvä mieli uudesta pyörästä. Vaimo ei välttämättä anna laittaa tauluksi penkkipaperia, mutta yrittää pitää.(SAM66 @ Huhti. 21 2010,12:56) kirjoitti
BMW S1000XR
Katukumeilla pärjää vallan mainiosti, mutta itse suosittelisin vahvasti alle sellaisia renkaita joita prätkään on alunperinkin suositeltu. Eli supersporttiin ei sporttouring-kumeja tai katukumeja. Radalla tulee huomaamattakin kallistettua kokoajan enemmän ja enemmän kunnes joku paikka karahtaa kiinni. Sitten korjataan ajoasentoa ja lisätään vauhtia.
Jos pyörään on asentanut renkaat joista kallistusvarat menee äärirajoile ennen kun jalkatappi varoittaa liiallisista kallistuksista voi löytää itsensä aika mielenkiintoisista tilanteista. Nimim. Bladessa Metzin Z6 ei ollut kovin positiivinen kokemus. Vaikka renkaan runko "taittuu alle", alkaa rengas lipsumaan huomattavasti aiemmin kuin ko. pyörän ominaisuuksiin suunnitellut esim M3 tai Pilot Powerit.
Mitkäs kumit Kingissä on ensiasennuksena?
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Hitaan ryhmän vaudeissa ei juurikaan väliä mikä rengas alla. Toki perän saa helposti alta b-kingillä jos tuuppasee liikaa kaasua mutkassa/avauksessa.
Keskiryhmässäkään ei niin väliä, jos ajelee rauhassa, ja MUISTAA että alla on tourinkinakit.
Siinä vaiheessa kun rupee keskiryhmässä olemaan kivaa, ja hymy kasvaa, niin yksi tyypillinen lipsahdus "tourinkimopolla" on mutkassa/avauksessa tuupata kaasua liikaa liian aikaisin, ja perä alta.
Tossa tapauksessa avittaa huomattavasti se seikka että tourinkirenkaan pinta alkaa sulamaan (vauhdin/rasituksen noustessa), ja pito on huonompi ja tosi ohkanen, eli nakki lipsahtaa alta helpommin kuin hitaammassa vaudissa.
Viime kesänä mainostin alastaron varikolla yhdelle blade-kuskille, jolla perus touringit alla, ett vaihtaa johonki rataisempaan koska vauhtia rupes oleen sen verran ett renkaat lipsu.
Ja samaan aikaan kuului radalta "Skräääääts!"
Siel oli kahvilan mutkassa yks tourinki nurin, perä alta avauksessa.
Joka vuosi juuri tuossa kohtaa onnistuu monta "tourinki"kuskia.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kingissä on Dunlopin Qualifierit. Takanen on 200 leveä. Nämä ensiasennuskumit ovat tällä hetkellä sellaiset hirvitykset, että pyörä on kantatessa kuin käärme, woblaa hulluna. Aivan perseestä. Näillä ei uskalla juuri polvea maahan laittaa. Nyt kilsoja 5500 ja ihan vaihtokunnossa.(Juutana @ Huhti. 21 2010,13:55) kirjoitti
Mulla on loistavia kokemuksia Roadsmarteista edellisessä pyörässä (Bandit 1250 -08). Tietenkään en osaa sanoa toimivatko Kingissä.
Etsin siis rengasta joka kestäisi myös matkaisampaa ajoa, kun sitä kuitenkin jonnin verran tulee harrastettua.
BMW S1000XR
Nuo meidän tallin B-KIng pojat (2kpl) ovat ajelleet Pilot Power 2ct:llä niin rata-ajot kuin euroopan reissutkin. Hyvin ovat pitäneet ja kestäneet kilometrejäkin. Takarenkaan kokona on 190/55, 55 sarjalainen tekee pyörästä huomattavsati nöyremmän kääntyjän.(Rockster @ Huhti. 21 2010,14:17) kirjoitti
Mitkä kumit katsotte "touringeiksi" ja missä vaiheessa pitäisi alkaa työntämään alle liimaisempaa kummitusta. Itse olen elänyt ajatusmaailmassa että ainakin tämän kesän vielä ajelen "katukumeilla" eli luokkaa M3, PP 2CT tai vastaava. Tuon pyörän kanssa kun tulee liikuttua kadulla myös sateella, niin ihan "race"-kumeihin en halua siirtyä.(scuuba @ Huhti. 21 2010,14:12) kirjoitti
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Hyvinhän nuo piti aika loppuun hangatut Pirelli Supercorsatkin viime sunnuntain lumisateessa. Eittämättä sai olla pikakaasun kanssa aika pehmeät ranteet. *(Juutana @ Huhti. 21 2010,15:51) kirjoitti
![]()
Kattelee rengasvalmistajien nettisivuilta mihin ne luokittelee renkaat, ja mitä nimityksiä ne käyttää niistä luokista.(Juutana @ Huhti. 21 2010,15:51) kirjoitti
Mä tarkotin tolla tourinkikumilla niitä kaikkein kovimpia seoksia, eli missä on maksimoitu kulutuskestävyys, esim just Dunlop Roadsmart.
Kun sit taas noi sun mainitsemat M3 & PP 2CT on tosiaan vähä pehmeempiä kuin tourinkikumit, ja menee johonkin supersport/streetsport tjsp luokkaan.
Niillä pärjää ihan ok keskiryhmässä, kunhan muistaa että vauhdin kasvaessa ja kelin ja kuskin lämmetessä niillekkin tulee jossain vaiheessa ongelmaksi pinnan sulaminen.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Pilot power 2 ct on paras. Kadulle ja radalle kunhan koko on 190/55
uskon vakaasti että olemme kokeilleet riittävästi kyseistä pyörää radalla.
Paukkua moisessa vehkeessä ja aivan sairaasti haastetta, on meinaan aika työläs peli ajaa radalla , pyörän paino kyllä muistuttaa olemassa olostaan.
Äläkä tingi laadusta renkaiden suhteen !
Ken leikistä suuttuu, se ottakoon diapamin
Triumph Rocket
Suzuki B-King
Suzuki Hayabusa
Agusta
Kawasaki ZZR
Kawasaki 800
Honda Goldwing 1800
Kawasaki ZZR
MV Agusta
Mitähän rotua nuo pirellin diablo rosso ja rosso corsa on? Entä metzelerin m5? Liekö kenelläkään kokemusta vielä?
Tämä alkaa näyttää siltä, että on taivuttava Pilot Power 2ct:eihin. Pohdin tässä vain, että käyttäytyisikö 190/50 vakaammin katu- ja matka-ajossa? Vai hakkaako se 55:nen 50:en...(tr3 @ Huhti. 21 2010,17:19) kirjoitti
Niin ja se piti vielä sanoa, että rahastahan tämä ei ole kiinni. Etsin vain parasta mahdollista rengasta omaan käyttööni. Tyhmää olisi säästä 100€ kun ajelee 12K:n pyörällä.
BMW S1000XR
Et scuuba tarkoita punaista tellua? Mä ainakin vedin lipat, pp 2ct:t alla, vauhdista en tiä, keskiryh. nopeimpia? Todella hyvin noissakin pitoa kyllä riittää, avasin liian paljon ja liian sisältä(likaista) niin perä lähti, pidin kaasun aukimut ei osannu
Seuraavaks ku lähen radalle niin on kyllä ihan eri renkaat, mut on kyl sit ratamopokin....
TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
GSX1300R -02 Tourinkiin
Suzuki DR650 -99 EX
RSV1000R -04 EX
Rosso ainakin on ihan hyvä katurengas, jossa riittää ominaisuudet radallakin köröttelyyn aika mainiosti. Pitoa riittää yllättävän hyvin moisessa, ihan kohtuullisissa nopeanryhmän vauhdeissakin.(pallero @ Huhti. 21 2010,18:00) kirjoitti
![]()
Supermoto
Jos ei kulutuskestävyydelläkään ole merkitystä niin tyrkkää Meztelerin M1 alle. Vanha malli, mutta aivan huippu rengas. Niin ajettavuudeltaan kuin pidoltaan. Itse en olisi muita kadulla käyttänyt, mikäli ei vaan kuluisi niin nopsaan alta...(Rockster @ Huhti. 21 2010,20:00) kirjoitti
Supermoto
Kolmen kesän aikana on ehtinut näkemään jo pelkästään siinä alastaron kahvilanmutkassa niin monta(kymmentä) kaatanutta, ettei millään kykene muistamaan yksittäistapauksia sen tarkemmin.(ouzi @ Huhti. 21 2010,20:55) kirjoitti
Ja jos noita juuri tossa mutkassa kaatuneita arpoo viel lisää niin;
hitaassa siinä on ollut todella vähän kaatoja
keskiryhmässä eniten, ja juurikin perä alta avauksessa, vain pari onnistunu hi-siderissa
nopeassa sitten taasen taas vähemmän, ja ne on ollu yleensä keula alta ~apeksissa/jälkeen.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
lukekaa uusi bike lehti siinä on vertailu renkaista.....mulla ittellä on ne surkeimmat BT016 toivotaan että pysyn pystyssä
![]()
Honda 1000XL -09
Sama juttu, tonnisen Gixxun ensiasennusrenkaat kun ovat(Bacalao @ Huhti. 22 2010,08:29) kirjoitti
![]()
Haukuttiin aivan pataluhaksi, selkeästi testin surkeimmat renkaat. Plussat kohdassa luki, että vaikeaa keksiä tai löytää mitään positiivista sanottavaa.
Ovatko oikeasti näin huonot, kokemuksia?
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011
Mikä niistä mutkista on kahvilan mutka?(scuuba @ Huhti. 22 2010,00:34) kirjoitti
Kawasaki ER-5 '99 --> Kawasaki Z 750 '05 --> Yamaha YZF R1 '05 --> polkupyörä (Mitä kivaa ensi kesälle radalle?)
Pääsuora alussa ? Kahvilan mutka on Kemorassa(Jac0 @ Huhti. 22 2010,10:13) kirjoitti
![]()
Joo, Kemoran kahvilan mutka on kyllä tuttu kurvi.(psi @ Huhti. 22 2010,10:22) kirjoitti
Kawasaki ER-5 '99 --> Kawasaki Z 750 '05 --> Yamaha YZF R1 '05 --> polkupyörä (Mitä kivaa ensi kesälle radalle?)
Mitä renkaita testissä oli? Voiko joku referoida lyhyesti top3:en?(Bobo @ Huhti. 22 2010,08:39) kirjoitti
250cc 2t & HD FXDB
ex. HD XL1200C
ex. XV cafe project '81
ex. KTM 350 EXC-F '12
ex. ZX-10R ´13
ex. WR250R '12
ex. ZX-10R '07
ex. FZ6-S '04
En tiedä mikä ero BT-015:iin, jotka k8 busassa vakiona. En juuri lähtisi kehumaan.. Pitää kehnosti ja kuluu kuitenkin touringrengasta nopeammin(Bobo @ Huhti. 22 2010,08:39) kirjoitti
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Ihan ulkomuistista, eilen kotona Biken lukaisin. Korjatkaa jos meni väärin:(Grosse @ Huhti. 22 2010,10:39) kirjoitti
1. Pirelli Diablo Rosso
2. Dunlop QualifierII
3. Metzeler M3
4. Michelin Pilot Power 2ct
Viimeisenä siis Bridgestone BT016. Noita muita sijoja en muista.
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011
1.pirelli(Grosse @ Huhti. 22 2010,10:39) kirjoitti
2.?
3.pilot power tais olla kolmonen![]()
Honda 1000XL -09