Mopo on talvisäilössä ulkovarastossa jossa lämpö sama kuin kulloinkin ulkona.
Eilen kaivauduin hankien läpi tarkistamaan mopottimen tilaa ja ikäväkseni huomasin jäähdytysnestettä tiputelleen allensa, ei nyt sentään tolokun mitalla, mutta kuitenkin pieni lammikko alla (syksyllä asettelin laakean astian alle jossa paperi pohjalla, juurikin siksi että näkee jos jotain tapahtuu).
Vuoto kohdaksi todentui pumpun alla oleva reikä.
Koneessa on syksyllä vaihdetut 50/50 nesteet, enkä kyllä kesän riennoissa huomannut että valuttelisi nesteitä.
Onkohan kellään kokemusta mahtaako esim. rajut lämpötilan vaihtelut (pakkasta 38c 3vkoa putkeen ja sitten liki nollaa) saada nesteen tihkumista aikaan?
Että pitääkö samointein alkaa tilailla pumppua jotta keväällä saapi vaihtaa vai onko vain (normia) tihkumista ulkovarastoinnissa?
Lattia on liukas, eikä kukaan kerro.
Honda Shadow VT600C -93 ( ex )
Honda Shadow VT750C -05 ( ex )
Honda Vtx 1300s -06 ( ex )
Suzuki Intruder C1500T -14
Onko tuo se "tell tale" tai "jouru reikä"kirjoitti
Vesipumpun akselin stefan välissä - eli jos stefa vuotaa juoruaa kone sen vuotamalla tuosta reiästä.
Hontissa on ja millessäkin - just vaihdoin vesipumpun akselin stefat kun oli ölhypuolen stefa tullut tiensä päähän.
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
Pakkanen itsessään voi tuhota tiivisteitä.
Hyvä esimerkki oli kaverin pyörä, joka seisoi kylmässä/kuivassa viime talven. Mitään vuotoa keulan stefoissa ei ilmennyt koko edellisellä kaudella.
sitten huhtikuussa pyörää siirrettiin ajamalla, noin 400m matka. Toinen putki oli työntänyt tuolla matkalla vanteen ja satulan märäksi öljystä.
Lämmintä oli ollut jo pidemmän aikaa useita asteita, eli stefa ei revennyt sen hetkisen, jäykän öljyn ja jäisen kumin vaikutuksesta.
Kyllä se pumpun stefa on voinut kyrpiintyä ihan vastaavalla tavalla..
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
ei pidä säikähtää pienistä..
kovalla pakkasella meinaa neste tihkua ehjästäkin liitoksesta pihalle.
tuskin mitään ongelmaa kun ilmat lämpenee.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Veikkaisin että ihan normaalia tihkumista. Ei moottoripyöriin tehdä erikseen tiivisteitä jotka ei kestä pakkasta. Kyllä ne kestää pakkasta samalla lailla kuin autojenkin vastaavat. Itte oon säilyttänyt kaikki pyöräni talven yli kylmässä tallissa eikä tiivisteiden kanssa ole ollut mitään ongelmia keväisin. Ei 30 vuotta sitten eikä nykyisinkään.
Taivas saa odottaa
Pakkastalvi rankkaa myös autoista tiivisteet jotka eivät kestä pakkasta, useita talvia peräkkäin.. On niissä oikeasti eroja. Nimenomaan akselitiivistyksissä..(BlackCat @ Maalis. 21 2010,12:06) kirjoitti
Sinulla on ollut tuuria niiden kanssa..![]()
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Moni tekijä vaikuttaa siihen, miten tiivisteet kestävät ja miten mikäkin neste pysyy sisällä. Ei voi suoraan mennä sanoman että tapaus on 1/1 ellei ole sama merkkiä ja mallia ja vika identtinen.
Toisilla kestää hangen alla tai talon seinustalla säilyttää pyörää ihan minkälaisissa pakkasissa ilman mitään ongelmaa, ja taasen toisilla ei mömmöt pysy sisällä edes kylmässä tallissa.
On muistettava, että jos konetta ei pyöritä, niin vesi ja glykoli erottuvat toisistaan, ne ovat siististi omina kerroksinaan hetken kuluttua. Tällöin vesi pääsee jäätymään mutta glykoli pysyy sulana ja ihan fysiikan lakien mukaan tila voipi käydä niin ahtaaksi että lämpimän tullessa ei olekkaan enää tilaa laajentua, jolloin jostain on annettava periksi. Ei tarvitse suurtakaan rakoa, kun neste tulee pihalle (etenkin glykoli) ja tilaa tulee juuri sen verran että laajeneninen onnistuu suljetussa tilassa.
Ei tapauksessa ole välttämätä mitään vahinkoa tapahtunut, tiivisteen kohdalta on vain hiukka luonto raottanut paikkoja ja palauttanut ne takaisin entiselleen paineen helpottaessa.
Varmuuden maksimoimiseksi etenkin kylmäsäilytyksessä, olisi hyvä käydä vain pyörittämässä konetta sopivin väliajoin, jotta nesteet pysyisivät sekoittuneena.
Onpa hyvä etten ole tuota tiennyt :-). Olen säilönyt Hondaa, Yamahaa, Suzukia, Kawasakia, Apriliaa ja Kymcoa kylmässä tallissa enkä ole yhtenäkään talvena pyöritellyt konetta eikä ongelmia ole ollut. Ja tallissa on ollut parhaillaan 30 astetta pakkasta.(Mutkaetana @ Maalis. 21 2010,16:44) kirjoitti
Mitäs muuten luulet mahdetaanko autoliikkeissä pyöritellä ulkona säilytettävien vaihtoautojen koneita?
Taivas saa odottaa
Netissä kun jotain kysyy, niin vastauksia on kutakuinkin yhtä paljon kuin vastaajia. Ei ole paljon aikaa kun jossain ketjussa haukuttiin pystyyn kaikki ne jotka mopojaan talvehtimisen aikana käynnistelivät...
Retired
Höpö höpö vai oliko vitsi?(Mutkaetana @ Maalis. 21 2010,16:44) kirjoitti
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Jep, juorureijästä nimenomaan vuotaa, en tuota "nimeä" muistanut kirjoittaessa.
Apropoo ja pauttiarallaa vastauksista päätellen se ehkä tosiaankin olisi vaan tihkumista. Ehkä vielä ei kannata yöuniaan menettää, pidän silmällä kunhan ajot alkaa ja toimin vasta sitten jos on tarvista.
Kiitosta kaikille vastauksista![]()
Lattia on liukas, eikä kukaan kerro.
Honda Shadow VT600C -93 ( ex )
Honda Shadow VT750C -05 ( ex )
Honda Vtx 1300s -06 ( ex )
Suzuki Intruder C1500T -14
Jep jos asettuu kun lämpiää niin good - jos ei niin sit tiiviste kauppaan...
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"