Tulokset 1:stä 27:een 27:sta
  1. #1
    Poikani veti kyseiset housut jalassa lipat väistökokeessa n.50km/h nopeudessa viime syksynä suorittaessaan kevarikorttia. ajoalustana oli kylmä ja märkä asfaltti. housuihin tuli polven kohdalle pientä kulumaa, mutta takapuoleen Kului/paloi kämmenen kokoinen reikä. Suojat olivat paikoillaan. kuskille tuli vain pikku naarmua, eli housut tekivät tehtävänsä ja kuski kykeni suorittamaan väistökokeen loppuun. Kysyin Sweepiltä housujen hankauslujuudesta ja sieltä sanottiin, että Urban on housu on nimenomaan tehty kaupunkiolosuhteisiin esim, farkut korvaavaksi housuksi, liukuminen asfalttia pitkin, esim, 120 km/h nopeudesta, tekee kyllä mahdollisesti pahaa jälkeä. Housuihin voi toki vaihtaa järeämmät suojat. Eli, onko ajokamppeissa minkälaiset lujuus-standardit olemassa ja minkälaisia kokemuksia muilla on ? Jos nopeutta olisi ollut 100 km/h, pojalla ei olisi ilmeisesti enää ollut housuja jalassa ollenkaan ja luut olis paistaneet.



    Antaa vaan rampan kalakattaa.
    Yamaha Tenere 1200 ZE -15.


  2. #2
    Itellä juuri kyseiset housut ollu käytössä jo monta vuotta, en kovin mielelläni noissa pöksyissä kaatuisi. Olenki miettiny paremmin suojaavia housuja tilalle, jotka kuitenkin olis yhtä viileät kesähelteessä. Mahdoton tehtävä? Nahkahousut tietenki olisi turvalliset mut varmaan aika epäkäytännölliset.
    R1 -08
  3. #3
    Sweep Urban Metro housujen materiaalihan on vettä hylkivä Heavy Duty Matta Nylon. Ei ilmeisesti vedä vertoja Corduralle ym. Tokihan voisi olettaa että kaaduttaessa polvet ja lonkat ovat ne kohdat jotka eniten ovat "tulessa". Housuja markkinoidaan keveinä kaupunkihousuina. Keveyden kai pitäisi tarkoittaa ohutta vuoria, eikä kevyttä suojaavuutta. Sweepin edustajan ehdotusta järeämpien suojien käyttämisestä kannattaisi mielestäni harkita. Lonkissa on vai n,5mm paksu huokoinen vaahtomuovi.



    Antaa vaan rampan kalakattaa.
    Yamaha Tenere 1200 ZE -15.


  4. #4
    Itselläni käyttökokemusta noista "ajo"housuista yhden kesän verran, onneksi pysyttiin se kesä pystyssä...

    Hyvännäköiset ja mukavat jalassa, kuumalla kelillä viileät, mutta lähinnä kyllä naurattaa tuo "Heavy Duty" maininta.

    Ajohousuista ja noista en puhuisi samana päivänä.
  5. #5
    Jos oikeasti haette maksimisuojaa, niin nahkaa sen olla pitää.
    Ihan sama mitä ihme cordura, dupont, heavy duty höpöhöpöä ne on. Asvalttia pitkin jos raahautuu 100km vauhdista, jokainen näistä on melko varmaan puhki.
    Nyksä. Speed Triple 2013
    EX: GSX-R 1000 K6
    EX: R6R 06
  6. #6
    Ko. housut koin kelvottomiksi kaaduttaessa jo ihan materiaalin ja istumattomien pilipali suojien takia.
    Liian pienten saumavarojen takia kangas ja saumat purkaantui auki monesta kohtaa parin kk.n käytöllä.

    EN SUOSITTELE!



  7. #7
    Eikös nuokin byysat ole ns. menneen talven lumia?
    Sitä tikulla silmään, joka vanhoja muistelee
  8. #8
    Lainaa (Köpi @ Maalis. 24 2010,17:05) kirjoitti
    Eikös nuokin byysat ole ns. menneen talven lumia?
    Sitä tikulla silmään, joka vanhoja muistelee *
    Kyllä meillä ainakin, ei noista saa ko asfaltti-ihottumaa persiisiin. Ilmeisesti kyseinen malli on jäänyt pois tuotannosta.
    Antaa vaan rampan kalakattaa.
    Yamaha Tenere 1200 ZE -15.


  9. #9
    Vastaukseksi ketjun aloittajan heittämään kysymykseen: Ajokamppeille on olemassa lujuusstandardi, vieläpä varsin yksityiskohtainen sellainen. Lisätietoja tuosta standardista on esimerkiksi tuolla tai tuolla.

    Standardissa on kaksi tasoa. Suomessa myynnissä olevista tekstiilikamppeista standardin taitaa läpäistä vain Halvarssons Safety, joka menee heittämällä läpi ylemmästä tasosta. Sen pitäisi kuulemma olla suojaavuudeltaan suunnilleen ratanahkojen luokkaa. Lisäksi Draggin-kevlarfarkkujen vahvistetut osat kestävät (valmistajan väittämän mukaan) standardin alemman tason mukaisen hankauskestotestin. Muista en ole ainakaan kuullut.

    Tuo alempi taso on mitoitettu siten, että se kestää liukumisen asfaltilla noin viidenkympin nopeudesta. Kuulostaa aika vaatimattomalta suojalta, mutta kannattaa muistaa, että esimerkiksi hyvälaatuisissa ajohousuissa usein käytetty 500 denierin Cordura ei läpäise tuota testiä, ei pääse edes lähelle. Ja Cordura sentään on paljon kestävämpää kuin halvimmissa housuissa käytetyt polyesterit sun muut. Jotka puolestaan kestävät paremmin kuin farkkukangs...

    Ja kyllähän nahka paremmin kestää kuin normi tekstilit, mutta ei sekään mikään automaattisesti maksimisuojan tarjoava ihmeaine ole. Kannattaa vähän katsoa, millaista nahkaa on käytetty, miten saumat on tikattu ja missä niitä saumoja ylipäätään on. Nyrkkisääntönä voinee kuitenkin pitää, että huono nahka suojaa sen minkä hyvä tekstiili.
  10. #10
    Eli, näillä sitä sitten mennään. Onnenpyörä pyörii... Rukka-asusteiden sivulla oli käyttäjäkokemuksia, joissa oli liu`uttu 200km/h nopeudesta Saksan baanalla ja vauhdin loputtua pyyhitty pölyt kamppeista ja katseltu, että näkikö kukaan Itse olen ajatellut laittaa Danen puvun alle lisäsuojaksi, joko Batman tai Teräsmies-asun. En ole vielä päättänyt kumpi tekee ABC:n tyttöihin paremman vaikutuksen tauoilla.
    Antaa vaan rampan kalakattaa.
    Yamaha Tenere 1200 ZE -15.


  11. #11
    Kuulostaa aika legendalta itse kaaduin noin 8 vuotta sitten rukan kamppeilla noin 60km/h vauhdista hiekka-/savitiellä ja meni sekä housut että takki suojien kohdilta puhki, mutta säästyin itse pahemmilta iskuilta. Pieniä vekkiä tuli polviin ja kyynärpäihin.

    Vertauksena nyt viime kesänä kaaduin ahvenistolla jostain 60-80km/h vauhdeista nahkapuvulla ja minuun ei tullut mitään jälkiä ja pukuun tuli persaukseen peukalon mentävä reikä.

    Näillä kokemuksilla uskoisin, että kunnon kangaspuku toimii tuossa noin alle 60km/h kaatumisissa ihan ok, kunhan ei osu mihinkään esteeseen ja nahkapuku suojaa sitten jonkin verran paremmin.
  12. #12
    No 8 vuotta on pitkä aika ja siinä ajassa ajokamat kyllä kehittyy merkittävästi.

    Cordura, jonka pitäis olla aika pirun kestävää kangasta, niin ei kuitenkaan kauheen hyvin kestä... testattu on ja repeytyi.

    Normi farkut kestää asfalttihankausta sekunnin verran, kun taas parhaat nahat melkein minuutin hankauksen. Nää gore-kamat kestää varmaan jotain siltä väliltä (varma mututieto).
    buell xb12s -> ktm superduke
  13. #13
    Samat byysat on ollut itellä pari kesää helteillä päällä.Aika"Hipleen" tuntuiset,mutta mukavat-eli vilpoiset ajossa mutta on ollut myös sellainen tunne että näillä housuilla ei kannata kaataa...mutta onko muita vaihtoehtoja kuin nahkaiset ajovehkeet?Suojapaidat....jne jotta mukavuus säilyisi myös kesän kaupunkiliikenteessä?Jos se nyt kuitenkin on tulossa sittenkin...
    ZZR 1400 -08
    CBR XX 1100 -06
    GSX 750F -03
    ER-5 -97
    +100tkm/120kmh




  14. #14
    jos Gorepuku suojaisi kovavauhtisessa kaadossa ihan yhtä hyvin kuin nahka, niin varmaan joku valmistajista olisi jo aikaa sitten sponssannut sellaisen jonkun tunnetun RR-kuskin ajovermeeksi. Eipä ole tainnut näkyä.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  15. #15
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Vedin ja nurin n. 63 km/h nopeudest asfaltil, viime syksynä. Vajaan vuoden vanha Rukan takki, meni puhki suojien kohdalt.
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  16. #16
    Lainaa (pecha @ Maalis. 26 2010,21:06) kirjoitti
    jos Gorepuku suojaisi kovavauhtisessa kaadossa ihan yhtä hyvin kuin nahka, niin varmaan joku valmistajista olisi jo aikaa sitten sponssannut sellaisen jonkun tunnetun RR-kuskin ajovermeeksi. Eipä ole tainnut näkyä.
    Sellainen "Gorepuku" on jo olemassa. Parikin. Toinen niistä on jopa näkynyt kilparadoilla.

    Tuo TomiF:n soratiekaato kuulostaa aika hurjalta. Itselläni on samalta ajalta vastaava kokemus (soratie, nopeus noin 60), päällä Louisin "laadukas" noin 300 DM maksanut nahkatakki-housut-yhdistelmä. Seuraus: puvussa pari katu-uskottavuutta lisäävää pintanaarmua, äijässä muutama mustelma. Vermeet ovat käyttökunnossa vielä tänäkin päivänä. Varmaankin paremmassa kuin omistajansa.

    Ja tuskin nuo tavalliset farkut asfalttihankausta sentään ihan sekuntia kestävät. Nehän repeävät jo suunnilleen polkupyörällä kaaduttaessa, ekasta kosketuksesta asfalttiin.
  17. #17
    Suojapaita voisi olla ihan hyvä juttu. Käytän yleensäkin housujen alla irtosuojia, joten tuonkin voisi oppia. Toisaalta saattaa olla pirun kuuma tourinkihommissa jossain etelässä. Kunnon nahkarotsi kun suojineen on ( mahtuu vielä erittäin huonosti päälle ), niin olisikohan mukavuuden kannalta reissussa pitää se ja ostaa vaikka sellaiset lievästisuojaavat ajofarkut ja alle irtosuojat ?
    MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
  18. #18
    Yksi vaihtoehto on heittää tällaiset sinne alle:

    xxx
  19. #19
    Kylläpäs jää polvet paljaaksi..
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  20. #20
    No niitä ja sääriluita varten on just ne syndit sinne housujen alle.
    Nuo olivat ihan asialliset.
    MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
  21. #21
    Lainaa (jyk4 @ Maalis. 28 2010,20:11) kirjoitti
    Kylläpäs jää polvet paljaaksi..
    Kuten ensimmäisessä viestiä luki, niin polvet otti aika hyvin vastaan kaadon, mutta takapuoli ei. Minulla ajofarkut, jossa juuri polvet selkeästi parhaiten suojattuna. Tuollaiset tuli hankittua ajofarkkujen alle lisäämään turvallisuutta.
    xxx
  22. #22
    Lainaa (Tryphon @ Maalis. 28 2010,15:01) kirjoitti
    Tuo TomiF:n soratiekaato kuulostaa aika hurjalta. Itselläni on samalta ajalta vastaava kokemus (soratie, nopeus noin 60), päällä Louisin "laadukas" noin 300 DM maksanut nahkatakki-housut-yhdistelmä. Seuraus: puvussa pari katu-uskottavuutta lisäävää pintanaarmua, äijässä muutama mustelma. Vermeet ovat käyttökunnossa vielä tänäkin päivänä. Varmaankin paremmassa kuin omistajansa.

    Ja tuskin nuo tavalliset farkut asfalttihankausta sentään ihan sekuntia kestävät. Nehän repeävät jo suunnilleen polkupyörällä kaaduttaessa, ekasta kosketuksesta asfalttiin.
    Ei se kaato nyt kovin hurja ollut, jonkun matkaa liuuin (mitenkä tuo kirjotetaan?) tietä pitkin. Niinkuin sanoin kaadon jälkeen housuissa polvien kohdalla ja takissa kyynärpäiden kohdalla reiät ja pienet vekit vastaavissa paikoissa itsessä. Puvun saumat kesti mallikkaasti ja puku korjattiin jälleen vettäpitäväksi tehtaan pukukorjaamolla eli ei sinänsä mitään valittamista puvusta tai rukasta. Totesin vain, ettei tuo laadukaskaan kangaspuku toimi niin hyvin kaaduttaessa kuin nahkapuku. Toki varmasti kankaatkin tuosta ovat kehittyneet, mutten millään jaksa uskoa, että ohut kangas kestää yhtä hyvin kuin sitä huomattavasti paksumpi nahka.
  23. #23
    Forcefieldiltä löytyy myös täyspitkät housut, jotka ovat muuten samanlaiset kuin yllä olleet shortsit, mutta niissä on myös polvisuojat. Itselläni sellaiset on, ja hyvin suojasivat Laosin ajoreissulla muksahduksissa, asfaltilla en siellä tosin kontannut.


    -nomen est omen-
  24. #24
    Lainaa (Kriisi @ Maalis. 28 2010,22:10) kirjoitti
    Forcefieldiltä löytyy myös täyspitkät housut, jotka ovat muuten samanlaiset kuin yllä olleet shortsit, mutta niissä on myös polvisuojat. Itselläni sellaiset on, ja hyvin suojasivat Laosin ajoreissulla muksahduksissa, asfaltilla en siellä tosin kontannut.
    Oliko noi hyvät jalassa vielä, kun olivat pidempään olleet päällä? Entä kuinka paljon haittasivat menoa, kun et ollut pyörän päällä vaan kaupungilla kävelemässä? Vasta omat shortsit ostin, niin ei vielä tiedä miten käy. Mutta toiveena oli, ettei paljoa menoa haittaisi.
    xxx
  25. #25
    Kuten voi kuvitella, niin nuo suojahousut toimii siihen saakka kun päällyshousut kestää. Silloin kun asfaltti alkaa raastamaan kalsareita, niin nuo suojat lentää aika vilkkaasti mäkeen, kun ei niiden päällä ole mitään hankausta kestävää.

    Siinä ensi-iskun aikana kaikki suojat ovat tietysti avuksi, ainakin hetken. Ja suojashortseissa suojat ovat jotensakin kohdallaan iskun tullessa.

    Nuo Forcefieldit vaatiikin kyllä jonkin verran lökäpöksyt päällensä, aika paksu kokonaisuus. Ja melkoisen painavat suojat, vähän kuin kiviä kalsareissa. Tiedän koska ostin. Daineset jatkaa edelleen, nahkojen alla.
  26. #26
    Lainaa (Tryphon @ Maalis. 28 2010,15:01) kirjoitti
    Sellainen "Gorepuku" on jo olemassa. Parikin. Toinen niistä on jopa näkynyt kilparadoilla.
    jaa, ai katsomossako on näkynyt....
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  27.  
  28. #27
    Lainaa (TomiF @ Maalis. 28 2010,21:56) kirjoitti
    Ei se kaato nyt kovin hurja ollut, jonkun matkaa liuuin (mitenkä tuo kirjotetaan?) tietä pitkin. Niinkuin sanoin kaadon jälkeen housuissa polvien kohdalla ja takissa kyynärpäiden kohdalla reiät ja pienet vekit vastaavissa paikoissa itsessä. Puvun saumat kesti mallikkaasti ja puku korjattiin jälleen vettäpitäväksi tehtaan pukukorjaamolla eli ei sinänsä mitään valittamista puvusta tai rukasta. Totesin vain, ettei tuo laadukaskaan kangaspuku toimi niin hyvin kaaduttaessa kuin nahkapuku. Toki varmasti kankaatkin tuosta ovat kehittyneet, mutten millään jaksa uskoa, että ohut kangas kestää yhtä hyvin kuin sitä huomattavasti paksumpi nahka.
    Taisin ilmaista itseni huonosti. Tarkoitin siis juuri sitä, että tuo suojaavuus, tai siis sen suojan vähäisyys, kuulosti hurjalta verrattuna omaan kokemukseeni nahoista. Eli jyrkästi samaa mieltä oltiin. Nykyään alkaa tosin olla kankaita, jotka voivat olla kestävyydeltään likimain nahan luokkaa. Mutta ne eivät sitten todellakaan ole ohuita eivätkä kevyitä.

    Ja pecha, kyllä niitä ihan radalla on ollut. Asfalttisarjoja katsos on muitakin kuin MotoGP. Sellaisiakin, joita sinä et ehkä seuraa.
    Ei silti, turha tästä on sen enempää vääntää, sillä vähemmänhän noita tekstiiliasuja kisakäyttöön tehdään. Ja miksi tehtäisikään, eihän tekstiileistä ole kisakäytössä mitään hyötyä nahkoihin verrattuna.