Moikka,
Tässä on jokunen vuosi menty Shoein kypärällä joka on visiiriltään tiivis ja suhteellisen hiljainen, jonka takia sen siis ostinkin. Miinuksena se, että hieman liian tiukka poskipaloilta, ja huurtuu aivan sika helposti. Kyllä potuttaa ajaa visiiri raollaan silmät vettä valuen.
Onko olemassa joku suhteellisen kohtuuhintainen ja kaikinpuolin mukava kypärä malli jossa ilma kiertää ja olisi kaikenlisäksi suhteellisen hiljainen.
On käynyt mielessä myös se avattavalla etuosalla oleva malli, osassa jopa aurinko visiirikin kirkkaan alla. Kommentoikaa![]()
Elämäntapa motoristi.
Pinlock, pinlock ja pinlock. Kaikki visiirit huurtuu Suomen "kesässä" ilman sitä.
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
(tanelii @ Maalis. 20 2010,10:51) kirjoitti
Tai Shoein pinlokkiviisori. Toimii mainiosti.
Mutta jos kypärää haluaa vaihtaa, niin tuo suhteellisen kohtuuhintainen...Mitä olen kypäriä kokeillut ja ne päässä ajellut, niin kyllä nuo ominaisuudet yleensä kohtaa näissä kalliimmissa malleissa. Lähinnä siis tuuletuksen toimivuus/tiiveys ja mukavuus päässä. Joskaan ne eivät aina ole niitä hiljaisimpia. Suhpertista kannattaa kaivella kommentteja.
Prum piu...ja jarrussa ohi.
Oman Bieffen visiiri ei huurru. Valitettavasti en muista mallia enää, eikä Bieffeä sen puoleen enää saakaan mistään... Arai huurtuu sairaan helposti. Hengitysohjain + Opti-cleanerin huurtenestoainetta niin pysyy suht ok auki. Tosin Arai on Bieffeä tiukempi ja hiljaisempi, joten menee varmaan käsi kädessä niin, että mitä hiljaisempi ja istuvampi kypärä, sen helpommin se huurtuu.
Retired
Mulla on avattava malli Nolan N103. Löytyy aurinkovisiiri kirkkaan alta ja pinlock kalvo kirkkaasta visiiristä. Ei huurru ja on mukava päähän. Hyvä potta, toki avattavat on aina hiukan äänekkäämpiä kuin umpikypärät. Kannattaa testailla, miknkä valmistajan tuotokset sopii päähän. Esim mun kupoliin ei Schubert passannu ollenkaan, Nolan taas lähes täydellisesti(jleino @ Maalis. 20 2010,10:47) kirjoitti
![]()
Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
Honda CB125T "81 ~2002-
Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
Yamaha TDM 850 "91 2011-
Shoein pottiin saa myös korvaavia poskipaloja![]()
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
Mä en kyl tajua, kuinka kovaa te puuskutatte siellä kypärän sisällä, että saatte kesällä visiirin huuruun...ikinä en oo mitään pinlockeja tarvinnut... Tai sit mä en hengitä kypärän sisällä...
![]()
Hullu se on...
Honda CB600F Hornet 2007
Honda CRF250R 2006
Schuberth J 1
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
Minun mielestäni on tyhmää valita kypärä sillä perusteella mikä on hiljainen tai mikä ei huurru, kun molemmat "ongelmat" on korjattavissa ja kannattaa korjata pinlock-kalvolla ja korvatulpilla. Tulppia kannattaa pitää joka tapauksessa ja pinlockkikin kannattaa hommata, jos ei ajelut jää pelkille +25 helteille.
Käsittääkseni kenelläkään ei kuitenkaan se kypärä huurru, vaan visiiri, joten eikös se huurtumattomuuteen satsaaminen kannata keskittää siihen visiiriin?
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Pinlock on järkevin vaihtoehto. Sen saa jälkiasennuksena nykyiseenkin visiiriisi. Jos haluat siistimmän, niin voit ostaa uuden visiirin, jossa on pinlock nastat valmiina.
Arai myy nykyään Maxvision tyyppistä pinlock-visiiriä, jossa kalvon ala visiirin sisäpinnasta on suurempi, kuin normaalisti. Ongelmana pinlockissa on, että se jää joissain kypärissä näkökenttään. Maxvisionissa se silikoniliitos pitäisi jäädä niin reunaan, ettei tule näkökenttään.
Sitten on olemassa huurtumattomia visiirejä. Perustuu kemialliseen käsittelyyn, eli visiirin sisäpinnalla on semmonen huurteenestokalvo. Tässä ongelmana on puhdistus, se kalvo kuluu pikkuhiljaa pois kun sitä joutuu jossain vaiheessa kuitenkin putsaamaan. Pinlock on halpa uusia ja sen voi irroittaa puhdistusta varten. Noita myydään pintaansuihkutettavia aineitakin käsittääkseni, joilla käsitellä vanha. Muistaakseni fairy passasi tuohonkin hommaan, kun hieroi visiirin sisäpinnan sillä, niin ei pitäisi huurtua. Jotain tommosta juttua oli joskus.
Mukavaa kypärää et löydä kuin sovittamalla. Itse käytän korvatulppia aina, joten en pysty sanomaan tuohon hiljaisuuteen mitään. Testien mukaan kun melutaso nousee vaarallisen korkeaksi hiljaisimmassakin kypärässä.
Näin on. Kypärän valinta on joka tapauksessa aika haastava homma, joten tuosta huurtumisesta ja melutasosta ei kannata ottaa lisämuuttujaa asiaan, koska(Le Motard @ Maalis. 20 2010,18:52) kirjoitti
a) ne ongelmat ovat korjattavissa
b) ne ongelmat kannattaa korjata joka tapauksessa vaikka kypärä periaatteessa olisikin hyvä noiden asioiden suhteen, sillä tarpeeksi hyvä se ei ole kuitenkaan.
Kesällä on aina riittänyt tieajossa pinlockillinen kypärä. Maastossa tarvitaan kesät-talvet krossipotta ja tuplalinssilliset lasit, tai sitten sähkövisiirillinen kypärä kelkkapuolelta lainaten.
Minä kyllä tunnun puuskuttavan kypärän sisällä, tai sitten se että ajaa kun huvittaa kulkematta säätiedotuksen kautta vaikuttaa asiaan. Meinaan, kyllä huurtuu ja usein jos ei ole nuo perusasiat kunnossa.
Lazerin Revolutionia http://images.google.fi/images?....s_rfai= Oon käyttänyt mönkijä ja motskari käytössä. Tosin "maskia" en ole tarvinnut kuin mönkkärillä ajettaessa
Hajapusanisti
Auts.. Mulle kun noi ominaisuudet on sieltä tärkeimmästä päästä, siis istuvuuden ja aurinkovisiirin lisäksi. No, ei nuo mun suupertitkaan (S1 ja C2) äänettömiä ole, mutta tulppia tarvitsen vasta motarinopeuksissa ja pitemmillä reissuilla. Eikä ole ihan moitteeton huurteenestokalvokaan, mutta hyvin on pärjätty ~10 vee ilman pinlokkeja - kelissä, kuin kelissä (siis normaalina ajokautena, ei noista kelkkakypäriksi ole) Pitää vaan olla (turhankin) varovainen sen suupertin visiirin huurteenestokalvon kanssa.. Hyvähän se pinlokki ilmeisesti on, en tosiaan vaan hirveästi ole kaivannut. Enempi joku tuulilasinpyyhkijä olisi asiaa(wekkuli @ Maalis. 20 2010,14:17) kirjoitti
*Ja saahan sen pinlocin halutessaan Schuberthiinkin, tulee vaan melkoisesti lisähintaa..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Tuota fairyä on kokeiltu ilman mainittavaa parannusta, vähän auttoi mut siihen se jäi eikä sitä aivan hulluna siihen uskaltanu jättää jos alkaa vettä sataa niin kuplia riittää
Mulla kun on kypärä päässä niin leuka on todella lähellä kypärän alaosaa, kun vähän naamaansa vääntelee niin ottaa kiinni ja pitemmillä matkoilla se on aivan räkänen ja vaikka missä huurussa kun nokka vuotaa ja hengitys höyrystyy. Enkä tosiaankaan siellä läähätä visiiri silmillä
Vaihdan samantien kypärän hieman "tilavampaan, saapahan vaimo kunnon kypärän mitä päässänsä pitää.
Tuota korvatulppa jutskaa en oikein ymmärrä, viime kesänä kokeilin mutta se tuntu samalta niinku olis laput silmillä ajanu. Ei kuule miten kone naukuu eikä mitään muutakaan. Tuntui täysin siltä niinku olis jossain pumpulissa ajanu, karmeeta. Mutta toisilla näköjään onnistuu tai sit oli liian tiukat tulpat korvissa
![]()
Elämäntapa motoristi.
Korvatulpista löytyypi höpinää haulla. Ei kannata tyytyä eareihin, kun parempiakin on tarjolla. Sellaisia joiden läpi jotain kuuleekin. Itse suosin näitä:
3M tatit
5,50 /pari ja noita löytyy varmaan joka apteekista. Ei paha vakuutus kuulolle.
T. loppuiän tinnituksen jo hankkinut ja liian myöhään korvatulppien hyödyllisyyden keksinyt.
No tähänkin ongelmaan voi suositella BMW:n integraaleja.
1000
Tuota hain, mutta en ilmeisesti tiennyt oikeaa nimitystä.(jakson @ Maalis. 20 2010,11:00) kirjoitti
Triumph Daytona 600 -04
Ei sitä fairyä tarvi hölvätä sinne mahottomasti, pari-kolme tippaa joka "kiillotetaan" siihen sisäpintaan. Kestä pari-kolme päivää ja uusitaan käsittely.(jleino @ Maalis. 21 2010,20:35) kirjoitti
Oisko pykälää liian pieni kypärä jos leukaosa on kiinni nenässä ??
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Ei mulla oo C3:n ainakaan huurtunu, ilmaa riittää ihan tarpeeks.
Siitähän tässä oli ilmeisesti kyse, eikä mistään korvatulpista
En korviini mitään ylimääräistä ole ruukannu työntää![]()
![]()
XV 1100
Kypärämelu on kuulolle haitallista vaikkei ajon aikana tuntisikaan kipua tai muita epämiellyttäviä tuntemuksia.
Kuuloa kun ei saa takaisin edes rahalla, niin se earin hinta siinä on aika pientä ja niitä oppii käyttämään siinä missä kypärääkin tai ajokamppeita. Kuten aiemmin mainittu, pienehköllä investoinnilla saa sitten jo aktiivisuojaimen tasoisia tulppia.
Komppaan edellistä. Siinä saa lievemmässäkin puhallusotteessa tehdä Työtä sen kohinankin poistoksi. Sitten kun musat soi korvissa oikein kunnolla, on juna jo mennyt.
MZ 125,Y RD125, Honda TA, C Elefant e750, Yamaha FZ6, D MS DS1000, BMW F800R, Ducati M696, Ducati GT1000, MG Griso 8 v, Honda XX, Suzuki DL650, Y XVS1300, H-D VRSCDX, Honda VFR800X, VN 1700,MG Vintage,MG Bellagio,MG Breva,BMW R1200R,VicV, Vic BW, F800GT
Jos joku arpoo korvatulppien käytön tarpeellisuutta, niin kannattaa jutella melun seurauksena tinnituksen elämänkumppanikseen saaneen kanssa. Siinä saattaa piipahtaa mielessä, josko moista naimakauppaa kannattaisi jotenkin yrittää välttää.
1000
Jotka on Schuberthin suunnittelemia ja valmistamia. Suupertit on parhaita. Mikä on kohtuuhinta parhaasta?(Hannula @ Maalis. 21 2010,22:55) kirjoitti
Missä sulla Hannula soi? Mulla vinkuu josain 10 kilon yläpuolella eikä juuri päivisin haittaa. Nyt vasta vanhana oon huomannut. Ajaessa ei vielä mätä ihan sikana, mutta joku propun poraaminen kiviseinään on ihan murhaa, ei pysty.
Ei mulla soi, pää ehkä vähän kumisee. Muotoon valetuilla tulpilla on menty ekasta päivästä alkaen.
Noi Bemut on muuten pitkälti BMW:n speksaamia vaikka Schuberth ne tekee. Noiden valmistajien kypäriä kun vertaa niin huomaa, ettei ne samanlaisia olekaan. Bemarit on mun mielestä parempia.
1000
Täytys varmaan tarkastaa joku oikea BMW sitten.
Mulla on bändien roudausta ja tulpatonta kurvailua takana enemmän kuin lääkäri määrää. Ihmeen vähällä olen päässyt. Tulpat on nykyään pakolliset, korvat käy päivä päivältä aremmiksi. Vanhuus tulee.
Tutustuttuani WebBikeWorldin käyttäjätestiin, valinta on edelleenkiin Schuberth J 1. Hinnat ovat muuten huimasti
nousseet ? Louis väittää myyvänsä suht. sopivasti, toinen
asia on se, onko niitä yleensä varastossa. Suosittelen " meidän"
kauppaamme Reliatecia, sieltä minäkin sen ostin.
Mulla oli viimeksi loppupuntarissa Schuberth vs. Arai ja Arain puolelle kaaduttiin sopivuuden puolesta.. laadun puolesta valinta olisi ollut myös Arai. Schuberth oli hintaansa nähden kumman viimeistelemätön. Jotain styroksia kai ne pehmikkeet olivat ja sen aurinkovisiirin käyttö ei ollut ollenkaan sulavaa.
Ei tuo mun nykynen potta ainakaan liian iso ole, mistä kawa ltd mainitsikin.
Täytyy kokeilla eri vaihtoehtoja niin siitähän tuon sitten tietää, varsinkin kun täältä saa hyviä suuntia mitä merkkiä katsella.
Noista tulpista, kuinkahan moni motoristi niitä käyttää ja ovatko ne todellakin niin tarpeen kuin tässä topicissa on annettu ymmärtää? Riippuu varmaan pyörän aerodynamiikasta ja monesta muustakin asiasta.
Toki entisellä endurolla ajaminen oli tuskaa motari nopeuksissa kun tohina oli aivan valtaisa, parin tunnin ajon jälkeen päätä särki ja korvissa huusi. Siitä mielenkiintoni myös tätä asiaa kohtaan. Nykyisellä pyörällä tuo tohina ei ole kova tai häiritse kovassakaan vauhdissa, mutta vaikuttaisi siltä että kannattais hankkia hyvät tulpat joita pitää aina ajaessa pidempään jos sitä seuraa ajanmittaan jonkinasteinen kuulovaurio![]()
Elämäntapa motoristi.