Olisiko hyviä vihjeitä, pojan Cagiva Raptorin (piikki) nopeusmittarin neula heiluu tasaisella nopeudella jopa 40 km rajoissa esim 70 km/h - 110 km/h välillä. Vaijeri on kesällä vaihdettu. Kokeilin vaijerin pyörittämistä porakoneella, näytti nopeuden nätisti ilman huojuntaa. Paikallaankin kierrosta annettaessa tuppaa pomppimaan vähän. Eturenkaan mittarin pyörittäjän rattaat näyttäisi olevan kunnossa, ei havaittavia kulumia. Mutta pitää vielä kertaalleen putsata. Mitä/miten paksua rasvaa, vaseliinia/öljyä tuonne pyörittäjään arvaa laittaa. Mittari piru liimattu tehtaalla kiinniniin ei pääse väkivaltaa käyttämättä katsomaan onko sisuskalut miten kohdallaan, eli neulan akseli kunnolla laakerikupissaan. Hyviä tarkastus vihjeitä vastaanotetaan.
Entiset:
Helkama Mini->Hopeasiipi de Luxe->Tunturi Start-> Suzuki TS 125->
Suzuki GSX 750->Honda GL 1200 D->HD XL883C Sportster->
Honda GL 1500->Honda GL 1800
Nykyiset:
BMW K1600 GTL -16
BMW R1100GS -99
Ihan vaan normaali vedenkestävä vassu sinne alapään rattaisiin on sopivaa.Tuo ongelma voisi olla rispaantuneen vaijerin vikaa tai sitten mittari on likainen koneistoltaan.Enpä osaa sanoa mikä mittarikorjaamo ottaa noita vastaan.. ne osaa kyllä ne aukoa ja sulkea siististi.
Jos porakoneella ei pompi ja rengasta jo käsin pyörittämällä alkaa loikkimaan, niin kyllä minä sitä vikaa lähtisin etsimään riitä pyörittäjän päästä. Eli porakone osoitti että kaikki siitä eteenpäin on kondiksessa = vian on oltava "mittausketjussa" ennen tuota = pyörittäjässä![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Otat sen mittarivaijerin esille, puristat tuubista vaseliinia sormiin todella reilusti ja samalla uitat vaijeria vaijerinkuoren sisään ja pidät huolen että siihen jää koko matkalle vaseliinia. Toimii kuten iskunvaimennin. Usealla vaijerilla on sellainen taipumus että rupeaa itsekseen nykyttämään jos siinä on vain ohutta öljyä. Tarkista myös ettei itse vaijeri ole jostain kohtaa pienellä mutkalla.![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Jatketaan tätä aihetta eli vika vieläkin päällä, pyörittäjä vaihdettu, vaijeri uusi, vaijeri kulkee alkuperäisellä paikallaan eli ei ylimääräisiä mutkia, vaijeri hyvin rasvattu. Eli vaihtoehtoina uusi mittari tai vanhan tarkistus. Katsoin saaisinko mittaria itse auki, mutta tallissa olevilla työkaluilla saan sen vain rikki, liimattu kasaan.
Onko kenelläkään tiedossa firmaa/henkilöä joka olisi perehtynyt noihin eli joku mittarihuolto tms. joka tarkistaisi tuon.
Entiset:
Helkama Mini->Hopeasiipi de Luxe->Tunturi Start-> Suzuki TS 125->
Suzuki GSX 750->Honda GL 1200 D->HD XL883C Sportster->
Honda GL 1500->Honda GL 1800
Nykyiset:
BMW K1600 GTL -16
BMW R1100GS -99
Testaa vanhalla vaijerilla; viilaa pari milliä vaijerin kummastakin neliöpäästä pois. Ja ohutta öljyä neliöpäähän/vastakappaleisiin (kaikki vaseliinit niistä pois).(NykanVe @ Maalis. 05 2010,08:17) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
GSX1250FA
XJR1300
Jos vaijeri on uusi on periaatteessa mahdollista, että itse mittarin laakerissa on sen verran väljää että vaijeri vetää magneettia vinoon ja se ottaa välillä vähän kiinni alumiinikuppiin, jossa neula on kiinni. Yleensä vipattaminen johtuu kyllä juuri vaijerista.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Mittari käytetty Mittarikorjaamo Palannolla, testanneet 2 eri testerillä ja toimi hyvin. Epäilivät että vaijerin sisäosa voi olla liian pitkä ulkokuoreensa. Tämä voisi aiheuttaa sen että kun mutterit kiristetään mittari päässä ja alapäässä, vaijeri hankaa kuoreensa ja se aiheuttaa mittarin vipattamisen. pitääpä tutkia kun mittari palautuu takaisin.
Entiset:
Helkama Mini->Hopeasiipi de Luxe->Tunturi Start-> Suzuki TS 125->
Suzuki GSX 750->Honda GL 1200 D->HD XL883C Sportster->
Honda GL 1500->Honda GL 1800
Nykyiset:
BMW K1600 GTL -16
BMW R1100GS -99
Kuten jo aikaisemmin sanoin:(NykanVe @ Maalis. 16 2010,15:36) kirjoitti
"Testaa vanhalla vaijerilla; viilaa pari milliä vaijerin kummastakin neliöpäästä pois. Ja ohutta öljyä neliöpäähän/vastakappaleisiin (kaikki vaseliinit niistä pois)."
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Vaihdoin koko vaijerin (kuori+sisäosa) alkuperäinen varaosa. vaijerin päät samanlaiset. Vanhalla vaijerilla ei voi testata kun se on pantu roskiin kun oli poikki. Mutta kun mittari palautuu tutkin tarkemmin ja todennäköisesti lyhennän yläpäästä muutaman millin.
Entiset:
Helkama Mini->Hopeasiipi de Luxe->Tunturi Start-> Suzuki TS 125->
Suzuki GSX 750->Honda GL 1200 D->HD XL883C Sportster->
Honda GL 1500->Honda GL 1800
Nykyiset:
BMW K1600 GTL -16
BMW R1100GS -99
Nonih, nyt mittari saatu ja kiinnitetty pyörään. Kiinnittäessäni vaijeria, jonka yläpään kiinnitys ahtaassa paikassa kotelon sisällä, huomasin että eka yritys ei onnistunut. Mutteri oli tiukalla mutta vaippa pääsi heilumaan. Ei kun irti ja tarkistus, kierteet kunnossa, uusi yritys, sama homma. Mittari ja vaijeri alapäästä irti ja mittari nurin päin käteen että näkee ja pääsee paremmin operoimaan nyt sain vaijerin kiinni kunnolla siten että mutterin kiinnitettyäni myös vaippa oli tiukalla. Vaijerin pujotus alas ja mittari kiinni. Alapää kiinni ja välikiinnikkeen kiristys alakolmioon. "mopo" käyntiin ja poika testaamaan. Toimi kuulema hienosti noin 3 km testilenkillä. Näinköhän olisi per... ollut koko ajan ongelmana tuo että vaijerin vaippa ei ollut ylhäältä kunnolla vaikka mutteri oli kiristetty. En muuta keksi. Mutta kunhan poitsu ottaa laitteen varsinaisesti käyttöön kun kevät pidemmällä, näkee toimiiko jatkossakin kunnolla. Useita vaijereita olen vaihtanut ja eri pyöriin mutta aina voi jotain näköjään mennä pieleen. Kiitos kaikille korjausehdotuksista.
Entiset:
Helkama Mini->Hopeasiipi de Luxe->Tunturi Start-> Suzuki TS 125->
Suzuki GSX 750->Honda GL 1200 D->HD XL883C Sportster->
Honda GL 1500->Honda GL 1800
Nykyiset:
BMW K1600 GTL -16
BMW R1100GS -99