Jos tosiaan on 0-100km/h aika, eikä rullaamalla lähdetty, täytyy nostaa hattua. Tuskin oli mikään touring rengas alla? Tuo tosin ei enää onnistu mitenkään pelkästään kaasua avaamalla, vaan tuossa on ollut varmasti jo kytkimellä pelaaminen mukana?(PrivateeR @ Maalis. 23 2010,19:44) kirjoitti
Superbike #7
Just näin! 10.(PrivateeR @ Maalis. 23 2010,19:44) kirjoitti
Yleensä moni lähtee max kiihdytyksessä paikaltaan vähän turhan korkeilla kierroksilla liikkeelle. Pito irtoaa liian helposti jo heti alkumetreillä. Tyhjää sutiva takarengas ei anna maksimaalista kiihtyvyyttä noste ilmiön vuoksi. Energiat lähtee väärään suuntaan.
Yksinkertaista fysiikkaa. Koitetaan saada nopeasti optimaaliset kierrokset koneeseen, mahdollisimman lyhyellä kytkimen luistatuksella, ja vähillä takanakin sutimisella ihan sinne pykälän vaihtorajalle. Tässähän se on ihan koko jutun juoni.
Parhaat liikkeelle lähdön kierrokset jotakin n. 5000rpm, ?? tietenkin ihan tapauskohtaisesti pyörästä riippuen, ja renkaat, yms... tekijät.
Ei kytkimellä estäen sutimista tai keulimista. Nopea ja lyhyt luistatus paikaltaan lähtöön, ja sitten kaikki loput sillä kaasulla hoitaen. Vaihtaminen isommalle juuri oikealla kierrosalueella.
Vääntävä ja tehokas kone kerää ne kierrokset riittävän nopeasti ykkösellä ja pienemmillä vaihteilla liikkeellä ollessaankin. Ei niitä kierroksia koneeseen tartte mistään etsiä siinä paikallaan ollessaan. Eli riittää se 5000 rpm.
Sopiva kaasun lisäys ja oikean painopisteen hakemisella etsien se keulimisen ja sutimisen rajamaastoa alimmille vaihteille. Näin saat maksimaalisen liike-energian aikaiseksi kiihdytykseen.
Isommalle vaihtaminen meinaa yleensä jäädä aina vähän liian myöhäiseksi, parhaat vääntömomentti- ja tehokierrokset on jo silloin ohitettu, eli juuri se kierrosalue koneesta mistä se paras kiihtyvyys tulee ulos sieltä takanakilta.
Täpöt kierrokset saattaa kuulostaa kiihdyttäessä hienolta, mutta tulokset ei. Isoin koneesta lähtevä ääni kun ei ole sama asia kuin paras käytettävissä oleva voima.
Paras vääntö ja tehomomentti, eli se max. työntöenergia löytyy eri kierroksilta kuin maksimi kierrokset.
Yleisillä teillä ajokortille hupaa harjoittelua. Oon textannu.
![]()
Murjaanien kuningas!
Hmm...ei nyt ollut ihan tuo yksinkertainen fysiikka hallussa. Sutivalla renkaalla ei saada parasta kiihtyvyyttä, koska rengas tuottaa pitkittäisvoimaa epälineaarisesti pitkittäisluiston funktiona. Rengas joka ei luista, eli toisin sanottuna pyörii vapaasti, ei tuota pitkittäisvoimaa. Suurin pitkittäisvoima, eli kiihtyvyys saadaan kun renkaalla on n. 10% luisto. Tuohon n. 10% luistoon asti renkaan tuottama pitkittäisvoima kasvaa suhteellisen lineaarisesti luiston lisääntyessä, mutta luiston kasvaessa tuon rajan yli, tippuu voiman tuotto radikaalisti. Jos renkaalle tulevaa vääntömomenttia ei pienennetä voimakkaasti kun ylitetään tuo raja, kasvaa renkaan luisto helposti moninkertaiseksi, koska pitokerroin romahtaa, ja samalla pitkittäisvoiman tuotto vähenee ja savun määrä kasvaa.(trj @ Maalis. 23 2010,22:25) kirjoitti
Saman ilmiön voi havaita myös jarruttaessa: Kun rengas lukkiutuu, pienenee renkaan tuottama hidastava voima.
Ei siis ole nosteilmiötä eikä energiat lähde "väärään suuntaan", vaan energia käytetään lähinnä kumin muuttamiseen savuksi, eli lämmöksi.
Edit. Tuohon kun lisätään painonsiirto pitkittäissuunnassa, saadaan mielenkiintoinen soppa aikaiseksi. Renkaan pitokerroin ja siten sen tuottama voima riippuu luistoprosentin lisäksi myös epälineaarisesti renkaan kuormasta. Hauskaksi asian tekee se, että pitokerroin yleensä pienenee renkaan kantaman kuorman kasvaessa.
Superbike #7
Kyllä se 30fps videokuvasta tarkistettiin, että se 2,1s meni... tai vähä alle 2,2 mutta tarkemmaks ei mee ajankäyttö. Mittari oli speedolla kalibroitu, joten vaik sen ny pitäis näyttää täysin oikee nopeus ainaki tohon asti, ni siinäki voi olla heittoa. Mittarilukemasta sen videolta tässä katsoin. Eli mahdollisuus on 2,3s myöski, en poissulje sitä. Ja joo kytkimellä pelasin jonki verran.(Nitrous @ Maalis. 23 2010,22:06) kirjoitti
Mutta ei se ny pointti ollu tässä juttussa se mun kiihdyttämisaikaKunha vaa halusin tuoda jollai taval ilmi sen, että puhun sentään suht ripeästä kiihdyttämisestä lopputuloksena, enkä mistää matelusta.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
No kumminkin tässä on ihan samasta asiasta puhe, vähän eri tavalla selitettynä. Jätin tuon syvällisemmän fysiikan pois asian selkeyttämiseksi tuosta vulgaarista ja brutaalista tarinastani onnistuneesta kiihdytyksestä. Koitin tuoda esille helpommin ymmärrettävää faktaa asiasta kysyvälle.(Nitrous @ Maalis. 23 2010,22:49) kirjoitti
Että ei kannata yrittää saada aikaiseksi sitä maksimaalista sudittamista siinä kiihdytyksessä. Ei vastaavaa hyötyä, lähinnä enempi haittaa.![]()
Murjaanien kuningas!
Ja silloin mä heräsin?(PrivateeR @ Maalis. 24 2010,19:49) kirjoitti
Ei taida pro street dragsteritäkään kaikki tuohon aikaan mennä niin kyllä pitää katukuskille nostaa hattua kun noi dragsterit kuiten on tehty moiseen ja niissäkin on jollain osin jopa kokeneet kuskit...
EDIT: Ja oikeesti en mie sitä videota halua nähdä vaan ihan oikeilla vehkeillä kellotetun jos ois edes lähellä tuota 2.3 sekunttia. Ja saa olla radalle ja kuumilla renkailla ku sen verta toki annamma tasoitusta tuohon katuaikaan nähden
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
Kerrotko vielä mitkä renkaat oli alla? Meinaan kaikki alle 3s 0-100km/h ajat ovat aika pirun kovia varsinkin jos aika on ajettu kadulla ja katurenkailla. Ihan realismin takia kannattaa ottaa huomioon, että tuo 2.1s vastaa n. 1,35g kiihtyvyyttä. Melko epätodennäköistä, että kadulla saataisiin riittävä pito aikaiseksi.(PrivateeR @ Maalis. 24 2010,19:49) kirjoitti
Superbike #7
Onko pyörää laskettu ja jatkettu? Jos tollaisia aikoja vetää kadulla niin mitähän ne on sitten ku lähet ajamaan oikeelle liimaradalle *
Kerran olen katuradalla käynyt ajamassa 1/8 mailia mitä ei ollu liimattu eikä kumitettu pito oli ihan täysi 0 verrattuna oikeeseen rataan, vaikka alla oli slicks rengas.
Hidas ollakseen nopea.
Suzuki GSX-R 1000 K6
Nitrous puhuu asiaa. Alle 3s ajat todellakin kovia kadulla ja 2,1s on jo aivan eri tontilta kuin 3s.(Nitrous @ Maalis. 25 2010,00:03) kirjoitti
Melko epätodennäköistä myös, että tähän saataisiin selvitystä, jonka johdosta ko. aikaa olisi pidettävä luotettavana.
tuossa varmaan kannattaa ottaa se seikka huomioon että nopeus oli mitattu pyörän omalla mittarilla.
en menis väittämaan että ei mahdotonta saada lukemia nousemaan +100km/h lähelle 2sec
mutta itse epäilisin juurikin sen katurenkaan/maantien välisen kitkan puutteen takia vaan pidon karanneen...
sellanene 25% luistoo kiihdytyksen aikana takasella ei mikään erikoinene temppu ole, todellinen nopeus siis sen 80 ja mittari jo näyttää 100?? *![]()
DT125R-92 -> pitkä tauko -> R1-98 -> R1-09 -> lyhyt tauko -> R1-04 -> R6-02 -> pitkä tauko -> R1-09
Tuo olisikin ymmärrettävä syy, mutta kun nimenomaan kerrotaan, ettei sutinut.(obsesson @ Huhti. 04 2010,20:15) kirjoitti
ai perskeles no niinpä näkyy, tuli luki härö.(Iso-Setä @ Huhti. 04 2010,20:29) kirjoitti
DT125R-92 -> pitkä tauko -> R1-98 -> R1-09 -> lyhyt tauko -> R1-04 -> R6-02 -> pitkä tauko -> R1-09
Ei onnistu käyttämälläsi pyörämallilla.(TwinTenox @ Maalis. 19 2010,19:32) kirjoitti
![]()
You Only Live Twice
Ei niin turhaa paikkaa etteikö kerran käydä vois
Eikä tosiaan ainakaan enää näillä välityksillä.(vepe @ Huhti. 04 2010,21:14) kirjoitti
![]()
![]()
Retired
en jaksanut lukea topikkia.
nojaa vaan eteen niin ei keuli![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
SF:ssä on välitykset sellaiset, että keula nousee hitusen liiankin helposti kiihdyttäessä. Valmistaja on siihen jo 1098:a pitemmän takasvingin laittanut keulimista hillitsemään (tai ainakin rauhoittamaan). Mutta oli se ens alkuun opeteltava jopa kilokyykkyjen ajamisen jälkeen hillitsemään kaasukättä ja nojaamaan hieman enemmän eteenpäin. Nimimerkki "En haluu korttia keulimisella menettää".
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
K5 GSXR non-rookie:n ajamana 2,7s (Threadin 1. ja 2. kommentti)(PrivateeR @ Maalis. 23 2010,19:44) kirjoitti
Ei tosiaan voi hitaaksi haukkua noita sun vetoja. Kannattaisiko mennä äkkiä johonkin kisoihin.
636 -> 998
Jjoo, tollanen 2,1s 0-100km/h vaatis stripillä mielestäni 60ft jotain 1,60 luokkaa. Saattaa nippanappa onnistua madalletulla Busalla vakioakselivälillä jos on näppärä käveri puikoissa, melkosen epätodennäköistä kuitenkin.
Nopeusmittarista noita kiihdytysaikoja on turha katsella. Muun muassa siksi, että kiihdytyksessä rengas painautuu normaalia ajotilannetta enemmän lättänään (ja nopeusmittari näyttää liikaa), etkä takuuvarmasti tiedä pienestä sutimisesta mitään.
GSX-R 750 -93
ZX-6R -02
Z750 -06
ZX-12R -05
Lait on tehty rikottaviksi. Myos fysiikan lait...![]()
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Niinku sanoin, videolta katsoin. Ei ollut atomikelloo vieressä, eikä ollu ees yritystä päteä kellekää millää tavalla jollai über ajoilla. Enkä tiedä paljonko rengas painui enkä tiedä että tuliko hyvä haltija paikalle. Tarkotus oli edelleen vain ilmentää, että ripeä kiihdytys on mahdollista oppii yksinkertaisella harjoituksella, ei siihe tartte liimaa ja miljoonaa euroa että oppii kaasua kääntää. Mutta hienoa kuitenki että näin moni tarttui tollaseenki asiaan, joka oli täysin sivuseikka.(slip @ Huhti. 05 2010,12:59) kirjoitti
Jos se nyt jonku yöunet pelastaa, niin sovitaan että se mittari tosiaan näytti ylimääräistä eli sovitaan että vauhtia oli se 80-90 2,1s videokuvan kohdalla. Mua ei koko homma sen enempää kiinnosta, videolta katsoin, PISTE! En oo missää vaiheessa tietääkseni kieltäny virhemarginaaleja... itseasiassa taisin jopa iteki pistää siihe marginaalia jo pelkästään materiaalin laadun vuoksi.
Mutta topiciin viitatakseni, pointti oli se, ettei keulinu ja ripeä oli kiihdytys. Tapelkaa ite nakkikiskan jonossa sitte loput, että kui ripeä se oli. Mulle riittää se tieto, että tarpeeks nopee.
P.S. Ja tiedän kyl pienestä sutimisesta vähän, ja vähän vielä... mutta tottakai professorit/astronautit/ydinfyysikot mopon puikoissa tietää aina vähä paremminEi siin mitää. Viihdyttävää näit vääntöjä on lueskella
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
silti heität ihan pokkana tuollasia aikoja(PrivateeR @ Huhti. 05 2010,20:14) kirjoitti
![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Mitäpä, jos rengas suti 10% + siihen päälle vähän mittarivirhettä + alamäkeä + myötätuuli ja videolta katsottuna reaktioajat jäävät pois?
Välityksistä vielä kommentti.
Itse tykkään siitä että voimaa on tarjolla ilman kytkintä kaikissa nopeuksissa. Absoluuttisella kiihtyvyydellä ei ole mulle niin merkitystä.
Monissa pyörissä ykkönen on niin pitkä että mateluvauhdista kiihdyttäminen tarttisi lipaisun kytkimellä. Jo yhtä piikkiä pienempi eturatas muuttaa tilannetta merkittävästi. Kakkonen ja kolmonen ovat käyttökelpoisia huomattavasti alemmassa vauhdissa. Vaihto teki esim. Kotaristani paljon hauskemman, kun suurimman väännön ja -tehon välistä kierroslukualuetta voi nyt käyttää peräti kolmella vaihteella entisen kahden asemasta, siis (kutakuinkin) nopeusrajoitusten puitteissa ajettaessa.
Ykkösellä kiskaistaan kierrokset vain 7-8k tietämiin eikä siinä tarvita kuin puoli-3/4 kaasua, varsinaiset huvit otetaan sitten kakkosella ja kolmosella. Keula pysyy maassa tai ainakin melkein. Jos rampista on kyse niin voi tietysti ajaa pienessä sortokulmassa niin tuntuu urheilullisemmalta.
Tein Duksuun saman muutoksen, mutten ole vielä päässyt kokeilemaan. Siinä on vähän sama vaiva kuin Kotarissa. Tehoaluetta ei pääse käyttämään rajoitusten puitteissa kuin kahdella eka pykälällä.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Joo, kyllä tuo +2 taakse teki pyörästä paljon järkevämmän oloisen. Tai järjettömämmän, miten sen nyt sitten haluaa tulkita. Paljon mukavampi ajaa pienillä vaihteilla nyt ja myös sitten taas maantienopeuksia esim. 100km/h alueella kutosella.
Edit: Tosin nyt tuntuu siltä että kakkosella ei pysy lainkaan etupyörä maassa jos antaa mennä punarajalle tuppi nurin, vaan se on kevyesti koko ajan ilmassa.. Noh. Kai siihen tottuu.
Retired
Kysyn, onko kukaan hankkinut Blackbirdiin säädettäviä koiranluita? Jos olet, mistä hankit ja millaisia kokemuksia? Keulimisesta haluaisin eroon.
Edestä olen laskenut alaspäin 18mm etuputkista, nyt olisi vuoro laskea takaa. Vielä olisi varaa, ajo toimii ihan jees. Mutta takaa pitää saada alas myös. Mieluiten tekisin niin, että jousituksen esijännitystä ei tarvisi pienentää.
En siis haluaisi 'löysentämällä' jousta laskea perää. Ajatuksena on kuormankannon pitäminen yllä, koska tarvittaessa vaimo ja kolme laukkua tarvii silti saada menemään lellumatta.
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K
Huhuu!
Onko säädettävien koiranluiden omistajia olemassakaan.... *
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K
Kohta on itelläkin -1 ja +2 nykyisen -1 sijaan. Hivenen huimaa jo etukäteen, varsinkin kun samalla kertaa muutakin tuuninkia tiedossa a la commanderi ja modattu väliputki. Noh, kai tohonkin settinkiin tottuu(TwinTenox @ Huhti. 06 2010,00:10) kirjoitti
![]()
![]()
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland
Ebayn linkit menee nyt häneksi, joten meneppä itse *ebay* ja laita hakukenttään "blackbird lowering". Alimmaisena pitäisi tulla linkki brittikauppaan, joka toimittaa osia myös tänne takahikiälle. Kuvassa väärän mallinen palikka, mutta se on varmaan vain esimerkkituote valmistajalta.(xx99jkl @ Huhti. 13 2010,21:16) kirjoitti
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Mikäs siihen tuli?(TwinTenox @ Huhti. 15 2010,23:09) kirjoitti
![]()