Mun mielestä noilla spekseillä Mille on aika lähellä täydellistä. Tehoa ei ole tolkuttomasti, mutta vääntöä on kivasti, ja ajo-ominaisuudet loistavat. Iso twini on iso twini. Jos sen haluaa pitää rauhallisena, niin sitä pitää ajaa hieman eri tavalla kuin nelipyttyistä. Twinin etuna on, että sitä voi ajaa matalilla kierroksilla, jolloin se käyttäytyy rauhallisesti, mutta liikkuu ripeämmin kuin miltä tuntuu.(TwinTenox @ Maalis. 20 2010,11:22) kirjoitti
Lisäksi mielestäni edellä annettiin hyvä neuvo. Jos lyhennät välejä, niin vaihda aikaisin. Tai pidä vakiovälit ja pidennä ketjulinjaa, jos haluat pyörän pitävän etutassun maassa. Mille todennäköisesti kiihtyy niin paljon, kuin pyörä ylipäänsä pystyy kiihtymään tieliikennenopeuksissa jo vakioväleillä. Lyhyemmillä väleillä siitä saa hermostuneemman tuntuisen, mutta tuskin merkittävästi nopeampaa.
Vehniäisen neuvo twiniin siirtyessämme oli, että aja aina vaihde suuremmalla kuin minkä luulet sopivaksi. Se pitää yllättävän hyvin paikkansa. Jos sitä ajaa fiiliksellä tai korvakuulolta, niin pyörä repii ja hyppii mihin sattuu. Matalemmilla kierroksilla twini kiihtyy edelleen, mutta pitoa on enemmän. Siinä itse asiassa on juuri twinin etu. Paukkua on niin paljon matalilla kierroksilla, että pyörä tulee mutkista ulos rauhallisesti, eikä sitä ei tarvitse repiä huippukierroksilla.
Edit: Ja niin, takajarrulla perän saa pysymään paremmin kurissa.
- JAM Racing Team -
Mutta toisin kuin sinä 70 tkm ajokokemuksella minä keksin ihan ie et jos kulmaan meno onnistuu ja kurvi menee hyvin käytän tehoa sieltä poistumiseen ainoastaan sen verran kuin tarvitsen(TwinTenox @ Maalis. 20 2010,18:11) kirjoitti
en todellakaan ole tollanen pönttö että mietin miten voisin huonontaa mutkapyörän ajo ominaisuuksia etten kääntäisi aina tuppea nurin
kerro mulle nyt oikein juurta jaksain et mikä vika niissä normaali välityksissä oikein on kun sä kuiteskin ajat maantiellä suuri
man osan kilsoista ?
SUZUKI B-KING
Sopiva pykälä sisään ja rundit johkin 4000 niin mutkissa voi kaasukädellä säättää vauhtia ja ulos kun tulee niin kahvaa auki niin jo poistutaan.
Itse tykkään tosta V2sesta just ton takia.
Eikä mille niin hirmu hätänen ole. Välityksistä sen verran, et mulla on -1 edessä ja +1 takana. Tiputtaa sitä maksimi nopeutta juu, mutta tekee ajamisen normi teillä niin paljon mukavammas ja kaupunkikin menee vaikka sitä koitan välttää.
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
b-king tehoton?
ootkohan sää edes ajanut sillä... sulla on ollut ainakin se rajoitin päällä.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Niin, jos ymmärtäisit lukemaasi tietäisit ettei mutkista ulostuloon liittyviä ongelmia ole minullakaan. Ei ole koskaan ollutkaan, millään pyörällä.(AF-1 @ Maalis. 20 2010,19:35) kirjoitti
Suurin osa kilsoista tulee ajettua mutkateillä. Isommalla maantiellä ajan vain siirtyessäni mutkatieltä toiselle, jos se ei muuten onnistu. Välitykset vaihdoin siksi, että pyörä olisi paremmalla tehoalueella helpommin. Eli käytännössä siis menisi etenkin kaupungissa, mutta myös maantiellä ja mutkateillä jouhevammin, eikä ehkä tarvitse ajaa ihan niin pienellä pykälällä. Vakio Mille kun on saaste- ja melurajoitusten takia kuristettu hiukan munattomaksi alakierroksilla. Normaalivälityksillä ykkönen on liian pitkä ja samoin kutosta ei juuri tarvitse. Oikeastaan -1/+2 voisi olla tosiaan optimaalinen. -1/+1 oli alunperin hakusessa, mutta toimitusvaikeuksien takia päädyin tuohon +2 ratkaisuun.
Ellet usko mun kertomana sitä, että Mille paranee välityksiä vaihtamalla, niin kysäise joltain muulta Aprilian omistajalta.
Kerro sä mulle, miksi normaali keskustelu tuntuu olevan sulle niin vaikeaa ja mieluummin vittuilet ja heität 0 informaatio viestejä kehiin? Kuten ehkä huomaat on pähkäilyyni osattu vastata asiallisesti ja hyödyllisestikin.
Retired
En kyllä missään kirjoittanut että olisi tehoton. Ajoin viime vuonna Suzukin koeajopäivillä ensin M1500R:n, sitten Hayabusan ja lopuksi B-Kingin. Hayabusan jälkeen B-King ei vakuuttanut millään osa-alueella. Tilanne olisi voinut olla toinen jos olisin ajanut vain B-Kingin.(jaket @ Maalis. 20 2010,19:48) kirjoitti
Tehokartat oli sillä tehokkaimmalla vaihtoehdolla.
Retired
En tiedä tosiaan fiksumpaa lääkettä ku laskea kaasua tai kerätä loppukevät massaa tankille :P. Tuon jousihomman kanssa varmasti saa pysymään jos tykkää hieman kivirekimäisestä säädöistä.
Mieluusti itsekin säätäisin nuo jouset jos oikeesti osaisin pyörä kun tuntuu joskus hetkittäin levottomalta. Mut tuon oon kyl kerenny testaan matkustusmukavuutta etsiessä sain jopa keuliin ja sit vaihdettiinki stefoja ja jarrupalat ku piti ihan itte laittaa liikaa painet etuputkii.![]()
hauskuus piilee rajojen etsimisessä..harvemmin kivaa kun ne löytyy.
Twineillä mä olen pelkästään ajanutkin 2006 jälkeen. R4 ei oikein kiehdo.(johtaja @ Maalis. 20 2010,18:34) kirjoitti
Millen takajarru on onneton, joten en tiedä miten paljon sitä pystyy hyödyntämään.
Retired
Kuten on jo tullutkin esiin, niin alustan säätö ja ajoasento vaikuttanee jonkin verran keulimisherkkyyteen...huvittavaa kun kaverin kanssa koeajettiin peräjälkeen tonnista kyykkyä, ja kaveri oli sitä mieltä ettei edes kolmosella voi kiihdyttää keulimatta...itsellä se hoplasi vain ykkösellä.(siis yrittämättä)
Omasta mielestäni lähes kaikki (koeajamani) pyörät kaipaisi tiuhempaa välitystä...poislukien joku KTM supermoto.
Mutta jatkakaa kinastelua![]()
Busa ja B-King on kyllä hyvin, hyvin erityyppisiä laitteita, vaikka perustekniikassa onkin yhtäläisyyksiä.
En nyt suoralta kädeltä tuomitsisi B-Kingin ajo-ominaisuuksia, ainakaan jos vertaillaan sitä muihin _saman_kategorian_ laitteisiin. Massaa sillä kyllä on runsaanlaisesti.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Aikas erikoisia kommentteja. Nimesi perusteella olet virolainen kymmenottelija ja olympiavoittaja, ootko sama heppu vai vain kaima...(AF-1 @ Maalis. 20 2010,16:33) kirjoitti
siunaa varjele
Piti vielä kirjoittaa tuosta mutkatieajosta johtajan (hyvän) tekstin jälkeen, mutta tuli vähän muita hommia. Nyt on taas aikaa.
TRX:n kanssa parasta oli ehdottomasti mutkateiden ajaminen yhdellä vaihteella (3. tai 4.) jolloin jos tie oli tyhjä saattoi painaa menemään ilman että pariinkymmeneen kilometriin tarvitsi lainkaan koskea kytkimeen, vaihtaa vaihteita tai käyttää jarruja. Moottorijarru hoisi hidastamisen ja kaasulla taas mutkasta ulos. Minä tykkäsin.
(Edit: esim. kolmosella TRX kulkee nätisti n. 70-160km/h nopeuksilla, eli vaihtamistarve Suomen mutkateillä tosiaan on aika minimaalinen.)
Millen kanssa tosin (pienellä kokemuksella tähän asti) käyttelee vaihteita ja etujarrua mielellään, kun taas luistokytkin vie enimmät moottorijarrut muassaan, eli eteneminen on vähän erilaista. Vaihteet 2-4 käytössä lähinnä, saa tosin nähdä riittääkö välitysten muokkaaminen siihen, että pystyisi ajamaan lähinnä 3. ja 4. vaihteella.
Retired
Ensin pitää miettiä mikä saa mopon keulimaan ja sitten pureutua keulimisen estoon niillä konsteilla mitä on järkevästi käytettävissä.
Mopolla on painopiste jossakin kohtaa ja se aiheittaa etu ja takapyörille voimat jotka painavat niitä maata kohti.
Kiihdytettäessä takapyörä antaa kosketuspinastaan eteenpäin vaikuttavan voiman ja mitä ylempänä ja taenpana painopiste on ja mitä lähempänä etupyörä on takapyörää sitä herkemmin peli keulii.
Eli konstit noihin jo aienpana lueteltuihin juosituksen paluu ja puristusvaimennusten säätöjen lisäksi.
Painopisteen säätö alemmaksi takajousitusta laskemalla,(jos mahdollista) etupäätä alemmaksi siirtämällä etuputkia ylemmäksi
ohjauskolmioihin nähden ja pidemmät ketjut jotta takarengas tulisi mahdollisimman kauas eturenkaasta.
Ja kuski niin eteen istumaan kun mahdollista ja ylävartalo niin lähelle tankkia kuin taipuu ja paino ranteiden varaan.
Niin kyllä noilla konsteilla jotain vaikutusta pitäisi huomata.
Toivoopi: Aki
Erinäisillä mopoilla ja moottoripyörillä on tullut tuhrailtua jo vuodesta 1979 alkaen.
Irrelevant....
Kiva topic herättää tunteita vähän kun se Del...
Meikäläisen pyrkimys on pitää etupyörä asfaltissa se kun on toi kulkine kuitenkin niin ajettavaksi suunniteltu. Huolimattomuuden takia se joskus tosin nousee...
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
Keuliminen vähenee huomattavasti kun ylittää 250, jos kokee ongelmia keulimesen kanssa kyseisen nopeuden ylityksen jälkeen alkaa olemaan ongelmia lähinnä siipien kanssa.
Purkaan sen joutuu kumminkin...
No Delvac tietysti![]()
Aprilia Tuono V4R aprc + KTM
delvac mainittu, nyt ei puutu kun ne tis...![]()
DT125R-92 -> pitkä tauko -> R1-98 -> R1-09 -> lyhyt tauko -> R1-04 -> R6-02 -> pitkä tauko -> R1-09
Öäh, mikä "tis...", tissit vai?
Build a man a fire and he will be warm for a night. Set a man on fire and he will be warm for the rest of his life.
// R1 -08
Jotka ei Millellä ole ajanut, eivät tiedä että tämä keulimis
"ongelma" on todellinen. Itsekkään en keulimisesta pidä koska
on ollut muutamia läheltäpiti tilanteita mennä selälleen. Ykkösellä ei todellakaan pysty avaamaan kaasua, keula nousee n. 5,5-6t kierroksien kohdalla nopeasti ja reaktio on oppimattomalla kaasu kiinni, munilleen tankkiin ja auts... Kakkosella tassunnosto on jo senverran hillittyä ettei haittaa. Itse olen luopunut kokonaan ykksellä täyskiihdytyksestä. Saman se tekee orkkisvälityksilläkin.
Mutta so what, eletään sen mukaan. Loistava värkki radalla ja muutenkin. En vaihtaisi pois tämän vuoksi. *
ex Honda CBR 1100XX -99
Honda CBR 600RR-05
Aprilia RSV 1000R Mille -04
Suzuki GSX-R 1000 K9
Yamaha R1 2009
Pessimisti ei pety.
Kait se kytkimellä hillitseminen on se kaikkein yleisin käytettävä keino...
paskapuhetta mutta otan sen silti...
Tuo ongelma on kyllä todellinen ihan jokaisella kyykyllä... *(TeroXX @ Maalis. 21 2010,09:51) kirjoitti
Eiköhän tuo Millekin ole ennemmin erittäin hyvätapainen ajettava, eikä todellakaan mikään pomppukeppi.
Supermoto
Toisilla enempi, toisilla vähempi.(jaulis @ Maalis. 21 2010,10:19) kirjoitti
ex Honda CBR 1100XX -99
Honda CBR 600RR-05
Aprilia RSV 1000R Mille -04
Suzuki GSX-R 1000 K9
Yamaha R1 2009
Pessimisti ei pety.
Mä olin viime syksynä huomaavinani, että joskus nosti herkemmin ja joskus vähemmän herkästi ja siksi aloin pohtimaan tätä asiaa ja nimenomaan tuota ajoasennon merkitystä. Tiedän ainakin omalla kohdalla jo yhden selkeän virheen ajoasennossa kiihdyttäessä, jonka muuttamista voi keväällä (jos se tulee) kokeilla, joten turhaa vääntöä tämä ei ole ollut.(TeroXX @ Maalis. 21 2010,09:51) kirjoitti
Niin ja tosiaan "ongelmasta" on ehkä tullut joidenkin silmissä isompi mitä se todellisuudessa on, mutta yhtäkaikki olisin tyytyväisempi jos ei keulisi - mutta liikkuisi yhtä iloisesti tai oikeastaan vähän iloisemmin mitä nyt. Ei taida vaan tosiaan olla välttämättä mahdollista.
Retired
Polttoaineen määrä vaikuttaa keulimiseen merkittävästi ainakin
minun mopossa.
Tankki täynnä keula on rauhallisempi.
Enpä tullut tuotakaan ajatelleeksi. Onhan se kuitenkin maksimissaan n. 15kg ero massassa. Luulisi tuon tosiaan vaikuttavan.
Retired
Opettele kääntämään kaasua?(TwinTenox @ Maalis. 19 2010,10:57) kirjoitti
Ite en oo keulimaan mopoa saa ellen vartavasten haluu, ja mulla iha sama fiilis kiihdyttää ripeästi...
Kädestä se on kii. That's all! Vaik ois kui paljo tehoo ni se syy löytyy kypärän ja tangon välistä. Ellei nyt sitte puhuta noista turbovehkeistä josta lähtee 350+ heppaa... siinä alkaa jo ymmärtää pienen keulan nousun mahdollisuuden.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Sehän tässä olikin syynä, miksi alunperin lähdin asiaa kyselemään.(PrivateeR @ Maalis. 21 2010,12:35) kirjoitti
Retired
Kai se on tääkin trollisyötti nieltävä: Onpahan ongelmat. Kilonen keulii täyskaasulla ykkösellä? Ennemmin olisin huolissani jos näin ei tapahtuisi.
Kunhan tajuat että säätämällä mopoa vähemmän keulivaksi, se ei enää toimi normiajossa järkevästi = alusta saattaa olla hengenvaarallinen mutkapätkällä. Ylipehmeä perä ja kesken mutkaa routapatti, sano yläkertaan terveisiä.
Ja toisekseen, jos sen rullan saat pidettyä nurin, traction controllia tuossa pyörässä ei ole. Kun se heittääkin hiekasta, diisseliläikästä tms sutimaan kesken kiihdytyksen, olet enemmän kusessa kuin keulimisen kanssa koskaan.
Minulla auttoi ongelmaan ohjausiskarin asentaminen, painumien säätö kohdalleen ja kokeilun perusteella hieman kireämmälle säädetty vaimennus etupäässä -97 Bladessa.
Jos samoja mutkapätkiä ajelet Satakunnassa tai missä vaan, tankin päällä röhnöttäminen helpottaa kiihdyttelyä.
Kylläkin BikeDoctorin säätämä Blade (121 hepoa takasella Tampesterissa) täyskaasukiihdytyksessä alusta säädettynäkin keuli ykkösellä mopon pystyyn, vaikka kuinka olisi painoa siirtänyt eteen.
* Joka kaasua säästää, se moottoriaan vihaa